בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שלושה ילדים, שני כלבים ושום דבר לא נשבר

ביתה של אסתר בק בכפר שמריהו עמוס כלי קרמיקה שמעידים על טעמה האקלקטי

תגובות

סיבוב קצר בביתה של אמנית הקרמיקה אסתר בק בכפר שמריהו אינו מותיר ספק לגבי עיסוקה; מאות כלים קרמיים מפוזרים בבית רחב הידיים. "הקרמיקה היא אובססיה", היא אומרת בחיוך, "יש פה הכל. מכלים מקטלוניה, דרך כדי חימר ממרוקו ועד עבודות של יוצרים עכשוויים. מעניין שאף פעם לא נשבר שום דבר בבית עם שלושה ילדים ושני כלבים".

מלבד עבודותיה של בק, שמרוכזות ברובן בסטודיו שבחצר, הבית גדוש כלים שנאספו ב-30 השנה האחרונות - מאז שבק נהפכה מפסיכולוגית קלינית לקרמיקאית. "חלמתי ללמוד קדרות, ואחרי כמה קורסי ערב החלטתי לשנות כיוון", היא מספרת. "מרגע שאימצתי את הקרמיקה כמקצוע, היה לי ברור שכדי להבין את התחום נדרש חקר אין סופי. זה תחום עשיר ומרתק והיה לי חשוב להבין את ההקשר שלו. הוא מגוון בצורה בלתי רגילה - מהקראפט הכי שורשי עד התחכום שאין בו גבול בין אמנות לאומנות".

בק, ילידת גרמניה בת 60, עלתה לארץ ב-1977 עם בן זוגה, לואיס. הם גרים בבית בן שתי הקומות מ-1980. מאז הצטרפו אליהם שתי כלבות רחוב: לולה בת שנתיים ונלי בת תשע. שלוש הבנות עזבו זה כבר את הבית. "חיפשנו מקום מחוץ לעיר, אבל משהו שלא יעשה לנו 'הלם קרב', שיהיה לנו חיבור קצת יותר בינלאומי. הייתי הולכת למכולת ומדברת גרמנית עם המוכרת", היא נזכרת.

עם השנים הרחיבו את שטחו הבנוי של הבית ל-320 מ"ר, שמשתרעים על מגרש ששטחו דונם. בניגוד לבתים המפוארים והמוגזמים ברחובות הסמוכים, הבית אינו מנקר עיניים. "הבית השתנה עם השנים באותה צורה שבה אנחנו השתנינו, אני אוהבת דברים שגדלים אתך", היא אומרת. "לא מדובר בהצהרה אדריכלית אלא במחשבה על פיסול בממדים גדולים. אני תמיד אומרת שאם היו נותנים לי לבחור בין הארמון לבין הבית של השוער, הייתי לוקחת את הבית של השוער.

"כשבאנו לגור פה אמרו לנו שאנחנו מטורפים, כי רק זקנים גרים פה, אבל אז הגיעו המון צעירים. היינו חבורה גדולה ומגובשת שגדלה ביחד. מאז המקום השתנה, היום אני פחות מסתכלת החוצה, החיים פחות קהילתיים בעבורי. הנכסים התייקרו וזה שינה את הרכב האוכלוסייה. אחרי שאנחנו לא נהיה, הבית לא יהיה. אין לו שום ערך חוץ מהערך שלי".

שני מישורים

לבית נכנסים דרך שער ברזל אדום, שבינו לבין הבית מוביל שביל מרוצף באבנים שמוקף בצמחייה. הקומה העליונה של הבית כוללת ארבעה חדרי שינה, חדר שמשמש כספרייה וחדר עבודה, שירותים ומקלחות. קומת הקרקע כוללת סלון, חדר טלוויזיה, ספרייה נוספת, מטבח ופינת אוכל. בצדו של הבית המרוחק מדלת הכניסה נמצא הסטודיו הבנוי לרוחב כל המגרש. את תכולתו אפשר לראות דרך חלונות זכוכית גדולים.

בין הסטודיו לבין הבית מפרידה חצר ופינת ישיבה גדולה המקורה בפרגולת עץ שמוקפת בעצי פרי, הדר, דשא ופרחי בר. מצדה האחד של פינת הישיבה נמצא הסלון. "בעבר הסטודיו היה ביתן בגינה עם גג רעפים, אבל לפני שמונה שנים הוספתי עוד חלק כי סבלתי מחוסר מקום. הכי טוב בשבילי לעבוד בחצר, בשקט. זה קצת דומה לעמיתים שלי באנגליה וארצות הברית שיושבים בחוות מבודדות. זו החווה הפרטית שלי", היא אומרת.

חלקו האחד של הסטודיו משמש לעבודה, בעוד שחלקו השני והגדול יותר כולל תנור שריפה ומדפי תצוגה רבים שמאכלסים את עבודותיה של בק (בכמה מהן אפשר לצפות בביאנלה השישית לקרמיקה ישראלית, "עיצוב קרמי: כלים טכנו.לוגיים", שמוצגת בימים אלה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב).

"בעולם הקרמי אני מהצד של העיצוב המודרני, יוצרת הרבה אובייקטים אמנותיים מופשטים, מסיביים, כבדים, שנעשים מגושים ומקורם בדו שיח עם החומר. בדרך כלל מדובר במשהו מאוד יצרי. אני לא חושבת על מי שצריך להרים את האובייקט, אלא איך הוא עובד מבחינה אמנותית, פיסולית. זו לא חשיבה פונקציונלית, אבל אני אוהבת להיות בשני המישורים. נחמד שיש חיבור עם הקהל שאוהב לקנות דברים שמתאימים לכל בית ושיש דברים יותר אבסטרקטיים שמוצגים בתערוכות", היא אומרת.

הסלון, כמו שאר חלקי הבית, מכיל אוסף אקלקטי של פריטים כמו מיטה שמשמשת כספסל, שמקורה בשבט סנופו מחוף השנהב, מגולפת מבול עץ אחד; גונג שמקורו מבאלי; עבודות קרמיקה לרוב לצד ציורים של ערן שקין ושל איוון שוובל; ועוד. הריהוט, חלקו מודרני - כמו צמד כורסאות ברצלונה של מיס ואן דר רוהה או כורסת עץ של אריק בן שמחון מסוף שנות ה-80, שעל גבה מתוחות רצועות עור - משתלב אף הוא בטעם האקלקטי של בק. "אני אוהבת כל אובייקט בנפרד ולא מנסה להתאים בין החפצים והרהיטים שבבית", היא אומרת.

שטיח פרסי נדיר מסוף המאה ה-19, שתלוי על הקיר שמפריד בין הסלון למטבח, מציג אנשים ש"היו כנראה הכי חשובים בהיסטוריה", כהגדרתה: שלמה המלך, משה רבנו, שייקספיר, וולטר, נפוליאון.

המטבח רחב הידיים, שבמרכזו אי גדול, הוא המטבח המקורי, כולל הריצוף הצבעוני. השינוי היחיד שעשתה בו בק הוא צביעת הארונות בלבן לפני עשור. גם המטבח מלא בכלי קרמיקה - בששת מדפי הזכוכית שהונחו בתוך גומחה ובשאר חלקיו.

הכיסאות בפינת האוכל המרופדים בעור ירוק כהה הם של הוריה של בק. "הם נקנו בשנות ה-70 בגרמניה, חיקוי של הריהוט האנגלי של המאה ה-19. השולחן וינאי מקורי ארט דקו. הוא נפתח מקצה לקצה ומשרת אותנו יוצא מן הכלל. אני תמיד חושבת לעצמי איזו משפחה ישבה לצדו אחרי שייצרו אותו", היא אומרת.

המעוניינים להשתתף במדור, מוזמנים לפנות לדוא"ל yuvals@haaretz.co.il



פינת החפצים של משפחתה של אסתר: על הקיר שטיח פרסי נדיר מסוף המאה ה-19


אחד מהשטיחים הפרסיים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו