בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קולקציות אביב-קיץ 2011 של קארן וגדעון אוברזון אינן מעודכנות במיוחד

הקולקציות המיושנות מעט עדיין אינן מאיימות על כושר ההישרדות של אוברזון האב בתעשייה המקומית, וגם לא על הכוח המסחרי של בתו

תגובות

ביום חמישי שעבר בשעת בין ערביים, כשרוח נעימה הפיגה את חום היום, הרחבה שמחוץ למרכז פרס לשלום ביפו החלה לרחוש התרגשות. קהל רב שהורכב ברובו מנשים לבושות בהידור נינוח נאסף בה כדי לצפות בתצוגה של קולקציית אביב-קיץ 2011 של גדעון אוברזון ובתו, קארן, שמעצבת קו ביגוד עצמאי בשם KO.

האווירה היתה נפלאה: בקצה המרוחק של רחבת העץ נפרש ים תכול שהבהב תחת קרני שמש מלטפות, ומן העבר השני ניצב מסלול צעידה לבן ומוגבה. מלצרים שייטו בין האורחים והציעו כיבוד קל שסודר על מגשים כסופים. אך עבור מי הועלה המופע החגיגי הזה?

מיושב ומסחרי

זה למעלה מעשור, תצוגות האופנה של אוברזון ובתו מתקיימות מדי עונה בקביעות, במתכונת דומה וללא הפתעות מיוחדות. הן נערכות תמיד בפתחה של עונה חדשה, מול קהל לקוחות אוהד. על המסלול פוסעות דוגמניות צעירות ורזות בבגדים אלגנטיים, שמתחלפים בהדרגה בשמלות שנעשות מפוארות יותר ויותר ככל שהתצוגה מתקרבת אל סופה.

כך קרה גם בסוף השבוע שעבר: קארן פתחה את התצוגה בקולקציה משלה, ואוברזון האב המשיך בבגדי יום הדורים ובגדי ערב רבי פאר. קארן הציגה קולקציה יום-יומית, לבישה וצעירה, ועם זאת בעלת חותם איכות דומה לזה של אביה. השמלות הקלילות שעיצבה כללו אמרה מעוגלת שהתארכה בחלקן האחורי, מקצתן במעברי גוונים של חום וורוד ומקצתן בהדפסים בהשראה אפריקאית-שבטית בגוני חום וחאקי. חליפות מכנסיים צחורות מפשתן, חולצות ושמלות משיפון לבן ושקוף למחצה, מודפס בתותי עץ אביביים-ילדותיים, ומערכות תואמות של שמלות משי וז'קטים קלילים, שנחתכו בקווים מחויטים-ספורטיביים, ענו בדיוק על הציפיות שנתלו בקו הביגוד של המעצבת, שנועד להרחיב את ההיצע של בית האופנה המשפחתי.

נקודת המבט שלה, כפי שהיא ניכרת בבגדים שהיא מעצבת, היא מפוכחת ובוגרת, והגישה שלה מסחרית: המון שמלות באורך הברך שגזורות צמוד לגוף בחלקן העליון ומתרחבות בחלקן התחתון, ללא שרוולים, עם צווארון קולר, כתפיות דקיקות או בגזרת סטרפלס, מהסוג שקל תמיד לקנות וללבוש, או שילובים מנומסים של טוניקות רשת ומכנסי פשתן רפויים, ארוכים או קצרים, שאחד מהם הפך העונה לסרבל קצר ושימושי בגזרת סטרפלס.

ממרום מעמדו בצמרת המעצבים בארץ, אוברזון האב כבר מזמן אינו חש צורך להוכיח דבר לאיש. הוא מתייחס ליצירותיו ולקהל לקוחותיו על בסיס ציפיות הדדיות, המתמלאות לשביעות רצונם של שני הצדדים. במלים אחרות, הן קונות את מה שהוא מעצב והוא מעצב את מה שהן רוצות ללבוש. מדי עונה הוא נצמד בביטחון לדברים שהוא מתמחה בהם: חליפות מכנסיים בקווים ארכיטקטוניים, קשת צבעים מתונה-נייטרלית ושמלות ערב קלאסיות שעשויות באיכות מעולה ומאריגים משובחים.

כשעלה למסלול הדגם הראשון בעיצובו - שמלה שחורה באורך הברך בגזרה מחטבת שחשפה מותניים מבעד ליריעות שיפון צרות ומוארכות ונרקמה בחוטים צבעוניים - לא היה מקום לטעות. המראה הכללי היה באחת בוגר יותר, מחויט יותר, מאופק ושמרני, כיאה לקהל היעד שלו.

בצד מקטורנים הדוקים בסגנון קלאסי וחולצות כפתורים מאריגי שיפון אווריריים, המעצב ניסה לשזור סממנים של חדשנות, קלילות ועדכניות - בין היתר בחצאיות ומכנסי בלון תפוחים וקצרצרים שנחתכו מאריג מפוספס בשלל גוונים (אדום, צהוב, כתום, ורוד, ירוק וסגול), ובבטנות ירוקות שבצבצו מתוך ז'קטים ושמלות מחויטות אפרפרות - אך אלו נדמו כפויים או לסירוגין מוכרים מדי.

אלמנטים נוספים, כגון קשרי בד גסים שעיטרו את שוליהן של שמלות קלילות באורכים משתנים או פרחי בד גדולים שאבקנים ארוכים הסתלסלו מהם, הותאמו לנטיותיו של המעצב הוותיק שמוקיר את טעמו הקלאסי של ג'ורג'ו ארמאני ומוקסם מהפנטסיה ומהגינונים של ג'ון גליאנו.

הרבה שמלות היו שם - שמלות משי-שיפון ארוכות שופעות בקפלי פליסה חדים בשילובי גוונים של ורוד, טורקיז וכחול, וגם שמלות רפויות ומתבדרות, עטורות דוגמאות גיאומטריות, שהזכירו את בגדי החוף שיצר המעצב בעבר עבור מותג בגדי הים שנושא את שמו ועבור גוטקס. "אנחנו ליד הים, אבל זו לא תצוגה של בגדי ים", הוא ציין לפני התצוגה. "לים אנחנו מעדיפים ללכת עירומים".

רובן היו מאכזבות. על אף הבדים המשובחים (אורגנזה, משי לסוגיו, טאפט) ומיומנותו הניכרת של המעצב הוותיק ביצירת בגדי ערב חלומיים שנועדו להרשים, שמלות הקולר, השמלות החושפות כתף וגב והשמלות הרקומות פרחים ואבני סוורובסקי לא עוררו את הרושם המתבקש. דבר בקלילות הגזרות, באווריריות הבדים ובשילובי הגוונים והחומרים לא שידר עדכנות אופנתית או יצר תנופה, ולמעשה - הן לא היו רחוקות מאוד מהמכובדות המעיקה לעתים של הבגדים האחרים שהציג.

תחת ידיו של אוברזון, המונח "משטחי צבע" הפך באופן מפורש כמעט לגושים של צבע. שילובים של שמלה באורך הברך וז'קט הדוק וקצר בעל דשים גדולים ומחודדים, בגוני ורוד וצהוב רוויים, או של מכנסיים זהובים רחבים שנלבשו מתחת לחולצת פנינה מחוטבת שכללה צווארון גדול שנפרש לשני צידיה, מעל לכתפיה הגרומות של הדוגמנית, שניהם מאריג משי פראי נוקשים ויציבים, נראו כבדים ומיושנים. אפילו בחליפות החצאית הצחורות שחתך המעצב מתחרת כותנה פריכה הוא שזר אמרות פרחוניות מסתלסלות שהפכו אותן באחת לבגדים לאירועים שבהם צריך לבלוט ולהרשים. לראות ולהיראות.

חזיון תעתועים מלוטש

כושר ההישרדות של אוברזון בשדה המקומי, מסוף שנות ה-60 ועד היום, הוא הישג מרשים. הוא נובע בעיקר מיכולתו למלא אחר משאלות הלב של לקוחותיו, ולתפור להן בגדים כבקשתן. אם התצוגה שהעלה המעצב לצד בתו יצרה את הרושם של אירוע סגור לנשות ארגון וראייטי ישראל, שפרש את חסותו על האירוע, זה לא היה מקרי כלל.

למען האמת, התצוגה, שהוגשה כמנה האחרונה באחר צהריים ממושך שהחל בנאומים של בכירי הארגון ונמשך בקטעי זמרה של סולניות האופרה הישראלית, נדמתה בסופה כחזיון תעתועים מלוטש. חידושים אופנתיים או הערות על אורחות הלבוש של נשים כיום לא היו מעיקרה. הצגה של הצעות לבוש עבור קהל של נשים אמידות, שנהנות להתלבש אך אינן מעוניינות לאתגר את התפישות השגורות שלהן לגבי אלגנטיות ויוקרה, תהיה הגדרה קולעת יותר. על המשנה האופנתית של הלקוחה שלו אמר המעצב בראיון עבר ל"הארץ": "באופן כללי, כשאשה באה אלי היא אומרת: אם תעשה אותי עשר שנים צעירה יותר, עשרה סנטימטר גבוהה יותר ועשרה קילו רזה יותר - אני מוכנה לשלם כל מחיר".

מה הצורך בתצוגת אופנה פומבית אם כך? זהו חלק בלתי נפרד מהפנטסיה הנשגבת על אופנה עילית מקומית שמציע המעצב לקהל לקוחותיו. מופע הראווה שהעלה בשיתוף עם בתו הוא כלי חיוני בהעצמת החוויה הזו. אחרת קשה מאוד להסביר את הבחירה בדוגמניות גרומות כל כך, שחלקן נראו כרישומי אופנה שהתעוררו לחיים מספר הסקיצות של המעצב, שנח בוודאי לצד ספר הטלפונים של הלקוחות הוותיקות שלו.

מחירים: גדעון אוברזון: חולצות: 1,500-3,500 שקל; מכנסיים: 2,000-2,800 שקל; ז'קטים: 3,500-5,800 שקל; חצאיות ושמלות: 3,500-15,000. קארן אוברזון (KO): חולצות: 750-950 שקל; מכנסיים: 950-1,520 שקל; ז'קטים: 1,350 שקל; חצאיות ושמלות: 980-1,650 שקל. סטודיו אוברזון, גורדון 36, תל אביב (KO גם ברשתות רזילי ופקטורי 54)



מתוך תצוגת האופנה של קארן וגדעון אוברזון. מופע ראווה חיוני



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו