בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מילדרד פירס: הכי רחוק מגן עדן

קייט וינסלט מגלמת ב"מילדרד פירס" אשה שנאלצת להסתגל למציאות חדשה אחרי שבעלה עזב אותה. היוצרים והשחקנים של הסדרה התקופתית שתעלה הערב מספרים מה ההבדל בינה לבין הסרט שעליו היא מתבססת

תגובות

מילדרד פירס היא אשה ממעמד מבוסס שבעלה עוזב אותה לטובת המאהבת שלו בתקופת השפל הכלכלי הגדול של ארצות הברית בשנות ה-.30 היא עומדת במרכז מלודרמה שהיא מיני סדרה חדשה, בת חמישה פרקים, המבוססת על רומן בשם זה. הסדרה, בכיכובה של זוכת האוסקר קייט וינסלט ובבימויו של טוד היינס ("הרחק מגן עדן") תעלה הערב ביס דרמה.

בעקבות עזיבתו של בעלה נדרשת פירס לגדל את בנותיה לבד. היא זקוקה לפרנסה ותחילה סולדת מן האפשרות שתהיה "אשה במדים" (כלומר מלצרית) וקצת פחות מכך שתהיה "אשה מוחזקת". עד מהרה מתברר כי אין לה ברירה ואלה רק צעדים לקראת הקמת עסק פרטי משלה - שלוש מסעדות על שמה. כמו כל סדרה תקופתית גם זו מתייחסת לעניינים אקטואליים כמו כסף ומעמד חברתי. שלא כמו באחרות, קשה להשליך ממסקנותיה לימים אלה.

בינואר האחרון התקייים בפסדינה שבקליפורניה מפגש של איגוד מבקרי הטלוויזיה האמריקאים עם יוצרי הסדרה של ערוץ HBO. זה לצד זה ישבו על הבמה טוד היינס, גאי פירס, שמגלם בסדרה את המאהב שלה מונטי ברגון ואוון רייצ'ל ווד המגלמת את וידה, בתה של מילדרד בבגרותה (מורגן טרנר הנערה מגלמת אותה בשלושת הפרקים הראשונים). וינסלט הצטרפה לשיחה בשידור לווייני. הופ דייוויס וזוכת האוסקר מליסה ליאו, שהן בין המשתתפות בסדרה, לא נכחו.

תחילה נשאלו הבמאי וכוכבת על סרט הקולנוע "מילדרד פירס" מ-1945 שבו ג'ואן קרופורד גילמה אשה שבעלה הבוגדני נוטש אותה, נהפכת לאשת עסקים מצליחה בכוחות עצמה ומנסה להרוויח לשווא את הערכת בתה המפונקת (האירוניה היא שבתה של קרופורד, קריסטינה, תיארה אותה בצבעים קודרים בספר "אמא יקרה" מ-1978 שעובד לקולנוע ב-1981).

וינסלט הודתה כי לא צפתה בסרט משנות ה-40. "טוד שאל אותי אם אני רוצה לצפות בו, אבל גם הסביר שהסרט שונה מאוד מהרומן וממה שאנחנו מתכוונים לעשות במיני סדרה, שהוא עיבוד של הספר ולא של הסרט. אז צפיתי בחמש דקות הראשונות ומיד אמרתי לעצמי שעדיף לוותר על הצפייה כי כך אעניק כבוד לספר. ראיתי מיד שמה שטוד נסך לתוך התסריט הוא שונה לגמרי. לא חכם יותר, לא טוב יותר, פשוט יצר דמות שונה לחלוטין".

ואכן וינסלט נראית בסדרה נטולת זוהר וגינונים של דיווה. היא אפילו קצת דהויה, כמו הסדרה בכללותה, הרחוקה מרחק רב מהצבעוניות העזה של "הרחק מגן עדן" שביים היינס ב-2002. הפרק הראשון של המיני סדרה הוא בכלל אקספוזיציה ארוכה המנסה להסביר קצת את יסודות שיטת המעמדות של אמריקה אז (שיטה שמילדרד שונאת אבל נדמה כי רק משום שלא התברגה בה), והאירועים המרתקים יותר של הסדרה מתחילים בפרק השני.

"מאחר שצפיתי בסרט של מייקל קורטיז", אמר היינס על הסרט הישן, "הרבה לפני שקראתי את הספר, כל כך הופתעתי מקריאה בספר של ג'יימס מ' קיין (מ-1941) שקראתי ב-2008 (כשהשווקים הפיננסיים בארצות הברית החלו להתמוטט)... כי הוא באמת ניסה לשרטט דיוקן של יחסי אם-בת לאורך עשר שנים בתקופת השפל הגדול בלוס אנג'לס.

"הכנות שבה התייחס למיניות של מילדרד, ליחסיה עם מונטי, ותיאור המורכבות בין האם לבת, היו הרבה יותר מלאי ניואנסים ומעוררי הזדהות מאשר מה שתואר בסרט המקורי - עשייה קולנועית אופראית של הוליווד בפני עצמה. הספר הוא מודרני, עכשווי ונגיש יותר. זאת אחת הסיבות שרציתי לעבד אותו".

היינס דיבר גם על "המסלולים המקבילים שהספר חוקר". אחד מהם הוא הדינמיקה של יחסי האם-בת והשני הוא שאלת המעמדות בארצות הברית. "קיין מטפל בשתיהן בטבעיות. הוא מקביל בין היחסים בין האם לבתה לערגה של מעמד הביניים בארצות הברית, על השאיפות לניידות חברתית (להגיע למעמד העליון)". כשכתב את הספר, מסביר היינס על קיין, השאיפות האלה התבטאו במוסיקה קלאסית ובאמנות גבוהה, המקבלים ביטוי גם בסדרה.

מאחר שגם בסרטו "הרחק מגן עדן" עסק ביצירה תקופתית - שנות ה-50 בארצות הברית - מנקודת מבט נשית, נדרש היינס להשוות בין שתי היצירות. "'מילדרד פירס' שונה גם משום שהופקה לטלוויזיה, מדיום המאפשר התפתחות דרמטית ארוכה יותר מבסרט קולנוע, וגם משום שהגיבורה פועלת ממניעים שונים מאלה של 'הרחק מגן עדן'", אמר, "ובכל זאת הבנו שגם כאן אנחנו מטפלים ביצירה פופולרית אמריקאית שיש בה מוטיבים גדולים מהחיים".

"אחד הדברים שהקסים אותי בקריאת התסריט", סיפרה וינסלט, "הוא היחסים האינטנסיוויים כל כך בין מילדרד לווידה. אלה יחסים הגובלים באובססיה ומהותם אהבה טהורה והערצה מוחלטת של האם לילדה. יחסים בין אמהות לבנות נוטים להיות מורכבים ומסובכים מכל מיני סיבות, אבל הקשר הזה עוד יותר קשה כי מילדרד לא ידעה אם לאהוב את וידה או להרוג אותה. נראה כי כמה שהיא אהבה אותה יותר, כך הדבר חנק אותה. הצורך של מילדרד באישור של הבת הוא משהו שכל אם צריכה מהבת או מהבן שלה. מילדרד רואה בווידה את כל האכזבות שלה. חלקים קטנים של מילדרד גססו בכל פעם שהיא ראתה כמה וידה מבריקה, נפלאה ועשירה... היחסים האלה נהיים מאוד מעוותים. זה משך אותי כי קל לי לראות איך זה יכול לקרות לכל הורה".



וינסלט, במרכז, ב''מילדרד פירס''


הופ דייוויס בסדרה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו