בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למרות הכל, ה"ביסטי בויז" ממשיכים לייצר כיף

מלחמתו של אדם יאוך במחלת הסרטן אינה מפריעה לו ולחבריו ל"ביסטי בויז" להוציא אלבום שכולו כיף

תגובות

"חבר ירד עלי לפני כמה ימים", מספר אדם אד-רוק הורוביץ מה"ביסטי בויז". "הוא אמר, 'אתם יחד מהתיכון, איך זה שיש לכם רק שמונה אלבומים? זה לא הגיוני'".

תמיד היה משהו שמנע מה"ביסטי בויז" לפעול על פי לוח זמנים מקובל. כוכבי העל מסוף שנות ה-80 גדלו ונעשו למביני דבר בתעשיית המוסיקה. חברות תקליטים, מגזינים וחברות הפקה מתחרות על תשומת לבם. וכשהם סוף סוף מחליטים להקליט אלבומים, הם מזכירים שסוגת ההיפ-הופ שעליה גדלו פירושה להפוך צלילים, סגנונות והשראה מכל קצות המפה המוסיקלית למשהו חדש שכולו שלהם.

אך כפי שציין ידידו של אד-רוק, שמונה אריכי נגן בכ-30 שנה הם יבול דל. לפני שנתיים נדמה שאד-רוק וחבריו ללהקה - מייקל מייק די דיאמונד ואדם אם-סי איי יאוך - עלו על הגל. טרם חלפו שנתיים מאז צאת אלבומם הקודם, האינסטרומנטלי, והם כבר השלימו אלבום חדש, "Hot Sauce Committee Part One", שעמד לצאת לחנויות בסתיו 2009. ביוני יצאו השלושה לסיבוב הופעות באירופה לרגל יציאת התקליט, ובראיונות הבטיחו שהאלבום "Hot Sauce Committee Part Two" יגיע לחנויות בעוד שנה.

אך ב-20 ביולי, בסרטון וידיאו שהתפרסם ביוטיוב, הודיע יאוך שחלה בסרטן ועליו לעבור ניתוח. מועד יציאת התקליט נדחה. באוקטובר 2009 בישר שהבריא. כעבור שנה הודיעה הלהקה שהאלבום "Hot Sauce Committee Part One" נגנז, אך החלק השני ייצא כמתוכנן באביב 2011.

לאחר מכן התברר שהדיווחים על ההבראה היו אופטימיים מדי. "הוא מרגיש טוב, אבל עדיין עובר טיפולים", אומר כעת הורוביץ. "אנחנו לא מופיעים, רק מוציאים את הדיסק ולא עושים תוכניות עד שיחלים". "זה משונה", אומר דיאמונד. "הרבה חברים שלנו מתו ממנות יתר של סמים ודברים מטורפים כאלה. זו הפעם הראשונה שחבר שלי חולה במחלה קשה. זו נקודת מפנה".

ה"ביסטיז" עשו קריירה מלהתנהג כמו ילדים רעים, אבל לא נרתעו מלעסוק בנושאים רציניים. בעקבות ביקוריו של יאוך בטיבט, אירגנו כמה הופעות ענק כדי לתמוך ביוזמה לשחרור טיבט. בין הבדיחות וההתייחסויות לתרבות הפופ, השירים הטובים ביותר שלהם ספוגים לא פעם בסוציאליזם.

פולשים ומאיימים

מבחינת המלים והמוסיקה, האלבום "Hot Sauce Committee Part Two" הוא חגיגה. ב-2009 הם הסבירו ששמחת החיים שלהם באלבום נבעה בחלקה מהתקופה שבה נוצר. אותו דבר קרה באלבום הראפ הקודם שלהם, "To the 5 Boroughs", אלבום ספוג מרדנות של ילידי ניו יורק המגיבים להתקפות הטרור על העיר ב-2001 ולאופן שבו הממשל הימני התמודדה אתן.

"בתקופת העבודה על 'To the 5 Boroughs' ארצות הברית פלשה לכל מיני מדינות, והיה לנו אידיוט בתור נשיא", אמר יאוך ב-2009. "בדרך לאולפן היינו רואים חיילים ברחוב או קוראים בעיתון שאנחנו פולשים למדינה כלשהי או מאיימים לעשות זאת. חלק גדול מזה הזין את אווירת האלבום. אבל האלבום החדש נעשה במחשבה שתקופת בוש כמעט נגמרה. יש תחושה שאנחנו יכולים לדבר שטויות, כי מישהו אחר אחראי למתרחש בעולם. אני שואל את עצמי, יכול להיות שהכל כל כך בסדר? רוב הזמן אני מסכים עם אובמה ובוטח בו. זו תחושה מוזרה, כי אני רגיל שלא לבטוח בפוליטיקאים".

הורוביץ הסכים: "מוזר שיש דברים משותפים בינינו לבין הנשיא. האיש צופה ב'הסמויה', הוא משחק כדורסל, הוא מנסה להפסיק לעשן..."

שנתיים אחר כך, כשהאווירה הפוליטית מורעלת בתיאוריות קונספירציה והקונסנזוס סביב אובמה הופר, האופוריה של ה"ביסטיז" קצת לא רלוונטית. "בתקופה שבה הקלטנו את 'To the 5 Boroughs' היתה תחושת רצינות פוליטית", אומר דיאמונד. "בשנתיים האחרונות היה דגש על כלכלה, ובחצי השנה האחרונה על הסדר חברתי-פוליטי חדש בחלקים גדולים מהעולם, בייחוד במזרח התיכון. למרות כל זה, לדעתי אנשים רוצים יותר מתמיד להקשיב למוסיקה וליהנות מהחיים".

"אנחנו עדיין מתייחסים לאובמה באופטימיות", אומר הורוביץ. "ידענו שלא הכל ישתנה ברגע שייכנס לתפקיד. ידענו שיהיה מאבק ושהימין ייצא מדעתו. אבל אני לא חושב שהאלבום היה שונה מאוד אילו הקלטנו אותו כיום ולא לפני שנתיים".

השקה גרנדיוזית

לעיכוב היו יתרונות. לאחר שחזרו מפעם לפעם לקטעים החדשים, הלהקה החלה להרגיש שההפקה זקוקה לליטוש. הם גייסו את המפיק הצרפתי פיליפ זדאר למיקסים חדשים. "כשמגיעים לשלב שבו לא קשורים לחברת תקליטים", מסביר דיאמונד, "האחריות לומר 'טוב, מספיק לסובב כפתורים, גמרנו' היא עליך. במובן זה קיבלנו הזדמנות להוציא את התקליט מחדש מבלי שיצא קודם".

הם גם קיבלו הזדמנות להשיק את אלבומם בפאר, כהרגלם. הקליפ לסינגל הראשון, "Make Some Noise", קיבל ממדים גרנדיוזיים. יאוך התחיל לטפח רעיון לסרט קצר המבוסס על הקליפ "Fight for Your Right" מ-1986, ובנובמבר האחרון הם צילמו את הקליפ "Fight for Your Right Revisited" בבימויו של יאוך, עם צוות שחקנים בסדר גודל גרנדיוזי לא פחות.

בסרט מופיעים שני צוותים של שחקנים בדמות ה"ביסטיז" גרסת 1986 (אלייג'ה ווד, סת רוגן ודני מקברייד בראשון; ויל פרל, ג'ון סי ריילי וג'ק בלאק בשני). הם יוצאים לקרב ברייקדאנס שמידרדר לתחרות השתנה בפינת רחוב במנהטן. ואז מופיעים אד-רוק, מייק די ואם-סי איי האמיתיים, לבושים כשוטרים, ודוחפים את כולם לניידות.

25 שנה לאחר שהופיעו כראפרים מחוננים וכסאטיריקונים מעולים, הן הסרט והן האלבום מזכירים למה כל כך הרבה אנשים עדיין אוהבים את ה"ביסטי בויז". אולי נדמה שהם מאלתרים וממציאים הכל על המקום, אבל הבדיחות הפנימיות והחריזה המתוחכמת מלוטשים בדיוק ובהקפדה של רבי-אמנים. זה סוד ההצלחה שלהם: גם אם השלושה מתייחסים בשיא הרצינות למשימת הדיוק במוסיקה, במלים ובתמונות המלוות אותן, התוצאה הסופית נראית ונשמעת כמו כיף לא מסובך ומלא שמחת חיים.



''ביסטי בויז''. סאטיריקונים מעולים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו