בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הרוח נושבת קרירה

האם אפשר לשלב בהצלחה בין אופנה לאמנות? קולקציית אביב-קיץ היפה והעדינה של המותג אווה מנדלבאום מוכיחה שכן

תגובות

בת 31, ילידת מינסק, בירתה האפרורית של בלארוס, בת לאב ממוצא רוסי ואם גרמניה, אווה מנדלבאום היא אמנית ומעצבת שמתגוררת ועובדת בברלין. סיפור חייה הבדיוניים של מנדלבאום, שנולדה כאווה גורובוי ונישאה לפסל יהודי ששמו סאשה מנדלבאום, משיק בלא מעט נקודות לביוגרפיה האישית של בני הזוג נעם צוקר ומיכאל ספרר, בני 31 ו-36, אמנים פעילים בשדה המקומי ובוגרי התוכנית ללימודי המשך בבצלאל בתל אביב, שעומדים מאחורי המותג "אווה מנדלבאום".

"אופנה תמיד עניינה אותי", מסבירה צוקר. "אחרי שסיימתי את הלימודים בבצלאל, ישבנו מיכאל ואני וחשבנו מה אנחנו רוצים לעשות בהמשך. הרגשתי שבמובנים מסוימים עולם האמנות אינו מספק אותי. ההתעסקות היום-יומית בסטודיו היא אישית ומכונסת, ומבודדת מהעולם. ואני אדם שזקוק לתקשורת רציפה עם אנשים".

ההסתגרות הממושכת בסטודיו התרחשה מיד עם תום לימודי התואר השני בבצלאל. בביוגרפיה של מנדלבאום, שאותה ניסחו לשימושם האישי, נכתב כי היא נסעה להתבודדות ארוכת שנים בסיביר כדי "לרפא" עצמה מההשפעות שספגה בין כותלי האקדמיה לאמנות. ספרר מעיד כי נדרשו להם לפחות שלוש שנים לעשות כן. "התבודדנו בסטודיו, ואז החלטנו שיותר קל לשלוח את אווה לסיביר מאשר לשבת שם בעצמנו בקור", הוא אומר בחיוך.

"אווה מנדלבאום היא הישות שמאגדת את סך המאוויים והתשוקות שלנו", אומר ספרר. אל הבריאה שלה הם התייחסו ברצינות רבה. "ישבנו ביחד וכתבנו לה קורות חיים - מיהם הוריה, מהיכן היא, עם מי התחתנה, איפה למדה וכו'", מוסיפה צוקר.

בקורות החיים המפורטים שניסחו בשבילה, מתואר גם רגע ההארה שלה בנוגע לאופנה: באחד הלילות הקרים בסיביר, ברגע של צלילות מוחלטת, היא ראתה בעיני רוחה חולצת טי בסיסית לבנה ועליה הדפס בהיר. ברגע זה היא הבינה כי צורת הביטוי הטובה ביותר בשבילה היא יצירת אמנות לבישה.

בחלוקת התפקידים שקבעו ביניהם, צוקר אמונה על מלאכת העיצוב, וספורר אחראי על המערך התפעולי והלוגיסטי. אך הוא מעורב מאוד גם בהיבטים היצירתיים בפעילותו של המותג. צוקר המשיכה את לימודיה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר ב-2008, אך פרשה מהם בתום שנה אחת בלבד. "היה לי קשה מדי לשוב אל ספסל הלימודים לאחר שהשלמתי שני תארים. הרגשתי שאני לא מתאימה למערכת וששאר התלמידים אמביציוזיים מאוד במקומות שלא היו רלוונטיים בשבילי. הפערים בינינו היו גדולים מדי".

לא קנווס מהלך

צוקר מספרת כי המחשבה הראשונית שלה ביחס לאופנה היא "ליישם את האמנות על הבגד, ולהבין איך בגד מתפקד כסוג של ציור או פסל". כוונתה אינה להפוך אופנה לאמנות - דומה כי דווקא הזיקה לתחום האמנות חידדה אצלם את הרצון להעמיד תוצרים תכליתיים. ספרר מחדד: "לא מדובר בקנווס מהלך. אנחנו עדיין מגיעים מתחום העיצוב".

משכנם הנוכחי, באזור מוסכי הרכב והלופטים בשכונת מונטיפיורי בתל אביב, כולל בוטיק קטן שמעוצב בקווים נקיים ובגוונים בהירים, וחלל עבודה צנוע. הוא דומה יותר לסטודיו של אמנים מאשר לבוטיק טיפוסי באחד מתחמי האופנה השוקקים בעיר. על קירותיו תלויים שני ציורים גדולים בעפרונות צבעוניים של צוקר, ופסל ריאליסטי גדול מימדים של תפוח אדמה אדום שיצר ספרר נח באחת מפינות החדר. לפי שעה, הם אומרים, אין להם תוכניות לחנוך בוטיק במיקום מרכזי.

כשייסדו את המותג לפני כשנתיים התמקדו בעיצוב קולקציות ייעודית לילדים. "היינו מאוד בעניין של בד אורגני, והרגשנו שאנחנו יכולים לייצר קו שלם מבדים כאלה", מספרת צוקר. "אבל מהר מאוד הבנו שלבדים טבעיים יש לא מעט מגבלות. קשה למשל לעצב אותם באופנים מגוונים בגלל הנוקשות או היציבות המוגבלות שלהם". כיום הקו האורגני הוא קו משני בקולקציה הרחבה, והוא כולל חולצות טי מודפסות לנשים ולגברים, ועל המדפים בבוטיק נותרו כמה בגדי ילדים שמודפסים במתיקות. "ככל שעבר הזמן זיקקנו את הרעיונות שלנו והבנו שזה פחות מעניין אותנו", מסבירה צוקר.

אלמנטים אפריקאיים

קולקציית אביב-קיץ הנוכחית היא השלמה ביותר שיצרו עד כה. היא נקראת שירוקו, על שם רוח חמה ויבשה גדושת אבק שנושבת מצפון אפריקה ומשפיעה על אזורים בדרום אירופה. נקודת המוצא שלה היתה הדפסים או אלמנטים אפריקאיים שעברו תהליך של דיגיטליזציה, כלשונו של ספרר. "אלמנטים שהם פסאודו שבטיים, שיכולים לשמש תחליף לתכשיטים".

חולצת טי לבנה בגזרה רחבה וארוכה, שיכולה להילבש גם כטוניקה, נושאת הדפס גרפי חד בגוונים של אפור וחרדל. ההדפס הוא פשוט למדי, אך הדיוק שניכר בו ובאופן שבו שולב בה - הקווים האלכסוניים המצטלבים במרכזו, למשל, ממשיכים את החיתוך המלוכסן של השרוולים הקצרים - מעניק לדגם את כוחו. זהו בלא ספק הדגם הנאה ביותר בקולקציה, המעניק מימוש מוצלח לחזונה של מנדלבאום. הדפס גיאומטרי דומה, שמתחקה אחר הצורות המורכבות של תכשיטים אפריקאיים, נשזר במחשופה המעוגל של שמלת כותנה ופוליאסטר קצרה, ששרווליה הותפחו באמצעות כיווצי בד בכתפיים.

את רוח השירוקו הם תרגמו לאפיון אוורירי בשמלות שעיצבו. "מעין הקפאה של תנועה ברוח. משהו פיסולי אבל מאוד רך", מציין ספרר. בשמלה ורדרדה חיוורת וארוכה המשלבת כותנה ופוליאסטר, ללא שרוולים ועם דש יציב, נשזרו יריעות בד שיפון שקוף למחצה בכתפיים ובגב. היא נרכסת בטור כפתורים לכל אורכה. שמלה נוספת שאמרתה נושקת לקרסוליים, בגוון בהיר של אפור עם ברק כסוף, מתבדרת בקלילות בחלקה התחתון. צוקר מסבירה כי דמיינו את הבגדים מתבדרים ברוח על גופה של אשה שמתהלכת במדבר סהרה.

שמלת מעטפת מלייקרה בצבע פטל כוללת פרט מקסים בכתפיות: צינור בד מוארך שחובק את העורף ולתוכו מושחלים צמד דשים רחבים, שהם למעשה שובלי בד שנחים זה מעל זה, מאפשרים לשלוט במידת רפיונם. היא אלגנטית ונינוחה במידה הנכונה. הגוונים שבהם היא מגיעה - פטל חיוור ולמון גראס זרחני - הם נועזים אבל קרירים, ולכן שומרים על ארשת של איפוק.

בכללותה, קשת הצבעים היא צוננת - מתבססת על גוני פודרה, אפור ושחור ולבן, אך היא אינה עכורה כלל. על פי רוב היא נראית כאילו גווניה הצלולים הורכבו באמצעות תוכנה גרפית דיגיטלית. גופיית משי מודפסת בדוגמה פרחונית עדינה ואוורירית, או חולצות משי בגזרה רחבה ורפויה שכוללת מפתח וי רחב שנושאות הדפסים דיגיטליים סוערים, מצביעות על רגישות גרפית גבוהה, שבאה לידי ביטוי גם בבחירת הבדים הפריכים, בקווי הגזרה החדים ובקשת הצבעונית. אלו אינם הדפסים מקוריים שיצרו המעצבים, אולם הם משתלבים היטב בשפה הגרפית של הקולקציה.

הדפסים של ראשי ברווזים או עופות שנחים זה מול זה מתחת לעצמות הבריח בחולצת כותנה אורגנית לבנה או איורי שפמים גרפיים שמעטרים צעיף לבן ורך מבטאים הומור קליל, עניין נדיר בשדה האופנה המקומי. "זוהי הגרסה שלנו לכאפייה", אומר ספרר וצוחק. בצילומי הקטלוג הוא נכרך סביב ראשה של הדוגמנית כטורבן.

גם אם גזרות השמלות נראות לעתים לא מלוטשות, והקושי הטכני מבצבץ מבעד לתפר גלי שמחבר שתי יריעות בד בחצאית או בקו חתך החזה בשמלה, זה לא פוגם ביופי העדין של הדגמים. יש להניח כי המיומנות הטכנית תשתפר עם הזמן. *

מכנסיים: 400-500 שקל; חולצות: 270-500 שקל; שמלות: 600-800 שקל; צעיפים וחגורות: 190-260 שקל. אווה מנדלבאום, שפע טל 8 תל אביב. פרטים באתר http://www.evamendelbaum.com/



צוקר, משמאל, וספרר, המעצבים שמאחורי המותג אווה מנדלבאום. מאוויים ותשוקות


מתוך קולקציית אביב-קיץ 2011 של המותג. רגישות גרפית גבוהה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו