בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כך נהפכה המראה בחנויות הבגדים למקדמת מכירות

היא מכווצת, מגביהה, ואם מעוותים את צורתה בהתקנה - אפילו גורמת לכך שניראה רזים יותר. יש מי שמציבים מאחוריה אורות או תולים אותה בזווית מחמיאה, אחרים דווקא מעדיפים להסתיר אותה בתא המדידה.

תגובות

"אתמול בקניון מדדתי שמלה שנראתה עלי מדהים באופן שהפתיע אותי. שאלתי את המוכרת אם יש מצב שהמראות מרזות. היא צחקה, והודתה שהרבה לקוחות שואלים אותה על זה", כתבה גולשת בפורום "שמנות ויפות" בתפוז. בהמשך היא מספרת שחזרה הביתה, לבשה את השמלה המוצלחת, והתאכזבה: "איזה מתאימה ואיזה נעליים, הכל יוצא מכל הצדדים ואני נראית בחודש שמיני. אין כל קשר בין הבחורה שראיתי במראה של החנות בקניון לבין זו שעומדת מולי בשמלה בבית".

מאז ומתמיד הואשמו המראות בחנויות הבגדים בכך שהן מחמיאות לנו יותר מכפי המגיע, גורמות לנו להראות טוב יותר, מרזות אותנו ובעיקר מטעות אותנו. חלק גדול מהקונים לא מגיעים לבד לחנות, כי נותר להם לסמוך רק על חבריהם. אבל מומחים לדימוי גוף, כמו הפסיכיאטר ד"ר אילן טל, מנהל הקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית, טוענים שלא תמיד המראה היא זו שמעוותת את דמותינו. "המראה לא אשמה. זה המוכר, שמחמיא ללקוח גם אם הוא נראה רע. או החבר, שדוחק לקנות את הבגד, כדי שהם יוכלו להמשיך לחנות הבאה", טוען טל. "האשם העיקרי הוא כמובן הקונה, שרוצה להראות טוב יותר ורואה את מה שהוא רוצה לראות באותו הרגע".

ד"ר דורון בן-שאול, פסיכולוג שיווקי-מחקרי ממכון "כלים שלובים", מצביע על אשמים נוספים. "עולם האופנה עושה כל מאמץ כדי לשכנע אותנו בכך שאנחנו לא נראים מספיק טוב", הוא אומר. "מוכרים לנו את הקנקן ולא מה שבתוכו, ויוצרים לנו חוויה שיכולה להיות מטעה. כמו האפקט בסופרמרקטים שנוצר כשמאירים במנורה אדומה על האוכל, שנראה כאילו עכשיו הוא יצא ממטבחה של אמא. כשטועמים אותו בבית הוא נורא ואיום".

מעצבת הפנים הילה וינשטיין (סטודיו מילה) דואגת שהמראות בחנויות שהיא מעצבת לא ירזו או ישמינו, יגדילו או יקטינו, יעוותו או ישנו את דמות העומד לפניהם, משום שלדבריה "הלקוח צריך להתמודד עם האמת".

ב"סאנדיי טיימס" הבריטי דווח על מראת קסמים שנמכרה בלונדון בשנה שעברה ב-5,000 ליש"ט. מחירה נובע מכך שהיא גורמת למביטים בה להראות כאילו ירדו במידה אחת, בלי להראות מעוותים. וינשטיין ממליצה להזמין מראות מיוסף לוין, בעל 30 שנות נסיון בתחום, ומייסד חברת י. לב הזכוכית. לניסיון לרכוש ממנו את מראת הקסמים בכל מחיר, לוין משיב - "אין לי מושג איפה אפשר להשיג מראות כאלה, או אם הן קיימות בשוק".

יצאנו לבדוק אם חנויות הבגדים אכן מחזיקות מראות המשכנעות אותנו לרכוש בגדים באמצעות מניפולציות חזותיות, או שזהו דימוי הגוף המעוות של הלקוחות.

46 שנה עוסקים ב"רפי שפירא ובנו" בעבודות זכוכית, פרזול וזגגות, תקופה בה בעלי המפעל, איציק שפירא, למד דבר או שניים על מראות. "שפירא הכי חזק בתעשייה" אומרים עליו גורמים מתחום הקמעונאות, "אין חנות בקניון שהוא לא חתום עליה, ואי אפשר להתחמק מלעבוד איתו". בקומת המשרדים של "בית שפירא" ליד קניון הזהב בראשון לציון, הכל שקוף - אין דלתות עץ או קירות בטון, הזכוכית הזמינה מחליפה בהצלחה כל חומר. אין ספק ששפירא יכול להיות רגוע; עובדיו לא יגלשו בפייסבוק במקום לעבוד.

יש גם נוף משגע. קומת המשרדים משקיפה אל מפעל הזכוכית והמראות התעשייתי. זהו לופט רחב כפיים ומצוחצח, בו כל העובדים לובשים חולצות לבנות או אדומות עם לוגו החברה, ועוסקים בעבודות שונות. חלקם טורחים מעל משטחי החיתוך, אחרים מפעילים מכונות כבדות, מפקחים על הבטיחות ובעיקר נזהרים לא לשבור מראות, מחשש למזל רע שיכול להגיע מהר מאוד מלמעלה.

לאחר שהסכים לשתף פעולה, שפירא הכריז בקולו הצרוד והסמכותי: "אין מראות מטעות מראש. צורת ההרכבה שלהן, מסגרת לוחצת, ציפוי באיכות ירודה, זוית ההתקנה והמשטח עליו הן מותקנות גורמות לעיוותים שאנחנו מכירים - שבמקרים מסויימים יוצרים אפקט מרזה".

אף פעם לא הזמינו ממך מראה מרזה?

"מראות לא יוצאות מעוותות מהמפעל שלנו, אך רשתות מסויימות שקנו מאיתנו מראות ידעו מה צריך לעשות בשביל להפוך אותן למרזות, ואיפה ללחוץ בשביל לעוות את המשתקף מהן. המראה היא הכלי העיקרי שבאמצעותו החנויות משכנעות את הלקוחות לקנות. מיקומן, גודלן, זמינותן, התאורה בחנות, הם גורמים שיווקיים לפני שהם גורמים עיצוביים".

שפירא התלווה לסיור בו נבדקו מראות ב-10 חנויות אופנה בתל אביב. הוא פעל במקצועיות רבה. התעלם מהמוכרים, מישש את המראות, ניסה ללחוץ עליהן, לנדנד אותן ולראות על מה הן תלויות. בו בזמן בדקתי אמצעים חובבניים לבדיקת מראות.

כתבת "סאנדי טיימס" הבריטי הציעה להחזיק דיסק מול המראה. אם הוא משתקף מהמראה בצורת אליפסה, זוהי מראה מרזה. אך משום שדיסק עלול לעורר חשד בחנות בגדים, מדי פעם נשלפו מהתיק חפצים עגולים אחרים - דגל יפאן, כדורסל, אקמול, קציצה, צמיד הודי. שפירא, בעל עין מקצועית יותר, ניסה להתחקות אחר הדרך בה המראות הותקנו. לדבריו, מראות המותקנות בצורה מרושלת יכולות להוות סכנה של ממש.

בחנות הראשונה בה ביקרנו בטבורו של רחוב שינקין בתל אביב, מראה שאיציק נגע בה כמעט ונפלה על ראשו. מכיוון שהיינו הלקוחות היחידים בחנות, המוכר רתח. הוא דרש הסברים, צעק את הקללה האכזרית "יא שני קונילמל", וגירש אותנו מהחנות. *

סקר המראות הגדול

H&M, קניון עזריאלי בת"א השמן והרזה

שפירא מצא כי בחנות הבגדים השוודית מרבית המראות מזייפות. חלקן גורמות ללקוח המביט בהן להיראות נמוך ושמן יותר ממה שהוא. מראות אחרות מגביהות ומרזות. במתחם בגדי הילדים הוטבע סרגל על פני מראה מדוייקת. אם כך, לקוח של M&H שרוצה לבדוק איך הוא נראה, ולעשות זאת מבלי לחכות בתור האינסופי לתאי ההלבשה המדוגמים והמוארים עם המראות האישיות, מוזמן לבחון את עצמו מול המראה באזור הילדים.

תגובת מאץ' ריטייל, זכיינית הרשת בישראל: חנויות H&M בכל העולם פועלות על פי סטנדרט אחיד של אביזרי נראות, אשר כולל גם את נושא המראות בחנויות, וישראל אינה שונה בכך.

חנות לכלה Bridal Shop, דיזנגוף 257 בת"א מנפצים מוסכמות

שפירא זועם על התקנה חובבנית של מראות. ובית העסק הזה, המתמחה ביבוא שמלות כלה וערב מארצות הברית מדגים מדוע. כמו מרבית חנויות הכלות בדיזנגוף, את אחד מכתלי החנות כיסתה עד לאחרונה מראת ענק. זו נפלה והתנפצה לילה אחד, דבר שהיה יכול לקרות באותה מידה בשעות היום. כפתרון זמני נבחרה מראה אלפיטית צרה שהותקנה בזוית בעייתית, שלא מאפשרת למודדת לראות את פרצופה.

תגובת החנות: "כחלק מהשירות האיכותי שאנחנו מעניקים ללקוחותינו, המראה החדשה שהוזמנה תותקן פני הקיר כולו על מנת לאפשר לכלה להתרשם מהשמלות באופן מדויק, אותנטי ואמיתי".

ריבולבר, בוגרשוב 37 בת"א עיוות כגימיק

שפירא התלהב כמו ילד כשגילה מראות פנורמיות בתאי ההלבשה של חנות בגדי הסטריט הזו. "מדובר במראות קמורות, ממש כמו בצמתים. הן משקפות שטח גדול הרבה יותר ממראה סטנדרטית, אך כמובן מעוותות אותו". במקרה הזה הפנים נראות גדולות מהרגיל והגוף קטן, לכן לא ברור איך המראה הזאת מסייעת במדידה. מלבד הגימיק, בחנות מפוזרות מראות ארוכות, אך שפירא בדק ומצא שהן לא מורכבות בצורה מושלמת, ולכן בעלות פוטנציאל לעוות את דמות המתבונן.

תגובת החנות: "המראות הותקנו על ידי זגג כשהחנות עברה שיפוץ, ומאז הן נשארו במקומן וכמובן לא עוותו בכוונה".

זארה, קניון עזריאלי בת"א התא המנצח

בפורומים בינלאומיים גולשים רבים מאשימים את זארה בכך שהיא מחזיקה מראות מרזות. אך שפירא מציין לשבח את החנות הזו. בכל תא מדידה הותקנו שתי מראות זו בניצב לזו, המקלות על מדידת מכנסיים, ומאפשרות התרשמות גם מהפגוש האחורי. באזור הצעירות (TRF) המראות אמנם עומדות בשיפוע, כך שהלקוחות חשות גבוהות יותר ממה שהן - אך ברחבי החנות הן מותקנות כהלכה, נקיות, וחפות מעיוותים.

תגובת זארה: "המראות בזארה מיוצרות בארץ לפי מידות ותקן ספרדי מחמיר. רובן רחבות וגבוהות, והן אינן משמינות או מרזות".

קסטרו, קניון עזריאלי בת"א לרציניים בלבד

במבט ראשון נראה כאילו אין מראות בקסטרו, כך שמי שרק רוצה לסדר את הפוני יכול להמשיך לחנות הבאה. אבל לקונים המגיעים עם כוונות שופינג רציניות נגלות מראות ענק לכל גובה הקיר הפנימי של החנות. שפירא התרשם מהיציבות והניקיון שלהן. בתאי המדידה הותקנו מראות אישיות עם תאורת נאון אחורית, כך שמי שתמדוד בגד בתאי ההלבשה של קסטרו תדע בדיוק איך היא תראה עם השמלה במשרד.

תגובת החנות: "כל חנויות קסטרו מעוצבות באופן אחיד ובסטנדרטים הגבוהים ביותר. החנויות החדשות עוצבו ונבנו מתוך חשיבה ורצון להעצים את חוויית הקנייה תוך התייחסות ושימת דגש על נוחות מקסימלית ללקוחות".

נטלי א. שוילי, שינקין 44 בת"א ספונטניות עיצובית

בבוטיק הקטן, חלק מרשת האופנה העצמאית של המעצבת נטלי א. שוילי, ישנה רק מראה צרה אחת. שפירא מציין שהיא עומדת בשיפוע מסוים, ותלויה, בדומה לתמונה, על בורג אחד וחוט. המראה אמנם נקייה, אך היא לא יציבה מכיוון שאינה מחוזקת לקיר. המראה מעבירה תחושה של ארעיות, או ספונטניות עיצובית. מכיוון שבתא ההלבשה הקטן דווקא לא הותקנה מראה, הלקוחה נאלצת לצאת לאזור החנות ולהקשיב לעצות המוכר הנלהב העובד בחנות באותה שעה. תגובת החנות: "כך אכן נראית המראה בחנות".

מיכל נגרין, קניון עזריאלי בת"א מראה למכירה

בחנות הפינתית תלויות שתי מראות פנים ומראת גוף אחת, שהוצבה מול הכניסה. המראות מציצות מבעד למסגרות מיכל נגריניות מגונדרות ועבות, ועומדות למכירה. מחיר המראות, 800 שקלים, נמוך מכמה מהתכשיטים בחנות. שפירא מסביר שמכיוון שהן מוצרי צריכה, הושקעה במראות מחשבה. לכן הן נקיות ומדויקות, ומוצבות בגובה נכון, "ומאוד יפות" לטעמו.

תגובת החנות: "מראות המדידה והתצוגה עוצבו כחלק אינטגרלי מעיצוב חלל החנות, וכמו כל פריט בקולקציה, מעוצבות עם הקפדה ותשומת לב לפרטים הקטנים".

כלבו ניסים, בית לחם 8, שוק בצלאל בת"א המראה הרוטטת

קשה להבחין במראה היחידה בחנות, המוסתרת על ידי סטנדים עמוסים בבגדים. זוהי מראה סטנדרטית עם מסגרת עץ עבה. שפירא מנחש שמדובר במראה שהופרדה משידה בחדר השינה של הבעלים. המראה הוצבה בדומה לתמונה, מחוזקת בדיבל אחד ולא מודבקת אל הקיר, ומעליה תלוי מאוורר קיר.

תגובת ניסים זריף: "זו אכן מראה מחדר השינה שלי. אני מעדיף לא לעבוד עם מראות, כי הלקוחות נמשכים אליהן ומתעכבים בקניה. בעבר היתה פה מלתחה בה היתה מוצבת המראה, אך הלקוחות לקחו את הזמן, מדדו את כל החנות, וקראו לחבריהם כדי שייעצו להם איזה בגד לבחור. פה קונים וקדימה, ללכת!"

רואים ממטר

מעצב הפנים שמוליק בילגוראי (סטודיו בילגוראי-פוזנר לעיצוב קמעונאי) מונה כמה כללי עיצוב, טרנדים ופולמוסים בנושא מראות:

* מראה משמינה. חלק גדול מאוד מהקניה נקבע כשהלקוח מסתכל על עצמו במראה. לכן המראה צריכה להיות מאוד מדוייקת. אם לא מקפידים בעת התקנת המראה, או אם המראה לא איכותית, יכולות להתרחש קטסטרופות; לקוח שיראה בחנות שמן מהרגיל, יברח הביתה מבלי לקנות דבר.

* מראה מרזה. אסור להתקין מראות מרזות, מכיוון שהחנות צריכה לשאוף להראות אמינה בעיני הלקוחות שלה. אם לקוח יגלה שעבדו עליו, נגמר הסיפור.

* מראה מחמיאה. רשתות אופנה בינלאומיות התחילו להעביר ללקוחותיהן מסרים על המראות שלהן, כאילו בדרך אגב. משפטים כמו You look good או I love you גורמים ללקוח להרגיש כאילו המראה מחמיאה לו או מפלרטטת אתו.

* מראה גברית. בחנויות גברים חשוב להציב יותר מראות בחלל החנות, מכיוון שגברים (בעיקר ישראלים) נוטים למדוד בחנות עצמה, ולא בתאים. מצאנו שריבוי מראות בחלל חנויות הגברים מקדמות את המכירות והתחלופה בחנות.

* תאורה. רשתות אופנה רבות משלבות בתוך המראות גופי תאורה עם תאורה תקיפה, או מתקינות מאחורי המראות נורות שגורמים לקיר להתנהג כמו רפלקטור, והוא בעצמו מפיץ אור וגורם למודד להראות יותר טוב.

* זווית. חנויות המעוצבות על פי הטרנד האורבני עם בטון חשוף, כורסאות ישנות ושטיחים עקומים, לרוב גם משעינות מראות בנון-שלנט על הקיר. הכל מכוון - כשהמראה שעונה על הקיר, היא גורמת ללקוחה להראות גבוהה יותר.

* מראה אישית. בדיון הקמעונאי יש ויכוח ארוך שנים על מראה בחדר ההלבשה: כן או לא. יש חנויות הדוגלות בטיפול אינטנסיבי בלקוח. ברגע שהוא נכנס לחנות, נצמד אליו מוכר ש"עוזר" לו בקניה. חנויות בהן יש מראות בתוך תאי ההלבשה מאפשרות ללקוח לבצע לפחות חלק מההחלטות לבדו. אם אין מראות בתוך התא, הלקוחות נאלצים לצאת מהתא, ואז המוכרים "מתלבשים" עליו ועוזרים לו להבין שהוא נראה טוב.





תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו