בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עצה לקרן אן: אם שותים, לא מופיעים

על מוסיקאים שעולים לבמה אפופי אדי אלכוהול (וגם מספרים על זה)

תגובות

השיר הכי יפה באלבום החדש של קרן אן, שיר שנושק לשלמות ואולי אף מדגים שלמות מהי, נקרא "All the beautiful girls". הוא מתחיל כך: "כל הבחורות היפות/ רוצות להישאר עד מאוחר/ ולגמור את היין שלהן/ במרתף המפואר שלך".

גם הבחורה היפה שעמדה ביום חמישי שעבר על הבמה של מועדון הזאפה בתל אביב גמרה את היין שלה, ואז ביקשה כוסית נוספת, ומאחר שזאת היתה ההופעה השנייה שלה באותו ערב אפשר להניח שגם בהופעה המוקדמת היא שתתה כמה כוסיות, שלא לדבר על הרגעים שבין ההופעה הראשונה לשנייה שבהם זה לא הגיוני לא לשתות. התוצאה של השתייה המצטברת הזאת ניכרה היטב בהופעה המאוחרת, וקרן אן היתה הראשונה להודות בכך: בערך 15 פעמים היא אמרה לקהל שהיא שיכורה. אם נינט היתה עולה לבמה עם אחוזי אלכוהול כאלה בדם, זה היה חומר לעמוד ראשון, שלא לדבר על ספיישל אצל גיא פינס.

מאחר שמדובר בקרן אן - אשה שכוסית בוז'ולה היא חלק מתפאורת הבמה הקבועה שלה - זה לא היה עניין גדול, מה עוד שזאת היתה הופעת חצות באווירה כמעט זרוקה (עם דגש על "כמעט": נזכיר שאנחנו נמצאים במועדון הזאפה המיושב). האם כל אחוזי האלכוהול האלה עזרו להופעה? לא ולא. להיפך, הם פגמו בה.

כאמור, לא חייבים לעשות עניין גדול. בארסנל של קרן אן יש שירים כל כך יפים, שגם ביצועים לא טובים שלהם מקבלים ציון "עובר". למעשה, השתייה הצפופה של קרן אן לא היתה הסיבה העיקרית לכך שזאת היתה הופעה לא טובה. הסיבה העיקרית, כפי שיובהר בהמשך, היתה הלהקה, ובאופן מיוחד המתופף.

ובכל זאת, ההופעה הזניחה הזאת תיזכר בראש ובראשונה בגלל שקרן אן היתה שתויה (תיזכר על ידינו, האנשים בקהל; קרן אן שכחה אותה עוד לפני שהיא הסתיימה), וזאת הזדמנות טובה לומר כמה מלים על התופעה של זמרים שעולים לבמה שיכורים ולנסות להבין מדוע - וסליחה מראש על הטון המורתי - היא ראויה לגינוי.

מה בעצם הבעיה כאן? אז הזמר שתה כמה כוסיות. ביג דיל. הרי אם היה מקום לאלמנט רביעי בשילוש הקדוש של המוסיקה הפופולרית, זה היה סקס, סמים, רוקנרול ואלכוהול. זה חלק בלתי נפרד מהעסק. מי שרוצה לשמוע ביצועים פיכחים ורהוטים, שיילך לשמוע את הפילהרמונית מנגנת דבוז'אק, או את אחינועם ניני. תופעה שראויה לגינוי? להיפך, יאמרו חסידי הזמרים השותים, מה שחסר לרוק הישראלי זה יותר מוסיקאים שלא מפחדים לאבד שליטה על הבמה. כמה כאלה יש לנו?

מעט מאוד, וחייבים להודות שיש מקרים שבהם האלכוהול בדמו של הזמר באמת מוביל את ההופעה למחוזות משוחררים ונהדרים. אני זוכר, למשל, הופעה של גבריאל בלחסן לפני כמה שנים שהתחילה פושר והשתפרה בזיקה הדוקה למספר כוסיות וודקה שבלחסן הריק. אפשר היה להרגיש שהוודקה עוזרת לבלחסן לחדור אל האזור המנטלי המרתק שבו הפעולה האינסטינקטיבית והביטוי הבלתי אמצעי קודמים למחשבה ולהיגיון.

אבל נדמה לי שמקרים כאלה הם נדירים למדי ושהם מתרחשים בעיקר אצל אמנים טוטאליים כמו בלחסן, לפידים בוערים שהאלכוהול יכול לשמש להם גפרור. אין כמעט דוגמאות למוסיקאים ישראלים נוספים מהסוג הזה, וקרן אן היא מבחינות רבות התשליל של זמר כמו בלחסן. האיכויות העיליות שלה נמצאות במקום אחר לגמרי. אם לשפוט על פי ההופעה המבושמת שלה בשבוע שעבר, האיכויות האלה נפגעות כשהן באות במגע עם אלכוהול, ודבר דומה קורה גם אצל זמרים ישראלים אחרים, שהאיכויות האנטי-בלחסניות שלהם פחותות מאלה של קרן אן.

שתי בעיות מהותיות זקפו את ראשן בהופעה של קרן אן, ואלה שתי הבעיות העיקריות שבעטיין לא רצוי שזמרים ישתו לפני ו/או בזמן הופעה. הבעיה הראשונה נוגעת לאיכות הביצוע. אני לא מדבר רק על סעיף הדיוק, שלוקה בחסר כששרים תחת השפעה, אם כי זה סעיף חשוב; היה מאכזב, כמעט מתסכל, לשמוע את פריטת הגיטרה המרושלת של קרן בכמה מהשירים היפים שלה. נדמה לי שאפילו הגיטרה עצמה לא היתה מכוונת.

אבל חוסר הדיוק הוא רק חלק מהבעיה. החלק העמוק יותר קשור לאיכות ההבעה. לאלכוהול יש נטייה ליטול מהמחשבה ומהפעולה את החדות שלהן, להפוך אותן לקהות. אבל אנחנו אוהבים את הזמרים שאנחנו אוהבים בגלל החדות שלהם, גם בשירים עצמם וגם בהגשה הבימתית. קרן אן היא יוצרת חדה מאוד, ובאלבומים שלה החדות הזאת לובשת לפעמים גוון מושהה ואטי שיוצר תחושה פרדוקסלית של אינטימיות מרוחקת. בהופעה בשבוע שעבר כל העומק הזה אבד. זאת לא היתה חדות מושהית ואטית, זאת היתה פשוט קהות.

וקרן אן לא לבד בבעיה הזאת כמובן. אחד האתגרים הגדולים ביותר של זמר מופיע הוא איך לבצע את השירים שהקהל מכיר מהאלבומים בצורה שתסיט אותם למקום אחר, אך תקף באותה מידה. יש הרבה דרכים חמקמקות לנסות להגיע למקום הזה, אבל כשהזמר שתוי הוא יבחר תמיד בדרך השיכורה. או ליתר דיוק: הדרך השיכורה תכפה את עצמה עליו, וגם על הקהל.

הבעיה הזאת מחריפה כשהזמר מספר לקהל שוב ושוב שהוא שיכור, כפי שקרה בהופעה של קרן אן. זה הדבר הכי חשוב שצריך לומר לזמרים בהקשר הזה. שתיתם? אתם שיכורים? בסדר, אנחנו מבינים. גם לנו זה קורה מדי פעם. אבל אנא מכם, אל תשתפו אותנו. אל תספרו לנו שאתם שיכורים. כנות היא לא תמיד דבר טוב. כי ברגע שאתם מספרים לנו שאתם שיכורים, אתם בעצם מבקשים מאתנו שנתייחס אליכם בסלחנות. אתם הופכים את עצמכם למעין ילדים חמודים. אבל ילדים חמודים יש לנו בבית, שממנו יצאנו כזכור כדי לבוא לראות אתכם.

זמר שתוי שמספר לקהל שלו שהוא שתוי - מישהו אמר גלעד כהנא? - הופך את ההופעה שלו לקרקס של הסתחבקות, בעיקר במקומותינו. הקהל הישראלי, או לפחות הטיפוסים הקולניים בקרבו, רק מחכים להזמנה כזאת מצד האמן שמופיע לפניהם. וכך קרה שלפני "You Were On Fire", עוד שיר עדין ונפלא מתוך האלבום החדש של קרן אן, נזרקו אל הבמה הערות סחבקיות שיועדו לא רק לזמרת המופיעה, אלא גם לבחורה שעלתה כדי למלא את כוס היין שלה. מאחר שקרן אן מבלה את רוב זמנה מחוץ לישראל, ייתכן שהיא מתגעגעת לחברמניות המקומית. לנו, שנמצאים כאן כל השנה, זה ממש לא חסר.

אז ההופעה רוויית האלכוהול של קרן אן סבלה מהסתחבקות יתר ומהבעה אמנותית קהה, שהם חסרונות גדולים, אבל לא גדולים כמו הנגינה העצית של הלהקה שלה. הקלידן והבסיסט עוד היו בסדר, איכשהו. אבל המתופף - קרה לכם פעם שרציתם לקום מהכיסא שלכם, לעלות לבמה ולהחליף את אחד הנגנים אפילו שאינכם יודעים לנגן בכלי שלו? קרן אן היא הזמרת האחרונה שלמתופף שלה מותר לנגן כל הערב בום-צ'ק/ בום-בום-צ'ק/ בום-צ'ק/ בום-בום-צ'ק. זה לא מתאים גם כשהיא מנסה ללכת למקומות רוקיסטיים (כפי שעשתה בחלק מההופעה הזאת), וזה תמוה לחלוטין בשירים הרכים והשקטים. במשך ההופעה כולה המתופף הצרפתי של קרן אן לא הפסיק עם ה"בום-צ'ק/ בום-בום-צ'ק" שלו. הוא עשה בנחישות ובהתמדה את הדבר הכי לא נכון. לשווא קיווינו שהוא יתרכך, ישתחרר, יאבד את המיקוד המעצבן שלו. במלים אחרות, חבל שהוא לא שתה קצת.



קרן אן בזאפה בתל אביב. פריטת גיטרה מרושלת



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו