בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביתן ניו אמסטרדם שנחנך במנהנטן הוא הניגוד המוחלט למגדלים המאפיינים את העיר

יוצרו של הביתן שנחנך לפני שבועיים, האדריכל ההולנדי בן ון ברקל, סבור שזה בדיוק מקור כוחו

תגובות

מאז יום היווסדה זכתה העיר ניו-יורק פעמיים במתנות אדריכליות. כל אחת מהן ביטאה את רוח הזמן והמקום, מרכיבים מהאתוס האמריקני, ולא פחות חשוב מכך את זהותו וערכיו של התורם.

המתנה הראשונה והידועה יותר היא פסל החירות שהוענק לעיר ב-1866 על ידי ממשלת צרפת. הצרפתים ביקשו לציין מאה שנה להכרזת העצמאות האמריקאית, ובחרו במונומנט ענק בגובה מאה מטר בעיצובו של הפסל פרדריק ברתולדי.

מעבר להישג האמנותי והאדריכלי, זה היה מהלך מבריק מבחינה פוליטית. הממשלה הרפובליקאית הצרפתית, שנחשבה אז לעוף מוזר ובר-חלוף על ידי רבים, הציגה עדות לקיומה ועמידותה באחד מהמקומות החשובים בעולם.

המתנה האדריכלית השניה הוענקה על ידי הולנד לציון 400 שנים להקמתה של ניו יורק כ"ניו אמסטרדם", המושבה ההולנדית הראשונה בעולם החדש. בעיר קיימים רק שרידים מעטים ביותר לעבר הקולוניאלי הזה, וממשלת הולנד ביקשה לפיכך להעניק מתנה ברוח חדשנית ועכשווית שתאזכר את מורשתה.

למשימה גויס בן ון ברקל ממשרד UN Studio, שנחשב לאחד האדריכלים הבולטים בהולנד. הוא הגה מתנה מקורית בדמות ביתן ניו-אמסטרדם, הכלאה בין פסל לבין מבנה קטן ואולטרה-מעוצב, שהוקם במרכז באטרי פארק בדרום מנהטן בעלות של 2.2 מיליון דולרים. מקו המים הסמוך ניבט מראה נהדר של פסל החירות. לפני כשבועיים נחנך הביתן בטקס רשמי שכלל נציגים רשמיים של ממשלת הולנד ועיריית ניו-יורק ואישים בולטים בקהילת העיצוב והאמנות המקומית.

ההשוואה בין שתי המתנות מתבקשת נוכח העבר הקולוניאלי המשותף של צרפת והולנד ושליטתן לפרקים בחלקים שונים של ארצות הברית. אולם להבדיל מהמתנה הצרפתית המגלומנית בת 145 השנים, הביתן של ההולנדים מציג עוצמה מאופקת ועיצוב מינימליסטי מצומצם, וגם משקף את מקומה של הולנד כמרכז אדריכלי תוסס ומשפיע.

הרי בין כך ובין וכך, לדברי ון ברקל, הגודל ממש אינו קובע. "אתה מכיר את ההולנדים", הוא מסביר בשיחת טלפון ממשרדו באמסטרדם, "לאורך ההיסטוריה התעניינו מאוד בתרבויות אחרות, ולמרות מידותיה הקטנות יחסית של מדינתנו ניסינו להיות תמיד בכל מקום. אני חושב שדווקא הצפיפות שמאפיינת את הולנד מעודדת את החדשנות העיצובית. הביתן הקטן חוגג את הרוח של התרבות שלנו, וגם מציין את היחסים ההיסטוריים שיש לנו עם ניו יורק".

כוכב נינג'ה במעוף

באטרי פארק משתרע על כמאה דונמים ומשמש כשער הכניסה הדרומי למנהטן. שישה מיליון איש חולפים שם מדי שנה, מרביתם תיירים בדרכם אל המעבורת המובילה אל פסל החירות, ומקצתם אנשי עסקים מהסביבה.

ביתן ניו אמסטרדם אמור לשמש נקודת ציון עירונית חדשה, מקום מפגש היסטורי בין עבר לעתיד. בחלל הפנים נמצאים מסופים ממוחשבים המספקים מידע היסטורי ותיירותי על הסביבה הקרובה ועל העיר ניו יורק, כמו גם על אירועים חשובים המתרחשים במקביל בהולנד. בית קפה שייפתח במקום צפוי לשרת את המבקרים לכל אורך שעות היום.

צורתו של הביתן מזכירה מעין כוכב בעל ארבע זרועות שבמרכזו חלון תקרה (סקיילייט). ון ברקל אומר שהצורה המשונה מהדהדת צורות הולנדיות מסורתיות כמו פרח או כנפיים של טחנת רוח. יש מי שהרחיקו וראו בביתן כוכב נינג'ה במעוף או סירה הפוכה.

הביתן בנוי מחומרים פשוטים - עץ, מתכת וזכוכית - ומבוסס על רעיון של משטח המשכי שהופך מתקרה, לחלון ולרצפה. צבען של החזיתות הלבנות והבוהקות משתנה בהתאם לשעה ולמזג האוויר, ובשעות הלילה מערכת של נורות מעניקות לביתן הופעה מסתורית וכחלחלה.

ון ברקל סבור כי גודלו של הביתן נמצא ביחס הפוך לחשיבותו. "מבחינה ציבורית ההשפעה שלו אדירה. אנשים אוהבים את הרעיון של פסל או מבנה בלתי-רגיל שמוצב במרכזו של פארק. זה משנה את כל התנועה וההתרחשות במקום".

בשנים האחרונות נהנתה ניו יורק (או סבלה, תלוי את מי שואלים) מפעילות מאסיבית של אדריכלים בעלי שם בינלאומי כמו ז'אן נובל, ריצ'ארד מאייר ופרנק גרי - שלושתם אחראים לתכנון בנייני מגורים חדשים ומתוקשרים במנהטן. לון ברקל אין רגשות נחיתות ביחס אליהם. "הבניין שלי באמת מאוד זעיר לעומת הבניינים שלהם, אבל זה לא אומר שאנשים לא באים לראות אותו", הוא אומר. "בסופו של דבר נדמה לי שהוא יותר משפיע וגלוי מגורדי שחקים אחרים שנבנו בעיר על ידי אדריכלים כוכבים בשנים האחרונות".

במורשת זאהה חדיד

ון ברקל וקרולין בוס, שותפתו לחיים ולמשרד, עובדים יחד באופן צמוד ואינטימי זה 22 שנים. הוא נחשב למוח העיצובי בזמן שהיא אחראית למחקר התיאורטי המקיף שמתבצע במשרדם. הם התפרסמו לראשונה בסוף שנות ה-90, כחלק מגל ה"SuperDutch" שכלל אדריכלים הולנדים עכשוויים כמו רם קולהאס, ויל ארטס ו-MVRDV, שתרמו ליצירת אקלים אדריכלי נלהב ופורץ דרך בארצם. זאת גם התקופה שבה האדריכלות ההולנדית החלה לתפוס את מקומה במרכז השיח העולמי ונהפכה לענף יצוא בולט של המדינה הקטנה.

המשרד שלהם אינו דומה למשרדי אדריכלים טיפוסיים. הוא מורכב מרשת מאוחדת (United Network) של מומחים באדריכלות, תכנון ופיתוח עירוני, הנדסה ותשתיות. הרשת יוצרת קשרים אסטרטגיים עם יועצים חיצוניים לפי הצורך: ממעצבים גרפים, סטייליסטים וצלמים ועד למומחי מיזוג אוויר וקוסנטרוקטרים. השותפות הזאת איפשרה ל-UN Studio לפתח תשתית ידע וניסיון ייחודי ולזכות בשורה של תחרויות נחשבות ברחבי העולם. בין עבודותיהם הבולטות אפשר לציין את גשר אראסמוס (1996) ברוטרדם שנהפך לאחד מסמליה הידועים של העיר, בית מוביוס (1998) באמסטרדם, המוזיאון של חברת המכוניות מרצדס-בנץ בעיר שטוטגארט בגרמניה (2006) וחנות כלבו בעיר צ'אונאן בדרום-קוריאה (2011).

ון ברקל, בוגר בית הספר של ה-AA בלונדון, הוא אחד מתלמידיה הידועים של זאהה חדיד. בדומה לה הוא נסחף אל תוך המהפכה הדיגיטלית באדריכלות ונחשב כיום לאחד מדמויות המפתח בשיח ובעשייה שלה. מלבד הרפרטואר האדריכלי הנרחב, בני הזוג פירסמו יחד כמה ספרים ביקורתיים ושניהם מקפידים לשמור על קשר הדוק עם העולם האקדמי. ואן ברקל משמש כראש המחלקה לאדריכלות בשטדלשולה בפרנקפורט, ואילו בוס כמרצה אורחת באוניברסיטת פרינסטון בארצות הברית.

הצורך לגוון ולרענן את השגרה העיצובית של המשרד הוביל גם לשיתופי פעולה עם חברות כגון אלסי האיטלקית, עבורה עיצבו סדרת כוסות וכלי-הגשה מתכתיים, או חברת וולטר נול הגרמנית, שמשווקת דגם מיוחד של כסא-כורסא פרי עיצובם. "מעולם לא האמנתי בהתמקדות בתחום או בקנה מידה אחד בלבד. במשרד אנחנו עוסקים גם בתכנון אורבני, גם בתכנון מוצר, גם במבני ציבור, גם במשרדים, בכל היבט של העיצוב למעשה", מבהיר ואן ברקל, ומסביר כי תכנון הביתן בניו-יורק מספק הזדמנות מיוחדת. "קנה המידה הקטן משמש לנו מעין מעבדת ניסויים. בהקשר הזה אפשר אולי לקרוא לביתן 'אדריכלות נייר'. זה ניסוי של דברים בקטן, שמראה לנו מה אפשר להשיג בגדול".



ביתן ניו אמסטרדם בבאטרי פארק בניו יורק. צורתו המשונה מהדהדת צורות הולנדיות מסורתיות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו