בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שעת הצוענים: היכרות עם המעצבת רבקה ג'ונסון

היא התמחתה בבתי האופנה של דיאן פון פירסטנברג ואבשלום גור, וסמוך לסטודיו הלונדוני שלה עובדים גם גארת פיו וכריסטופר קיין. ובכל זאת, מוקד העניין של המעצבת הישראלית רבקה ג'ונסון הם שכניה המהגרים

תגובות

שם המותג Riy_ka מתייחס לכינוי החיבה שהוענק לסבתה של המעצבת רבקה ג'ונסון שעל שמה היא קרויה. המקף התחתון ששילבה בו, שקוטע אותו באמצע, נועד לדבריה ליצור הפרעה לא צפויה ברצף. "אולי זה הצורך שלי להיות קצת צינית", היא אומרת בשיחת וידאו מדירתה בלונדון.

חיפוש אחר שורשים, משפחתיים או תרבותיים, ויצירת הפרעות ברצף מהווים מוקדי עניין מרכזיים בעבודתה של המעצבת הישראלית, בת 28. כשהיא אינה יורדת לעומק המנהגים המסורתיים של בני משפחתה, היא מוצאת עניין בדפוסי החיים של תרבויות זרות שקרובות לחייה - בין אם אלה השורשים הצועניים של בן זוגה, או המקורות האפריקאיים של יוצרי המוסיקה המועדפים עליה.

ג'ונסון, שנולדה בברמינגהם והגיעה לישראל עם הוריה בגיל שלוש, בילתה את ילדותה בכוכב יאיר. ב-2002 נסעה ללונדון לשנת לימודי מכינה בלונדון קולג' אוף פאשן, שבמהלכה הגיעה לישראל למבחני קבלה לימודי עיצוב אופנה בשנקר. לאחר שהתקבלה ללימודים שבה לישראל.

כבר בקולקציית הגמר שעיצבה ב-2008 החלה להתעניין באורחות החיים של המהגרים הזרים בממלכה המאוחדת. "Tea Time Vibrations" ניסתה לשלב יחד את המסורת של משפחתה הבריטית עם הפולקלור הצבעוני של בני הקאריביים שהיגרו לאנגליה בשנות ה-50 של המאה שעברה. התוצאה הסופית היא ססגונית ושובת לב.

עם תום לימודיה, החלה התמחות בת שלושה חודשים בבית האופנה של דיאן פון פירסטנברג בניו יורק, ולאחריה עברה ללונדון, שם התמחתה בבית האופנה של אבשלום גור. מפגש עם מעצב בריטי צעיר באתר מייספייס הביא אותה להתנסות למידה נוספת בתחום האופנה. ג'ונסון עבדה לצדו בסטודיו, ולאחר שהשלימו יחד את העבודה על הקולקציה הראשונה שלו, הרגישה בשלה להתחיל ולפתח קולקציה עצמאית.

"ההסתכלות שלי על התרבות הזו החלה בפרויקט הגמר שלי בשנקר, וכשהגעתי לפה זה התחזק כמובן. בשכונה שבה אני חיה כיום במזרח לונדון מתגוררים בעיקר מהגרים. לפעמים אתה מוצא את עצמך האדם הלבן היחיד בסופרמרקט או באוטובוס. זה מסקרן אותי להיות פה ולחוש את זה באמת".

הסטודיו שלה ממוקם בשכנות לסטודיות של מעצבים מקומיים בעלי שם עולמי כדוגמת גארת פיו וכריסטופר קיין. "אלו מבנים מתפרקים, אבל מחירי השכירות הם נמוכים. כתוצאה מההתיישבות הזו של מעצבים האזור החל לפרוח, ועם הזמן נפתחו בו ברים, מסעדות, גלריות ובוטיקים חדשים. מעניין אותי להיות בגבול שבין המהגרים להיפסטרים, אפילו שאני די שונאת את המלה הזו".

בלי פסולת מיותרת

כשמתבוננים בקולקציית הביכורים שעיצבה לקראת האביב הנוכחי, הגבול שבין מהגרים להיפסטרים נשמע כמו ההגדרה הקולעת ביותר עבורה. הקולקציה, שנקראת "Gypsy Love", משלבת אופנת רחוב עכשווית עם אלמנטים מתוך התרבות האפריקאית והתרבות הצוענית, בין היתר באמצעות חיבורים של בדי ג'ינס בגוונים שונים של כחול עם הדפסים ססגוניים מתנגשים, יריעות עור צבעוניות ורקמות חרוזים ידניות במראה טלאים עשיר.

כך, למשל, במכנסונים קצרצרים שבטנות כיסיהם מבצבצות מבעד למכפלתם הגבוהה. גזרתם שואבת את השראתה ממכנסי ג'ינס ארוכים שנגזרים באופן עצמאי על ידי נערות אופנתיות ברחבי העולם. ג'ונסון שיכללה אותה מעט. היא שיוותה לה צללית גבוהה בצורת טרפז, ברוח נערות לוח שנה מראשית המאה שעברה, ואת הבטנות המבצבצות היא חתכה בבדים מודפסים בשלל גוונים. כשאלו נלבשים עם חולצת טי שנחתכה משני סוגי בד בדוגמא מפוספסת בגוונים של ורוד ואדום - האחד בפסים עבים אופקיים והשני בפסים דקיקים אנכיים - מתקבל מראה שובה לב ששומר על האקלקטיות ותחושת המיידיות שמאפיינת את הלבוש בזירת הרחוב, עם ממד חדש של תחכום.

"כרגע מעניין אותי להתבונן על התרבויות האלה וליצור משהו מאתגר עבור האופנה ההמונית. בגלל זה אני מקפידה להשתמש בבדים שהם נעימים על הגוף כמו כותנה ופשתן, ורוב הבדים שלי הם למעשה שאריות בדים של מפעלים מקומיים לייצור בגדים. אבל אני לא מנסה למכור את עצמי כמותג אתי או להציב את עניין הקיימות בחזית. זה לא מעשה אידיאולוגי. זה נובע באופן אורגני מהחיים שלי. באופן כללי אני עסוקה במחזור ומנסה להתחשב בסביבה שלי. במקרה הזה, לא להשאיר פסולת מיותרת אחרי".

שאר הבדים נקנו בחנויות הבדים שבסביבת מגוריה, שמציעות בדים אפריקאיים מקוריים. "כשקניתי את הבדים הללו צורת החשיבה שלי עוד היתה כשל סטודנטית - לא חשבתי לטווח הארוך ולא נתתי את הדעת על הצורך לייצר את הקולקציה בכמויות מסחריות לאחר מכן. בהמשך, קניינים רבים שאלו אותי שאלות כמו ?מאיפה הגיע הבד הזה?', ?ממה הוא מורכב?', ?האם הוא ידידותי לסביבה?' ולא היו לי תשובות. זו אחת הסיבות לכך שבסופו של דבר הקולקציה לא הוצעה למכירה, והיא מוצגת כעת לראווה בגלריה מקומית בשכונת מגורי. בקולקציית החורף הייתי כבר הרבה יותר מחושבת".

תחושה של אופטימיות

קולקציית "Cana Cana", שעיצבה לקראת סתיו-חורף 2011-2012 נראית בוגרת ומובנית יותר. הקשת הצבעונית שלה מוגבלת לארבעה גוונים, כחול, שחור, אפור ולבן, ואת ההדפסים האתניים והטלאים מחליפים כעת מבנים מחושבים של צורות הנדסיות פשוטות כגון משולשים ומלבנים.

הרכבת הבגדים מפיסות של בד, היא אומרת, לא נעשתה כאילוץ שנבע מהחומרים שבהם היא משתמשת. צורות המשולשים הגיעו מהתבוננות בעבודותיו של הצלם האפריקאי מאליק סידיבה שחי ופועל בבמקו, בירת מאלי.

סידיבה מציג דיוקנאות של בני אדם המצולמים בשחור-לבן בחללים עמוסי דגמים, כמו קירות מפוספסים ושטיחי ריצוף. שילובי הטקסטילים האפריקאיים שמוצגים בהם ריתקו את ג'ונסון. "זיקקתי את הצורות המורכבות של ההדפסים והתכשיטים לצורות בסיסיות פשוטות יותר, וכך בעצם זה נולד. אני חושבת שזה היה גם תהליך אישי שלי שבו ניקיתי את שפת העיצוב שלי והפכתי אותה ליותר מדוייקת". קשת הצבעים הרזה מתבססת אף היא על תצלומי השחור-לבן. "אהבתי מאוד את העוצמה שלהם. אפילו שהם בשחור ולבן, השילובים הצבעוניים בהם יוצרים תחושה של אופטימיות". במהלך העבודה על הקולקציה היא האזינה למוסיקת סקא, רגאיי ואפרו ביט. "מתחת לסטודיו שלי יש חנות תקליטים שמוכרת את סוגי המוסיקה האלה ואין מה לעשות - זה משפיע".

התוצאה הסופית מפתיעה באופיה הגרפי החד. כמו בקולקציית הקיץ שעיצבה, גם בה יש משהו נינוח ומשועשע, אך נוסף לה צביון ספורטיבי חדש הודות לחתכים המלוכסנים ולמבנה הדינאמי של הצורות. למעשה, היא קרובה יותר ברוחה למסורת המינימליזם מאשר להופעותיהם הססגוניות של מבקרי המועדונים במערב אפריקה, בשנות ה-60 וה-70, כפי שנלכדו בעדשת מצלמתו של סידיבה.

את קולקציית סתיו-חורף 2012-2011 ניתן יהיה להזמין דרך האתר של המעצבת החל מחודש אוגוסט. טווח מחירים: חולצות: 900-560 שקל; חצאיות: 1,050-730 שקל; ז'קטים: 1,300 שקל. http://www.riyka.com



מתוך קולקצייתCana Cana של ג'ונסון לסתיו-חורף 2012-2011. מינימליזם בניחוח אפריקאי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו