בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחוזת צפייה | הגמר המשעמם ביותר בתולדות "אמריקן איידול" יוצא לדרך

השופטים היו רכים, המתמודדים היו מגוונים והצופים היו דרומיים. שלב הסיכומים

תגובות

הערב ומחר ישודרו בערוץ יס דרמה שני פרקי הגמר של "אמריקן איידול" (פחות מ-24 שעות אחרי השידור בארצות הברית), ובוודאות יהיה זה הגמר הכי פחות מעניין בתולדות התוכנית. בבחירה בין סקוטי מקרירי ללורן אליינה, שני זמרי קאנטרי בני עשרה, אין שום מתח או עניין. הם מתמודדים על אותה משבצת, ורוב הסיכויים שמקרירי - אהוב הבנות (ולפחות כאן הן מכריעות), ששר מין שירי קאובואים בקולו העמוק, עונד צלב על צווארו ומסמיק כשמחמיאים לו על חיצוניותו - יזכה. ההדחה בשבוע שעבר של היילי ריינהרט, הבלוזיסטית בעלת הקול המחוספס, חיסלה כל סיכוי לעניין בשלב הסופי של התחרות.

כמעט תמיד מתקיים ניגוד בגמר בין שני זמרים מז'אנרים שונים - אדם למברט מול כריס אלן; לי דיווייז מול קריסטל באוארסוקס; בו ברייס מול קארי אנדרווד. לרוב יהיה זה הזמר הפחות מעניין מבין השניים שיזכה - אלן, דיווייז ואנדרווד, אך לפעמים הטוב יותר מנצח - דייוויד קוק על דייוויד ארצ'ולטה. הפעם שני הפיינליסטים מתחרים על אותה משבצת בדיוק, ומדובר במשבצת הכי משעממת וסתמית במוסיקה האמריקאית. ומעניין שדווקא צוות שופטים המורכב מזמר רוק, ג'ני מהשכונה ומפיק מוסיקלי הרחוק מרחק רב מקאנטרי הם שצימצמו את המתמודדים לשני אלה. אך על תפקידם בעונה זו, בהמשך.

הדרום של ארצות הברית, הידוע בחיבתו למוסיקת קאנטרי, הוא בעל תפקיד מכריע בקביעת הזוכים בתחרות הזאת (עוד יותר מקהל בנות העשרה הנחשב לבעל השפעה גדולה, ואחראי למשל לעזיבתה המוקדמת של המתמודדת הטובה פיה טוסקנו או מיעוט הקולות של קייסי אייברמס המזוקן והשמנמן). למתמודדים מערים גדולות בחופים המערבי והמזרחי כניו יורק, בוסטון ולוס אנג'לס יש פחות קהל מקומי מסור מאלה שבאים מצפון קרוליינה או מג'ורג'יה - המדינות שמהן מגיעים מקרירי ואליינה. מאז עלתה התוכנית ב-2002 ועד הגמר הזה, שבעה מעשרת הזוכים הם מהדרום. מתמודדים שזכו או הגיעו רחוק ממדינת צפון קרוליינה כוללים לא רק את מקרירי אלא גם את פנטסיה, קליי אייקן, קלי פיקלר וכריס דוארטי.

להכניס פלפל

מכירות האלבומים מלמדות גם הן על מגמה זו. בשבוע שעבר נודע כי קארי אנדרווד, זמרת הקאנטרי, עברה בנתוני המכירות שלה את אלה של הזוכה הראשונה של התוכנית, קלי קלרקסון, שהיתה עד עתה הזוכה הרווחית ביותר של "אמריקן איידול" לדורותיה. בגיליון של "הוליווד ריפורטר" המציין עשר שנים ל"אמריקן איידול" דווח כי היא מכרה יותר מ-12,296,000 אלבומים (קלארקסון מכרה קצת יותר מעשרה מיליון). בנוסף לוהקה אנדרווד לתפקיד משנה בסרט הקולנוע "Soul Surfer" שהכניס לקופות 39.5 מיליון דולר, וגם לוהקה לתפקידים בסדרות קומיות כמו "איך פגשתי את אמא".

היא הגשימה את נבואתו של סיימון קאוול, שאמר כבר כשהתמודדה בעונה הרביעית, שהיא עתידה לעבור את ההצלחה של קלארקסון. מה שמביא אותנו לעניין המדובר ביותר העונה, והוא השופטים. קאוול לא רק יודע להתרשע, להכניס פלפל ולומר את מה שהיושבים על הספה חושבים, אלא גם להסתכן באמירות חד-משמעיות; לאו דווקא שליליות, כמו שהמקרה של אנדרווד מוכיח.

צוות השיפוט השנה לא התאפיין בכל אלה: סטיבן טיילר, למרות הדימוי הרוקרי, היה חתלתול. סקאלת הביקורת שלו נעה בין טוב מאוד למקסים; רנדי ג'קסון שקיבל לידיו את חזית עמדת השיפוט נטה להחמיר קצת יותר (כמו תמיד דיבר הרבה על זיופים), התעכב בעיקר על הצד המקצועי במוסיקה וניסה ללא הצלחה יתרה להכניס מטבעות לשון משלו ("You're in it to win it", שיהיה); וג'ניפר לופז - השופטת הכי טובה שהיתה לתוכנית מאז ומעולם (לא שקארה דיאוגוורדי, פולה עבדול ואלן דג'נרס היו באמת תחרות) - היתה יפהפייה מתמיד ורהוטה בהחלט. נכון, היא הזילה דמעה מיותרת פה ושם, אבל תמיד שידרה משהו אמין וישיר. היא הוכיחה שאפשר להגיד למתמודד שהוא לא מספיק טוב מבלי לומר לו שהוא נראה כמו דוד שהשתכר והחליט לשיר בחתונה (ביקורת שכיחה של קאוול).

התחרות תחריף

מרשת פוקס, המשדרת את התוכנית, נמסר בשבוע שעבר כי הם רוצים שכל השופטים הנוכחיים יחזרו בעונה הבאה. מה שמעניין אותה זה הרייטינג, וזה לא נפגע ואפילו עלה במקצת לעומת השנה שעברה. כאשר מדובר בתוכנית בת עשר עונות, שאיבדה את הכוכב שלה, מדובר בהישג יפה. היא עדיין התוכנית הנצפית ביותר בטלוויזיה האמריקאית. "איידול" זוכה לא רק ל-20-25 מיליון צופים בשבוע, אלא בצופים צעירים.

מאחר שהשיפוט הזניק את לופז ביתר שאת לתודעה האמריקאית - היא נבחרה לאשה היפה ביותר באמריקה, בעולם, בגלקסיה וכיו"ב, ומכירות הסינגל החדש שלה עלו, והיא היחידה מבין השלושה שאינה חתומה על חוזה לכמה שנים - נראה כי הרכב זה ישוב גם בשנה הבאה. ובעונה הבאה, לאחר שקאוול ישוב עם "אקס פקטור" שלו ויצטרפו עוד תחרויות ותוכניות מוסיקה ושירים (ראו מסגרת), התחרות תחריף - לא רק בתוך התוכנית, אלא גם בין התוכניות.

הביקורת שניתנה למתמודדים היתה רכה, אך לפחות בתחילת העונה הדבר נבע מכך שקובצה שם קבוצה מרשימה של זמרים, מתחומים שונים, ולאו דווקא המסחריים ביותר - שאותם מקדם קאוול. היו ביניהם קייסי אייברמס הג'זיסט; פול מקדונל, ששר כמו רוד סטיוארט; ג'ייקוב לאסק, שהתחיל חזק כזמר נשמה בעל קול גדול ונחלש; היילי ריינהרט, שעשתה דרך הפוכה ממנו, החלה די בשוליים והתגבשה כקול מעניין וייחודי בסגנון ג'ניס ג'ופלין (דווקא במקרה שלה פתאום השמיעו השופטים קולות פחות נרגשים), ופיה טוסקאנו הצלולה. כולם היו כישרונות אדירים והגישו שירים חדשים לצד הישנים, ולא רק פנו לקהל בתי האבות. והיו גם זמרי הקאנטרי. אלה נשארו.

הקול אותו דבר

מי שבכל זאת התגעגעו לסיימון קאוול ולפולה עבדול יפגשו בהם בתחרות השירים החדשה שתעלה בסתיו ברשת פוקס - גרסה אמריקאית להצלחה הבריטית של קאוול, "אקס פקטור". תוכנית זו תצטרף לתוכניות וסדרות המוסיקה הרבות שצפויות לעלות לשידור. "הקול" ("The Voice") היא ההצלחה העכשווית של רשת אן-בי-סי. צופים בה בין שמונה לעשרה מיליון צופים פחות מ"אמריקן איידול", אך גם כך זו התחלה טובה (במיוחד לרשת שנמצאת בצרות).

השבוע מסתיימת העונה השנייה של "גלי" ברשת פוקס (ובישראל, ביס דרמה), סדרה שנהנתה משיבוץ צמוד ל"אמריקן איידול" ומהעניין שזו השיבה למוסיקה בטלוויזיה. ההצלחה המסחררת של תחרות השירים גם שינתה נבואה שחורה על עתידה של המוסיקה - דבר טוב בסך הכל; אך גם הביאה לגל של סדרות עם שירה (ופרקים מיוחדים ומזמרים, כמו ב"אנטומיה של גריי") - דבר פחות טוב.

ב-12 ביוני תעלה בארצות הברית סדרת הריאליטי "פרויקט גלי" (בארצות הברית ב"אוקסיג'ן" ובישראל זמן קצר אחר כך ב"יס"). בתחרות זו יחפש יוצר "גלי", ריאן מרפי, את הכוכב הבא שיצטרף לצוות של הסדרה הבדיונית, במבחני בד ותחרות בנוסח "איידול" (כאן אולי המקום להזכיר כי אמבר ריילי, המגלמת את מרסדס ב"גלי", לא עברה את האודישן ב"אמריקן איידול").

בעונת החורף האמריקאית צפויה לעלות סדרת דרמה מוסיקלית בנוסח "גלי". זה הפרויקט המדובר של סטיבן ספילברג ושמו "סמאש", העתיד לעלות ברשת אן-בי-סי. הוא עוקב אחר קבוצת תיאטרון המעלה מחזמר על חייה של מרילין מונרו. תחרות השירים "הקול", שתשודר לפניה, תשמש לה מקפצה, ממש כפי ש"איידול" שימשה ל"גלי". אך קודם לכן יהנו צופי הרשת הזאת מתחרות שירים אחרת, "The Sing Off", שבה מתחרות להקות א-קפלה זו מול זו.

"העניין עם כל התוכניות האלה זה שהן בסך הכל אותו הדבר", אומר קן וורוויק, המפיק הראשי של "אמריקן איידול", שגם היא צפויה לשוב בשנה הבאה. לדבריו, כל התוכניות הללו מנסות להיות "איידול". "כולם אומרים 'לא, שלנו שונה', אבל לכולן שלושה או ארבעה שופטים שמחליטים איזה זמר יקבל את הפרס, והקהל מצביע. מה ההבדל?"



השופטים רנדי ג'קסון, ג'ניפר לופז וסטיבן טיילר. פוקס רוצים שימשיכו לעונה הבאה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו