בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נוצות לא לנו: מעצבי העל משחררים כל רסן

אחרי תקופה של התפכחות והערכה מחדש של מוצרי היוקרה בעקבות ההאטה הכלכלית , האם ייתכן שהזמנים הבשילו לתחייה מחודשת של חגיגיות?

תגובות

מה יכול היה להיות בשורה משמחת יותר לימי הקיץ החמים מאשר שמלה קלילה מבד פריך בגוון חיוור שתרחף מעל הגוף? אולי חולצה אוורירית, שקופה למחצה, שנגזרה בקווים חדים ונלבשת מעל לזוג מכנסיים בגזרה מרוסנת, ללא עיטורי בד יתרים?

נדמה כי בגדים מאופקים בגזרות חסכניות ובגוונים בהירים, שעד לאחרונה שלטו במסלולי התצוגות, מסוגלים להקל על עומס החום ולו רק בזכות חזותם הצוננת. גם אם בסופו של יום רובם יגיעו אל הרחוב בחסות רשתות האופנה העממיות שמבכרות בדים סינתטיים זולים במיוחד, מינימליזם נראה כמענה ההולם ביותר לעונה החמה.

אבל האביב הוא תקופה של פריון גם בקרב מעצבי האופנה. ובשבילם, מהירות תגובה היא עניין מהותי הרבה יותר מנוחות. עקבי נעליים בגובה 18 ס"מ, גרבוני ניילון ותחרות, מכפלות מתבדרות, שזורות בחרוזים ואביזרי ראש עטורי נוצות - בזמן הצפייה בתצוגות אביב-קיץ 2011 בספטמבר אשתקד קשה היה לאמוד את פרץ האנרגיה הזה במלוא חריפותו. אפשר שהיה זה מזג האוויר הסתווי שהאפיל על זוהרם המפורכס של הדגמים שהוצגו על המסלולים. על כל פנים, עתה האמת היא בהירה ומוחשית.

אחרי תקופה ממושכת של התפכחות והערכה מחדש של מוצרי היוקרה בעקבות ההאטה הכלכלית העולמית, האם ייתכן שהזמנים הבשילו לתחייה מחודשת של חגיגיות? ברגע שההנאה החלה להסתמן כאופק אפשרי של חוף המבטחים שאליו נקלעו, מעצבי האופנה העילית עשו ככל שביכולתם כדי להבטיח שהשמחה המחודשת תהיה עזה במיוחד.

מיוצ'ה פראדה סללה את הדרך עם המחווה שלה לנערת השעשועים השערורייתית ג'וזפין בייקר מה"פולי ברז'ה" בתצוגה שהעלתה לקראת אביב-קיץ 2011 במילאנו. את הצלליות המתבדרות בגדילים וחרוזים היא תרגמה לשמלות צינור שמוטות מותניים, ואת חצאית הבננות המלאכותיות המפורסמת של בייקר היא בראה מחדש בצורת הדפסים ראשוניים של עלוות ג'ונגל, קופים שמטפסים עליהם או אשכולות בננות בשרניים. אלה התנוססו מעל חולצות רחבות בעלות צווארוני מלמלה זעירים או חצאיות עיפרון חובקות ירכיים שהתרחבו מעט מעל הברכיים.

הקולקציה, שכותרתה"Minimal Baroque" , סימנה את נקודת המפנה. את הבגדים ליוותה המעצבת בצירופים נועזים של נעלי טנגו בשלל גוונים, רדידי פרווה ססגוניים וכובעי סומבררו מפוספסים. אך קודם לכן בלונדון, רעמות ענק של נוצות יען ססגוניות לא פחות נצפו על ראשיהן של הדוגמניות בתצוגה של ג'יל דיקון. הן נראו מתאימות יותר לבמות ברודוויי מאשר למסלולי תצוגות. רעמות דומות הופיעו שוב על חצאיות שופעות באורך הברך, שכמיות ותיקים בקולקציה הראשונה שעיצב לבית עמנואל אונגרו שהוצגה מאוחר יותר בפאריס.

נוצות מסוגים שונים הופיעו במלוא הדרן גם בתצוגה של שאנל, ורשמו הופעת אורח מכובדת לא פחות בתצוגה הראשונה שהעלה בפאריס זאק פוזן האמריקאי. בקולקציה שיצר לגרפלד לשאנל, נוצות בגדלים משתנים הגדירו את אמרותיהן של שמלות טוויד: הן שולבו, ארוכות ומתפרשות כנזרים, מעל לפלומות פרווה בתחתיתה של שמלה תכולה, קצרות כמו אניצי עלעלים בקצה השרוולים של שמלה דומה בצבע קש. נוצות צחורות, מחודדות, הרכיבו צווארוני מלמלה פראיים מעל לחולצות קלילות או שולבו סדורות בטורים באפודות רחבות. אצל פוזן הן שימשו בין השאר להתפחת שרוולים להצנעת מחשופים והדגשת כתפיים. שמלות שיפון מתבדרות נהפכו לאווריריות יותר כשאמרותיהן השתלשלו בפלומות רכות. לעומתן, נוצות יען שופעות וארוכות הזדקרו ממותניהן של הדוגמניות בקו אופקי, כמו שפמים מטופחים סוריאליסטיים.

החיים הם קברט

אף שסאלי בולס - זמרת הקברטים המתחילה שגילמה לייזה מינלי בסרט הקולנוע "קברט" - כבר לא יכולה להיחשב לגיבורה אופנתית, מקולקציות האביב שהוצגו בבירות האופנה התגבש ניגון עולץ שלצליליו מתנועע קברט האופנה.

התצוגה שהעלה מארק ג'ייקובס ללואי ויטון היתה מופע בידור מרשים במיוחד. אפשר היה למתח קו ישר בין חליפות המכנסיים מלורקס מנצנץ, הדפסי החיות רוויי הצבע ובדי הברוקד המשובצים באבני חן ורקמות עשירות של אריות, נמרים ודובים, שהוצגו על רקע תפאורת קרקס מצועצעת, לבין הסרט המוסיקלי מ-1972. רוח הקאמפ ריחפה שם גם כן. אחרי הכל היא חלק בלתי נפרד מהקברט, עולם שבו המלאכותי גובר על הטבעי, שבו כל עקב של נעל הוא דק וגבוה וכל הריסים מזויפים.

למען הסר ספק, ג'ייקובס שתל ציטוט מתוך מסתה הידועה של סוזן סונטאג "הערות על קאמפ" על כל אחד מהמושבים באולם. הציטוט, שדיבר על הקשר שבין קאמפ לשעמום, רמז כי את ההתרחשויות הבאות מוטב שלא לקחת ברצינות יתרה. בדיעבד, זו היתה יכולה להיות הערת השוליים שסיכמה את כל עונת התצוגות הזו שנחתמה בפאריס. למראה כרמן קס בתצוגה של שאנל, למשל, לבושה בשמלה ארוכה שנשזרה כליל בנוצות יען ורדרדות שנעו באדוות איטיות, מתבקש היה להצמיד ציטוט נוסף מתוך אותו מאמר: "המורשת של קאמפ היא רוח האקסטרווגנזה. קאמפ הוא אשה שמתהלכת בשמלה שעשויה ממיליון נוצות".

פראדה, שיצאה למסלול בתום התצוגה ובאוזניה עגילי בננה מיטלטלים (קיטש? קאמפ?), אמרה לכתבת Style.com כי "הגיע הזמן להיות נועזים". בין שדבריה נאמרו מתוך הבנה מעמיקה בהליכים כלכליים עתידיים ובין שעל סמך תחושות בטן, התעוזה שלה השתלמה: הקולקציה נחטפה מהמדפים. על קולקציית הקיץ אמרה באחרונה לסוזי מנקס כי היא הצליחה בזכות "הצבע, הפנטסיות המוגזמות והשמחה שהבגדים משדרים".

סטלה מקרטני, שהציגה אף היא הדפסי פירות מקוריים, סיפרה כי רצתה להוסיף פרץ של צבע לקולקציה. לדעתה העובדה שעשתה את זה בהדפס צבעוני של פירות הדר הוסיפה לה קצת הומור. "אבל גם רציתי שיהיה קל מאוד ללבוש את הבגדים האלה, ושהם ישרו תחושה של קיץ, חופש ואור", אמרה למנקס.

פריט אחד מתוך הקולקציה של פראדה נהפך במפתיע לסמן השינוי החיובי בקיץ הקרוב. מפתיע, משום שאין זהו אביזר לבוש חיוני לימות הקיץ. הדוגמניות על המסלול טילטלו בידיהן רדידי פרוות שועל ססגוניים, שמקצתם נצבעו בפסים מלאכותיים בגוונים זרחניים של כתום, טורקיז או צהוב, ואלה היו בן לילה לפריט החם של הקיץ. מייד לאחר התצוגה הם נצפו על אנה דלו רוסו ומארק ג'ייקובס, על שערי מגזינים וכיכבו באינספור כתבות אופנה מערכתיות. כרוכים סביב הצוואר או נחים ברישול מעל הכתף או על תיק היד, הם הפיצו מסר נחרץ של קלות דעת: צבעוניות מלטפת בצד, הם מעניקים לבעליהם את האפשרות להתעטף בצעיף מבודח שמחירו 5,000 דולר בקירוב.

בינואר האחרון, כשגוטייה ליהק רקדנית ממועדון הקברט הפאריסאי הנודע"Le Crazy Horse Sallon" כדי לחתום את תצוגת התפירה העילית שהעלה בעיר לקראת האביב הנוכחי בריקוד קאן-קאן אנרגטי, איש מהנוכחים באולם לא הופתע. גוטייה ידוע בחיבתו להתל במסורות צרפתיות מכובדות וכמי שלא יחמיץ הזדמנות לייבא מעט הומור אל התפירה העילית. אבל מופע הקברט ששילב בתצוגה לא היה הלצה בלבד.

רקדנית הקאן-קאן היתה מעין התגלמות בשר ודם של האופנה העכשווית - זו שיוצאת במחול נמרץ ונחוש, סמוקת לחיים, מניפה זוג רגליים ארוכות וחטובות בלהט מעורר השתאות. כמו הרקדנית בתצוגה, שנדמה היה כי תוסיף לחולל עד אובדן הכרה, יהיה לה הכושר לעמוד שוב על רגליה ולהוסיף לבעוט בחן. *



מתוך קולקציית אביב-קיץ 2011 של שאנל. נוצות בגדלים שונים


מתוך קולקציית אביב-קיץ 2011 של זאק פוזן. שפמים מזדקרים מהמותניים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו