בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מוסיקה קלאסית

תגובות

המלצת השבוע

פליאס ומליסנד

מצו, שבת, 21:30

"הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות למוסיקה הצרפתית הוא ביטולם של לימודי ההרמוניה המסורתית", כתב דביסי ב-1902 בכתב-העת הצרפתי "מוסיקה", "זוהי הדרך המגוחכת ביותר לאירגון צלילים, וכמה נורא: היא גורמת ליצירות להשמע דומות זו לזו, ולמלחינים - חוץ מכמה יחידים - לכתוב באותה צורה". בשבילו, יופיה של המוסיקה שכן במחוזות אחרים לגמרי מאלו ששיקפה ההרמוניה המסורתית הקלאסית-רומנטית. באותה השנה הוא גם יישם את האידיאולוגיה שלו - באופרה היחידה שכתב, "פליאס ומליסנד" לפואמה של מוריס מטרלינק. המוסיקה של דביסי באופרה זאת נטועה ברגלה האחת בתוך המסורת הרומנטית הווגנריאנית, ספוגת הרגש והביטוי המוחצן, ועושה שימוש בטכניקות כמו לייטמוטיבים; ובשנייה - במודרניות השוללת עקרונות אסתטיים אלו, וכוללת מאגרי צלילים חדשים, ערפול ריתמי וטונאלי, והתייחסות סימבוליסטית, רומזנית, לטקסט.

ב"פליאס", כמו ביצירותיו הכליות מהתקופה, העלה דביסי את המרכיבים המשניים במוסיקה - למשל הצבע התזמורי, האווירה, והטמפו - למעלת חשיבות גבוהה, וכאמנים האימפרסיוניסטים של זמנו טישטש את התימה והאובייקט ונמנע מכוחות המשיכה הטונאליים ומעלילה חד כיוונית. היופי הופלא, המהפנט, של האופרה הזאת הוא תוצאת ההעזה והמקוריות שלו. ג'ון אליוט גרדינר ניצח ב"אופרה קומיק" בפאריס לפני כשנה על התזמורת המהפכנית הרומנטית ומקהלת מונטוורדי, והסולנים פיליפ אדיס וקארן וורץ'.

עוד המלצות

קלאסיקה מכל התקופות

קול המוסיקה, שבת, 13:00

בקונצרט מלא טעם מגלה העורך דן בלייכר את סוד הקלאסיקה. מתחילים עם "מוסיקת לילה זעירה" של מוצרט - הקסם הקלאסי בגילויו הנשגב והפשוט מכולם, ממשיכים ב"מוצרט הרומנטי" - מנדלסון, בסימפוניית נעורים שלו; וגומרים בקונצ'רטו "אלוני דמברטון" של סטרווינסקי ובסרנדה אופ' 11 של ברהמס - עוד מבטים מפרספקטיבות אחרות על האינטואיציה הקלאסית. עם המנצח פרנס בריכן, תזמורת המאה ה-18 ואחרים.

בשידור חי

קול המוסיקה, שבת, 21:00

פסטיבל ישראל מציג: אנסמבל הבארוק מהלסינקי, המנגן בכלים אותנטיים, עם נגן הצ'מבלו אנריקו ביאנו, בתוכנית באך ובה קונצ'רטי לכלי מקלדת. שעה לפני הקןנצרט אפשר להתוודע לנגינתו של ביאנו ברפרטואר מופלא, נדיר, של אחד מאבות הסגנון הבארוקי: יוהן יקוב פרוברגר.

פוליני ובטהובן בברלין

מצו, שני, 23:00

הפנטסיה לפסנתר, מקהלה ותזמורת הייתה כמו חזרה גנרלית של בטהובן לסימפוניה התשיעית שלו. בשלב זה בחייו עדיין הוא לא חצה את המפתן הסגנוני-ז'אנרי, ולא העז, או לא חשב כלל על האפשרות, למזג בין הז'אנר האינסטרומנטלי במובהק - הסימפוניה - לבין מקהלה וסולנים, חציית קווים לא נתפשת. לכן הוא קרא ליצירה "פנטסיה" - ז'אנר שבו הכל מותר. מאוריציו פוליני ניגן עם סולנים, תזמורת ברלין ומקהלת אריק אריקסון, קלאודיו אבאדו ניצח.

חודש מאי הקסום

מצו, שלישי, 23:50

ברוח העיבוד שעשה הנס צנדר למחזור "מסע חורף" של שוברט, המנצח-מלחין ההולנדי ריינברט דה-לאוב התקין עיבוד מודרני-אוונגרדי לשירים אהובים של שומאן ושוברט, ביניהם שירים מהמחזור "אהבת משורר" ו"חודש מאי הקסום" של שומאן, ושירי "מסע חורף" של שובט. ברברה סוקובה שרה עם אנסמבל.

אפשר גם

* וודי הרמן. שנות ה-60 הג'זיות העליזות, כאן עם הקלרניתן שעושה כשפים בכלי שלו, וודי הרמן, בקונצרט באנגליה ב-1964 (מצו, שישי, 18:00).

* הטריו האגדי. ממדף הארכיון הקלאסי נשלף הקונצרט הזה, שבו עושים מוסיקה הפסנתרן יוג'ין איסטומין, הכנר אייזק שטרן והצ'לן לאונרד רוז - כפי שרק נגני "דור הזהב" ידעו לעשות (ארטה, ראשון, 10:45).

* התחייה. חייו וייסוריו של גוסטב מהלר נפרשים בסימפוניית הענק שלו, מס' 2 ("התחייה"), כולה סערת רגשות גואה לבלי גבול. ריקרדו שאיי ניצח השנה (ארטה, שבת, 14:55).

* דוד פריי. הגירסה העכשווית של גלן גולד, בעיקר בתעוזה וביופי החיצוני ופחות במוסיקה, בסרט תיעודי על בן דמותו הצרפתי דויד פריי (מצו, שישי, 23:00).



ג'ון אליוט גרדינר


קלאודיו אבאדו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו