בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תיבת תהודה | אנחנו זן נדיר

אם יעלה יפה המשא ומתן בין הערוץ החדש "מצו לייב" לנציגי הכבלים והלוויין - שלמענו הגיע לישראל מנכ"ל מצו, כריסטוף וינקל - תמומש תקווה גדולה. במקביל ייחשפו מערומיהם של גופי השידור הישראליים

תגובות

בין ערוצי הטלוויזיה הרבים שוכן לו אי, המאכלס זן שנתון בסכנת הכחדה. זהו ערוץ התרבות הצרפתי הבינלאומי מצו. אם ברצונכם לצפות באופרת בארוק חשובה שנגאלה מכתב היד שלה והועלתה זה עתה בהפקה חדשנית משובחת - זה הערוץ בשבילכם. אם תרצו לשמוע ולצפות במבצעים הצעירים ששמם לוהט עכשיו בנוף המוסיקלי הקלאסי הבינלאומי, כמו הפסנתרן לאנג לאנג, או להיזכר במבצעי עבר דגולים - מטוסקניני עד מריה קאלאס ומאייזק שטרן עד סביאטוסלב ריכטר - רק כאן תוכלו לעשות זאת.

ביקור מאחורי הקלעים בבית אופרה מפורסם, קפיצה בשידור חי לפסטיבל פסנתר בדרום צרפת או לקונצרט קיץ של התזמורת הפילהרמונית הברלינאית, קונצרט שמציג מוסיקאים צעירים מצטיינים: מצו ייקח אתכם לשם. וגם לכיתות אמן של אמני עבר והווה במוסיקה הקלאסית, לביוגרפיות מפורסמות באמצעות סרטי תעודה, למלה האחרונה בתחום הביצוע ההיסטורי של מוסיקה בכלים אותנטיים, ולסתם קונצרטים של חול: סימפוניים או קאמריים.

הקצוות המובהקים של תולדות המוסיקה, שהם מוסיקה עתיקה מימי הביניים והרנסאנס ובמיוחד מוסיקה עכשווית, זוכים לנוכחות דלילה יותר; אבל כל מה שביניהם, יקום מוסיקלי שלם - כולל פרק משמעותי בג'ז ואגף מחול מרשים - פורח מדי שבוע בערוץ הזה.

נוכח לוח השידורים של מצו נותר רק לחשוק שיניים בקנאה: נדמה שלפנינו אומה תרבותית שלמה ששמה את המוסיקה בראש מעייניה, ולראיה: הממשלה הצרפתית מממנת 40% מתקציב הערוץ; אומה שמפיצה את המוסיקה הקלאסית לעולם - מצו משדרת ב-40 מדינות ולכאורה טובלת כל כולה באמנות הגבוהה הזאת.

"האמת היא אחרת", אומר כריסטוף וינקל, המכהן כמנכ"ל מצו משנת 2009, שמבקר עתה בישראל. "בצרפת המוסיקה הקלאסית עדיין נחשבת לתחום של האליטה. היא לא חלק מהחיים, לפחות לא מספיק. בבתי הספר, למשל, החינוך המוסיקלי כמעט לא קיים, והקשר לרפרטואר המוסיקלי דל - בוודאי יחסית לספרות ולאמנות הפלסטית, שמעמדם המסורתי גבוה הרבה יותר. מובן שהכל יחסי. צרפת אולי נחשבת לארץ מתקדמת יחסית מבחינה מוסיקלית, אבל המוסיקה הקלאסית אינה המיינסטרים. היא נשארה כנכס של המעמד התרבותי הגבוה".

יום דרמטי

את המצב הזה מבקש כריסטוף וינקל, מוסיקאי קלאסי בן 38, לשנות. במסיבת עיתונאים, שהתקיימה ביום חמישי שעבר בתל אביב, ניכרה נימת התנצלות הומוריסטית באופן שבו הציג את עצמו. "זה מניסיון. אנשים לא מקבלים כמובן מאליו שאדם צעיר יחסית נטוע בעולם הקלאסי", הוא אומר. הוא ניגן על פסנתר ועבר לניהול ועריכה בתחום המוסיקה: כעיתונאי במוסף הקלאסי המשובח של "לה מונד" ואחר כך ברשת הרדיו הקלאסית הפופולרית רדיו קלאסיק, ובתפקידים שונים בתחום המוסיקה הקלאסית של ענקית ההקלטות וורנר.

למצו נכנס בהתלהבות רבה. בדבריו משתקפת תשוקה כי יותר אנשים בעוד מדינות יצפו בערוץ, ואת ישראל הוא מגדיר "מדינת מפתח" במארג הבינלאומי של הרשת. מסיבת העיתונאים - שהפיקה נציגת מצו בישראל, חברת טלית תקשורת - התקיימה במכון התרבות הצרפתי ביוזמת מנהלת תחרות רובינשיין לפסנתר עדית צבי. לווינקל זה היה יום דרמטי: יום הגמר של התחרות, שמצו העביר בשידור חי, אחרי ערב שידורים שלם שהוקדש למוסיקה מישראל.

שידור התחרות נועד לשעת השיא של השידורים ולמרבה המזל, המתחרה האחרון, דניל טריפונוב, גרף את הפרס הגדול. כך, שידור הנגינה שלו בתחרות - בקונצ'רטו הראשון של שופן עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית - הובא בשידור כמעט ישיר. "התגובה של הקהל הישראלי לשידורים שלנו בולטת", אומר וינקל. "אנחנו מקבלים מכתבים רבים מצופים בכל פעם שאמנים ישראלים נכללים בתוכניות של מצו; ובכלל, המעורבות של הקהל במוסיקה קלאסית בישראל גבוהה בצורה יוצאת דופן. זהו כר פורה לערוץ שלנו".

נידונים לשכחה

במרכז מסיבת העיתונאים עמדה השקת הערוץ החדש של מצו, "מצו לייב", תחנה נוספת ונפרדת מהערוץ הרגיל שמושך 17 מיליון צופים בעולם. זו תחנת HD שעלתה בכמה מדינות באירופה בחודש שעבר ומיועדת אך ורק לשידור קונצרטים, חצי מהם בשידור ישיר. "במצו לייב לא יהיו סרטים תיעודיים, ראיונות, כתבות וקונצרטי עבר", אומר וינקל, "אלא אך ורק אירועי מוסיקה שצולמו בטכנולוגיית HD, לא כאלה שהומרו אליה. לכן הוא יתבסס על הפקות חדשות בלבד. פסטיבלים של מוסיקה כמו אקס-אן-פרובנס, אולמות הקונצרטים בברלין ואמסטרדם, בתי האופרה בולשוי ולה-סקאלה, ואירועי מוסיקה בכל אירופה צולמו בטכנולוגיה החדישה וכבר משודרים - בהפקה של מצו או בקו-פרודוקציה עם הגופים הללו".

הבשורות הטובות לצופים בישראל מסתכמות בעדותו של וינקל על מגעים אינטנסיביים לפתיחת השידורים של מצו לייב עם אנשי הכבלים והלוויין. על כך העיד גם נציג הוט שנכח באירוע. השלב הבא, אחרי שלפי ההערכות ייפתח כאן הערוץ, יהיה צילום ושידור של קונצרטים מהאולמות בישראל.

שידור תחרות רובינשטיין במצו זו הפעם השנייה מלמד שהמשימה אפשרית. פתיחת אולמות הקונצרטים בארץ לשידור בתחנה בינלאומית לעשרות מיליוני צופים טמונת בחובה תקווה גדולה, וגם עצב אירוני: אם החלום הזה יתממש, ייחשפו מערומיהם של גופי השידור בישראל עצמה. השממה בתחום זה היום, כשאפילו רשת קול המוסיקה כמעט אינה מקליטה קונצרטים בישראל ולא כל שכן ערוצי הטלוויזיה, מסכנת תרבות מוסיקלית שלמה: יצירות חדשות, מבצעים מעניינים, קונצרטים מרהיבים של אורחים מחו"ל - כל אלה לא מתועדים, ונידונים לשכחה.

"מה שנותן לי הרבה תקווה ומדרבן אותי לפעולה היא העובדה שהרפרטואר הקלאסי במהותו יכול להיות מובן ונגיש ונהיר לכל אחד - רק אם אנשים יתוודעו אליו", אומר וינקל. "כשאדם שומע בפעם הראשונה את האריה של ברברינה מהאופרה 'נישואי פיגארו' של מוצרט הוא חווה חוויה גדולה: בלי לדעת מיהי ברברינה, מיהו מוצרט, על מה הסיפור, אפילו בלי להבין את המלים - המוסיקה הזאת מביאה לחוויה רגשית מיוחדת במינה, ולא רק היא. הרפרטואר מלא בדוגמאות כאלה. לא רק בעלי השכלה מוסיקלית זכאים לחוויות האלה, וזאת המטרה של מצו - לשתף מה שיותר אנשים, לתת להם הזדמנות להתוודע לעולם המוסיקה הקלאסית. אם אנחנו אי בודד, אדרבה: גם מאי אפשר לשדר".



וינקל. אנשים לא מקבלים כמובן מאליו צעיר בעולם קלאסי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו