בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השירה שאחרי האופרה

קירי טה-קאנאווה, הדיווה הגדולה של ימינו, זונחת בהדרגה את בימת הקונצרטים, אך תשיר בשבת בירושלים. לקראת בואה לישראל היא מסבירה מדוע היא מקפידה לקדם זמרי אופרה צעירים

תגובות

בראשית שנות ה-80 צילצל הטלפון בביתה של זמרת הסופרן קירי טה-קאנאווה בלונדון. על הקו היה הסוכן שלה: "קירי, צ'רלס מבקש שתשירי בחתונה שלו". "צ'רלס? איזה צ'רלס?" היא ענתה. "צ'רלס וינדזור", באה התשובה. "אני לא מכירה שום צ'רלס וינדזור", ענתה טה-קאנאווה לפני שהבינה: כמובן, הנסיך צ'רלס.

שירתה בחתונת צ'רלס ודיאנה ב-1981, בשידור חי לעיני 600 מיליון צופי טלוויזיה בעולם, היתה אחד השיאים בקריירה של טה-קאנאווה, הדיווה הגדולה של ימינו. באי פסטיבל ישראל יזכו לראותה ברסיטל בירושלים בשבת הקרובה (בנייני האומה, 21:30), רסיטל נדיר של הזמרת ילידת 1944, שזונחת בהדרגה את בימת הקונצרטים.

"אני מצפה לביקור בישראל בהתרגשות רבה", אומרת טה-קאנאווה בראיון קצר בשיחת טלפון מדנמרק, היכן שסיימה זה עתה מסע קונצרטים. "אשיר את התוכנית ששרתי כאן: שירים ואריות של הנדל, ריכרד שטראוס, ג'ייק האגי - שכתב את האופרות 'איש מת מהלך' ו'מובי דיק' - וטרי מקנלי".

המוסיקה של ריכרד שטראוס היתה מומחיותה של טה-קאנאווה בתקופה שכיכבה על בימות האופרה הגדולות - המטרופוליטן ניו יורק, קובנט גארדן בלונדון, לוס אנג'לס וסן פרנציסקו ואופרות הבסטיליה, לה סקאלה וגליינבורן. במיוחד זכור ביצועה בן האלמוות ל"ארבעה שירים אחרונים" בניצוח גיאורג שולטי.

זה זמן את כבר לא שרה אופרה, מה הסיבה?

טה-קאנאווה צוחקת: "אחרי גיל 60 יש כמה דברים שכבר אי אפשר לעשות וביניהם אופרה. צריך להשאיר את שירת האופרה לצעירים - ויש כל כך הרבה צעירים מוכשרים עכשיו".

קירי טה-קאנאווה נולדה בניו זילנד להורים ממוצא ילידי מקומי - מאורים. בינקותה אומצה על ידי אם מערבית ואב מאורי, והיא ידועה בקשר המיוחד שלה לבני עמה ובתמיכתה בהם.

את עדיין קשורה מאוד לעם המאורי?

טה-קאנאווה: "מאוד קשורה, ולחיי המוסיקה של ניו זילנד בכלל, ותומכת - עד כמה שאפשר לתמוך מרחוק".

אמה היתה הראשונה שלימדה אותה לשיר שירים וחלמה שתהיה זמרת מקצועית יום אחד. טה-קאנאווה אכן שרה בהצלחה והיתה זמרת פופ פופולרית בניו זילנד. היא השתתפה בכל תחרות זמרה אפשרית ברחבי המדינה וזכתה ברובן, וכן נסעה לתחרויות באוסטרליה השכנה וניצחה גם בהן. יחד עם עבודתה כמזכירה וטלפנית היא הצליחה לחסוך די כסף לנסוע וללמוד זמרה בלונדון, כשהיתה בת 20. דרך ארוכה היא עברה מאותם ימים שבהם היתה נערה צעירה, חסרת כל השכלה מוסיקלית קלאסית, ועד לתוארי האצולה שהרעיף עליה בית המלוכה הבריטי ("דיים קירי", זה תוארה וכך קוראים לה עכשיו).

קולה של טה-קאנאווה מיוחד במינו בעולם זמרות הסופרן. זהו קול עמוק וחם על אף גובהו, מזהיר בגוני גוונים ואנושי תמיד - אפילו בגבהים האופראיים שגורמים לקולות הנשים להישמע מכניים ומנוכרים.

עוד ציוני דרך מפורסמים בקריירה שלה היו שני סרטים: "דון ג'ובאני" של ג'וזף לוסי, סרט על פי האופרה של מוצרט שבו גילמה את דונה אלווירה - אשה אצילית, פגועה, סוערת, מלאת חיים ושופעת אהבה והומור בו בזמן; והסרט התיעודי על הקלטת "סיפור הפרברים" מאת לאונרד ברנסטין, בניצוח בכורה של המלחין עצמו.

יצירת מופת קולנועית-מוסיקלית זאת גילתה צדדים חדשים באישיותה של טה-קאנאווה ובקולה: הגבולות הסגנוניים הרחבים שלה, שהשתרעו ממוצרט עד ואגנר ומהנדל ובאך עד המאה ה-20, מגיעים כאן עד המיוזיקל האמריקאי; ומידת המתקתקות והקצביות שהיא מסוגלת לבטא, איכויות שמקבלות משנה תוקף ביצירה זו מעולם המוסיקה הקלה - ובמיוזיקלס האחרים שבהם שרה: "סאות פסיפיק" ו"גברתי הנאווה".

בהייד פארק, בספטמבר שעבר, כ-30 שנה אחרי ההקלטה הזאת, היא שבה אליה בקונצרט חי מול עשרות אלפי צופים במסגרת פסטיבל "פרומס", יחד עם בן זוגה להקלטה חוסה קארראס - שני קולות שנחרתו כסמלו של סיפור האהבה הבלתי אפשרי בין טוני למריה במחזמר. ברסיטל בירושלים יצטרף לטה-קאנאווה זמר בריטון צעיר, ממוצא מאורי גם הוא. "אני מביאה אותו לישראל, חשוב לי להציג את הצעירים המוכשרים לקהל", היא אומרת. "סוכנים ובתי אופרה לא תמיד מוצאים את הזמרים הנכונים, והמטרה שלי, גם בכיתות האמן שאני עושה בעולם וגם בקרן קירי טה-קאנאווה שהקמתי, היא להציג לעולם את הכישרונות הצעירים הגדולים האלה". תוצאות המאמצים של הקרן, שמושבה בניו זילנד, כבר ניכרות בנוף האופראי של ארץ זו, ובחינוכם והצגתם של זמרים צעירים בעולם בכלל.

לישראל באה טה-קאנאווה זו הפעם השנייה, ובפיה רשמים טובים מהקונצרט הראשון שלה כאן ומהארץ בכלל; ולדבריה, גם בגלל הקשר של המורה הראשונה שלה לישראל: ורה רוז'ה - המורה ההונגרייה-יהודייה המהוללת.

לאחרונה הופיעו באינטרנט פניות אלייך להחרים את ישראל מסיבות פוליטיות, האם הדבר מטריד אותך?

טה-קאנאווה מופתעת בעליל: "זו הפעם הראשונה שאני שומעת על כך, הפניות כלל לא הגיעו אלי", היא אומרת.



קירי טה-קאנאווה. אחרי גיל 60 קשה לשיר אופרה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו