בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רשמים מ"אאידה" של ורדי למרגלות המצדה, בביצוע האופרה הישראלית

תגובות

תחילה היטפלות לפרט שולי בהחלט: ברגע מסוים בהצגת האופרה "אאידה" במצדה מופיעים בקדמת הבמה שני גמלים, על אחד מהם רכובה השבויה האתיופית היפה, היא הנסיכה אאידה. לשילוב הגמל אין שום הצדקה עלילתית או מוסיקלית ולמראה החיזיון עלו מן הטריבונות מחיאות כפיים מתונות בלבד.

הפרט השולי הזה מוזכר כדי לומר שכאשר מדובר ב"אאידה" למרגלות מצדה אין טעם רב בדיון כבד ראש על איכויות מוסיקליות, וראויים להיקרא דבריה הנכוחים של מנהלת האופרה הישראלית חנה מוניץ, המובאים בתוכנייה. "האתגר כאן", כתבה, הוא "הפקת ענק, בלי לגלוש לקיטש, קרקס וגימיקים" (כך יצא שהופעת הגמל, בדיעבד, כמו הצביעה והדגימה גלישה שיש להימנע ממנה). במלים אחרות: מה שחשוב הוא שאלפי אנשים נחשפו למוסיקה הגאונית של ורדי בקולות של זמרים מקצועיים ובמסגרת ספקטקולרית.

ובכל זאת, איך זה היה מבחינה מוסיקלית מעודנת קצת יותר? לא משהו. כבר מצלילי ה"פיאנו" הראשונים שמשמיעה התזמורת ברור כי גם בהגברה מדודה ובאיכות טובה, הגוון והעוצמה של הכלים אינם יוצאים טבעיים. ראוי לציין כי מעל כל הצוות התנוססה אאידה עצמה, בפי הזמרת האמריקאית כריסטין לואיס. היא אינה מקרינה שלמות מבחינת הליטוש הטכני אך מפיקה רגעים רבים של איכות מוסיקלית שמתחברים אליה.

אשר לזמרים האחרים, איש מהם לא עשה עלי רושם מיוחד, לרבות מיודענו הבס פאטה בורצ'ולדזה בדמות הכהן רמפיס, שנשמע איכשהו עייף הפעם. הטנור מרקו ברטי בתפקיד המצביא "רדמס" הפיק קול נטול זוהר עד מאומץ; מריאן קורנטי כנסיכה "אמנריס", היתה בסדר גמור; אלברטו גזאלה כמלך האתיופי "אמונסרו" שר באינטנסיביות אפקטיבית בהחלט, אך לא הפגין קול בסיסי בעל גוון מעניין. המנצח דניאל אורן הוביל את כולם בקצב ערני מתאים ובתנועות אקסטרווגנטיות אופייניות לו (שסומלו ברוב הדר כבר בפרישת ידיים רבת הדר בסיום נגינת "התקוה", שקדמה לאופרה). היה נהיר שמנצח כמו אורן, שקוסם לעין לפחות כמו לאוזן, הוא בדיוק מה שדרוש בהפקת "אאידה" למרגלות מצדה.

האופרה הישראלית מעלה את "אאידה" של ורדי למרגלות המצדה. במאי: שארל רובו. מנצח: דניאל אורן. מנגנת: התזמורת הסימפונית ראשון לציון. מעצב תאורה: אבי-יונה בואנו. בתפקיד הראשי: הזמרת כריסטין לואיס. 4.6

ממדיה של אאידה

באתר המופע הותקנו הפעם 7,700 מושבים (לעומת 6,500 ב"נבוקו" אשתקד) ובהצגת הבכורה הרשמית, שלשום, כולם היו מאוישים. לפי הנהלת האופרה, גם שני המופעים הראשונים, שנערכו בשבוע שעבר (ונרכשו על ידי בנק דיסקונט), היו מלאים ונשארו רק מקומות אחדים למופע אתמול ולשניים שייערכו בהמשך השבוע (ביום חמישי ובמוצאי שבת). מכאן שסך מספר הצופים עולה על 40 אלף איש ואשה.

לכך יש להוסיף עוד יותר מרבבה - תושבים מהפריפריה שהוזמנו לצפות בחינם בחזרות הכלליות. למופעי האופרה "אאידה" באו 4,000 תיירים מחו"ל, מארצות רבות. מוניץ ציינה כי בהערכה הראשונה (מבוססת על הזמנות בפועל) נחזתה נוכחות של 6,000 תיירים, אך היו ביטולים רבים לאחר שהחלו הפגנות המחאה במצרים. למבטלים הוחזרו כספים.

ואיזו לראות בבית?

גרסה מצולמת מומלצת, בדי-וי-די, היא של בית האופרה "לה סקאלה" במילאנו, בבימוי זפירלי. את אאידה מגלמת כאן הזמרת הליטאית המצוינת ויולטה אורמאנה, גדלת גוף, זו ששרה את התפקיד גם בתל אביב לפני שנתיים.

אין לצפות להרהבת עין כמו במופע במצדה, למשל, שהרי לא פשוט ואולי בלתי אפשרי להעביר למרקע טלוויזיה, ולו משוכלל ומודרני, את הממדים של "גראנד אופרה" (נכון אולי לצלמה מראש כסרט, במקום תיעוד של מופע אופרה אמיתי). בכל זאת, סצינת הניצחון המפורסמת נראית מפוארת ובתפקיד המצביא רדמס מככב רוברטו אלניה.

די-וי-די מהפקה ב"לה סקאלה" בבימוי פרנקו זפירלי (2007, שני דיסקים בקופסה). מנצח ריקרדו שאי. הקלטה: דקה. יבוא: הליקון



''אאידה'' למרגלות המצדה. הגוון והעוצמה של הכלים לא נשמעו טבעיים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו