בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רוח ונפש מתבלבלים

שבוע מוסיקלי סוער פרץ עם קנטטות של באך בפסטיבל ישראל, פסטיבלים עתירי באך באבו-גוש ועין הוד וקנטטה מוזרה של באך עם הקאמרטה

תגובות

השם העברי המקובל לקנטטה מס' 35 של באך הוא "רוח ונפש מתבלבלים" (במקור בגרמנית "Geist und Seele wird verwirret". בעברית עדיף אולי הצירוף "לב ונפש מתבלבלים"). מדובר בשני בלבולים: אחד: בלבול/ השתאות נוכח מופתיו של האל, על כך מספר הטקסט שכתב פואטיקן גרמני בתחילת המאה ה-18 - מלים בנאליות של אמונה שוודאי לא היו מגיעות אלינו אילולא הלחינן באך; שני: הבלבול הנעים שעלול לפקוד את שוחרי באך כיום, בפוגשם לראשונה את הקנטטה המוזרה הזאת.

הקנטטה מס' 35 לאלט סולו, היא מעשה שעטנז: קונצ'רטו לעוגב ויצירה ווקאלית גם יחד. השערות על נסיבות לידתו של השעטנז גורסות שמדובר במיחזור, כלומר רקיחה חפוזה של יצירה ווקאלית חדשה שהמלחין נאלץ להשלים למועד בתוקף ההתחייבות השבועית של משרתו.

בלחץ הזמן לקח באך חומר מוסיקלי קיים מתוך קונצ'רטו לעוגב שחיבר קודם, הצמיד לו מלים דתיות מתאימות והתקין תבשיל מעורבב, ערב לאוזניהם של בני קהילתו ולאוזני הדורות הבאים. כך יצא שהקנטטה נפתחת בפרק אינסטרומנטלי לעוגב ותזמורת, חגיגי, המעיד על מעשה המרכבה. אחריו באים פרקי קנטטה (מוסיקה ווקאלית, עם זמר סולן), עם נוכחות עוגב לא כמלווה אלא כבן שיח.

כתבתי "זמר" ולא "זמרת" משום שלחוקרים אין ספק שבאך עצמו ביצע את היצירה עם זמר ממין זכר (נשים לא הורשו לשיר בכנסיות) - בין שהיה זה נער בעל חינוך מוסיקלי משוכלל לפני שקולו התחלף, מקרב תלמידיו בבית הספר של כנסיית סנט תומס בלייפציג, ובין שגבר (אולי מישהו מבוגרי בית הספר) ששר בקול המופק "פלסטו", כמו הקונטרטנור אנדריאס שול בהקלטה המוכרת לי (בניצוח פיליפ הרווגה).

ביחס לביצוע מסוים זה: זמרתו של שול נפלאה כתמיד (קשה להאמין שמישהו מנערי המקהלה של באך בלייפציג 1726, מאולפים ומטופחים ככל שהיו, היה יכול להשתוות לו), אך המנצח הבלגי מוביל את הכלים הבארוקיים האותנטיים ברכות מופרזת שאינה מתקבלת באוזני כ"בארוקיסטית" די הצורך.

בקונצרט של תזמורת קאמרטה שיהיה בסוף השבוע (תחת שרביטו של מנצח הקנדי צ'רלס אוליביירי-מונרו) מופקד תפקיד הסולו בפיה של אשה - הזמרת הבריטית קלייר וילקינסון. מלבד הקנטטה מס' 35 תככב באירוע קנטטת שעטנז נוספת של באך, מס' 169 ("רק לך אלוהים, מסור לבי"), אשר חוברה באותה שנה (1726) וגם בה שר הזמר הסולן לעומת עוגב.

קנטטות לאלט סולו מאת באך. מנצח: פיליפ הרווגה; סולן: אנדרס שול; מנגן: האנסמבל של ה"קולגיו ווקאל", גנט. הקלטה: הרמוניה מונדי, 1998

איזה מין ברוקנר

בפסטיבל אבו גוש עתיר האירועים יבוצע השבוע בין השאר (ביום רביעי) הרקוויאם של ברוקנר. מיכאל שני ינצח על המקהלה הקאמרית תל אביב (מקהלת חובבים ותיקה, מטופחת היטב), זמרים סולנים, קשתנים (חברי תזמורת "סימפונט") ושלושה נגני טרומבון.

מיסת הרקוויאם של אנטון ברוקנר כרוכה גם כן בבלבול קטן: היא אינה משקפת את האידיום המוסיקלי הברוקנרי המוכר מהסימפוניות שלו. המנצח מיכאל שני משער שאילו הושמעה במסגרת חידון מוסיקלי לא היה אפשר לזהות את המחבר לפי הצלילים. שני: "זו יצירה מוקדמת של המלחין האוסטרי, לפני שנהפך לרומנטיקן ואגנרי, אינה מבטאת עדיין את סגנונו הטיפוסי, אלא מושפעת מסגנון אוסטרי וינאי-זלצבורגי (מוצרט, שוברט וכו')".

אין בה דבר מברוקנר שלעתיד לבוא?

"יש סימנים, כמו כרומטיקה או החלפות מפתיעות של סולם, אבל ברוקנר בן ה-20 ומשהו בעיקר מביט כאן אחורנית, גם אל קודמיו המפורסמים מהתקופה הקלאסית וגם עוד יותר אל העבר, אפילו עד הרנסנס. מתבקש גם להזכיר שברוקנר משתמש כאן לפעמים במקהלה לא במרקם רב-קולי אלא באקורדים, כמו עוגב גדול. חוץ מכל זאת יש ברקוויאם של ברוקנר עושר מלודי שיכול לפרנס סימפוניות אחדות".

וזו יצירה קשה לביצוע?

"טכנית היא לא קשה, ובוודאי רחוקה מאוד מהאתגר הטכני הגדול שלנו בקונצרט: ה'דיקסיט דומינוס' של הנדל, שהיא היצירה הכי קשה - לכל המקהלות בעולם".



המקהלה הקאמרית תל אביב בניצוח מיכאל שני. ברוקנר והנדל בפסטיבל אבו גוש



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו