בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אהבה ושוקולד", בימוי: ז'אן-פייר אמרי | נמס מהר מדי

כשמדובר בשוקולד, אניני טעם מכירים בחשיבותה של מרירות. "אהבה ושוקולד", הקומדיה הרומנטית של ז'אן-פייר אמרי, סובלת ממתיקות יתר

תגובות

קומדיות רומנטיות מתארות לרוב את המפגש בין גבר לאשה שונים מאוד, שבאים משני קצות הקשת הרגשית, המקצועית או המעמדית, והם לומדים להתקרב זה לזו כדי להיהפך לזוג. ב"אהבה ושוקולד", הקומדיה הרומנטית של ז'אן-פייר אמרי, שתי הדמויות המרכזיות, אנז'ליק (איזבל קארה) וז'אן-רנה (בנואה פואלוורד) באות מאותו מקום: שתיהן סובלות מביישנות כפייתית.

כתוצאה מביישנותו, ז'אן-רנה בן ה-40 פלוס מעולם לא קיים קשר עם אשה ואנז'ליק אפילו נוהגת להתעלף כאשר היא נדרשת לחשיפה פומבית אמיצה מדי. שניהם מנסים לטפל בבעיה שלהם. ז'אן-רנה עובר טיפול; אנז'ליק משתתפת בקבוצת תמיכה לביישנים אנונימיים, שממנה נובע שמו המקורי של הסרט: "Les emotifs anonymes".

עוד דבר משותף לז'אן-רנה ולאנז'ליק. שניהם אוהבים שוקולד. אנז'ליק היא יצרנית שוקולד מחוננת שעבדה אצל בעל חנות לשוקולד עד שהוא מת בפתאומיות. מעבידה והיא מעולם לא חשפו את זהותה כיצרנית השוקולד שנמכר בחנות, אלא סיפרו שאיזשהו נזיר מתבודד ייצר אותו. ז'אן-רנה אף הוא בעל מפעל לייצור שוקולד שעומד בפני פשיטת רגל כיוון שבעלי החנויות שמוכרים את מוצריו טוענים שהשוקולד שלו מיושן.

אנז'ליק וז'אן-רנה נפגשים כאשר אנז'ליק מגיעה למשרדו של ז'אן-רנה בחיפוש אחר עבודה, ולמרות שהיא סבורה בטעות שז'אן-רנה שוכר אותה לייצר שוקולד, הוא בעצם שוכר אותה להיות סוכנת מכירות, שבהתחשב בביישנותה הכרונית זהו התפקיד הכי לא מתאים שניתן להטיל עליה. מתי ואיך יגלה ז'אן-רנה שאנז'ליק היא יצרנית שוקולד מחוננת שעשויה להציל את המפעל הקורס שלו?

כבר ראינו כמה סרטים שהשתמשו בשוקולד כדימוי לתשוקה; גם ראינו כבר הרבה סרטים שעסקו בסוגי מזון כדימוי לתשוקה וכגורם משחרר מבחינה רגשית ומינית. להודות על האמת, אני הייתי מוכן לנוח מסרטים מהסוג הזה לכמה שנים.

אין לי הרבה מה לומר על סרטו של אמרי מלבד שזהו מסוג הסרטים שאין סיבה רבה לצפות בהם ואין סיבה רבה להמליץ עליהם לאחרים. התגובה הזאת נובעת בראש וראשונה מהעובדה שאנז'ליק וז'אן-רנה הם דמויות לא מעניינות במיוחד. כבר בסצינה הראשונה שבה אנו פוגשים אותם אנו לומדים להכיר אותם ורק מעט מאוד מידע מתווסף להיכרות הזאת במשך הסרט (כמו, למשל, שאמה של אנז'ליק כלל אינה ביישנית וזו אולי הסיבה שאנז'ליק היא כזאת).

ואף שהסרט נמשך 80 דקות צנועות בלבד, אנז'ליק וז'אן-רנה מתחילים בהדרגה לחזור על עצמם בהתנהגותם ובתגובותיהם. ובקיצור, לייגע. יתרה מזו, אף שהנושא אינו עולה בסרט, אניני טעם בכל מה שנוגע לשוקולד מכריזים לרוב על העדפתם המוצדקת לשוקולד מריר על פני כל שוקולד אחר, אך סרטו של אמרי סובל ממתיקות יתר, או ליתר דיוק ממנת יתר של מה שמכונה באנגלית "cute", והתרגום העברי של התואר, חמוד או נחמד, אינו כולל בתוכו את מידת הרתיעה המסוימת שהמלה האנגלית אוצרת בתוכה.

פה ושם אפילו פוצחת אנז'ליק בשיר, ולמרות שאני אהיה האחרון שלא אקבל באהדה קטעים מוסיקליים בסרטים, במקרה של "אהבה ושוקולד" זה נדמה מאולץ ואינו משרת ביעילות את רצונו, כנראה, של אמרי לחשוף בדרך זאת את קיומו של עולם פנימי נסתר בתוך גיבורת הסרט הביישנית.

סרטו של אמרי זכה להצלחה ניכרת במולדתו; ייתכן שהצרפתים אימצו את הסרט ללבם כמעין מקבילה לשאנסון צרפתי מפעם. אבל לשאנסונים הטובים ביותר היתה גם מידה של שנינות ופיכחון ומלנכוליה ולפעמים אפילו מרירות שחסרה בסרטו של אמרי, שניתן לבלות במחיצתו 80 דקות לא מעיקות במיוחד שנמסות כמעט מיד מהזיכרון.

"אהבה ושוקולד". בימוי: ז'אן-פייר אמרי; תסריט: ז'אן-פייר אמרי, פיליפ בלסבנד; צילום: ז'ראר סימון; מוסיקה: פייר אדנו; שחקנים: איזבל קארה, בנואה פואלוורד



אהבה ושוקולד. דמויות לא מעניינות במיוחד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו