בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמש בקונצרט: לא אדיפוס הוא הארכאי

פסטיבל ישראל מגיש: אדיפוס 2011 - תיאטרון-אופרה

תגובות

זה התחיל אחרי כמה כוסיות אלכוהול בפאב בשיקגו דווקא, כך העיד יגיל אלירז בדברי הפתיחה הארכניים שלו, כשהוא וחברו ניסו למצוא רעיון ליצירה חדשה. הם גלגלו מחשבה על מיתוס, ואדיפוס עלה באופן טבעי "למרות שהוא ארכאי", כדבריו, ומהון להון נולדה ההפקה הזאת. ארכאי? קשה לחשוב על נושא אקטואלי יותר, אוניברסלי יותר, מטריד ורלוונטי יותר מהמיתוס של אדיפוס - ולא צריך דווקא ללכת לפרויד בשביל זה. בכל מקרה, זה היה תהליך היצירה; ובדרכם לגאול את אדיפוס מהיושן שדבק בו, בראש ובראשונה דרך התמליל המרודד שהתקינו, הציגו אלירז ואהרוני יצירה שבעצמה הייתה נגועה בארכאיות.

אדיפוס 2011 היא מההצגות שהאדם מנסה בכל כוחו למצוא בהן צד מוצלח, כי היא עכשווית ושונה, ולכאורה חותרת נגד מוסכמות התיאטרון המסורתי. אבל היכן לחפש? לא בטקסט כאמור, בגלל פשטנותו; לא במשחק, בגלל ההגזמה, והצעקות לתוך מיקרופונים בהגברה רמה מדי, והמשפטים המהוססים כביכול, עם מלים בזוגות ובשלשות; ולא במוזיקה, בגלל אי-הצלחתה להיות הגיבורה הראשית, תפקודה כנותנת שירות לתיאטרון ולכן סתמית, כזאת שאפשר לשמוע בהרבה הצגות, נעדרת פרופיל, שנדמה שאחרת הייתה יכולה להחליפה בלי לגרום נזק. כל אלה, עם הסגנון הסימבוליסטי בחזרות אינסופיות על טקסט ("מי אני? מי אני?") ובאטיות ובמחוות הרחבות, וההכפלה של דמויות מדברות בזמרים ששרים את הטקסט שבפיהן - אלה נתנו תחושה שלא בעכשוויות חתרנית מדובר כאן אלא בתמונה מצהיבה מלפני מאה שנה.

נחמה מסוימת העניק הביצוע המוזיקלי: ארבע הזמרות מאיה בלושטיין, מאיה בן-מאיר, נועה דורון ודניאל קולבן, והזמר ינאי גונצ'רובסקי, התגברו על הכוריאוגרפיה הילדותית שניתנה להם ושרו נפלא, בקולות צלולים ובהבעה שאי אפשר היה למצוא אצל השחקנים; והם והנגנים בניצוח המדויק של גיא פדר, שבמסירותו קבע את הקצב להצגה כולה, מילאו את האולם בצלילם היפה.

פסטיבל ישראל מגיש: אדיפוס 2011 - תיאטרון-אופרה. מוזיקה: עידו אהרוני; כתיבה ובימוי: יגיל אלירז; מנצח: גיא פדר. בית שמואל ירושלים, 10.6



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו