בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"האנה" של ג'ו רייט | הטוב, הרעה והנערה

"האנה" של ג'ו רייט הוא ניסיון מסורבל לשלב אגדה מודרנית וסרט פעולה. קייט בלאנשט משעשעת כסוכנת מפלצתית, אבל לא הופכת את הסרט לחוויה מספקת

תגובות

האנה (שירסה רונאן) היא נערה בת 16 שמתגוררת עם אביה, אריק (אריק באנה), בבית מבודד הממוקם בנוף שלגי קפוא. האנה מעולם לא יצאה מהסביבה הזאת שגדלה בה ואינה מכירה את העולם שמחוץ . היא מעולם לא ראתה אנשים נוספים לבד מאביה; היא מעולם לא ראתה עיר, ים או משפחה המורכבת מאב, אם וילדיהם. מאז ילדותה לימד אותה אביה כיצד לשרוד בכל תנאי אפשרי. הוא לימד אותה לצוד והוא לימד אותה את אמנויות הלחימה.

אבל האנה, אף שגדלה הרחק מהציביליזציה, אינה נערת פרא. אביה לימד אותה שפות רבות והשכלתה באה לה מאנציקלופדיה. ספר נוסף שמלווה אותה מאז ילדותה הוא ספר האגדות של האחים גרים, והספר הזה הוא מפתח להבנת יעדו של הבמאי הבריטי ג'ו רייט בסרטו "האנה".

רייט, שביים ב-2005 את הגרסה המחוספסת והמעניינת של "גאווה ודעה קדומה" וב-2007 את הגרסה הראוותנית והריקה מעט של "כפרה", ביקש ליצור ב"האנה" אגדת אקשן. בדומה לאגדות האחים גרים, יש באגדה זו גיבורה נרדפת, מכשפה רעה ושאר נבלים המנסים ללכוד את הגיבורה הצעירה, ובמשך העלילה מתגלים סודות רבים, שכמו באגדות הקלאסיות, קשורים בחלקם לזהותן של הדמויות המרכזיות. בין היתר מתברר כי אריק הוא סוכן לשעבר, שאשתו נהרגה בתאונת דרכים, והסי-איי-אי יעשה הכל כדי ללכוד אותו בגלל המידע הסודי ביותר שהוא אוצר.

הסיפור מתחיל בכך שאריק והאנה מחליטים שהגיע הזמן שהם יחזרו לציביליזציה ויתמודדו חזיתית עם אויביהם. לשם כך עליהם להיפרד, ורוב הסרט מתאר את ניסיונה של האנה, שחיה כעת בעולם חדש וזר לה, להתאחד עם אביה. בראש האויבים ניצבת סוכנת מפלצתית ששמה מריסה ויגלר (קייט בלאנשט) - שהצליל הגרמני של שמה נראה אף הוא כהתייחסות לאחים גרים - המסתייעת במתנקש מקצועי (טום הולנדר).

השניים האלה - המכשפה והעוזר שלה - מייצגים את הרשע, ומולו ניצבת משפחה בריטית בחופשה, הכוללת אב, אם ושני ילדיהם, שהאנה מסתפחת אליה במסע שלוקח אותה, בין השאר, ממרוקו לגרמניה. היא מתיידדת במיוחד עם סופי (ג'סיקה בארדן), הבת המתבגרת של אותה משפחה, שהיא החברה הראשונה שהיתה להאנה אי פעם ועוזרת לה בכל מיני מצבי מצוקה שהיא נקלעת אליהם.

אין הרבה היגיון בעלילת סרטו של רייט, אבל אגדות אינן נדרשות להיות הגיוניות. מה שפוגם יותר מכל בסרט הוא האופן הכבד והלא תמיד שנון שבו הוא מחבר בין סרט פעולה ליסודות האגדתיים. כבר היו סרטי ריגול, מתח ופעולה שהבליטו את היסודות האגדתיים או היסודות המיתיים שלהם, והיו כאלה שעשו זאת בצורה מתוחכמת יותר (אני עדיין סבור שהטוב שבסרטים האלה היה "מודסטי בלייז", סרטו המעט נשכח של של ג'וזף לוסי מ-1966, שהופק בעיצומו של גל הפארודיות על סרטי ג'יימס בונד שהתפרץ בשנות ה-60, ובמרכזו עמדה סוכנת כל-יכולה בגילומה של מוניקה ויטי).

"האנה" מבוים במיומנות, אולי אפילו במיומנות רבה יותר ממרבית סרטי הפעולה של העת האחרונה, אבל כמו ב"כפרה" השונה ממנו כל כך, יש הרגשה כי בנטייתו של רייט לראוותנות יש צד רברבני, שהוא העיקר שבו. אמנם אפשר לצפות ב"האנה" בעניין מסוים, אך הסרט אינו מותח במיוחד והפתעותיו העלילתיות, כמו פתרון התעלומה המוצגת בו, אינם מעבים אותו לחוויה מספקת באמת. סרטו של רייט נדמה כשעשועון קצר מועד, שהצפייה בו מעוררת לפרקים את התהייה אם אמנם היה שווה להשקיע בו כל כך הרבה משאבים וזמן.

סירשה רונאן, שהתפרסמה בעקבות הופעתה ב"כפרה", היא שחקנית מיומנת שתהיה לה, קרוב לוודאי, קריירה ארוכה. השאלה היא אם תהיה זו קריירה מעניינת, ובינתיים נדמה לי שהמיומנות שלה מתבטאת בעיקר בעגמומיות (גם אם בסרט החדש היא מעידה על יכולת פיסית שלא באה לידי ביטוי ב"כפרה"). אריק באנה עדיין נדמה לי כשחקן שמפגין גבריות משעממת למדי, ואילו קייט בלאנשט די משעשעת בתפקיד המכשפה. היא ללא ספק עושה כאן תפקיד מרושע מוצלח יותר מזה שגילמה ב-2008 בפרק האחרון של סדרת סרטי "אינדיאנה ג'ונס".

"האנה". במאי: ג'ו רייט; תסריט: סת לוקהד, דייוויד פאר; צילום: אלווין ה' קוצ'לר; מוסיקה: "כימיקל ברדרס"; שחקנים: שירסה קונאן, אריק באנה, קייט בלאנשט, טום הולנדר, ג'סיקה בארדן, אוליביה ויליאמס, ג'ייסון פלמינג



שירסה רונאן ב''האנה''. שעשועון קצר מועד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו