בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חסרון כיס: הקולקציה החדשה של מאיה בש

תפרים לא שגרתיים, שרוולים בעלי מבנה ייחודי וכיסים במקומות מפתיעים. בקולקציית הקיץ שלה מוסיפה מאיה בש להתמקד בפרטים הקטנים. הבעיה היא בתמונה הכוללת

תגובות

בהנחה שמרבית מעצבות האופנה המקומיות יוצרות בגדים שמותאמים בראש ובראשונה לטעמן האישי ולמבנה גופן, איזו השפעה יש לשינויים משמעותיים שחלים במבנה גופה של מעצבת צעירה על המלתחה שהיא יוצרת?

קולקציית החורף האחרונה של מאיה בש נולדה בעקבות שיחה שניהלה עם חבריה, מרביתם "בגילאי 40 ונטולי נכסים או ילדים. הגענו למסקנה שהדור שלנו הוא קצת אגואיסטי. המושג kidult (אדם בוגר שמתעניין בצורות בידור כמו משחקי מחשב, ספרים ותוכניות טלוויזיה שמיועדים לילדים) עלה במהלך השיחה, ובעקבותיו החלטתי לקחת בגדי ילדים ולהתאים את הפרופורציות שלהם לגוף של מבוגרים".

כשהגתה בש את הרעיון לקולקציה לא ידעה עדיין שהיא נמצאת בשלבים מוקדמים של הריון, אך לדבריה, עובדה זו השתלבה היטב בדיעבד. הקולקציה שעיצבה לקראת אביב-קיץ 2011 קשורה מאוד בתהליך ההריון ובשינויים שחלו בגופה לקראת הלידה. "בדרך כלל אני מתמקדת בנושא מסוים במהלך העבודה על קולקציה חדשה. הפעם היו אלה תחושות. בכל שלב של ההריון הגוף משתנה ללא היכר. לא מדובר בהשמנה בלבד. מבנה העצמות מתרחב והגוף גדל מבפנים, או התינוק שמתחיל לבעוט; אלו תחושות משונות, ותהליך שאין עליו שליטה".

דבר נוסף שהשתנה בתהליך העבודה על הקולקציה הנוכחית היה חוסר יכולתה של המעצבת למדוד את הבגדים שיצרה. "בדרך כלל אני מודדת כל דגם חדש, חשה את הבד, מכבסת אותו ולובשת אותו שוב ושוב כדי להבין כיצד הוא מגיב לשינויים. הפעם נאלצתי למדוד את הבגדים ולערוך את הניסיונות הללו על חברותיי ועל בן הזוג שלי. זו תחושה אחרת לגמרי להביט מהצד על מה שאנשים לובשים ולנסות להבין כיצד הם מרגישים בתוך הבגדים". מאותה סיבה, היא אומרת, בחרה לצלם את בגדי הקולקציה תלויים על קיר מתקלף, ללא גוף בתוכם, "כי כל התהליך היה חסר גוף".

כיצד השפיע חוסר יכולתה של המעצבת להתייחס לגוף באופן בלתי אמצעי על תהליך עיצוב הקולקציה? נדמה כי זה גרם לה לעצב מרכיבים חזותיים בעלי נפח רב יותר מן הרגיל. כיסים מלבניים רחבים ועמוקים שולבו בחלקן האחורי של חולצות קצרות מבדי כותנה אווריריים בגוונים של אפור, מנטה, לבן מלוכלך ושחור, או בגבה של שמלה כחולה וקלילה באורך הברך שנגזרה מבד ויסקוזה במראה מכובס. חגורת בד שמושחלת בחלקה הפנימי האחורי ומבצבצת החוצה בחלקה הקדמי, מאפשרת להדק אותה למותניים בחזית ולהותיר את שארית הבד שמאחור להשתלשל כגלימה.

"הכיסים התאימו מאוד לקולקציה הזו משום מה", היא אומרת. כיסי שפה צרים מופיעים כמרכיב מרכזי המעצב את צללית הגזר במכנסיים ארוכים מבד כותנה דקיק שמעורב במעט ניילון המעניק לו ברק קל ומראה רטוב, בגוונים כהים של כחול, אפור, חאקי ושחור: בחלקם העליון הרחב עובר קפלון אחד לאורכו של כל מכנס, ולצד כל אחד מהם יש כיס שמוצנע בתפר הצדי. זוג כיסים נוסף מתחת להם, שממוקם בקו אלכסוני, יוצר נפח מאחור. דגם נוסף של מכנסיים ארוכים הסיטה המעצבת את התפר המאונך בחלקם האחורי מטה, אל מתחת לישבן, ומתחתיו מיקמה צמד כיסים מלבניים. הם מגיעים גם בגזרה קצרה שכוללת אמרה מעוגלת שעוטפת את הברכיים בחזית.

"זה סוג העבודה שאני נהנית ממנו", אומרת בש. "אין בקולקציה שלי הדפסים או צבעים חזקים. אני מאוד אוהבת את העבודה הטכנית הזו. אני אוהבת לעבוד באופן שטוח, ליצור סקיצות על הנייר ולאחר מכן בבד, לשחק עם הקווים הבסיסיים של הגזרה ולהוסיף פרטים קטנים".

סוג כזה של עבודה - התמקדות בפרטים הקטנים בבגד, כמו למשל הסטתו של תפר ממקומו הטבעי, שינוי מבנהו המסורתי של שרוול או ארגון מחדש של קווי מכפלת או אמרות הכיסים - הוא בעל אופי שלו ומאופק. בש מחוללת שינויים בבגדים שהיא מעצבת באמצעים מינוריים.

במיטבם, הבגדים שלה מנסחים הצעות לבוש פשוטות למראה, אך שאינן פשטנית. אולם אחד מהסיכונים העיקריים בעבודה מסוג זה הוא רפיון. בקולקציה הנוכחית, למרבה הצער, מעט הפרטים ששילבה אינם מצליחים להתגבש לכדי היגד תקיף או מסקרן דיו. הקולקציה, שכוללת מספר מועט של דגמים, מתקבלת כחסרת נפח ממשי, ותורמת לתחושה גם הופעתם של דגמים שפיתחה בש בקולקציות עבר - ביניהם סרבל שיצרה בחורף האחרון ועבר תהליך של עיבוד כדי להתאים לקיץ, או דגמים של מכנסיים וחולצה שיצרה בקיץ שעבר במסגרת הקולקציה שעיצבה בהשראת עולם המחול. אפשר ששימוש בגוונים או סוגי בדים חדשים היה מרענן במקצת את חזותם המוכרת של הפריטים, ואולי נדרשת חשיבה מעמיקה יותר בתהליך העבודה בסטודיו. על פי רוב מותירים הדגמים החדשים, גם הנאים מביניהם, את הרושם של שגרת עבודה שנשחקה עם הזמן.

מחירים: חולצות: 590-250 שקל; מכנסיים: 630-550 שקל; חצאיות ושמלות: 690-470 שקל; אוברול: 750 שקל. מאיה בש, ברזילי 13, תל אביב



מתוך הקולקציה החדשה של מאיה בש. תהליך חסר גוף



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו