בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רפסודת העיצוב הישראלי שטה לפאריס

הרפסודה, חנות המוקדשת לעיצוב ישראלי בנמל תל אביב, נועדה מראש להתקיים למשך זמן קצר. בעקבות ההצלחה הגדולה היא תיפתח היום מחדש, הפעם בפאריס

תגובות

סיפורה של הרפסודה, חנות ארעית המוקדשת לעיצוב ישראלי, החל כשענת ספרן - אמנית, מעצבת ויזמית פרויקטים בתחום התרבות - חשבה לעצמה שחבל שאין בארץ חלל שמציג עיצוב ישראלי ואפשר לבוא אליו ולשמוע הרצאות, לשתות משהו ולעיין בספרי עיצוב. "כמעט כל פרויקט מתחיל בכך שאני רוצה שיהיה משהו כזה, ואז אני מבינה שאני צריכה לעשות אותו בעצמי", היא מספרת. "הרגשתי שזה פשוט חסר לי: מקום שמאגד רק רק עיצוב מקומי".

ספרן חברה לחברת השיווק וההפקה פאזה ולנמל תל אביב שמימן את הפרויקט כחלק מפעילותו בשנתיים האחרונות בתחומי האמנות והתרבות. התוצאה היתה מתחם יוצא דופן שפעל בפברואר בשנה שעברה במשך שלושה שבועות והציע למכירה מגוון מוצרים של כ-50 מעצבים ישראלים, בהם אקססוריז, גופי תאורה, פריטי ריהוט, פוסטרים, ועוד. חנות הספרים סקצ'בוק שהתארחה ברפסודה הציעה למכירה מגוון ספרי עיצוב ואמנות, וחנות האוזן השלישית הציעה למכירה מבחר דיסקים וסרטים של יוצרים ישראלים. בנוסף, קהילת המעצבים הישראלית קיימה במקום מפגשים שעסקו בתהליכי עבודה של מעצבים ובהצצה לעבודתם של מעצבים כמו עודד עזר וגיא שגיא מסטודיו שועל.

"המבנה היה פנוי לזמן קצר", נזכרת ספרן, "וזה היה חייב לקרות מהר מאוד, פשוט צללנו לתוך הדבר הזה. היו כל מיני ניסיונות דומים בעבר אבל אף אחד לא הצליח להחזיק לאורך זמן. אולי זה הצליח דווקא מפני שהיה מדובר במשהו זמני". יותר מ-10,000 מבקרים פקדו את הרפסודה בנמל, בהם גם נציגים של משרד החוץ שזיהו את הפוטנציאל שיש למיזם, והציעו לייצא אותו לפאריס. היום תיפתח אכן הרפסודה בפאריס כחלק מאירועי שבוע העיצוב של העיר, הידועים בשם "Designers Days". לצורך ניוד הרפסודה לפאריס כבר נדרשו תקציבים מסדר גודל אחר. לשם כך הצטרפו אל משרד החוץ שגרירות ישראל בפאריס, קרן צרפת ישראל ועיריית תל אביב-יפו, ואל ספרן וחברת פאזה הצטרפה טובה מרום, מנהלת פיתוח עסקי וניהול משא ומתן בינלאומי, שעבדה כ-14 שנה בשגרירויות ישראל בערים שונות באירופה ומשמשת כמנהלת פרויקט הרפסודה בפאריס.

עניין התקציב גם הוביל למספר מצומצם יותר של מעצבים המשתתפים בפרויקט, 15 בלבד: סטודיו "ג'אנקשן", סטודיו "גרופה", יוסי גולדברג ל"אלמנטו", נועם דובר ומיכל צדרבאום, טליה וינר, נעמה הופמן, קבוצת "די-ויז'ן", רן סרי, מירית ויינשטוק, מדוזה, סטודיו "ו", סטודיו "עוגה", עמירם ביטון, מיה שלו ו"קוזו לאמפ". מלבד דמי השתתפות, כל הרווחים מהמכירה יגיעו למעצבים והרפסודה אינה לוקחת עמלה על המכירה.

איך נבחרו המעצבים? שילוב של מעצבים כמו אלמנטו, מדוזה ומירית ויינשטוק הוא לא שילוב רגיל.

"רוב המעצבים נמצאים פחות או יותר בתחילת דרכם אבל יש להם מוצרים שהם מייצרים, גם אם מדובר בסדרות קטנות. חיפשנו מעצבים שיש להם יכולת, רצון ומוטיבציה להמשיך הלאה ולהיפתח החוצה, לא כאלו שיגידו: ?טוב, נראה, אם ילך אז יופי, אם לא לא'; מעצבים שרוצים שיידעו עליהם בארץ ובחו"ל ורוצים להיות שותפים להרפתקה הזאת. מבחינת המוצרים חיפשנו דברים ייחודיים, משהו עם טיפת טוויסט, מכל מיני תחומים: ריהוט, תאורה, אקססוריז ועוד".

פוטנציאל המכירה של האוביקטים היה שיקול?

"לא ממש. אמרתי למעצבים שאם יש להם גם דברים מסחריים וגם ניסיוניים, שיביאו משניהם. זו גם לא תערוכה, לא רצינו שאנשים יבואו ויגידו איזה יופי, עיצוב ישראלי. אפשר לגעת, למשש, ולצאת עם שקית שיש בה פריט ייחודי. זה יותר תקשורתי עם הקהל, פחות מרוחק".

מה ילמד המבקר הצרפתי שיגיע לחנות על העיצוב הישראלי?

"הרפסודה היא קודם כל חנות ארעית, ורק מי שיבוא ויקרא את השלט יידע שמדובר במעצבים ישראלים. אני חושבת שמה שמשותף זו האנרגיה היצירתית הישראלית, במיוחד על רקע ההתנהלות של הצרפתים. בצרפת כל ההתנהלות מאוד כבדה, הכל שם מאוד מסורתי, מאוד ביורוקרטי, מדובר במסורות של מאות שנים. לעשות שם משהו חדש זה לא ברור מאליו. פה בתל אביב, כל יום מישהו קם בבוקר ומרים משהו חדש; זה הקטע שלנו, האנרגיה הזאת היא הדבר הראשון שבולט. אולי בברלין או בלונדון הרפסודה היתה בולטת פחות, אבל על רקע פאריס? היא כמו משב רוח רענן.

"אתה מסתכל על הרחובות בתל אביב ומצד אחד זה כמו הודו, ההוא בונה ומוסיף מרפסת והכל פרטאץ' מוחלט. מצד שני אנחנו לא מדינת עולם שלישי, יש כלכלה חזקה, תעשיית היי-טק, והתפר הזה של להיות כל הזמן בין הפרטאץ' לבין משרדי ההיי-טק הוא משהו שמתאפיין מאוד גם בעיצוב. אני לא מצפה למצוא פה גימור איטלקי ועץ סקנדינווי".

מאיפה הגיע השם רפסודה?

"הרפסודה התחילה בנמל תל אביב ולכן הקישור למים ולים. חיפשתי שם שיש בו משחקיות, אלתור, זמניות. יש ברפסודה ניידות, תנועה לכל מיני מקומות, ומשהו שיכול להציל לך את החיים. ככל שעובר הזמן, אני קולטת כמה הוא מתאים, וזה אפילו נשמע טוב בצרפתית".

לפתוח את הראש

שיתוף הפעולה בין ענת ספרן לחברת פאזה החל לפני ארבע שנים, כשספרן ייבאה את ערבי הפצ'ה קוצ'ה מיפאן לישראל ופנתה לחברת פאזה שתעזור לה באירגון ובמימון האירוע. מאז מתמחה פאזה באירגון והפקת אירועים בתחומי התרבות והאמנות, והיא היתה מעורבת בפרויקטים שונים, בין היתר באופרה נבוקו במצדה, יריד האמנות ארט טי.אל.וי, תערוכות עוצב בישראל, פסטיבל הקולנוע בירושלים, ועוד.

פז גלינסקי, אחת השותפות בחברה, מספרת ש"הרבה פעמים שואלים אותי למה אני משקיעה כסף בפצ'ה קוצ'ה ולא בדברים אחרים. זו פאזה: יש את הצד המסחרי והעסקי שממנו אנחנו מרוויחים ויש את הזיקה והאהבה לתחום התרבות, שהוא תחום לא רווחי לחלוטין".

ובכל זאת, זה לא דבר ברור מאליו להשקיע באירועים כאלו.

"אנחנו אוהבים להיות שותפים למיזמים, החל מהפעם הראשונה שאיתי מאוטנר וענת ספרן באו עם הרעיון של הפצ'ה קוצ'ה. לא הבנו מה זה, אבל הלכנו ביחד ומרגש לראות איך ישראל מארחת כיום את אירוע הפצ'ה קוצ'ה הכי גדול בעולם. אנחנו עושים את זה ללא מודל כלכלי אלא מתוך זיקה, אהבה ורצון לפתח את התחום. לנו יש ידע ומקצועיות להרים פרויקטים, לגייס תמיכה, לנהל, לשווק, ואנחנו אוהבים לשתף פעולה עם עוד אנשים. במקביל האתגר שלנו לגרום דווקא ללקוחות העסקים שלנו לפתוח את הראש ולהעז לעשות דברים בצורה שונה".

הרפסודה תמשיך לארצות אחרות?

"תוך כדי העבודה על רפסודה פאריס הבנו שהרפסודה יכולה להוות פלטפורמה לקידום העיצוב הישראלי בעולם. דווקא כחנות עיצוב זמנית, לא קידום של כל מעצב בנפרד. יש כמה רעיונות אבל עוד לא סגרנו שום דבר, אנחנו מנסים למצוא דרך לעשות אותם בלי לפשוט רגל. בכל מקרה אני מאמינה שפאריס היא הנקודה הראשונה והשאיפה היא להשתתף באירועי העיצוב המובילים בעולם".



מתוך התערוכה בפאריס. משמאל למעלה בכיוון השעון: מדפים של סטודיו ו; כורסה של סטודיו ג'אנקשן; סיכה של טליה וינר וכורסה של אלמנטו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו