בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ריאליטי אמריקאי תוצרת כחול לבן

עם שידורה של סדרת הריאליטי "הפריים" ברשת האמריקאית CW תירשם פריצה ישראלית חדשה לשוק הטלוויזיה העולמי. הפורמט שהגתה חברת יולי-אוגוסט נמכר כרעיון בלבד - מבלי שנוסה קודם בארץ

תגובות

ממש בקרוב ימצאו את עצמם שבעה או שמונה זוגות אמריקאים כשהם מתגוררים בדירות חדר מצומצמות המחולקות לחללים קטנים, כשחייהם המתועדים ללא הפסק משודרים חי באינטרנט ובסלולר. המשימות שיוטלו עליהם יהיו חשופות לקהל והזוגות יצטרכו לשרוד תחרות פופולריות יומית. פעמיים בשבוע ישודרו בטלוויזיה תוכניות ערוכות על קורותיהם. פעם בשבוע ייערך משדר הדחה.

כל זה עתיד לקרות החל בעונת הסתיו הקרובה, ברשת האמריקאית הצעירה CW (המשדרת בין השאר את "אחת שיודעת", "הטופ מודל הבאה" ואת הגרסה המחודשת ל"בוורלי הילס 90210"). אם לא יחולו שיבושים בלתי צפויים, זו גם תהיה הפעם הראשונה שבה רשת אמריקאית ארצית גדולה, המדורגת חמישית בארצות הברית, משדרת פורמט ישראלי שמעולם לא שודר קודם בארץ.

"הפריים", גרסת אקסטרים פולשנית של תוכניות הריאליטי המוכרות, הוא פורמט מקורי מקומי שאינו מוכר כלל לקהל הצופים הישראלי. הוא אמנם מסתובב בעולם כבר יותר משנתיים, וכבר הופק ושודר (לא בהצלחה גדולה) בספרד, אבל העניין בו חורג מעבר להישג הזה. "הפריים", כמו כמה פורמטים אחרים הנסחרים בעולם בימים אלו, הוא מייצגה של תופעה המצויה עדיין בחיתולים - תעשיית טלוויזיה ישראלית שכל עניינה, או כמעט כל עניינה, הוא בייצוא. סיפורו של "הפריים" הוא סיפורו של שוק טלוויזיה ישראלי המתקיים במקביל לזה המוכר, וכותרתו "מוכרים בלבד".

ראשיתו של "הפריים" ברעיון שהתגלגל לפתחה של חברת ההפקה יולי-אוגוסט. "ליאור מאירי, שעוסק בעיקר ביצירת תכנים לאתרי אינטרנט אינטראקטיביים, פנה למנהל הפיתוח שלנו, עמית סטרטינר, וזרק לו רעיון", מספרת המפיקה ליסה שילוח, מבעלי יולי-אוגוסט. "הרעיון הוא שזוגות במקומות שונים במדינה משתתפים במשחק ריאליטי מבלי לעזוב את ביתם".

הצפייה בזוגות אפשרית 24 שעות ביממה בפלטפורמות שונות, כולל אינטרנט או סלולר. כל זוג צריך לעורר עניין כדי לעודד צפייה דווקא בו ולא באחרים. צופה הבוחר לעקוב אחר זוג מסוים (ולא באמצעות מסך מפוצל) מעניק לזוג הזה יתרון. סך דקות הצפייה הנצברות מדרגות את הזוגות בטבלה דמויית רייטינג, המשמשת אחר כך להדחה או לתגמול. "משפט המפתח שלנו היה: 'If you're out of the frame you're out of the game'", מסבירה שילוח.

אלא שזו היתה רק ההתחלה. בתום הליך פיתוח בן כמה חודשים הגיע רגע ההכרעה. רעיונות טובים, יודע כל פרח יוצרים, יכולים להתגלגל במשך שנים בין גופי טלוויזיה וחברות הפקה מבלי שיגיעו לשידור. אבל כאן, כך נראה, נעשה צעד נוסף באבולוציה של שוק הטלוויזיה המקומי.

כמו ההצלחה בהייטק

בשלב זה נדרשת סקירה היסטורית קצרה: בסוף נובמבר 2007 הודיעה גילדת התסריטאים בארה"ב על שביתה כוללת במחאה על שחיקת השכר. יש התולים בשביתה ההיא את השגשוג האדיר שחל מאז בתעשיית הפורמטים העולמיים בכלל, ובמכירת פורמטים ישראליים בפרט. שכן במצוקתם, פנו האולפנים וגופי השידור האמריקאיים ליוצרים מרחבי העולם, בניסיון להפיק במהירות תוכניות ופורמטים שכבר הוכיחו את עצמם. כך נמכרה "בטיפול" ואחריה באו "האקס המיתולוגי", שעשועונים כמו "הכספת" ו"היורש" ועוד.

"הפריים" כאמור שונה מבחינה זו. "הרגשנו שיש לנו פורמט טוב, אבל על הנייר, וידענו שמאוד קשה למכור פורמט שמעולם לא הופק", אומרת שילוח. "במקום להיכנס לתהליך ארוך ויקר של שיווק מקומי והפקה, שיכול לארוך גם שנתיים, החלטנו להפיק טריילר לשוק הבינלאומי".

אחרי שהפורמט נדחה על ידי ענקית הטלוויזיה ההולנדית "אנדמול" (בעלת הזכויות על "האח הגדול"), פנתה שילוח למפיץ הפורמטים הישראלי, אבי ארמוזה, בעליה של חברת הפורמטים "ארמוזה פורמטס". "הפריים" הוצג בשוק הטלוויזיה הבינלאומי "מיפקום" בקאן, בחורף 2009. כבר אז נמכרה האופציה להפקתו לכמה עשרות מדינות.

"ברור לי למה הוא נמכר בעולם", מסביר ארמוזה. "זהו פתרון חוצה פלטפורמות, די חדשני, עם נוכחות עצמאית בכל אחת מהפלטפורמה - כשכל אחת מהן משפיעה על מה שיקרה אחר כך בטלוויזיה. CW היא רשת שפונה לקהל צעיר, וחשוב להם למצוא את הקהל שלהם בכל מקום. אם הצופה הצעיר מחובר לאינטרנט ולסלולרי שלו, אז חשוב להיות נוכח שם - כי הפלטפורמות האלו יובילו את הצופה הזה גם אל הטלוויזיה".

ולא הכרחי שהפורמט ישודר קודם בנמל הבית הישראלי?

"כשיש רעיון חזק, חשוב שיהיה שידור מקדים בארץ, אבל הרבה פעמים, מסיבות שלא קשורות דווקא לאיכות הפורמט, קשה להשיג זאת. אם משום שלוח השידורים בארץ כבר מלא, אם משום שיש משהו אחר באותו ז'אנר שכבר משודר. הרי השוק בארץ מצומצם.

"בשנים האחרונות נוכחנו לדעת, שאם הגעת עם הרעיון למקום בשל, ואולי כבר הכנת פיילוט וכבר פיתחת בייבל ('ספר ההוראות' המפורט להפקת הפורמט) - תוכל להצליח בעולם. את 'הפריים', למשל, מיתגנו בהשקעה גדולה. השקענו בפרסום, בעבודה עם שותפים בינלאומיים - וזה הביא אותו לידיעת גורמים רציניים בתעשיית הטלוויזיה העולמית".

אם "הפריים" יצליח, הוא עשוי להפוך לאחד ממבשריו של טרנד שישפיע עמוקות על התעשייה המקומית. ארמוזה, שבחמש השנים האחרונות נהפך לחבר בעשירייה הפותחת של חברות הפורמטים בעולם, מתייחס להצלחה הישראלית בתחום זה כמו אל ההצלחה הישראלית בהיי-טק. "מחוברות", למשל, תעלה בקרוב לשידור בחמש מדינות לפחות (אחת מהן ארצות הברית) בזכות עסקאות חובקות עולם. "צחוק מעבודה" משודרת בהצלחה במדינות שונות באירופה, והשעשועון "לעוף על המיליון", גם הוא של יולי-אוגוסט, ישודר בקרוב מאוד בענקית הטלוויזיה האמריקאית אן-בי-סי. אבל זהו עדיין הדור "הישן" של העסקאות, שקדמה להן כאמור הצלחה טלוויזיונית מוכחת בישראל.

בינתיים מסתמנת התעוררות זהירה גם אצל המתחרים בארץ. אחרי ההצלחה של ארמוזה, מגלים עוד מפיקים ישראלים גדולים עניין בהפצת פורמטים. כך למשל חברת ההפקה מטר, שהקימה לאחרונה מחלקה בינלאומית.

"אפשר יהיה להגיע רחוק", קובע ארמוזה. "'האח הגדול' עשה להולנד מה ש-ICQ עשתה להיי-טק בישראל. אם יהיה כסף לתמוך בטלוויזיה, תוכל לצמוח פה תעשייה אדירה. הטלוויזיה הישראלית היא חזקה ורחבה יותר ממה שהשוק בארץ יכול להכיל. בסופו של דבר, ההצלחה של 'ארמוזה פורמטס' מתבססת על היצירתיות ועל יכולות ההפקה הגבוהות שיש בשוק הישראלי. הצלחנו ליצור פלטפורמה של הפצה ושל מיתוג, של יכולת להגיע לכל גורמי השידור וההפקה המרכזיים בעולם, שקשובים ופתוחים היום להצעות הישראליות".

וליסה שילוח מסכמת: "נפתחה כאן דלת שהיתה נעולה שנים רבות, והיא נפתחת גם בפני חברות ישראליות נוספות. זו הזדמנות שיכולה לשנות את פני התעשייה המקומית. היום, אחרי פיתוח ומכירה של שני פורמטים שונים מאוד זה מזה במתכונתם, אנחנו משוכנעים שהפוטנציאל ביצירת תוכן טלוויזיוני מקורי בעבור השוק הבינלאומי הוא עצום ושיש לנו מה להציע".

התמריץ הכלכלי, מוסיפה שילוח, הוא עצום: "כבעלת חברת הפקה אני יודעת שהרווחים בשוק המקומי אינם גבוהים. תהליכי ההפקה נמשכים זמן רב ולעתים קרובות המפיק נדרש גם למימון ביניים בגלל תנאי התשלום הנהוגים בשוק. בתחום מכירת הפורמטים - ברגע שסיימת את תהליך הפיתוח בהצלחה, הפורמט יכול להימכר לכמה מדינות במקביל. אם המזל משחק לך, יש אפשרות שיופקו עונות רבות וההכנסות יימשכו לאורך שנים".



תמונות מתוך הסדרה ''הפריים''. גירסת ריאליטי פולשנית לחיי זוגות


ליסה שילוח



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו