בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כך נראה פרוייקט האופניים בערים מנוסות יותר באירופה

כשלים טכניים, מחסור בשעות הלחץ, ונדליזם ובעיות אחרות התגלו בחודש הראשון להפעלת המערך להשכרת אופניים בתל אביב. מה אפשר ללמוד מערים מנוסות יותר כמו ברצלונה, פאריס ולונדון?

תגובות

שמונה זוגות אופניים ירוקים ניצבו בפינת הרחובות בגין והרכבת בתל אביב. המערכת הממוחשבת במסוף זיהתה את המנוי שלי, ביקשה לדעת מה הקוד, הנחתה אותי לבחור את אחד הזוגות ורגע לאחר מכן כבר רכבתי מערבה לכיוון שדרות רוטשילד ואלנבי. נהרה התפשטה על פני. הנהגים סביבי נהגו באדיבות יחסית, לא נדרסתי ויכולתי להמהם לעצמי בעליזות. חצי שעה לאחר מכן נעלתי את האופניים בתחנה ליד כיכר רבין ופניתי מרוצה לעיסוקי.

מערך השכרת האופניים בתל אביב פועל קצת יותר מחודש. הוא עדיין בתקופת הרצה והבעיות שהתעוררו במהלך היום שבו רכבתי הן כנראה "מחלות ילדות", שאפשר להתגבר עליהן. באותו יום לא חסרו בעיות כאלה. הן התגלו ברצף כאשר כשעתיים לאחר ההשכרה הראשונה ניסיתי לקחת זוג נוסף בתחנת השכרה שפועלת בשדרות רוטשילד 108. תחילה התירה לי המערכת הממוחשבת לקחת זוג אופניים במעגן מס' 1, שם למרבה הצער דווקא לא ניצבו כלל אופניים.

בשיחת טלפון ביקשה ממני עובדת אדיבה להמתין כמה דקות עד שהתחנה "תתאפס על עצמה". אז כבר יכולתי לבחור בין זוגות אופניים קיימים, אלא שהמערכת סירבה בתוקף לשחרר אותם מכבליהם. לאחר שלושה נסיונות כושלים וכמה שיחות עמוסות בשתיקות משני הצדדים שאלה אותי הטלפנית בקול מעט נואש "האם יש לך אפשרויות אחרות?" לרגע התקשיתי להבין מה כוונתה אבל אחר כך התעשתתי והודיתי לה בנימוס. שבתי למכוניתי שחנתה ליד התחנה המרכזית הישנה ברגל.

ניק אלדוורת, מנהל חברת "ברקליס השכרת אופניים" שמפעילה את מערך השכרת האופניים בלונדון, מסביר בראיון טלפוני ל"הארץ" שבעיות מסוג זה נמשכות בדרך כלל כמה חודשים. "חשוב לזכור שזאת מערכת חדשה ואי אפשר להעתיק כאן את הידע מבעלי ניסיון כי המערכת קצת שונה בכל עיר שמתקינה את מסופי השכרת האופניים. עבר די הרבה זמן עד שהבנו איפה רגעי הלחץ שלנו, בהם המערכת מועדת לקריסה.

"היו לנו גם בעיות של עודף זוגות אופניים בחלק מהתחנות ומחסור גדול בזוגות אופניים בתחנות אחרות. יש לנו צוות שאמור לשנע אותם לפי הצורך ועבר די הרבה זמן עד שהשתלטנו על זה. היום אנחנו יודעים שהלחץ הוא בין שבע לתשע בבוקר ובשש בערב. הלחץ ממוקד תמיד ליד תחנות הרכבת. זה מעיד היטב על הרגלי המשתמשים שלנו ועל הזהות שלהם".

בלונדון פועלות בשנה האחרונה 400 תחנות השכרה שבהן פזורים כחמשת אלפים זוגות אופניים. אלדוורת מסביר שרוב משתמשי מערך האופניים בלונדון הם אנשי מקצוע שעובדים בלב העיר וגרים בפרברים. הם מגיעים לעיר ברכבות ואז שוכרים אופניים ליד תחנת הרכבת כדי להגיע למשרד. קבוצה גדולה נוספת הם אנשי עסקים שמקיימים הרבה פגישות במהלך היום. הם שוכרים אופניים כדי לעבור בין הפגישות, משיבים אותם לפני הפגישה ושוכרים זוג אחר כאשר הפגישה מסתיימת.

בפאריס, בלונדון, בסן פרנסיסקו, בברצלונה, בסינגפור, במונטריאול, בבורדו, בליון ובעוד כמה ערים, ועכשיו גם בתל אביב, פועלת מערכת שמבוססת על קהל מנויים ועל השכרות מזדמנות לפרקי זמן קצרים. כל המערכות האלה הופעלו תחילה, כמו "תל אופן" בתל אביב, רק בעבור מנויים לטווח ארוך יותר. בלונדון השכירו, לדברי אלדוורת, במשך שישה חודשים אופניים רק למנויים לטווח ארוך. אחר כך החלו להשכיר גם לפרקי זמן קצרים עם מנוי שבועי או יומי. 80% מן המשתמשים בלונדון הם לדברי אלדוורת מנויים לטווח ארוך. 20% הנותרים הם שוכרים מזדמנים. רבים מן החברים בקבוצה השנייה הם לדבריו תיירים, שמבקרים בעיר ורוצים לסייר בה בעזרת אופניים.

"התחולל אצלנו שינוי בתפישה", מסביר אלדוורת. "רבים מן המשתמשים ציפו שהשימוש באופניים יהיה דומה לשימוש במונית - כלומר אתה לוקח אותם מכל מקום בעיר ומסיים את הנסיעה בדיוק בנקודה שאליה אתה רוצה להגיע. אבל זה בכלל לא כך. ההשוואה הנכונה היא עם שירות האוטובוסים. כמוהם, לא תמיד יש אופניים בדיוק במקום שאתה רוצה, לפעמים צריך לחכות או ללכת לתחנה אחרת ולא תמיד אפשר להחזיר בדיוק ביעד שאליו צריך להגיע. זה דורש יותר גמישות מן המשתמשים ובהתחלה זה קצת הפתיע את הלקוחות שלנו".

בלונדון יש לדברי אלדוורת הבדלים גדולים שנובעים גם ממזג האוויר. "בימים שבהם השמש זורחת יש לנו לפחות שלושים אלף לקוחות פעילים. כאשר יורד גשם זלעפות המספר מתייצב בערך על עשרת אלפים".

כדי להשתמש באופניים של תל אופן בתל אביב יש לעשות מנוי לשנה תמורת 240 שקל. ימים אחדים אחר כך מקבלים בדואר את המפתח המגנטי שמאפשר השאלת אופניים מאחד המסופים. בשלב זה עדיין לא ברור מתי יתחילו לעשות גם בתל אביב מנויים לפרקי זמן קצרים.

על פי נתונים שהתפרסמו בתחילת יוני (כתבתו של אילן ליאור ב"הארץ"), נרשמו עד כה אלפיים מנויים שנתיים בתל אביב. ממוצע ההשכרות היומי עומד על 1,060. בעיר פעילות עכשיו 58 תחנות, שבהן פזורים ארבע מאות זוגות אופניים. עד ספטמבר אמורות לפעול 150 תחנות עם אלף וחמש מאות אופניים. כמעט 80% מן המנויים עד כה הם גברים צעירים. האופניים הירוקים בתל אביב כוללים שלוש מהירויות, פעמון ובלמי יד. אין בהם סל לנשיאת חפצים או מושב לילד. המחיר להשכרת אופניים בלונדון דומה לזה של תל אביב - ארבעים וחמש לירות שטרלינג למנוי שנתי, לירה שטרלינג אחת (כשישה שקל) למנוי יומי וחמש לירות שטרלינג (כ-30 שקל) למנוי שבועי. חצי השעה הראשונה בתל אביב, בפאריס ובלונדון חינם ולאחר מכן יש תשלום מדורג של כמה שקלים לשעה.

מערכת "וליב" (שילוב של - Velo אופניים ו-- Liberte חופש) בפאריס פועלת באורח מעט שונה. היא מאפשרת לעשות בעזרת כרטיס אשראי מנוי יומי או שבועי. המחיר בעבור כרטיס שבועי הוא שמונה יורו. מנוי יומי עולה יורו ו-70. לאחר חצי השעה הראשונה משלמים יורו נוסף לכל חצי שעה.

מילה אוורלאנט, מלשכת התיירות של פאריס, מבהירה שלאחרונה נעשו שינויים רבים במערך ההשכרה כדי להקל על התיירים. לדבריה, יש ביקוש גבוה של תיירים ועד עתה אלה נתקלו בקשיי השכרה כיוון שהמערכת לא פעלה עם כרטיסי אשראי שאינם מבנק צרפתי. המערכת בפאריס פועלת מאז יולי 2007. היא כוללת כ-20 אלף זוגות אופניים שפזורים ב-1,250 תחנות. כל זוג אופניים מצויד בסל שתלוי על הכידון ובאפשרות לבחור באחת משלוש מהירויות.

כל אחד מזוגות האופניים בעיר עובר עשרת אלפים קילומטרים בשנה. ברחבי העיר יש כיום 370 קילומטרים של מסלולים מיוחדים לאופניים. כמעט כל המשתמשים במערכת הם תושבי העיר, רובם כאלה שמתגוררים בשכונות המרוחקות מן המרכז ומגיעים, כמו בלונדון, ברכבת מן הפרברים למרכז העיר. הנתון המרשים ביותר של מערכת האופניים בפאריס הוא כמות ההשכרות, יותר 150 אלף השכרות, שמעידה על פופולריות עצומה. קשה להעריך כמה נסיעות מונית נחסכות ביום אבל האופי הידידותי לסביבה של התוכנית בפאריס, כמו בערים אחרות, הוא חלק חשוב מכוח המשיכה שלה.

הבעיה הקשה ביותר שהעיקה על וליב בתחילת הדרך היא בעיית הוונדליזם. ב-2009, כשנתיים לאחר השקת התוכנית בפאריס, פורסמו הנתונים המדאיגים הבאים: יותר מחצי מזוגות האופניים בצי של וליב נעלמו וכנראה נגנבו במהלך התקופה הראשונה. מנהלי החברה גילו את האופניים בעלי המראה הייחודי תלויים על עמודי תאורה, שרופים בצדי רחוב, צפים על צמיגים בנהר הסיין ועוד ועוד. סרטים שהועלו ביוטיוב הראו רוכבי אופניים רעולי פנים עורכים ניסיונות על אופני וליב בתחנות המטרו התת קרקעיות ובמסלולי רכיבה של אופני הרים ואתגר.

אחדים מן האופניים התגלו במזרח אירופה או באפריקה. אגדה אורבנית נפוצה בפאריס, שאי אפשר למצוא לה אישור, טוענת שבמחסן אחד בקזבלנקה שבמרוקו התגלו אלף זוגות אופניים של וליב מסודרים ומצוחצחים, מחכים לקונים. מחיר כל זוג אופניים של וליב הוא 400 יורו ועל פי הפרסומים כמעט כל הצי כבר הוחלף מאז ההשקה. החברה המסחרית שהפעילה את אופני וליב תמורת זכויות פרסום ברחבי העיר נסוגה בה מהתוכנית הכלכלית ודרשה מן העירייה הסכם חדש. לדברי מנהליה, המודל הכלכלי בלתי אפשרי בשל ההוצאות הגבוהות פי כמה מן הצפוי. העירייה נחלצה כמה פעמים לעזרת החברה, כדי לעודד את הטמעת הפרויקט בעיר.

אלדוורת טוען שהמערכת שלהם בלונדון נתקלה בהרבה פחות בעיות של ונדליזם לעומת המערכת הפריסאית. הסיבה לכך לא נעוצה לדבריו רק באופי התושבים אלא דווקא בהבדל די קטן: "האופניים בלונדון לא מצוידים כלל במנעול שמאפשר להניח אותם במהלך ההשכרה ולהיכנס לחנות או לבית קפה. מבחינתנו זה לא אפשרי. השוכרים שלנו משתמשים באופניים, לא נפרדים מהם אפילו לרגע, ואז מחזירים אותם למסוף ופונים לעיסוקיהם האחרים. מערך האופניים בפאריס מאפשר נעילה זמנית של האופניים כשהם ברשות הלקוח וזה מקור לצרות".

האופניים של תלת אופן מצוידים אמנם במנעול שמאפשר לנעול אותם בעזרת קוד מיוחד בפרק הזמן שהם ברשות הלקוח, אבל הטלפנית של החברה הפצירה בי בחום במהלך אחת השיחות שניהלנו שלא לעשות זאת. לדבריה, חודש בלבד לאחר תחילת הפעילות, זה מקור לצרות רבות.

קודם כל אהבה

ברצלונה, עיר עם מיליון וחצי תושבים, עשויה לשמש דוגמא מעודדת להצלחה ולפופולריות של תוכנית השכרת אופניים. התוכנית פועלת בעיר הקטלונית מאז 2007. לדברי ראול אגילרה, ממנהלי תוכנית האופניים של ברצלונה, במהלך תקופה זאת צברה התוכנית 120 אלף מנויים. קרוב ל-200 אלף משתמשים מזדמנים השתמשו בה בשנתיים הראשונות להפעלתה. סקרים מוכיחים שכמעט 15% מקרב האוכלוסייה הבוגרת בעיר השתמשו במערכת ההשכרה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

57% מן המשתמשים באופניים להשכרה בברצלונה עושים זאת כדי להגיע לעבודה. ממוצע ההשכרות ביום עבודה עומד על כ-40 אלף. ממוצע השכרות בסופי שבוע עומד על 26 אלף. שני שליש מן המשתמשים מצהירים שהם משתמשים רק באופניים. 40% הנותרים משלבים תחבורה ציבורית ואופניים. הרוב הגדול מצהיר שהוא מעדיף את האופניים על הרכבת התחתית של ברצלונה. הגיל הממוצע של המשתמשים הוא בין 26 ל-35.

לדברי אגלירה, תושבי ברצלונה "התאהבו באופניים בזכות התוכנית". הוא מצביע על נתונים מרשימים כמו שבעה מיליון ביקורים באתר האינטרנט של החברה מאז הוקם. בסך הכל עשו לדברי אגילרה 38 מיליון שימושים באופני החברה בארבע השנים שהיא פועלת. בסך הכל האופניים של החברה גמאו במהלך תקופה זאת יותר ממאה מיליון קילומטרים. המסקנות של החברה בברצלונה בתום ארבע שנות פעילות ברורות: לפני הפעלת השירות כדאי לעודד את השימוש באופניים בעיר ולגרום לתושבים להפנים את הרעיון שהאופניים הם כלי תחבורה מתאים ושימושי מאוד.

בארבע השנים האחרונות נוספו ברחובות ברצלונה 180 קילומטרים של נתיבי אופניים. עם זאת, מצביעים בברצלונה על כמה נקודות שבהן השירות אינו תואם את הציפיות המוקדמות: לא תמיד יש אופניים זמינים בתחנות העגינה. השירות, כמו כל תחבורה ציבורית, דורש לפעמים המתנה וסבלנות. מדובר בשירות עם מגבלות פיזיות של מספר מוגבל של זוגות אופניים ושל תחנות. אי אפשר למצוא אותו בכל מקום ויש להשלים עם כך. גם ההנחה שהשירות מתאים במיוחד לתיירות אינה נכונה על פי הגרסה של ברצלונה. רוב המשתמשים הם לקוחות קבועים שרוצים להגיע לעבודתם.

הבעיות העיקריות עמן התמודדו בברצלונה הן בעיות של מיקום האופניים והפיזור שלהן. המבנה הטופוגרפי של העיר מזכיר צלחת. היא מוקפת גבעות ושולי העיר גבוהים באופן משמעותי מן המרכז. כתוצאה מכך מעדיפים רוכבי האופניים רק כיוון אחד - מן השוליים למרכז. מעטים בלבד יבחרו לשכור אופניים ולטפס אתם בדיווש מייגע מן המרכז לשוליים הגבוהים של העיר. כתוצאה מכך קשה למצוא זוגות אופניים פנויים בתחנות שבשולי החלק המרכזי של ברצלונה. מפעילי התוכנית נאלצים לשנע בכל יום מאות זוגות אופניים מן המרכז לשוליים, כדי לספק את הדרישה.

יש הסכמה רחבה על השינוי שמתחולל בערים לאחר הפעלת המערכת. ניק אלדוורת מלונדון מסביר שהשינוי המרכזי ביחס לרוכבי אופניים. "אי אפשר להתעלם מן התוכנית שלנו בלונדון. כיום פרושים האופניים במרכז העיר בתחנות שמרוחקות רק 400 מטרים זו מזו. האופניים צבעוניים ובולטים. זמן קצר לאחר הפעלת המערכת הבנו שמשתנה היחס של הנהגים והולכי הרגל לרוכבי האופניים. הם מגלים יותר הבנה כלפי הרוכבים, יותר סבלנות. זה מוליך גם לקבוצה די גדולה של אנשים שמעולם לא רכבו בעיר לפני כן ועכשיו רוצים להתנסות בזה. רבים מהם רוכשים לאחר מכן מנוי שנתי".

האם הוא צופה שינוי דומה ביחס של הנהגים בתל אביב, אני שואל מעט בספקנות ואלדוורת צוחק. לדבריו הוא לא מכיר מספיק טוב את הנהגים הישראלים אבל הנוכחות המסיבית של האופניים הירוקים בעיר, הבולטות שלהם, בייחוד אם ירבו להשתמש בהם, תעשה את מלאכת השכנוע יותר טוב מכל מסע הסברה. העתיד הקרוב נראה, לדברי אלדוורת, ורוד למערך האופניים בלונדון. בחודשים הקרובים מתמקדת החברה בהרחבת מעגל הפריסה באזור מזרח העיר. המטרה היא להפעיל מאות תחנות נוספות במהלך מארס 2012, כדי להספיק להריץ את המערכת בזמן לפני תחילת המשחקים האולימפיים בקיץ הבא.

פריצת הדרך הבאה בתחום אמורה להתחולל בניו יורק. בעיר נערכים כבר זמן רב להפעלת מערכת דומה לזאת שפועלת בלונדון, בברצלונה ובפאריס. הפרויקט כולו נחשב לבייבי היקר ביותר ללבה של ג'נט סאדיק-חאן, האחראית על התחבורה של העיר. בשנים האחרונות ניהלה סאדיק חאן כמה מאבקים גדולים להרחבת השימוש באופניים במנהטן ולצמצום תנועת המכוניות במרכז העיר. במרכזה של התוכנית סלילת והקמת מסלולי אופניים שאורכם הכולל יותר מ-350 קילומטרים.

בראיונות שהעניקה בעבר הבהירה סאדיק חאן שלדעתה ניו יורק השטוחה יחסית, שהמרחקים בה לא גדולים במיוחד, היא העיר האידיאלית למערכת השכרת אופניים. כל זה אמור להוביל במהלך השנה בקרובה לחנוכתה של מערכת השכרת אופניים בעיר, תחילה באזורים שסמוכים לסנטרל פארק ולאחר מכן באזורים מרוחקים יותר. המבחן של ניו יורק משמעותי וקשה יותר מזה של תל אביב אבל בשני המקומות יחלוף כנראה זמן מה לפני שיעלמו שאלות מסוג זאת ששמעתי בהבעה רצינית פעמיים במהלך הרכיבה: "תגיד, אפשר לקבל לכמה דקות את האופניים האלה? ממילא הם לא שלך אז מה אכפת לך?"



רוכבי אופניים בפאריס. מחיר כל זוג - 400 יורו


מתחם השכרת אופניים בשדרות רוטשילד בתל אביב. לא השתחררו מהכבלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו