בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ליסט על כנפי הגיגים

דיסק ראשון מידי קטיה בוניאטישווילי, שהמריאה בתחרות רובינשטיין לפני שלוש שנים. וגם: מוסיקה ודרמה למלים של אברהם סוצקבר. ועוד: למה לוותר על "קלאסי בכיף"?

תגובות

איך מקדמים מכירת דיסק בעידן שבו ביצועים נפלאים רבים זמינים ביוטיוב, שלא לדבר על מקורות חינמיים אחרים? דוגמה עכשווית בולטת היא דיסק מיצירות ליסט שהוציאה חברת סוני לפני חודשים אחדים. האמנית היא מיודעתנו הפסנתרנית הגיאורגית הצעירה (בת 23) קטיה בוניאטישווילי, אשר צדה אוזניים רבות בתחרות רובינשטיין בתל אביב לפני שלוש שנים ואף קצרה את הפרס השלישי (פרס ראשון לא חולק אז, כזכור).

בוניאטישווילי מצהירה, על העטיפה: "תמיד ידעתי שהדיסק הראשון שלי יהיה פורטרט של ליסט, רק הוא יאפשר לי להציג תמונה מאחדת של נשמתי רבת הפנים". הדיסק מציע מבחר מגוון, במרכזו הסונטה בסי-מינור, הנחשבת ליצירה רצינית ומכובדת, ולצדה "חלום אהבה" הרומנטי-סטנטימנטלי, "ואלס מפיסטו" הווירטואוזי, גונדולה "לוגוברית" ("גונדולת יגון") שהיא יצירה מאוחרת קצרה ומופנמת, בטונליות מעורפלת, ובסיום פרלוד ופוגה של באך מס' 543, בעיבוד ליסט.

התוכן אינו הכל. לאלבום מצורף בונוס: די-וי-די באורך דקות אחדות ששמו "חלום פאוסטי" מוסיף המחשה ויזואלית להגיגיה של הפסנתרנית על הסונטה בסי-מינור של ליסט. בתפישתה יש לסונטה (שהיא יצירה מופשטת) גיבורים והם מרגריטה, מפיסטו ופאוסט. השילוש מתגשם בצילומים עתירי אווירה במידה הנושקת לקיטש: בוניאטישווילי נראית "הולכת/ מעופפת כזה" בתוך גן, מחליפה דמויות ומחלצות (פעם שמלה מתבדרת ופעם דווקא פראק - זה מן הסתם פאוסט), לוטפת שיח, מחייכת במין פתיינות. הכל בהתאמה לסיטואציה שאמורה להיות חלומית-הזייתית. על רקע המראות אומרת קטיה, באנגלית, כי ליסט איחד את דמויות מרגריטה, מפיסטו ופאוסט, דמויות שקיימות בכל אדם - וגם בה.

אשר לדיסק עצמו: את "חלום אהבה", הפותח את הדיסק, מגשימה בוניאטישווילי בנגינה עתירת "רגש" מאוד, שהערכתה היא עניין של טעם. באוזני, היא מגזימה. הסונטה בסי-מינור מוגשת בנגינה רבת מתח שנועדה להציג את היצירה כסיפור. אין זה פירוש מהפכני לסונטה אלא עוד ביצוע טוב, וכך הוא הדבר גם בשאר היצירות. אגב, בתחרות רובינשטיין ביצעה בוניאטישווילי את הסונטה בטמפו מהיר במיוחד (והרשימה מאוד) - היא לא חוזרת על מבצע זה כאן.

הפרלוד ופוגה של באך/ליסט, תחת ידיה, הם דוגמה חיובית ל"גמישותו" הסגנונית של באך, שמפליא לעשות גם בלבוש מאוד לא אותנטי. אבל אם כבר להביט על באך באוזני פרנץ ליסט, הייתי מעדיף לקבל את הישגיו ה"באכיים" הגדולים של ליסט, ובראשם הפנטסיה ופוגה על אותיות B.A.C.H או את הפרליוד "בכי, קינות, אנחות".

כמו שתי דמעות

ההצגה המוסיקלית "התאומות", על פי סיפור מאת אברהם סוצקבר, בכיכובה של נכדתו, השחקנית הדס קלדרון, ובבימוי דורונה בן דור, הוצגה בפסטיבל ישראל בירושלים: מעשה באחיות תאומות, אחת מהן כנרת מחוננת, שגדלו בווילנה בשנות ה-30. המשורר והסופר היידי אברהם סוצקבר הכיר אותן שם. לאחר שנים רבות, כבר בישראל, כאשר ישב בבית קפה ביפו, פנתה אל סוצקבר אשה זרה בדברים, הוא לא זיהה אותה בתחילה. זו היתה גרוניה, האחות שניצלה מהתופת.

סיפורן של שתי האחיות ה"דומות כשתי דמעות" כלול בקובץ "אקווריון ירוק" שפירסם סוצקבר בארץ ב-1978 ותורגם לשבע שפות, לרבות עברית. לימים הלחין הקומפוזיטור התל-אביבי דניאל גלאי גרסה של "התאומות" - נוסח לקריין עם רביעיית מיתרים וכלי הקשה (גלאי: "הסיפור 'התאומות' הוא הפחות פואטי-סוריאליסטי והיותר קונקרטי מכל סיפורי הקובץ"). כך אף בוצעה הגרסה בקונצרט פומבי בתל אביב, ב-2003. גרסה זו הוקלטה ונצרבה לדיסק (שאפשר להשיגו בבית לייוויק בתל אביב). לימים התוודעה אל הדיסק קלדרון, שהיא בתה של רינה, בתו של סוצקבר.

לפני כשלוש שונים נולד אצל קלדרון הרעיון להמיר את הסיפור של סבה עם המוסיקה של גלאי להצגה רב-תחומית, בעברית, והיא מימשה אותו יחד עם הבמאית בן דור. השתיים בחרו קטעים מתוך המוסיקה של גלאי (בסך הכל כ-40%, לדברי הקומפוזיטור), בני מר תירגם מחדש את הטקסט (את התרגום הישן עשה ק"א ברתיני). לפני שבועיים נכחתי בגרסה התיאטרונית-מוסיקלית הרב-תחומית: משחק, מוסיקה, וידיאו-ארט (שבו נראה השחקן מנדי כהנא בדמותו של סוצקבר). קלדרון היתה גרוניה, את אחותה הכנרת שנרצחה "גילמה" הכנרת ג'ני הוניגן (נגנית ראשונה של התזמורת הסימפונית ירושלים). קבוצת נגנים (חברי אנסמבל "איליסיום") ישבה על הבמה מאחורי מסך שקוף.

איזו מין מוסיקה תפר גלאי לסיפור "התאומות" של סוצקבר? בעדות הנחתום, "זו מצד אחד מוסיקה בת זמננו, מודרנית דיסוננטית שנועדה לבטא את הרוע, ומצד שני מוטיב חוזר ונשנה שנשמע יהודי אף כי אינו עממי ממש אלא מנגינה מומצאת". איך הכל התחבר? קונצפט מוצלח בלי ספק, משחק טוב של קלדרון. פרטים רבים (שאין טעם למנותם) זקוקים לשיפור. הגרסה הראשונה, עם הטקסט ביידיש מפי הקריין הנפלא מקול ישראל, מיכאל בן-אברהם, מצויה כאמור בדיסק (המביא גם תרגום מלא לעברית). לדעתי, הגרסה שהכינו בן-דור וקלדרון מעניינת וזורמת יותר. יש לקוות שתועלה שוב.

דואגים ל"קלאסי בכיף"

זה חודשים נאלמה תוכניתו הוותיקה של יעקב מישורי, "קלאסי בכיף", אשר כיכבה מאז 1994 בימי שישי לפנות ערב בגלי צה"ל והביאה בעיקר את ההיבט ה"כיפי" של יצירות קלאסיות. מישורי, לשעבר נגן הקרן של התזמורת הפילהרמונית וחבר הנהלתה, הגיש את התוכנית בהתנדבות, מתוך הנאה. הנה לקט קטן מתוך תגובות המוחות על הורדתה, אשר נשלחו למפקד גל"צ:

הקומפוזיטור צבי אבני: "התוכנית ממלאת פונקציה חשובה ביותר, לעומת מאות שעות שידור בתחנות השונות שעיקרן מוסיקה קלה, קלילה ואף קלוקלת לעתים. ויתור על 'קלאסי בכיף' הוא הפסד משמעותי ביותר. מישורי מגיש בצורה קלה וסימפטית, שתורמת רבות לקירוב מאזינים צעירים". המנצח יואב תלמי (ומי שחיבר את "מארש צה"ל"): "בימינו - כשכל כך הרבה תוכניות רדיו וטלוויזיה משדרות מוסיקה (אם אפשר לקרוא לה כך) רדודה, וולגרית, תוכניתו של מישורי היא אי של שפיות ושל תקווה". מנהל הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית, עו"ד יחזקאל ביניש: "זו אחת התוכניות המעניינות, החשובות והפופולריות של גלי צה"ל". עפרה ורם וידן מקיבוץ נען: "בשם משפחתנו ועוד עשרות מאזינים קבועים, חברי הקיבוץ, התרגלנו לקבל את השבת עם התוכנית".

תגובת מפקד גלי צה"ל, יצחק טוניק, בשבוע שעבר: "הודעתי שהתוכנית יוצאת לחופשה, במקומה משודרת תוכנית אחרת בתחום המוסיקה הקלאסית, בהגשת ניר ברנד, סדרה שתסתיים בעוד שבועות אחדים, כך שבעוד כחודש וחצי, רצועת הזמן הזאת מתפנה. בכוונתנו לשבץ בה תוכנית שמתכונתה דומה לתוכנית של מישורי, אך עדיין לא נקבע מי יגיש אותה. חוץ מזה אני שוקל להקצות למוסיקה קלאסית רצועת זמן נוספת, בשבת בבוקר, וגם לשדר חי אירועי מוסיקה קלאסית, כמו שעשינו לפני שבועות אחדים בגמר תחרות הפסנתר ע"ש רובינשטיין".



קטיה בוניאטישווילי, מתוך האלבום. ריחופים בעקבות ליסט



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו