בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כרחוק מזרח ממערב

הופעתם של ענת פורט ואבטה בריהון, שניים מהג'זיסטים המקומיים הטובים ביותר, היתה מקרה קלאסי שבו השלם היה קטן מסך חלקיו

תגובות

לקראת סוף ההופעה, הרביעייה של ענת פורט ואבטה בריהון ניגנה עיבוד לקטע אתיופי עממי שנקרא "גדיה" ("gadaye"). "מה זה גדיה", שאלה פורט את בריהון, והסקסופוניסט קצת הסתבך עם התשובה, ולבסוף אמר: "זה שיר של חתונה".

המפגש בין בריהון לבין פורט, שנעל את פסטיבל הג'ז בתיאטרון גבעתיים, היה ניסיון לערוך חתונה יצירתית בין שני מוסיקאים נהדרים שרחוקים זה מזה בסגנון ובצליל שלהם. בריהון מביא את הצליל המשכר של המוסיקה האתיופית, כפי שהוא מתגלם בנגינה האקספרסיבית ובשירה פותחת הלבבות שלו; הנדוניה של פורט היא ג'ז קאמרי מעודן ולירי, עם הדים קלים מאוד של מוסיקה קלאסית וג'ז חופשי.

האם מפגש מסוג כזה יכול לעבוד? אוהו. בריהון התגלה לקהל הג'ז המקומי כששיתף פעולה עם הפסנתרן יצחק ידיד, והמפגש בין השניים הוליד את "ראס דשן", אחד אלבומים הישראליים המופלאים של העשור הקודם. למפגש בין בריהון לפורט לא היה סיכוי לשחזר את ההתרגשות שעורר "ראס דשן", בין השאר מפני שאז בריהון היה אלמוני וההיכרות הפתאומית אתו היתה מדהימה, אבל התקווה היתה שהחתונה בין הסקסופוניסט לפסנתרנית תהיה מהנה, אורגנית ומרתקת. מהנה היא היתה, אבל אורגנית ומרתקת לא כל כך. זה היה מקרה קלאסי שבו השלם קטן מסכום חלקיו.

הרביעייה של בריהון ופורט, שכללה גם את הקונטרבסיסט אברי בורוכוב והפרקשניסט גלעד דוברצקי ("אברי גלעד", כינתה אותם פורט), ניגנה שני סוגי קטעים: מנגינות של פורט ועיבודים לשירי עם אתיופיים. הקטעים של פורט היו יפים ברובם, אם כי התרומה של בריהון לא היתה מעניינת במיוחד. היה אפילו מקטע קצר בקטע "Something about Camels" שבו בריהון לא ניגן, והטריו פורט-בורוכוב-דוברצקי הבקיע בנגינתו לתוך שכבת עומק ואינטנסיביות. באותו רגע לא רציתי שבריהון יחזור ויצטרף אליהם. מי היה מאמין שארגיש כך בנוגע לג'זיסט הישראלי האהוב עלי.

אבל הבעיה האמיתית היתה בקטעים האתיופיים. פורט עיבדה אותם בצורה ג'זית, ואף שהיא בדרך כלל מעבדת מצוינת, הפעם משהו לא עבד. באמצע השיר "מונאי", למשל, הקונטרבס התחיל לנגן סווינג, שהוציא את את השירה של בריהון מהקשרה הטבעי, ובקטע "באטי" פורט הכניסה הרמוניות שהפיגו את קסמו של הסולם האתיופי. הפעם רציתי שפורט תישאר בחוץ, ובריהון ינגן עם הקונטרבסיסט והפרקשניסט, בלי הרמוניה.

למעשה, ככל שההופעה התמשכה הבנתי שבפנטסיה שלי היא היתה אמורה להיראות כך: תחילה פורט, בורוכוב ודוברצקי היו עולים ומנגנים כמה קטעים בטריו; אחר כך פורט היתה יורדת ובריהון היה עולה ומנגן בטריו עם הקונטרבסיסט והפרקשניסט. אני חושב ששתי המיני-הופעות האלה היו יכולות להיות מעולות. ולבסוף, בהדרן, ארבעת המוסיקאים היו מנגנים ביחד את הקטע שהם באמת ניגנו בהדרן: הפרק השלישי מתוך הסוויטה "Light Suite" של פורט - הרהור מוסיקלי עמוק ורוגע, עם תפקיד פרקשן מכשף של דוברצקי. סיום נפלא להופעה בינונית.

רביעיית ענת פורט ואבטה בריהון בפסטיג'ז. תיאטרון גבעתיים, 18.6



ענת פורט ואבטה בריהון במופע. מהנה, אך לא מרתק



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו