בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מלכודת העכביש של "ספיידרמן"

בונו ודה אדג', שהלחינו את המחזמר "ספיידרמן" העולה כעת בברודוויי, לא הביאו בחשבון את העיכובים הרבים שיהיו בדרך. ג'ולי טיימור, הבמאית המפוטרת, מסבירה למה אפילו שייקספיר לא היה מסוגל להצליח במקרה הזה

תגובות

המחזמר "ספיידרמן: לכבות את החשיכה", שעלה בבכורה בברודוויי בשבוע שעבר, עורר מאז החורף שעבר המולה תקשורתית בגלל עיכובים, תקלות, התנגשויות קריאטיביות ועוד. בונו ודה אדג' מלהקת "יו-2", מלחיני המחזמר, שזו הפעם הראשונה שהם עובדים בברודוויי, אומרים שבתחילה קיבלו בשמחה את התסריט ואת הדמויות של הבמאית ג'ולי טיימור אבל לא היו מוכנים למה שנדרש כדי לממש את הרעיונות השאפתניים שלה על הבמה. בסופו של דבר הם איבדו את האמון בה ופעלו בחשאי לשנות את ההצגה מן היסוד. במארס פיטרו המפיקים את טיימור שעבדה אתם זמן רב.

בונו אומר כי לא השקיע מכספו במחזמר שתקציבו 70 מיליון דולר, הסכום הגבוה ביותר בתולדות ברודוויי. דה אדג' אומר שהוא עצמו השקיע סכום כסף, אבל הוא אינו מוכן לנקוב בו. השניים טוענים כעת כי לא היו מנסים להפיק את "ספיידרמן" אילו ידעו שיידרשו עשר שנים להעלות אותו על הבמה. לנוכח העבודה הרבה והממושכת, הוסיף בונו, הוא הרגיש לפעמים "אימפוטנט" מבחינה אמנותית ולא אהב את ההצגה עד שראה הצגת טרום בכורה בסוף החודש שעבר.

השניים הביעו צער על שלא היו נוכחים בהצגות טרום הבכורה בדצמבר משום שהיו מחויבים לסיבוב הופעות של "יו-2" בניו זילנד ובאוסטרליה. רוב המלחינים לברודוויי, ותיקים ובייחוד טירונים, נמצאים בתיאטרון בכל ערב בהצגות טרום הבכורה, צופים ורושמים הערות. דה אדג' אמר שהם צפו באוסטרליה בהקלטות וידיאו של ההופעות אבל חזרו לתיאטרון רק בתחילת ינואר, כשהמחזמר כבר הושם ללעג בתוכניות הלילה בטלוויזיה.

ואז הם החלו לעבוד על עיצוב הקול ועל מלים חדשות; אבל למרות רמזים והבטחות למוסיקה חדשה, ההצגה כוללת רק שיר שלם חדש אחד, שגרסה שלו הוגשה לטיימור בזמנו. גם עכשיו, אומרים בונו ודה אדג', המחזמר שלם רק ב-90%. 10% הנוספים - שלדעתם דרושים רק למסכת היחסים בין פיטר פארקר לבין הנבל, הגובלין הירוק - יתבצעו בקיץ.

בונו ודה אדג' דיברו לאחרונה בגילוי לב על החוויה שעברו ביחס למחזמר בתקווה לקדם את הגרסה שלאחר טיימור, שעברה שינויים רבים. המבקרים ברובם קטלו את ההפקה הקודמת של "ספיידרמן" כשפרק הזמן של הצגות טרום הבכורה, שהוארך שוב ושוב, התארך עד פבואר; טיימור, במאית מוערכת של תיאטרון ניסיוני, שזכתה בטוני על "מלך האריות", הגנה על הגרסה שסיקרו בטענה שהיא לא גמורה. כעבור חודש פיטרו המפיקים את טיימור בברכתם של בונו ודה אדג'.

חלומות בהקיץ

בשיחה שהתמקדה בחורבן יחסיהם של שני אנשי "יו-2", אחת הלהקות הפופולריות והמוערכות ביותר בכל הזמנים, עם טיימור נראה שהשניים מרגישים מרירות וזיכוך בעת ובעונה אחת. בסופו של דבר, אמר בונו, עברו עליהם "כמה מהימים הטובים ביותר בחיינו בחלומות בהקיץ על מה שאפשר לעשות על הבמה" עם טיימור ועם השותף הרביעי, המחזאי גלן ברגר. אבל לא היה להם מושג כמה זמן יידרשו להשקיע במחזמר.

"השעות והשבועות והחודשים", אמר בונו בקול עגמומי, בחדר פרטי במסעדת "ספוטד פיג" בווסט וילג', שהוא אחד מבעליה. "אילו היה עולה בדעתנו שזה יימשך כל כך הרבה זמן, בחיים לא היינו עושים את זה".

טיימור היתה היחידה ברביעייה המקורית שסולקה ב-9 במארס - אחרי שהתנגדה למה שכונה "תוכנית X", עלילה מופשטת שאת רובה כתב ברגר. טיימור היא שהכניסה להפקה ב-2005 את ברגר, מחזאי מוערך שכתב כמה מחזות מתוחכמים, כשותף לכתיבת המחזה.

דה אדג', שהיה נוכח ומעורב יותר מבונו בחורף, אמר שניסה לשכנע את טיימור לקבל את השינויים היסודיים בהצגה. אבל היא רצתה להשעות את ההופעות בחורף כדי להכניס שינויים משלה. "כשהוצגה 'תוכנית X' היא אמרה: 'לא יהיה אפשר להשיג את זה בשלושה שבועות. צריך חודשים כדי לעשות את זה, וממילא זה לא יצליח בגלל הסיבה הזאת והזאת'", סיפר דה אדג'. "באותו רגע, כשזאת היתה תגובתה, המפיקים חשבו שמה שהיא תעשה אם יופסקו ההצגות יהיה עבודות ליטוש ולא שינוי מהותי של ההצגה".

כשנשאל אם הוא ובונו קשרו קשר נגד טיימור, ענה: "ברור שג'ולי היתה מותשת, סחוטה, וכולנו חשבנו שאם לא נהיה זהירים היא תפרוש. הלכנו סביבה על בהונות, ואני חושב שבעצם מה שהיה הוא שאנשים נזהרו מאוד במה שאמרו לה. אני עצמי לא הרגשתי שאני יכול להיות גלוי אתה והסיבה לכך היא שהרגשתי שהיא נושאת חלק רב כל כך מהנטל".

בדיעבד, אומר בונו, התחלת הצגות טרום בכורה של "ספיידרמן" בברודוויי בנובמבר ללא הצגות מבחן מחוץ לעיר היתה "החלטה איומה" שהפעילה לחץ כביר על טיימור. אבל הצגות מבחן כאלה היו בלתי אפשריות, הוא מוסיף, משום שהמתקנים הטכנולוגיים האוויריים והתפאורות המסיוויות והמתנועעות נבנו על פי מידות האכסניה הניו-יורקית, תיאטרון פוקסוודס.

"במבט לאחור", אומר בונו, "בגלל חוסר הניסיון שלנו לא היינו מודעים להשלכות של ההחלטה הזאת, העובדה שהפעם הראשונה שמישהו ראה את ההצגה המלאה כולל הסיפור, השירים, הבימוי וההופעה היתה בהצגת טרום הבכורה הראשונה. זה לא יעלה על הדעת. אף אחד לא ראה את כל הדבר השלם לפני שכולם ראו אותו".

אבל המלחינים מודים שהיו מודעים לחלוטין לתוכניותיה של טיימור ביחס ל"ספיידרמן". "קראנו את המחזה, היינו שותפים לפיתוח התסריט, חשבנו שזה נהדר", אומר בונו על הגרסה שהמבקרים שיספו לגזרים בפברואר.

השניים ערכו בשלושת החודשים האחרונים סדנאות עבודה שבהן נקרא הטקסט והדמויות גובשו. רק אחרי שיצאו להפסקה בת חודש מ"יו-2" בסתיו האחרון כדי לעבוד על המחזמר, לדבריהם, הבינו מה כרוך בהפיכת המחזה להצגה שלמה. "ג'ולי ניסתה להתמודד לא רק עם האמנות אלא גם עם הלוגיסטיקה, וזה היה השלב שהרגשתי קצת אימפוטנט", אומר בונו. הוא ודה אדג' יצאו לסיבוב ההופעות של "יו-2" בניו זילנד בסוף נובמבר מבלי לראות את הראשונה מ-183 הצגות טרום הבכורה של ההצגה, מספר שיא, שהאחרונה מהן היתה בשבוע שעבר. לדבריהם, הם נדהמו ממה שראו בווידיאו: העלילה היתה מבולבלת, המוסיקה לא מהוקצעת, ול"ספיידרמן" עדיין לא היה סוף.

טיימור ביקשה מהם לחזור לניו יורק ולעזור לה, בייחוד בליטוש המלים והסאונד. דה אדג' אומר כעת שלא יכלו לבטל את סיבוב ההופעות של "יו-2" באוסטרליה משום שכל הכרטיסים להופעות נמכרו.

דרך פשוטה יותר

כשחזרו, הם הסכימו בתחילה להצעתה של טיימור להתמקד ב"הפיכת הסיפור לברור יותר", אומר דה אדג'. אבל כמה מהשחקנים החלו להציע להכניס שינויים מפליגים במחזה, ובהם להעביר את הסצינה המרהיבה של הקרב האווירי בין ספיידרמן לגובלין הירוק מסוף המערכה הראשונה לשיא של המערכה השנייה - רעיון שעלה גם במוחו של דה אדג'. ברגר, המחזאי, החל לעבוד על רעיונות חדשים למחזה.

"גלן היה אחד הראשונים שהאמין שמוכרחה להיות דרך פשוטה יותר להציג את הדברים", אומר דה אדג'. "רובנו, בחוסר רצון, נאלצנו להודות שהוא צודק". הקווים הכלליים להצגה חדשה מופיעים בבירור בגרסת 2.0 של "ספיידרמן" שהועלתה בבכורה בשבוע שעבר. צוות קריאטיבי חדש גויס בסוף החורף, ופיליפ ויליאם מקינלי התיישב בכיסא הבמאי.

אבל בונו אומר שהוא מרגיש שההצגה סוף סוף גדולה יותר מסכום חלקיה - אף שהחלקים האלה העבירו צמרמורות התרגשות בגופו לפני שנים. "הפעם הראשונה שאהבתי את 'ספיידרמן' היתה לפני שלושה שבועות", הוא מודה, אבל מוסיף, "גם כשממש כעסתי בגלל הסיפור המטופש וחלק מהביצוע המוסיקלי - אפילו אז עדיין אמרתי לעצמי, יש בזה קסם".

טיימור, שתבעה החודש את מפיקי המחזמר בטענה שהם חייבים לה תמלוגים בסך 300 אלף דולר, הגיבה השבוע לראשונה על הטענות בנוגע לעיכובים ולתקלות. לדבריה, היא נפגעה מאוד מקבוצות המיקוד שבהן השתמשו המפיקים. "זה מאוד מפחיד אם הקהל אומר לך איך לדעתו צריכה להיות ההצגה. שייקספיר היה מזועזע מכך. במצב כזה שום הפקה של יצירותיו לא היתה יוצאת לפועל משום שתמיד למישהו היה משהו להגיד". עוד אמרה כי "האנשים שכותבים בפייסבוק, בטוויטר ובבלוגים שלהם מגמדים אותך. קשה מאוד ליצור כך. זה מסובך כשאדם נמצא כל הזמן שהוא תחת זכוכית מגדלת".



מתוך ספיידרמן. רעיונות שאפתניים


בונו, לצד טיימור ודה אדג'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו