עפרי כנעני מציגה פרשנות ויזואלית ונועזת למסכת סוטה

אלי ערמון אזולאי
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אלי ערמון אזולאי

"פרויקט סוטה", תערוכתה של האמנית עפרי כנעני, שתיפתח הערב, היא אחד הפרויקטים היותר אמביציוזיים ומורכבים שנראו לאחרונה. האדפטציה שלה למסכת סוטה במשנה היא בראש ובראשונה מרחבית וויזואלית, ולהבדיל מהמשנה ניכר כי אשה עומדת מאחוריה.

זוהי התערוכה השלישית המתקיימת בקונסטלציה המוזרה של "רוטשילד 69", חלל הנמצא בקומה העליונה של בית הקפה והבר רוטשילד 12. הראשונה היתה תערוכה קבוצתית שאצרו האוצרת הוותיקה נעמי אביב עם נועם סגל. לאחר מכן הוצגה תערוכתו המצוינת של גיא בר אמוץ שערכה סגל. וגם כעת היא בחרה להציג אמן אחד ולאפשר לו להציג פרויקט רחב יריעה. זוהי יוזמה מבורכת ומלבד העובדה שהחום בחלל התצוגה מציק, הרי שהמקום מתאים מאוד להצבת פרויקטים מן הסוג הזה, שהיו אולי הולכים לאיבוד בהצבה מוזיאלית.

המיצב של כנעני הוא, כאמור, מורכב מאוד והוא נשלט על ידי מערכת חכמה של הקרנות ותנועה. הצופה או הקורא, כפי שכנעני מעדיפה לעתים להתייחס אליו, שוהה בין ארבעה קירות ועליהם הקרנה ב-360 מעלות, לפרקים בו בזמן, ולעתים פרגמנטרית. כנעני, בת 36, בוגרת המדרשה לאמנות והאנטר קולג' בניו יורק, חיה ויוצרת זה כמה שנים בניו יורק. היא פועלת במרחב של וידיאו-אינסטליישן זה כמה שנים, אך זו הפעם הראשונה שהיא יוצרת פרויקט בסדר גודל כזה. "רציתי לייצר עיבוד לנרטיב ולדימוי מצד אחד, אך בעצם לספר סיפור במרחב ובזמן", מסבירה כנעני. הסרט באורך 22 דקות ומשתתפים בו השחקנים משה איבגי וטלי שרון.

"אני לא חוקרת או מומחית בתחום כתבי הקודש, אך אני נמשכת מאוד לאגדות תלמודיות. יש בהן משהו הייקואי (מלשון הייקו), הן מלאות 'בליינד-ספוטס' ויזואליות שמרתק לדמיין". אחד הדברים שמשכו אותה במדרש זה מסבירה כנעני הוא הצטברויות והצטלבויות של שיאים בסיפור. "יש בו הכל. חילופי זהויות, בגידה, אחוות אחיות".

התערוכה מלווה בספר בהוצאת סטרנטהל הקנדית ובו המדרש, התסריט במלואו וכן טקסטים או ציטוטים הלקוחים מאת כותבים שונים ושיחה בין רות קלדרון לכנעני. כמו כן יום עיון במסגרת התערוכה יתקיים ביום שני החל ב-10:30 בבוקר, בהשתתפות כנעני, הדס כהן, ד"ר עדינה פרידמן, רות קלדרון, ישי רוזן צבי, נועם סגל וגיא גוטמן.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ