בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הטרנד החדש: אופניים מותאמים אישית

בריטים רבים מעדיפים כעת לבנות אופניים בעצמם, או מזמינים דגם מותאם אישית ממעצבי בוטיק. ממה נובעת התופעה? אולי זה בגלל המחיר, ואולי פשוט כי בעולם המודרני כבר לא נשארו הרבה דברים שאפשר לייצר לבד

תגובות

פיה בוכוולד מצביעה על זוג אופניים בקצה השני של החצר. תחילה אני מתקשה להבין למה בחרה בהם. יש מולנו מאות זוגות אופניים, ומהמרחק הזה הזוג השחור שהיא בחרה נראה משעמם במקצת. אחר כך אנחנו מתקרבים אליו ואני תופש שלפנינו משהו מיוחד. יש להם שלדה של אופני כביש, כידון של אופני פעלולים ומזלג של אופני הרים. קוטר הגלגל האחורי 71 סנטימטרים, ואילו קוטר הקדמי - 66 סנטימטרים בלבד. אילו המפלצת של פרנקנשטיין היתה אופניים, היא ודאי היתה נראית כך.

אופניים מותאמים אישית הם הטרנד החדש בתחום הרכיבה העירונית. אני נמצא בבריק ליין בייסיקלס (BLB), מוקד פעילות של בניית אופניים במזרח לונדון, והחנות עמוסה זוגות אופניים מותאמים. בשנים האחרונות שלט השיגעון לרכיבה על אופני פיקסי (fixed-gear, גיר מקובע ללא מנגנון גלגל חופשי - פריילוף); עכשיו אנשים רוצים לבנות אופניים משלהם, או לשלם לאחרים שיעשו זאת עבורם.

"כמעט כולם עושים את זה", אומר דייוויד קיצ'ן, מנהל פורום האופניים הלונדוני לאופני פיקסי וסינגל ספיד (הילוך יחיד), נקודת מפגש מקוונת לרוכבים שרופים. "כולם" - זו אולי הגזמה, זה עדיין תחום נישתי - אבל בהחלט יש ביניהם גם רוכבים טירונים. "בפורום יש הרבה אנשים שרוצים לקפוץ על הזנב של שיגעון הגיר המקובע, רוצים לדעת איפה להתחיל", אומר קיצ'ן. "קשה להאמין, אבל הם מתחילים בכך שהם מנסים לבנות אופניים בעצמם".

קשה לתאר את הטרנד במספרים: בבריטניה אין נתונים ארציים בתחום. אך רוב הרוכבים, בוני האופניים ובעלי החנויות שעמם אני מדבר תמימי דעים שהשיגעון החדש אינו מוגבל רק להיפסטרים ממזרח לונדון. בבריסטול יתקיים בסוף השבוע היריד הראשון לאופניים מותאמים. בריאן ג'קסון, המלמד בניית אופניים בקורס בחנותו בקנטרברי, "דאונלנד בייסיקלס", אומר שהוא נאלץ לדחות בקשות להשתתפות בקורס. ב"בריקסטון בייסיקלס" שבדרום לונדון, מכירות המכשירים לייצור אופניים גדלו פי שניים מאז 2006. ובינתיים גדלו רווחי בי-אל-בי פי שלושה בשלוש השנים האחרונות, אף על פי שנפתחו באזור כמה מוסדות דומים.

מה בדיוק מגדיר אופניים מותאמים אישית - זה עניין שנוי במחלוקת. בעיני אד טאקר, צלם שבנה את האופניים הראשונים שלו לפני שלוש שנים כשהתגורר בבריסטול, אופניים מותאמים אישית פירושם לאסוף חלקים ובעיקר "להרכיב זוג חדש מפיסות ישנות שמצאתי בחנויות גרוטאות של אופניים ובאתרי אינטרנט". ידיד נתן לו שלדת ראלי לבנה משנות ה-80, הוא קנה גלגלים באי-ביי, ומערכת שרשרת ואוכף בחנות בבריסטול ושמה "ג'ייק'ס בייקס". הצמיג הקדמי הגיע מאתר אינטרנט, האחורי מחנות אחרת. נדרשו לכך כמה חודשים, אבל כל הסיפור עלה לו פחות מ-200 ליש"ט - כשליש ממחירם של אופניים דומים מוכנים.

הסופר והרוכב רוברט פן רואה באופניים מתוצרת בית משהו שונה לגמרי. בספרו "It's All About the Bike" הוא מתאר כיצד בנה את הזוג המותאם אישית שלו. כמו טאקר, הוא ליקט חלקים מפה ומשם, לרבות מצפון אמריקה ומאירופה. ההבדל המכריע הוא שפן אינו קונה שלדה יד שנייה: הוא מזמין שלדה חדשה שבונה במיוחד בעבורו יצרן השלדות האמן בריאן רורק. זה תהליך ארכני וקפדני - השלדה צריכה להתאים בדיוק הן לגופו של פן והן לסגנון הרכיבה שלו. לפני שפותחים בעבודה, רורק משחק באופניים הקיימים של פן ומלווה אותו ברכיבה ארוכה כדי לאמוד את צרכיו.

חסידים אמיתיים גם מותחים קו בין שלדות המיוצרות בעבודת יד בידי אמנים כמו רורק לבין אלה שמייצרים אנשים הידועים כמעצבי בוטיק. "מישהו שמכין לך שלדה בעבודת יד מדבר אתך על מה שאתה רוצה, אוסף הרבה צינורות, ומכין לך אופניים שמתאימים לך בדיוק, יש מאין", אוומר פיל טיילור, מארגן תערוכת האופניים המיוצרים בעבודת יד ובידי יצרני בוטיק בבריטניה, שזו לה השנה הראשונה. לעומת זאת, הוא מסביר, "יצרן בוטיק מעצב שלדה, ואז שולח אותה לטייוואן, נניח, כדי שייצרו אותה בכמויות קטנות. אתה קונה ממנו אופניים שלמים, מוצר מוגמר, אבל הם לא מותאמים לדרישות המסוימות שלך".

כולם בעניין פתאום

כך או כך, כל השיטות פופולריות בימים אלה. רוב פרנטיס, סטודנט לתולדות האמנות ורוכב אופניים מושב מלונדון, החל לא מכבר להרכיב אופניים בדירתו לכל המעוניין. ההזמנות נערמות לפתחו. הוא כבר הרכיב בעצמו 15 זוגות משלדות יד שנייה. ביולי הוא יכין עוד 20 זוגות. "אני מניח שצפוי לי קיץ של בניית אופניים", הוא אומר. "עבדתי בחנויות אופניים בשנים האחרונות, ובדרך כלל נכנסו לחנויות האלה רק שליחים, או אנשים שלקחו את האופניים למירוצי מסלול. עכשיו כולם בעניין פתאום".

גם בסאותהמפטון, כך מדווח יצרן השלדות בהזמנה אישית טום וורמרדם, קיים גידול בולט בביקוש. ב-2009, השנה שבה הקים את החברה שלו, דימון פריימוורקס, ייצר וורמרדם 12 שלדות. ב-2010 הכין בין 15 ל-20. השנה הוא מעריך שייצר יותר מ-30. וורמרדם הוא אחד מהיצרנים שטיילור מכנה "דם חדש וצעיר של בוני שלדות בריטים", והוא יציג את עבודתו בתערוכה של טיילור בסוף השבוע לצד עוד כ-35 בוני שלדות אחרים (כמעט כל אנשי תחום בניית השלדות בבריטניה). טיילור מקווה שהנוכחות הכוללת של כולם תפתה 4,000-3,000 חובבי אופניים לבקר בתערוכה.

למה ואיך כל זה קרה? העלות היא אחת התשובות האפשריות. "אפשר לייצר אופניים כאלה ממש בזול", אומר קיצ'ן. "מבחינת המחיר, כשמרכיבים אופניים מחלקים שבורים, אפשר לבנות אופניים באיכות גבוהה מאוד בסביבות 250 ליש"ט. רוב האנשים יחשבו שזה סכום גדול להוציא על זוג אופניים. אבל אם תרצה להוציא פחות מ-300 ליש"ט בחנות לא תמצא זוג אופניים טובים באמת, אבל אם תיקח חלפים בפריסייקל, גאמטרי או אי-ביי, אתה תוכל להכין זוג מצוין".

אפילו אנשים שקונים שלדה מוזמנת עושים עסקה טובה יותר, באופן יחסי. "מי שיש לו אופני כביש טובים אבל חבוטים ורוצה להחליף אותם", אומר פן, "יצטרך לשלם 2,500 ליש"ט כדי להחליף אותם בזוג ברמה דומה. אבל אם ילך לבונה שלדות ויבקש שלדה מוזמנת על פי דרישותיו הספציפיות, הוא יוכל לעשות זאת בכ-750 ליש"ט".

גם האינטרנט ממלא תפקיד חשוב בעניין, מוסיף פן. "אפשר לשבת בבית, לחשוב, 'יש לי מפרק כזה וכזה, מעניין לאיזה כידון הוא יתאים'. אפשר לחפש את זה בגוגל ולקבל תשובה תוך שניות". קל הרבה יותר למצוא כיום חלפי אופניים הודות לאי-ביי ולוויגל. "יש לי שכן שקונה חלקי אופניים יד שנייה בכל רחבי המדינה. אבל אבל כשיש אינטרנט לא צריך לצאת מהבית בשביל זה".

גם השקעה רבה יותר ברכיבה סייעה: פתיחת מיזמים כגון "Cycle to Work", סלילת עוד נתיבי אופניים, וייסוד 17 "ערי רכיבה" כגון דרבי ובלקפול, שחל בהן גידול של 27% בשימוש באופניים. ועם התפשטות האופניים, אנשים החלו לרצות לדעת איך האופניים פועלים. בלונדון, שם חל גידול של 117% ברכיבה על אופניים בעשור האחרון, פרנטיס סבור שהופעת "בוריס בייקס", תוכנית ציבורית לשיתוף אופניים, תרמה אף היא.

"אנחנו רוכבים על הגל של 'בוריס בייק'", הוא אומר. "כל אחד ניסה פעם לרכוב על אופניים כאלה, הוכיח לעצמו שאין מה לפחד מרכיבה בלונדון, אבל שם לב שהאופניים האלה לא מצטיינים בביצועים. האפקט המתגלגל הוא שעכשיו הם רוצים לבנות אופניים משלהם".

יש לקוחות שרוצים זוג אופניים לביצועים טובים, פשוט כדי שהנסיעה שלהם תהיה מהירה ככל האפשר. "אבל יש אנשים שרוצים שתכין להם את הדבר הכי יפה שאתה מסוגל לייצר", הוא מסביר. הם למעשה משלמים כ-200 ליש"ט בעבור החלקים וכ-40 ליש"ט עבור העבודה, תמורת אביזר אופנתי. היה הולם אפוא לחלוטין שהשיר ,"Being a Dickhead's Cool" שהופץ במייל ויראלי בקרב ההיפסטרים הלונדונים, כלל את המשפט "רק הילוך אחד באופני הפיקסי שלי".

אם מניחים לקונוטציות השליליות, הפיקסי מילאו תפקיד חשוב בסיפור בניית האופניים. לפני עשר שנים, מסביר קיצ'ן, הפיקסי "היו קיימים רק כאופני מרוצים במסלולים. לא רכבו עליהם ברחובות, והמקום היחיד בעולם שהיה אפשר לקנות אותם במספרים גדולים היה יפאן. "מספר גדול של אנשים החלו לבנות אופני פיקסי בעצמם - וכך נולד השיגעון". זו היתה תגובה נגד, טוען קיצ'ן, לתעשיית האופניים ההומוגנית. נותרו יצרני אופניים מעטים מאוד בבריטניה, ורבים מהמותגים הנמכרים במדינה - טרק, סקוט וקולנאגו, למשל - מיוצרים בחוץ לארץ בידי חברה טייוואנית אחת: ג'יאנט. חברות כגון ג'יאנט קוסמות לשוק ההמונים ואינן ששות, לדברי קיצ'ן, לערוך ניסויים בעיצובים חדשים. איאן ביסנט, מנהל ג'יאנט בריטניה, חולק עליו. "אני חושב שיש מבחר עצום של מוצרים מוכנים. המגוון שלנו הולך וגדל, בייחוד בתחום האופניים לפנאי ולרכיבה לעבודה. ואם מחפשים במחלקת אופני ההרים, כולנו מנסים לנהוג בהם". למרבה האירוניה רוכבי אופני ההרים הם שמתחילים לאמץ את הדגם הביתי, לדברי וורמרדם. "אנשים לוקחים אופני הרים מסורתיים, ומרכיבים להם גלגלים גדולים יותר, צמיגים חלקים יותר, ומשתמשים בהם כאופני עיר". עכשיו, כשהחברות הגדולות החלו לייצר אופני פיקסי בייצור המוני, החובבים נאלצו למצוא דרכים חדשות להעניק אישיות מיוחדת לאופניהם.

ואולי ההזדמנות הזאת לביטוי עצמי מסבירה בצורה הטובה ביותר למה אופניים ייחודיים, שנבנו בעבודת יד, זוכים לפופולריות כה רבה. "זה לדמיין אופניים שלא היו קיימים קודם", אומר קיצ'ן. התהליך הוא גם מעשי: אתה לומד איך פועלים אופניים. "זה כמו משחק הרכבה מכני", מסביר טאקר. "אתה מתנסה בזה, בודק מה מתאים למה. לפעמים זה מתסכל, כי אתה קונה משהו שלא מתאים לחלק אחר. אבל בסופו של דבר אתה מקבל משהו מקסים. אתה רוכב על משהו שהרכבת בעצמך".

ברני סטאטר, מבעלי בריקסטון בייסיקל, מנסח זאת בדרך הטובה ביותר. "מה עוד נשאר ככה בעולם המודרני?" הוא שואל. "אתה לא ממש יכול לבנות לעצמך מחשב. אתה לא יכול לבנות מכונית במו ידיך. אבל אתה יכול לבנות אופניים". *



אופניים של חנות בריק ליין בייסיקלס בלונדון.


לא רק להיפסטרים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו