בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיבושים בציר הזמן: H&M חוזרת לשנות ה-70

בתצוגה של קולקציית סתיו-חורף 2011-2012 של H&M נראו לא מעט פריטים מוקפדים ומוצלחים לנשים, ברוח הסבנטיז. השאלה היא מה יישאר מכל זה עד שהם יגיעו למדפים

תגובות

זר שהיה מזדמן ביום שלישי לגלריה טבי לאמנות בתל אביב, שם נחשפה קולקציית סתיו-חורף 2011-2012 של H&M, עשוי היה לחשוב שנקלע לסט צילומים של סרט או סדרת טלוויזיה שעלילתם מתרחשת בתחילת שנות ה-70 של המאה שעברה.

נשים צעירות ונאות, לבושות בבגדי התקופה, הסתובבו בחלל הגלריה הבהיר ועוררו רושם אמין של מסע לאחור בציר הזמן: לאחת מהן, לבושה בשמלת זית זהובה ומתבדרת שאמרתה נשקה לרצפת הבטון האפרפרה, נקלעה צמה במרכז הראש. עמיתתה, נציגה נוספת מטעם מותג ההלבשה השוודי התהלכה בין המוזמנים בחולצת שמנת אוורירית שנתחבה לתוך מכנסי תכלת הדוקים. קשה היה להכריע מה מבין הפריטים שלבשה הלם יותר את הימים ההם, שבהם כנראה טרם נולדה - השרוולים הרחבים שזלגו ברפיון ממרפקיה או נעלי הפלטפורמה החומות שהבליחו מבעד לאמרה המתרחבת של מכנסיה.

נציגות תקשורת האופנה המקומית - עיתונאיות, עורכות מדורים, בעלות טורים וסטייליסטיות - יישרו קו עם קוד הלבוש הנוסטלגי והגיעו לאירוע בחצאיות ושמלות מקסי עטורות הדפסי פרחים, חולצות שנסרגו בחוטי לורקס מנצנצים וסרבלים מרפרפים שהורכבו מגופייה ומכנסונים. האופן הגורף כמעט שבו נענו לצו הלבוש התקופתי, על גווניו העכורים והסולידיים, ובחירתן לפנות עורף להדפסי הקיץ הפראיים בגוונים סוערים, עוררו חשד כי קוד הלבוש המסוים הזה הוכתב באיגרת שנשלחה בתפוצה רחבה בסמוך לאירוע. ואולי היו אלה התצלומים מתוך הקולקציה, שהופיעו ברשת ימים ספורים קודם לכן, שקבעו את הטון.

בסגנון מוישה אופניק

על מעמדי המתכת בחלל הגלריה נתלו שלל פריטים שעמדו בציפיות: השפעות אופנת שנות ה-70 ניכרו בהם ביתר שאת, בעיקר בגוני הכתום והחום החמימים שהתבלטו למרחוק. אופנת העשור היא מהמצוטטות ביותר בתעשיית האופנה מאז שנות ה-90 של המאה שעברה, ולכן באופן טבעי הדגמים המוצלחים בקולקציה היו אלה שהוסיפו ממד של רעננות לפריטי לבוש ידועים מאותם ימים.

כך, למשל, מכנסיים ארוכים ורחבים מכותנה במראה צמרי, שכללו שלושה קפלונים שנתפרו במעלה המותניים ונפתחו מעל לירכיים (גרסתם בצבע בז' היא מרשימה ומדויקת יותר מזו השחורה), או חולצת טי שנגזרה מזמש קטיפתי בגוון עמוק של אדום-יין ושגזרתה כללה רצועות הידוק שנקשרו בצידי המותניים.

לעומתם, דגמים שהתייחסו לצפנים מובהקים של התקופה, ביניהם חליפות מכנסיים מחויטות וחצאיות מבדים משובצים או מאריגי טוויד בסגנון בריטי מסורתי, נעדרו הקשר עכשווי. במבט מקרוב הם נראו כמו פריטים מאובקים שנשלפו מחלקו האחורי, האפל, של ארון הבגדים, כאלה שהעין היתה מדלגת מעליהם בחנויות יד-שנייה.

חולצת כפתורים משיפון אוורירי שהודפס בדוגמת טוויד היתה שובת לב; היא הבהירה מעל לכל ספק כי דרושה מידה מסוימת של הומור ושל קלילות על מנת לנטוע בהווה מרכיבים מבוססים מתוך מלתחה ישנה. תכונה זו נעדרה ממכנסי חצאית קצרצרים, שנשאו דוגמת פייזלי פסיכדלית בגוני תכלת, כתום, חום, סגול ולבן, וביקשו לרכוב על ההצלחה שזכתה לה עבודתו של משרד המעצבים M/M Paris בשנים האחרונות.

אחד הפריטים שעתיד ליהפך לרב-מכר בחורף הקרוב הוא שמלת מיני מצמר בגוון לבן מלוכלך, הכוללת שכמייה תואמת. גזרתה המדויקת וההקפדה על הפרטים הקטנים בה - כמו למשל רוכסן המתכת המוצנע בכנף בד מלבנית, העיבודים הפנימיים בסרטי סאטן או גימורי הסאטן התואמים של שפת הכיסים - הופכים אותה לאחד הפריטים הנחשקים בקולקציה. המראה שנוצר בחיבור בין שני הפריטים נע על תפר בין-עשורי - בין אופנות שנות ה-60 לשנות ה-70 - אך זליגה זו היא זניחה ומובנת.

בהקשר הזה מעניין היה לבחון איזה עולם ערכים חדש מרכיבות מגוון ההשפעות מאותם עשורים. סרבל שנחתך מבד דקיק בגוון של נחושת מוזהבת היה הד לימים שבהם נטמעה תרבות המזרח כאפיל של יוקרה חושנית וזוהר רווי מסתורין בארון הבגדים של נשות החברה הגבוהה. חלקו העליון עוצב כברדס, והוא נכרך סביב הצוואר באמצעות חגורת מתכת כסופה שמושחלת בקצהו. חלקו התחתון עוצב כמכנסי הרמון שמורכבים משתי כנפות בד מתבדרות החושפות את הרגליים בחזית.

בין לבין התגלו שיבושים בציר הזמן, בין היתר בחצאית שחורה שכיסתה את הרגליים בגדילי בד ארוכים שהזכירו את אופנת שנות ה-20 של המאה שעברה, וחריגות שצרמו בטעמן הרע. שמלת מיני, שחלקה העליון נוצר מאריג דקיק דמוי משי בגוון שנהב וכלל מחשוף עגול ונדיב בגבה וחלקה התחתון מחצאית פוך רחבה בגוון חיוור של קפה היתה שילוב מתמיה למדי.

גם ההשראות הספרדיות שנשזרו בקולקציה בלטו לרעה: ז'קטים קטנים בגזרות מפוסלות, מעוטרים ברקמות מסתלסלות, היו צריכים להישאר בזירת ההתגוששות של לוחמי הפרים בספרד. ההשראה לאפודה שחורה וארוכה שנחתכה מפרווה סינתטית נלקחה כנראה מזירת התקוטטות נוספת - "רחוב סומסום". גם אם תאמה את מסגרת הזמן שאליה התייחסו מעצבי המותג - תוכנית הטלוויזיה לילדים עלתה לאוויר בארצות הברית ב-1969 - ספק רב אם רבות מלקוחות המותג ישמחו להתחפש בחורף הקרוב למפלצות החביבות שאכלסו את הרחוב הנודע.

מבחר הסריגים היה מרשים, והציג מנעד רחב של מרקמים מפתים. נכללו בו בין היתר סוודר עבה בגוון אוקר, שגזרתו המלבנית הרחבה כללה חפתים שחורים ורחבים דמויי עור שהגדירו את קצות השרוולים, סריג אוורירי ורחב מחוטי לורקס בגוון מוזהב של מנטה וסוודר בגוון עמוק וכהה של טורקיז-ירוק שנקלע בצמות גיאומטריות.

לנוכח שילובי הבדים הנאים - חולצת כפתורים בגוון כחול-חצות שנשזרו בה בד סאטן אטום בחזה ושיפון שקוף בשרוולים, או מקטורן הדוק ששילב יחד צמר אפור וכותנה כחולה כהה בשרוולים - וההקפדה על תיפורים קטנים ומעניינים שנשזרו בגזרות, התעוררה התהייה כיצד ייראו הפריטים הללו בחנויות המותג ברחבי העולם במשך העונה, אם בכלל.

נציגת המותג אישרה כי כל הדגמים שהוצגו על הקולבים באירוע החשיפה של הקולקציה ימצאו את דרכם אל מדפי החנות, אולם כל מי שביקר אי פעם בחנויות הרשת מכיר היטב את תחושת ההחמצה. אל מול ערימות של פריטי בסיס בעיצובים מפוהקים, היעדרותם של פריטי הליבה של הקולקציה היא מאכזבת. וכשהם אכן מופיעים על הקולבים, תלויים זה לצד זה בכמויות גדולות, הם נראים מרושלים וסרי חן באופן שמסגיר את מוצאם במפעלי הייצור ההמוני באסיה ובאירופה. הזוהר והדיוק המפתים של הסמפלים שמוצגים על קולבים באירועי החשיפה הרשמיים של הקולקציות נעלמים בדרך.

הבנות על הבנים

לעומת מעמדי המתכת שנשאו את הדגמים מקולקציית הנשים, שני אלה שהציגו את בגדי הגברים נראו דלים כבר במבט ראשון. מבחינה כמותית מספרם היה מצומצם הרבה יותר, ועוד בטרם נבחנו הדגמים מקרוב הם נדמו משמימים מבחינה צבעונית - לעומת גוני הדלעת, החלודה והקוניאק של דגמי הנשים, קשת הגוונים היתה סולידית ומוכרת והתבססה על כחול-צי, שחור, אפור, חאקי ולבן.

מה היתה הסיבה שמעצבי המותג בחרו לשלב מכנסי דגמ"ח במלתחת החורף הקרוב? האם האמינו כי עיצוב צלליתם מחדש בגזרה שהופכת צרה בחלקם התחתון ישחזר מעט מהחן שהיה למכנסיים שעיצב פיטר ינסן הדני בקולקציית הגברים לקראת הקיץ הנוכחי? גוני החרדל והכחול החיוני של מעילי הפוך מניילון שהוצגו בסמוך אישרו כי הקולקציה המדוברת של ינסן אכן חלפה לנגד עיניהם במהלך העבודה.

אך פרט לאלו, המוקד על הגוונים האפרוריים נשמר ביתר הדגמים שבקולקציה, ולצד חליפות פסי סיכה מחויטות שמקטורניהם נוסחו בפרופורציות חדשות, צרות וקצרות יותר, וחליפות צמר אפרפרות במרקם מגורען שבד שחור נשזר בשרווליהן, ניתן היה למצוא חולצות ג'ינס מכופתרות, מעילי טייסים עם דש מפרווה חומה, חולצות כפתורים משובצות עם צווארונים צחים או סוודרים שנסרגו בדוגמאות ז'קארד של שחור ולבן שהוצגו הפוך. שום דבר מסעיר במיוחד.

מעילי עור קשוחים במראה מרופט, שכללו רכיסה אלכסונית או וסטים תואמים, נראו כמו הצתה מאוחרת. הם חידדו את הפער הקיים בתפישתם של מעצבי המותג, המקדישים תשומת לב רבה לפיתוח קולקציית הנשים אך מפגינים חוסר כבוד לקהל הגברים. אלה נחשבים אמנם לצרכנים נלהבים פחות, אולם מעצבי המותג לא הביאו בחשבון את התסיסה והעניין שמעוררת אופנת הגברים בשנים האחרונות. במובן הזה הם נשארו הרחק מאחור. אפילו בשנות ה-70 של המאה שעברה גברים נהנו מהצעות לבוש מסעירות הרבה יותר. *

נשים: חולצות: 30-350 שקל; סריגים: 60-500 שקל; מכנסיים: 50-350 שקל; חצאיות ושמלות: 60-500 שקל; ז'קטים ומעילים: 90-900 שקל; תיקים ונעליים: 30-600 שקל; אביזרים נלווים: 15-80 שקל. גברים: חולצות: 40-180 שקל; סריגים: 90-300 שקל; מכנסיים: 120-300 שקל; ז'קטים ומעילים: 180-600 שקל; חגורות ונעליים: 30-500 שקל



מתוך הקולקציה. שילובי בדים נאים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו