בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אין עונת מלפפונים בתפוח הגדול: תערוכות מומלצות

חמש תערוכות מומלצות שיוצגו הקיץ בניו יורק

תגובות

פרס הוגו-בוס בגוגנהיים: הנס פיטר פלדמן

תערוכת הפרס של הנס פיטר פלדמן, המוצגת במוזיאון הגוגנהיים עד 2 לנובמבר, היא פשוטו כמשמעו "תערוכת פרס": פלדמן פדה לשטרות של דולר בודד את 100 אלף הדולרים שזכה בהם במסגרת הפרס הדו-שנתי של הוגו בוס, והצמיד אותם אל קירות הקומה השניה ש הגלריה.

פלדמן, בן 70 הוא אמן גרמני הידוע בעיקר באירופה והעבודה ממשיכה את עיסוקו הגובל באובססיה של איסוף חומרים וקיטלוגם, כמו למשל עבודתו מ-1973 "All the Clothes of a Woman" שבה צילם כל פריט במלתחתה של אשה. בתערוכה בגוגנהיים הוא השתמש בשטרות מרופטים שבוודאי עברו המוני ידיים, ובמשך שבועיים האסיסטנטים שלו הצמידו אותם לקירות בעזרת סיכות מתכת פשוטות, כשהם מכסים כל סנטימטר של חלקת קיר, וגם את שני העמודים התומכים שבמרכז החלל.

על התחושות שמתעוררות עם הצפייה בתערוכה, כתבה קארן רוזנברג ב"ניו יורק טיימס" כי "התערוכה, בצפייה פנים אל פנים, היא הפרובוקציה המתונה ביותר. כן, זה עוסק בכסף, אבל לא באופן של אמירתו...של וורהול: 'לעשות כסף זו אמנות, ועבודה זו אמנות ועסקים טובים הם האמנות הכי טובה', אלא שהעיסוק הוא בחתיכות נייר שאנחנו מחליפים תמורת מוצרים ושירותים, להן יש חיים פיסיים די נפרדים מהשימוש בהם ככסף". *

פרנס האלס במטרופוליטן

מוזיאון המטרופוליטן יציג מ-26 ליולי תערוכה של אחד מגדולי המאסטרים של הרנסנס ההולנדי, פרנס האלס (1582/83-1666), הנחשב מהציירים הזריזים ובעלי היד הקלה והמבריקה ביותר שידעה ההיסטוריה. האלס היה ידוע בימי חייו כצייר דיוקנאות וציורי ז'אנר המצטיינים באיכות של משיכות מכחול מהירות ובורקות. נטייתם הבשרנית והלא מתייפה של ציוריו הפכה אותו לרלוונטי גם לעין של בן תקופתנו.

המטרופוליטן, שמחזיק לפי עדותו את אוסף ציורי האלס הכי חשוב באמריקה, יציג בתערוכה 13 ציורים, רובם מהאוסף עצמו ושניים שיושאלו לו מאוספים פרטיים בניו יורק. אף שהתערוכה טרם נפתחה, ניתן לשער שריכוז שכזה של עבודותיו של האלס יותיר רושם כביר.

שני ציורים מפורסמים, השייכים לאוסף המוזיאון, יוצגו בתערוכה: "Merrymakers at Shrovetide" המתאר חגיגה של שוטים מוקפים בנקניקיות ומטעמים נוספים, ו"איש צעיר ואישה בפונדק", את שניהם הוריש בנג'מין אלטמן למוזיאון יחד עם יתר האוסף שלו ב-1913.

לצד יצירותיו של האלס יוצגו ציורים ותחריטים הולנדיים נוספים מאוסף המוזיאון, אשר אמורים לתת הקשר מעיר מגוריו של האלס, הארלם, ולהדגים כיצד הוירטואזיות והחיות של הפוזיציות שבחר היו יוצאי דופן בזמנו. יש לקוות שהם אכן יעשו זאת ולא יתפקדו רק כממלאי חלל שנועדו להגדיל את נפח התערוכה.

הפתעה נוספת, בדמות פורטרט של קלוד מאנה בהשראת האלס, אמורה להבליט כיצד הקדים האלס את זמנו במחוות אימפרסיוניסטיות. *

בלב ההמולה של בריאנט פארק, ביקור בתערוכה הרטרוספקטיבית של אליוט ארוויט במרכז הבינלאומי לצילום מסב הפוגה של שקט וחסד. רבות מעבודותיו נהפכו לתמונות ידועות, וצפייה במכלול גדול מעבדותו מאפשר להעמיק בעולמו השנון והיפה להפליא.

התערוכה, שתיסגר ב-28 באוגוסט, נקראת "Personal Best", והיא מתפרשת על שישה עשורים של עשייה, מציגה למעלה מ-100 עבודות, ומוצגת לרגל הענקת פרס מפעל חיים לארוויט מטעם המרכז.

בקומה העליונה מוצגים תצלומים אישיים - כמו תצלום של ציפור לבנה ארוכת צוואר לצד ברז שכמו חוזר על צורתה, אשה על רקע שמי ניו יורק מעורפלים, פורטרט עצמי של הצלם משתקף במראה במלון בצרפת, ומספר לא מבוטל של תצלומי כלבים בגדלים שונים. בקומה התחתונה מוצג הפן העיתונאי של עבודתו, ושם ניתן למצוא תמונות מפורסמת כמו "ניקיטה חרושצ'וב וריצ'רד ניקסון", תצלום של ג'קי קנדי בהלוויתו של ג'יי-אף קנדי, תצלום של מרילין מונרו, שכולם מצטיינים באיכותם ובתיאור התקופה המשכנע שלהם.

"עבורי, צילום היא אמנות של התבוננות", אמר פעם ארוויט, "הוא עוסק במציאת משהו מעניין במקום רגיל... גיליתי שיש לו מעט במשותף עם הדברים שאתה רואה והרבה במשותף עם הדרך שאתה רואה אותם".

בקומה התחתונה מוקרנים גם מבחר מסרטיו התיעודיים של ארוויט. למי שמגיע לתערוכה, מומלץ להיכנס גם לתערוכות הנוספות במקום: "Ruth Gruber, Photojournalist", ו"1945 Hiroshima: Ground Zero". *

וילם דה קונינג בפייס

בספטמבר האחרון קיבלה לרשותה גלריה פייס את ניהול העזבון של וילם דה קונינג, מגדולי האמנים האמריקאים של אסכולת ניו יורק. זהו עיזבון יקר ערך בהתחשב בכך שציור של דה קונינג, "אשה 3" נמכר ב-2006 תמורת 137.5 מיליון דולר, המחיר השני הידוע הכי גבוה לציור בהיסטוריה.

כעת מציגה הגלריה, בסניף שלה שברחוב 57, את התערוכה הראשונה מאז שקיבלה לרשותה את העזבון, אשר קודם נוהל בידי אחד המתחרים הגדולים בעיר - לארי גגוזיאן. שם התערוכה, אשר תיסגר ב-29 ביולי, הוא "Willem de Kooning: The Figure: Movement and Gesture" והיא מציגה קרוב ל-40 ציורים, רישומים ופסלים משנות ה-60 המאוחרות ועד לסוף שנות ה-70, בהם כמה השאלות מאוספים פרטיים וציורים שהצגתם היא אירוע נדיר ביותר.

דה קונינג צלל גם אל עולם הפיסול, בעקבות מפגש מקרי עם חבר שבבעלותו היה בית יציקה. בתערוכה מוצגים שלושה פסלים מברונזה, שנראים כמו צעדו החוצה מאחד הרישומים או הציורים שעל הקירות.

התערוכה בפייס היא הקדמה לתערוכה הרטרוספקטיבית שתיפתח לאמן בספטמבר במוזיאון לאמנות מודרנית, שבה יוצגו כ-200 עבודות מכשבעה עשורים של עשייה. *

פרנסיס אליס במומה

עד 1 באוגוסט מציג המוזיאון לאמנות מודרנית תערוכה רחבת היקף מעבודותיו של פרנסיס אליס. התערוכה מתחילה במומה שבשדרה החמישית וממשיכה ב-PS1 שבלונג איילנד סיטי בקווינס, ומציגה עבודות של האמן יליד בלגיה, שנוצרו מאז אמצע שנות ה-90 ועד היום.

בתערוכה קשת רחבה של פרויקטים, החל בצנועים כמו הליכה ברחובות מקסיקו סיטי (בה הוא גר) כשהוא דוחף בלוק קרח עד להתמוססותו המוחלטת, עבור באירועי ענק כמו "התהלוכה המודרנית", בה ליוו 150 צועדים את המעבר של המומה ממרכז מנהטן לקווינס בעת השיפוצים ב-2002 כשהם נושאים על כתפיהם רפרודוקציות של יצירות מופת, וכלה ביצירה האפית שלו (שהוצגה בארט טי-אל-וי 2009) "כשאמונה מזיזה הרים", בה מאות אנשים התנדבו להזיז הר בפרו בכמה אינצ'ים תחת המוטו של אליס "מקסימום מאמץ, מינימום תוצאה". רוב העבודות בתערוכה הן מאוסף המוזיאון. בעבודה המאוחרת ביותר, שצולמה לפרקים במשך יותר מעשור, רודף האמן אחרי סופות טורנדו במקסיקו, בניסיון לחדור לעין הסערה.

מלבד צילומי הווידיאו של העבודות, כוללת התערוכה פיסול, ציור ורישומי הכנה מפורטים ויפים לפרויקטים, פרוסים על שולחנות ועל קירות, לצד תצלומים, פתקאות ומזכרות, אשר מעבים את המבט על עולמו האסתטי של אליס.

כותרת התערוכה "A Story of Deception" (סיפור של הונאה), מבקשת לתאר את הקונצפט שבלב עבודתו של אליס - התשוקה האנושית לרדוף אחר הבלתי ניתן להשגה, תשוקה המתוארת בדבריו של סמואל בקט המובאים בדף התערוכה: "ניסית פעם. נכשלת פעם. לא משנה. נסה שוב. היכשל שוב. היכשל טוב יותר". *



מתוך התערוכה של הנס פיטר פלדמן


Merrymakers at Shrovetide 1615



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו