בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המעבדה של השטן

קוקו שאנל שנאה אותה, איב סן לורן וכריסטיאן דיור העריצו אותה, אבל כיום רק מעטים מכירים את שמה. מי היתה אלזה סקיאפרלי?

תגובות

אלזה סקיאפרלי נולדה ב-1890 למשפחה בורגנית עשירה ומיוחסת ברומא. ילדותה לא בישרה על עתיד מזהיר: הוריה כמעט לא התייחסו אליה ואפילו, כפי שסיפרה באוטוביוגרפיה שפירסמה, לא טרחו לחשוב על שם בשבילה עד לרגע שבו הכומר עמד להטבילה. היא עזבה את משפחתה הקתולית והנוקשה בגיל צעיר והתחתנה עם הרוזן ויליאם דה ונדט דה קרלור, תיאוסוף ממוצא צרפתי-שווייצי. מנישואים אלה נולדה בתה היחידה - מריה לואיזה, אמה של מריסה ברנסון המוכרת יותר בכינוי גוגו סקיאפרלי.

ב-1927 פתחה אלזה סקיאפרלי בוטיק בפאריס, וכבשה כמעט מיד את מבקרי האופנה ובהמשך גם את הקהל. "היא התחילה עם סריגים מתוחכמים ובגדים קלילים לשעות הפנאי, כמעט ספורטיביים, שזכו להצלחה גדולה בעיקר בארצות הברית", אומרת סופיה ניולי, מהבכירות שבחוקרות האופנה באיטליה ואורחת הפסטיבל.

בתקופה שבין שתי מלחמות העולם היו סקיאפרלי, קוקו שאנל ומדאם ויונה המייצגות העיקריות של האופנה. היחסים בין שאנל לסקיאפרלי היו מתוחים, והבוז ההדדי בין השתיים הפך במהרה לשיחת העיר. "הן שנאו זו את זו, בין השאר משום שהיתה להן תפישה שונה לגמרי של מה זאת אופנה", אומרת ניולי. "שאנל האמינה בסגנון מינורי, השמלה השחורה הקטנה, ונעה על הסקאלה של בז' לבן ושחור. סקיאפרלי, לעומתה, אהבה צבעים חזקים, כמו ורוד-מזעזע המזוהה עמה, ועיצובים בלתי שגרתיים. היא אהבה לנסות ולחקור, והיתה אחת הראשונות שהשתמשו בבדים יוצאי דופן וחדשניים.

"ב-1935 יצרה מעין אדרת בצורת פעמון זכוכית מבד שנקרא רודופן. הבגד נלבש מיד על ידי אחת הנשים הזוהרות של התקופה, מונה ביסמרק (אז עדיין מונה ויליאמס, אשתו של הריסון ויליאמס, שהיה האיש העשיר ביותר בארצות הברית), שהכתיבה את האופנה של החברה הגבוהה בארצות הברית וצולמה בבגד למגזין ?הארפרס בזאר'. מחווה זכורה לבגד הבלתי שגרתי הזה זכה נעשתה בקולקציית בגדי הפי-וי-סי של ורסאצ'ה מ-1995".

סקיאפרלי התפרסמה בין השאר בבגדים שיצרה בשיתוף פעולה עם אמנים סוריאליסטיים ובראשם ידידה הקרוב סלבדור דאלי. "הם יצרו ביחד חליפה מחויטת נשית, שבה הכיסים היו בצורת מגירות, ואת השמלה המפורסמת עם הלובסטר", אומרת ניולי, "וזה כמובן הרבה לפני שליידי גאגא החליטה לשים לובסטר על הראש".

את ההשראה לעיצוביה, אומרת ניולי, שאבה סקיאפרלי מכל מקום, החל מהאמנים הרבים שהקיפו אותה וכלה בתרבויות שאליהן נחשפה במסעותיה הרבים. "לאחר שביקרה בקופנהגן ובשטוקהולם וראתה כיצד יוצרים הדייגים העניים כובעים מנייר עיתון, עלה בה הרעיון ליצור בדים שעליהם מודפסים קטעים מהעיתון", היא אומרת.

סקיאפרלי שיתפה פעולה לא רק עם אמנים שונים אלא גם עם כמה מהאנשים החזקים בהוליווד. "היו לה קשרים הדוקים עם גילברט אדריאן, שהיה אחד המלבישים המרכזיים באולפני אם-ג'י-אם בהוליווד בשנות ה-30 וה-40. כשמסתכלים על בדים שלבשו כוכבות הסרטים של התקופה, למשל בכובע בצורת נעל שחבשה גרטה גארבו בסרט ?נינוצ'קה' מ-1939, ברור לגמרי שהדימוי הזה שאול מסקיאפרלי. הוא השתמש גם בהמצאה נוספת שלה - כריות גדולות לכתפיים בז'קטים לנשים - כדי ליצור אשליה של כתפיים רחבות ומותניים צרים".

רבים מעיצוביה של סקיאפרלי זכו למחוות וחיקויים. "קולקציית קיץ 1938 שלה, שעוצבה בהשראת הקרקס וכללה כלבים מאולפים, פילים ושימפנזים רקומים על ז'קטים, השפיעה מאוד על קולקציית חורף 2001-2002 של אלכסנדר מקווין".

קולקציית חורף 1938-1939, בהשראת סימנים אסטרולוגיים, נחשבת עד היום לאחת מפסגות עבודתה של סקיאפרלי. הקולקציה זכתה למחוות שונות, בין השאר של איב סן לורן ב-1980. היא גם הצליחה להרגיז את קוקו שאנל, שהכריזה כי "צריך להתייחס בחשדנות למקוריות יתר באופנה, משום שזו נהפכת להתחפשות ולקישוט. הנסיכה שעיצבה בגדים ועליהם סימנים אסטרולוגיים לא תרשים אלא את הבורים והנבערים. ועד כמה שהדבר נשמע פרדוקסלי, יש לומר שהאקסטרווגנטיות הורגת את האישיות".

כיום, מוכר שמה של סקיאפרלי בעיקר למי שהאופנה היא מקצועם. היא סגרה את העסק שלה ב-1954, מאוכזבת מהסגנון האלגנטי שאליו פנו מעצבים אחרים בני תקופתה, שחלקם, כמו למשל כריסטיאן דיור, היו בני טיפוחיה. "בהקשר זה", אומרת ניולי, "מעניין מאוד מה שאמר עליה ידידה הקרוב ז'אן קוקטו: ?מאדאם סקיאפרלי מבטאת את התיאטרליות של האופנה. היא סטייליסטית של האקצנטריות... הבוטיק שלה בפלאס דה ונדום הוא המעבדה של השטן, והנשים שהולכות לשם נופלות למלכודת ויוצאות כשעל פניהן מסיכה'".



סקיאפרלי בפאריס ב-1936. עבדה עם דאלי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו