בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מוסיקה | בעיה חמורה ביותר

לקפיטליסטים ופאשיסטים מומלץ להתרחק ממועדון בארבי בתל אביב בשבת הקרובה: ג'לו ביאפרה יופיע שם * והיום ייפתח בלבונטין 7 פסטיבל "הפרות סדר", המציב אלטרנטיבה לפסטיבלים השגרתיים

תגובות

המאזינים האדוקים של "הפסקת עשר", תוכנית הרדיו של מיכל ניב בגלי צה"ל, יזהו את הקול הזה גם 20 שנה אחרי ששמעו אותו צורח "California Uber Alles" אצל נסיכת הרדיו האלטרנטיבי של שנות ה-80. ניב הרבתה להשמיע פאנקיסטים מתריסים וזמרי הארד-קור זועמים, אבל אפילו בתוך הקבוצה הקיצונית הזאת שמור מקום של כבוד לג'לו ביאפרה, לשעבר הסולן הקטלני של להקת "Dead Kennedys", שיופיע בשבת במועדון בארבי בתל אביב.

קפיטליסטים ופאשיסטים שייקלעו בטעות למקום עלולים למצוא את עצמם במתקפה מסיבית מצדו של אחד הפיות הגדולים שידעה המוסיקה האמריקאית לדורותיה.

חמוש בקול חומצי, במרץ של עשרה אקטיביסטים ובהכרה שהדרך הכי טובה לגרום לאנשים לחשוב בצורה ביקורתית היא לזעזע אותם, ביאפרה הטיל פצצות אנרכיסטיות בצורת שירים קצרים, רועשים ופרובוקטיביים. הוא השווה את בכירי הפוליטיקאים באמריקה לנאצים, כתב שהוא שמח שמעבורת החלל צ'לנג'ר התפוצצה, הסתבך עם המשטרה שוב ושוב והתקוטט עם כל מה שזז, לרבות חברי הלהקה שלו.

בואו לישראל בפעם הראשונה מחולל עכשיו סכסוך נוסף עם חבריו לשמאל האמריקאי. יש לקוות שבימים הספורים שנותרו עד להופעתו הוא יישאר נחוש לבקר כאן.

שם הבמה ג'לו ביאפרה, שכורך יחדיו הומור וטרגדיה, ממחיש את המשנה האמנותית של מי שנולד בסוף שנות ה-50 בשם אריק באוצ'ר, היה מתנגד משטר בהווייתו עוד לפני שמלאו לו 11 (כשטייס קרב בוגר וייטנאם ביקר בכיתה שלו, הוא שאל אותו איך זה להטיל פצצות על ילדים חסרי ישע) והחליט להיות זמר פאנק אחרי שראה הופעה של ה"ראמונס" בעיר הולדתו דנוור.

"אני לא יודע מה היה קורה אתי אלמלא פרץ הפאנק", הוא אמר בראיון לפני כמה שנים. "שנות ה-70 היו כל כך משעממות בהשוואה למה שקרה בזמן תנועת ההתנגדות למלחמת וייטנאם. ההיפים נהפכו לקפיטליסטים, הרוקנרול נהפך לממסד, ופתאום הגיע הפאנק והתחיל להיאבק בהיפים בצורה שהזכירה את המאבק שלהם נגד הממסד של זמנם".

ביאפרה הקים את ה"דד קנדיז" בסוף שנות ה-70, ושניים מהסינגלים הראשונים של הלהקה, "California Uber Alles" ו"Holiday in Cambodia", נהפכו לשירי הדגל של הפאנק וההארד-קור באמריקה. ב"California Uber Alles" ביאפרה מדבר מפיו של ג'רי בראון, המושל הרפובליקאי של קליפורניה, ואומר בין השאר "יום אחד אני אהיה הפיהרר". שנתיים אחרי שהשיר יצא, ב-1981, ה"דד קנדיז" הקליטו גרסה נוספת של השיר והתאימו אותה לבחירתו של רונלד רייגן לנשיאות. הגרסה הזאת נקראה "עכשיו יש לנו בעיה חמורה יותר".

ה"דד קנדיז" התפרקו באמצע שנות ה-80, ובין חברי הלהקה פרץ סכסוך שייתכן כי נבע בין השאר מהתגובות השונות שלהם להצעה של חברת "ליווייס" להשתמש בשיר "Holiday in Cambodia" בפרסומת לג'ינס. ביאפרה כמובן התנגד נחרצות להצעה ותקף את חבריו, ששקלו אותה, על התרפסותם בפני תרבות התאגידים.

אחרי הפירוק של ה"דד קנדיז" ביאפרה פנה לכיוון של ספוקן-וורד, ובשנת 2000 התמודד על המועמדות לנשיאות מטעם מפלגת הירוקים. הוא הפסיד לרלף ניידר. יש להניח שההחלטה שלו לבחור כמועמד שלו לסגנות הנשיאות במומיה אבו-ג'מאל, אסיר שמרצה מאסר עולם על רצח שוטר, לא עזרה לו.

הלהקה העכשווית של ביאפרה, שתנגן אתו בהופעה בתל אביב בסוף השבוע, נקראת "בית הספר לרפואה של גואנטאנמו". היא נשמעת לא פחות טוב מהשם שלה, וביאפרה עצמו נמצא בכושר מצוין, חריף כתמיד. כל מי שפאנק זרם אי פעם בעורקיו צריך להיות בשבת בבארבי ולעשות כבוד לאחד המוחות הקודחים של הז'אנר.

שלומי שבן מנגן ג'ון קייג'

כשג'לו ביאפרה ירביץ את משנתו בבאי הבארבי, יגיע לשיאו פסטיבל "הפרות סדר" במועדון לבונטין 7. הפסטיבל ייפתח מחר, יימשך חמישה ימים, וגם אם בהשוואה לאקטיביזם הקיצוני של ביאפרה הוא יפר את הסדר הקיים בצורה מנומסת למדי, הרי הוא יעמיד אלטרנטיבה מרשימה, מתריסה ונועזת לפסטיבלי המוסיקה השמרניים והשגרתיים.

איזה סדר הפסטיבל הזה מבקש להפר? "הסדר שמפריד בין מוסיקה מודרנית, מוסיקה מאולתרת, מיצבים, רוק שיש בו ממד חופשי ומופשט", אומר המנהל האמנותי שלו, המנצח אילן וולקוב. "כל ההפרדות האלה לא מעניינות אותנו. להיפך, מעניין אותנו החיבור. גם ככה המוסיקה הזאת לא מיועדת להרבה אנשים. אז מה הטעם לחלק את הקבוצה המצומצמת לכמה קבוצות?"

אחת הדרכים לבטל את ההפרדה המלאכותית בין הדיסציפלינות השונות היא לבקש ממוסיקאים לא קלאסיים לנגן יצירות קלאסיות. המתופף רם גבאי, למשל, ינגן במסגרת הפסטיבל יצירות של ג'ון קייג' ומורטון פלדמן. הנשפן יוני סילבר ינגן יצירה של מאוריציו קאגל. יצירה של המלחין האנגלי קורנליוס קארדיו תנוגן בהשתתפות קהל.

דרך נוספת להפר את הסדר היא לעזוב את הבמה הרגילה ולתת למוסיקאים להופיע על הרצפה של לבונטין 7, ליד הבר של המועדון, וגם בגרם המדרגות שמוביל מהבר לאולם ההופעות.

הערב הראשון של הפסטיבל, היום, יכלול כ-12 הופעות קצרות כאלה בכל רחבי לבונטין 7. הערב השני, מחר, ייפתח ביצירה "3 G", מאת המלחין האמריקאי ריס צ'טהם, שמתמקמת בנקודת ההשקה שבין רוקנרול למוסיקה בת זמננו. "זאת יצירה מינימליסטית, אבל לא בסגנון העדין של סטיב רייך, אלא בדרך רבת עוצמה. פאואר מינימליזם", אומר וולקוב. ינגנו אותה שישה גיטריסטים (ובהם ברי סחרוף, נעם רותם, שרון קנטור ואביב מארק) ולצדם בסיסט ומתופף. הערב השני של הפסטיבל יכלול גם מופע תיאטרלי מאת אריאל אפרים אשבל ומאיה דוניץ והופעה אלקטרונית של "ספארק או".

הערב השלישי של "הפרות סדר", ביום חמישי, יכלול בין השאר הופעות של הטריו אסיף צחר-איגור קרוטוגולוב-חגי פרשטמן, הצמד אלכס דרול וניקו-טין והלהקות "רו מן אמפייר" ו"אד טרנר והדנילוף סנטר".

ההופעה המרכזית של הערב הרביעי בפסטיבל, ביום שישי, תהיה של המוסיקאי האמריקאי שארלמן פלסטיין. הוא יוצר מוסיקה אטית, מושהית ורפטטיבית ומלווה אותה בפרפורמנס אקסצנטרי. מארגני "הפרות סדר" מקווים שמשטרת הגבולות בנמל התעופה בן גוריון לא תערום קשיים בשל שמו של האמן.

אחרי פלסטיין תופיע הלהקה המוכרת בעלת השם הפיקטיבי "בולימיה", שאת זהותה האמיתית מארגני הפסטיבל לא מגלים. שלומי שבן יחמם אותה וינגן בין השאר יצירה של ג'ון קייג', שיהיה המלחין המנוגן ביותר בפסטיבל. יצירות של קייג' יבוצעו גם במוצאי שבת, בערב שיחתום את הפסטיבל ויוקדש בעיקר למוסיקה בת זמננו. כל הופעות הפסטיבל יתקיימו בלבונטין 7.



ביאפרה עם ''בית הספר לרפואה של גואנטאנמו''. פצצה אנרכיסטית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו