בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחוזת צפייה | הנחמה שבסדרות נוסחה

יש להן מבנה קבוע וגיבור שפותר תעלומה אחת בשבוע, אפשר להצטרף אליהן ולעזוב אותן מתי שרוצים. פלא כי סדרות הנוסחה מצליחות יותר מכל תוכנית אחרת?

תגובות

"סי-אס-איי", סדרת הפתולוגים המנפיקה בכל שבוע כמה רציחות ופתרון זריז, הוכתרה החודש שוב כסדרה הנצפית ביותר בעולם. ב-2010 צפו בה 65.3 מיליון איש ברחבי הגלובוס. על כך הוכרז בפסטיבל מונטה קרלו ה-51 במספר לפרסי טלוויזיה. התוכניות היחידות שהתקרבו להישג זה, כך מדווחים באתר התעשייה "דדליין", היו "סי-אס-איי:מיאמי" ו"האוס". גם הן סדרות נוסחה שבהן הבלש (האוס הוא חוקר מחלות יותר מאשר רופא) פותר תעלומה בשבוע.

לפי אתר זה (שנהפך למשמעותי כל כך בתחום סיקור הוליווד, שערוץ HBO עמד להפיק על העומדת בראשו, ניקי פינק, סדרת טלוויזיה בכיכובה של דיאן קיטון, "טילדה", אך זו נדחתה), "סי-אס-איי" ובנותיה הטלוויזיוניות עמדו בראש היצע הייצוא למדינות כצרפת, גרמניה, ספרד ובריטניה. ואילו "NCIS", "הוואי 0-5" ו"האוס" היו הייבוא החם ביותר באיטליה. מדינות אירופיות אלה נחשבות לטריטוריות המובילות בתחום הטלוויזיה האמריקאית.

התוכניות המובילות בצרפת הן "האוס", "סי-אס-איי: מיאמי" ו"המנטליסט". בגרמניה מצטרפת לרשימה זו גם "עקרות בית נואשות". סדרות אלה משודרות בערוצים פרטיים בגרמניה, ומהם נמסר כי סדרות כמו "דמג'ס" ו"אבודים", סדרות שכוללות התפתחות עלילתית במשך עונת השידורים - ומצריכות צפייה רציפה ומאומצת יותר מחשבתית - איבדו צופים ככל שהזמן חלף.

אלו שחובבים סדרות כאלה, כך נמסר מגורמים בערוצי הטלוויזיה בגרמניה, מעדיפים לצפות בהן בגרסאות הדי-וי-די. באיטליה צופים ב"האוס", "האנטומיה של גריי", "הוואי 0-5" ו-"NCIS". בספרד מובילות "סי-אס-איי: מיאמי" ו"סי-אס-איי", וכן "בונז", סדרה שהזווית הנוסחתית שלה היא חקר עצמות המפגיש מדע ומשטרה, ו"המנטליסט", סדרה על אדם חד הבחנה המעמיד פני מדיום ומצטרף ליחידת משטרה.

גם באנגליה, שבה אין מגבלת שפה וערוצי הטלוויזיה משדרים יותר סדרות, מובילות "סי-אס-איי", "סי-אס-איי: ניו יורק", "סי-אס-איי: מיאמי", "NCIS", "המנטליסט", "עקרות בית נואשות", ועוד סדרה נוסחתית שלא נרשמה כהצלחה בארצות האחרות, "חוק וסדר: כוונה פלילית". אולם שם מצליחות גם הסדרות "גלי", על מקהלת בית ספר תיכון, "המתים המהלכים", סדרה של אי-אם-סי על זומבים, וסדרת הפנטסיה המרובדת והמפורטת, "משחקי הכס".

בישראל המצב לא שונה מבמדינות אירופה. הסדרות הכי נצפות בהוט הן "האוס", "סי-אס-איי", "סי-אס-איי: מיאמי" ו"סי-אס-איי: ניו יורק". מיד אחריהן ברשימה (בסדר יורד) נמצאת הדרמה התקופתית, שזכתה לקידום רב, "הבורג'ס", ואחריה "מזל סרטן", "מד מן", "קוגר טאון", "אחים ואחיות", מייק ומולי", "שקרניות קטנות" ו"אחת שיודעת".

ביס, הסדרות הנצפות ביותר הן (בסדר יורד) "עקרות בית נואשות" ו"האנטומיה של גריי" - נתונים שמזכירים את הצפייה באירופה. אך "אמפריית הפשע" ו"משחקי הכס", דרמות מורכבות של HBO, נמצאת במקום גבוה מ"האשה הטובה", דרמת משפטים נוסחתית, ובמקום הרבה יותר גבוה מ"המנטליסט" ומ"קאסל" - סדרות פשע נוסחתיות. עוד ברשימת הסדרות הנצפות אפשר למצוא את הקומדיות "שני גברים וחצי" במקום השישי, "איך פגשתי את אמא", חביבת בני הנוער, במקום השביעי, ו"המפץ הגדול" במקום העשירי. "לתחושתי קומדיות רכש מצליחות בארץ יותר מאשר במקומות אחרים", אומרת דנה שטרן, מנהלת הרכש של חברת יס.

האם זו שאלה של דיבוב?

"לא, אני חושבת שזה עניין תרבותי שהורגלנו וגדלנו עליו במשך שנים. תוכניות כמו ?בני היל', ?הכל נשאר במשפחה' ובהמשך ?סיינפלד', ?חברים' וקומדיות נוספות, הן בבסיס הטלוויזיה הזרה בישראל".

אתר "דדליין" מייחס את ההצלחה של סדרות אלה לכמה גורמים. "סדרות הנוסחה הן המקבילה של אוכל מנחם", נאמר שם. ואכן, גם גלידת "בן אנד ג'ריס" מצליחה יפה בעולם. "בסוף כל פרק נעשה צדק, או שעוצרים את התפשטות המחלה. זה מרגיע את הצופים". עוד נכתב כי הפורמט הוא קל להבנה לקהלים זרים ומתאים לדיבוב, וכן אין בו מרכיב סדרתי כמעט. "אפשר לצאת לחופשה, להפסיד כמה פרקים, לחזור ולצפות בה מחדש, לא קורה כלום".

ולמען האמת, למרות ההתנשאות המסוימת הנשמעת על הקהל הזר, גם בארצות הברית אותן הסדרות מצליחות. לפי האתר של נילסן, המודד אחוזי צפייה בארצות הברית, השבוע עמדו בראש טבלת הצפייה שתי תוכניות ריאליטי-כישרונות, ומיד אחר כך "NCIS", אחריה "NCIS: Los Angeles" (סדרות הבת הרבות שתאגידי ראשי התיבות - "סי-אס-איי" ו"NCIS" מייצרים הן לבדן עדות להצלחתן הרבה בארצות הברית), "המנטליסט", ובמקום השמיני והתשיעי - "הוואי 0-5" ו"סי-אס-איי". המדד הזה מתייחס לנתונים בתום עונת הטלוויזיה הרשמית, אולם משקף פחות או יותר את הצלחת הסדרות לאורך העונה.

הסבר אפשרי נוסף להצלחת הסדרות, שכל פרק שלהן נמכר בסכום שנע בין 30 ל-400 אלף דולר, הוא שהן פונות לצופי טלוויזיה במובהק, כאלו צורכים את התכנים הטלוויזיוניים שלהם רק על המסך הזה. אלה שייכות לצפייה מפעם, של צופים מבוגרים יותר. רובן מופקות לרשת סי-בי-אס, המתמחה בקהל מהסוג הזה ופונה אליו במודע.

לפעמים מדובר בעיבודים מחודשים של סדרות אהובות מן העבר, כמו "הוואי 0-5" (והשנה עולה גם "המלאכיות של צ'ארלי" המחודשת), ולפעמים פשוט בפורמט כמו בשנות ה-70; "המנטליסט" היא התפתחות עדכנית של "קולומבו" (שכוכבה פיטר פאלק הלך לעולמו השבוע). צופים צעירים מורידים את הסדרות שלהם במחשב, ואלה לרוב יותר חדשניות ופורצות דרך.

כמו כן בסדרות הללו יש צוות שחקנים לא צעיר במיוחד - יו לורי ב"האוס", מארק הרמון מ"NCIS" וכל הבוסים ב"סי-אס-איי". גם סיימון בייקר, "המנטליסט", בשנות ה-40 לחייו. מדובר בדמויות כריזמטיות עם קורטוב של הומור - מרכיב חשוב בנוסחה.

אלמנט נוסף שקיים בנוסחה הזאת, הוא שהיא מעניקה תמורה לא רק בתחום הדרמטי - כלומר קיומו של סוף טוב ושהרעים יענשו על ידי הטובים - אלא שבדרך היא גם מספקת קצת מידע. הסדרה "שקר לי" לבדה (אף שבוטלה), שעסקה במומחים לקריאת שפת גוף הפותרים תעלומות, סיפקה טריוויה במידה שתמלא הרבה מאוד שיחות סרק. הידעתם שהפתעה אמיתית נמשכת שנייה אחת בלבד?

אז איך הסדרה האפוקליפטית החדשה של סטיבן ספילברג, "השמים נופלים"?

"אני תוהה מה יהיה כאן עוד 400 שנה", אומרת אן גלאס (מון בלאדגוד), אחת הניצולות מאזור מוכה אסון שנכבש בידי חיזרים, לבן שיחה ב"השמים נופלים", והוא (נואה ויילי, "אי-אר") משיב לה: "יש לקוות שבני אדם". אך מצפייה בפרק הראשון של הסדרה החדשה הזאת, העולה מחר בערוץ יס אקשן ומתארת השתלטות של חיזרים על העולם (כלומר על בוסטון, אבל בסדרות מדע-בדיוני אמריקאיות העולם ואמריקה הם תמיד היינו הך), לא לגמרי ברור למה זה כל כך חשוב, בעצם. או ליתר דיוק, מהם ההבדלים בין החיזרים (בסדרה זו של סטיבן ספילברג הם מכונים "סקיטרים" ו"מאכים") לבני האנוש.

רבים מה"סקיטרים" וה"מאכים" הולכים על שניים (חלקם מרובי רגליים כמו סרטן) כמו בני אדם. הם תרים אחרי האויב שלהם עם נשק ביד, אורבים לו בשקט ובעלטה כמו בני אדם ושובים אותו כמו בני אדם. הם מצעידים את השבויים שלהם, רתומים למין ג'וק גדול, ורוצים לשלוט בעולם. ממש כמו בני אדם. ויילי אף אומר עליהם "הם מתים, כמונו". אז הם קצת שונים במראה, נכון, אבל עוד לא שמענו מה הם מציעים לעשות פה.

הפרק הראשון של הסדרה, שעלתה בשבוע שעבר בארצות הברית, וזכתה לביקורות טובות בעיקר, הוא אקספוזיציה ארוכה. היא מזכירה מאוד את זו של "המתים המהלכים", ונופלת ממנה רק במראה, ומזכירה מאוד גם את "ניצולים" של הבי-בי-סי, שגם היא תיארה עולם מותקף שצריך להחיות אותו מלכתחילה, וקבוצה של ניצולים הנרתמת למשימה.

הפרק הזה ארוך וקצר מדי - מצד אחד הוא מתיש בתיאורי הפצצות והפליטים הבורחים מדרום בוסטון, ומצד שני הוא נגמר עוד לפני שממש התרחש בו משהו, עוד לפני שאפשר להבין מי "הם" ומי "אנחנו". עם זאת ברור שאנחנו הטובים. גם היוצרים העומדים מאחורי הסדרה הם טובים - ביניהם גרהם יוסט, יוצר "צדק פרטי" הנהדרת וכן מארק ורהיידן מ"בטלסטאר גלקטיקה" ורוברט רודאט ("להציל את טוראי ריאן"). בקיצור, צריך לצפות בעוד מעשרת הפרקים של העונה הראשונה ולהתגבר על החולשות.

ואלה קיימות. כך למשל במקרה של הילד, דמות מרכזית תמיד אצל ספילברג. הוא סמל התום והתקווה. לקראת סוף הפרק הוא מקבל מאחיו ריפסטיק (סקייטבורד מפוצל שמתקדמים בו בניעת הגוף) המסמל את כל העולם האמריקאי האהוב עליו שאבד. כאשר הילד רוכב עליו הלב של כל העולם נפתח, אבל לראשו לא יאונה כל רע, כי כולם מקפידים שישים קסדה.

זהו פרט חינוכי משעשע. בשעה שחלליות שולחות קרניים קטלניות ויורות לכל עבר, מוחקות את רוב המין האנושי, השמים קודרים כאחרי פצצת אטום ועל הארץ צועדים חיזרים ענקיים, הילד עולה על סקייט לפי כל כללי הבטיחות כשלראשו קסדה.



המנטליסט. התפתחות עדכנית של קולומבו


האוס. חוקר מחלות יותר מאשר רופא



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו