בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בכנס הפיצ'ינג המסורתי התברר כי נשים הן הגיבורות של סרטי הדור הבא

12 סרטים בהכנה הוצגו בכנס, בפני פאנל מפיקים ונציגי קרנות מחו"ל. בין המציגים דובר קוסאשווילי, חנה אזולאי-הספרי והצעירות טלי שלום וטליה לביא

תגובות

כנס הפיצ'ינג המסורתי של פסטיבל ירושלים נפתח השנה באווירה אופטימית: ג'ובסט פלוג, נשיא קרן הקולנוע הגדולה באירופה, יוראימאז', הודיע כי החל בשנה הבאה גם יוצרים ממדינות לא אירופיות, ובהן ישראל, יוכלו לקבל מהקרן מימון לסרטיהם. משמעות ההצהרה היא כי מקור מימון חשוב נוסף נפתח לפני קולנוענים מקומיים. במציאות הלא פשוטה שבה מפיקים מקומיים מנסים למצוא מימון לסרטיהם, בשורה כזאת עשויה להציל כמה פרויקטים קולנועיים מאבדון.

במשך כשעתיים עלו שלשום על הבמה במשכנות שאננים בירושלים, בזו אחר זו, קבוצות של יוצרים. לכל קבוצה ניתנו שבע דקות שבהן הוזמנו חבריה להציג את הסרט שעבורו הם מחפשים מימון. היו שבחרו להציג קטע וידיאו קצר שצילמו כדי להמחיש את אווירת הסרט המתוכנן, והיו שהסתפקו בתיאור מילולי של הפרויקט. אבל כולם, ללא יוצא מן הכלל, קיוו שחברי הפאנל המכובדים שישבו מולם - מפיקים ונציגים של קרנות קולנוע וגופי שידור באירופה ובארצות הברית - ישתכנעו שהפרויקט הקולנועי שלהם מעניין מספיק כדי להשקיע בו סכום נאה.

כנס הפיצ'ינג של פסטיבל ירושלים מתקיים זו השנה השישית, והוא יוזמה משותפת לפסטיבל הקולנוע וקרן הקולנוע הישראלי, בשיתוף עם קרן יהושע רבינוביץ' והמיזם לקולנוע בירושלים. קשה כמובן להקיש מתצוגת תכלית מהירה, תמציתית, מלחיצה ובעיקר מאוד לא קולנועית שכזאת על טיבו של הסרט שגורלו עומד על הכף, אבל בכל זאת, כמה מתוך 12 היצירות שהוצגו בכנס נשמעות מסקרנות ומבטיחות. כל הפרויקטים הללו כבר גייסו לפחות שליש מהתקציב הדרוש להפקתם, ונראה כי בעוד שנתיים-שלוש יופיעו רבים מהם על מסכי הקולנוע.

הנה, אם כן, הצצה לכמה מסרטי העתיד של הקולנוע הישראלי.

זונה לא מלוכלכת

הבמאי המוערך והוותיק ביותר שעלה אל הבמה בכנס היה דובר קוסאשווילי ("חתונה מאוחרת", "התגנבות יחידים"). הוא עתיד לביים את הסרט "מרלן", לפי תסריט שכתבה שרה עזר ("סוף העולם שמאלה"). גיבורת הסרט היא מרלן, זונה המתגוררת בבית שאן עם החבר שלה ואחיינו בן ה-12. "בשבילה זנות אינה מלוכלכת", הסבירה עזר. "זו רק עבודה, שירות שהיא נותנת, זו הדרך שלה לשלם את החשבונות. אחרי שהיא מתקלחת היא לא חושבת על זה יותר. היא אומרת, אני לא יכולה להיות רופאה או מורה, אז אני זונה, וזה בסדר בשבילי כל עוד אני לא מביאה זאת לתוך חיי".

מרלן חולמת על הרגע שבו מצבם הכלכלי ישתפר, והיא תוכל להגשים את חלומו של אהובה וללדת את ילדו. "אבל היא לא יודעת שהוא יעדיף לשסף את גרונו לפני שיכניס אותה להריון, מפני שהוא לא יניח לילדיו לחיות עם כזו סטיגמה חקוקה על מצחם", אמרה עזר. "למעשה, הוא כבר ויתר על הרעיון להפוך לאב, אבל זה משתנה ברגע שהוא פוגש את יפה הצעירה".

את הסרט מפיק דוד זילבר, הצילומים מתוכננים למחצית השנייה של 2012, וקהל היעד הוא בני 16 ומעלה.

השחקנית והתסריטאית חנה אזולאי הספרי ("שחור") הציגה בכנס את הפרויקט "כתומים", שעתיד להיות סרט הביכורים שלה כבמאית. היא סיפרה כי חמש שנים חלפו מאז מתה אמה, שנולדה לפני מאה שנה בכפר קטן במרוקו. "היא התחתנה בגיל 12, ילדה את בתה הראשונה כשהיתה בת 14 והיתה בהריון 17 פעם", סיפרה, והוסיפה כי החלומות היו חשובים בעיני אמה לא פחות מהמציאות. בסרט "כתומים", שעליו היא עובדת כבר עשר שנים, היא מנסה להבין את התפקיד שמילאה אמה בחייה שלה.

"סבתא זוהרה היא חולמת מקצועית. אנשים עולים אליה לרגל כדי שתחלום בשבילם. כשהיא מתעוררת משנתה היא נותנת להם עצה, והם משלמים לה על כך בנדיבות. כשהיא לא חולמת, היא מבשלת לבני משפחתה, ומכניסה לקוסקוס שלה מרכיב סודי, כתום, שאיש לא יודע מהו. אבל לאחרונה היא עייפה, לא מצליחה לחלום, והיא פונה לבתה סימון כדי שתחליפה", סיפרה אזולאי הספרי.

אלא שהבת אינה רוצה לרשת את עיסוקה של האם. היא פתחה מסעדה ורוצה להשקיע בה את כל כולה. כשמגיעה לשכונה פאני, שפית מפאריס, ומתברר כי היא אחותה התאומה של סימון, שנעלמה לפני 20 שנה, העניינים כמובן מסתבכים עוד יותר. בקליפ קצר שהוקרן נראתה הספרי כשהיא מגלמת את שתי האחיות. יחד עם הספרי מפיקה את הסרט שלומית ארביב, והצילומים מתוכננים למאי 2012.

שיעור שלא יישכח

יוצרת מוכרת נוספת שעלתה אל הבמה היתה הבמאית ג'ולי שלז ("עפולה אקספרס"). היא ושלושת שותפיה להפקה - התסריטאית רות אקשטין-בלום והמפיקים סער יוגב ונעמי לב ארי - הציגו את הסרט בצורה שובת לב. כל אחד תרם כמה משפטים, השלים את הרעיון שהחל קודמו, וכך פרשו יחד בפני הקהל ופאנל האורחים, עם הרבה הומור, את סיפורה של הדרמה הקומית "שבעה ימים נקיים", שבמרכזה קבוצת נשים חרדיות מירושלים.

רוחמה היא בלנית במקווה, שמעסיקיה לא שילמו את משכורתה כבר כמה חודשים. היא מתוסכלת, וכך גם הנשים שסביבה: אחת כועסת על בעלה, לאחרת נמאס לעשות עוד ועוד ילדים, אחת רוצה לעשן ואחרת לצבוע את שיער ראשה. לאשה נוספת פשוט נמאס שמשתיקים אותה כל הזמן. בשביל הנשים האלה, "המקווה הוא מקלט, אבל הוא יכול להפוך גם למפקדה", מסבירה שלז. ואכן, במפקדה המאולתרת, מכריזות הנשים על שביתת סקס. "כל חדר שינה הופך לזירת מלחמה", כדברי יוגב, והנשים מחליטות להתמרד ולסכן את כל מה שיש להן. הן יוצאות ללמד את הרבנים שיעור שלא יישכח במהרה.

פרויקט מסקרן במיוחד הציגה התסריטאית והבמאית הצעירה טלי שלום עזר (שיצרה את הדרמה "סרוגייט"). בסרטה "משפחה חדשה" מככבת ילדה בת 12, שאמה נעדרת הרבה מן הבית בגלל עבודתה. כתוצאה מכך, מבלה הילדה זמן רב בחברת אביה החורג, והיחסים ביניהם מגיעים למחוזות מסוכנים ולהטרדות מיניות. היא לא יכולה לספר על כך לאמה, ואט אט מאבדת את הרצון לחיות. ואז נכנס לתמונה ילד מסתורי שמצטרף למשפחה. בתחילה הוא מסמל אפשרות לשינוי עבור כולם, אך אט אט מפתח גם הוא קשר מעוות עם האב החורג. את הסרט מפיק אלעד גביש.

פקידה צבאית שקופה

יוצרת צעירה נוספת שהציגה פרויקט מבטיח היא טליה לביא. "כשהייתי בת 21, מיד אחרי השירות הצבאי, יצאתי לחופשה בסיני ופגשתי שם בחור הולנדי. הוא לא ממש התייחס אלי אבל ברגע ששמע שהייתי בצבא, זה מיד הדליק אותו. בתוך רגע הפכתי מצעירה לא מעניינת לג'י איי ג'יין קולית וקשוחה. מובן שלא סיפרתי לו שהסכנה הגדולה ביותר שאיימה עלי בשירות הצבאי היתה להיחתך מנייר", פתחה לביא את הצגת הסרט הקומי "אפס מוטיווציה".

הסרט, שמפיק אילון רצ'קובסקי, מביא את סיפורן של הפקידות בצה"ל. "הן אינן נדרשות לסכן את חייהן, אבל יש סיכוי טוב שימותו משיעמום", תימצתה לביא.

העלילה עוקבת אחר שלוש פקידות המשרתות במחנה במדבר: קיבוצניקית פרנואידית שכל ניסיונותיה לאבד את בתוליה נכשלים, צעירה שברירית שבטוחה שאם תצא לקורס קצינות תוכל לעבור לתל אביב, וקצינה שחולמת על קריירה צבאית מזהירה. "עושים פה הרבה סרטי מלחמה, אבל אלה עוסקים תמיד בחיילים גברים. אני מרגישה חובה לעשות סרט שיוסיף את הזווית הנשית - אבל לא מבט של חיילת קרבית גיבורה, אלא את המבט של מיליוני פקידות שקופות, שתמיד מתעלמים מקיומן, אבל חייהן מלאים בדרמה שיכולה לבייש כל לוחם קרבי", אמרה לביא.

שתי נשים שעבדו עם ערן ריקליס על הסרטים "עץ לימון" ו"הכלה הסורית" הציגו אף הן את מה שעתיד להיות סרט הביכורים שלהן כבמאיות. העורכת הוותיקה טובה אשר הציגה תסריט שכתבה יחד עם בתה, ענת אשר, "סטאבאט מאטר" שמו, המספר על כוריאוגרפית ירושלמית מצליחה, נשואה ואם לשני ילדים, שלהקתה עומדת ימים ספורים לפני פרמיירה של מחול חדש. אבל דווקא כשהכל נראה נפלא, חושף בעלה סוד אפל מעברה שמאיים על יציבות המשפחה.

ואילו התסריטאית סוהא עראף הציגה את "שלוש אחיות", על צעירה פלסטינית ממזרח ירושלים שעוברת להתגורר בבית אחד עם שלוש דודותיה ברמאללה: שלוש נשים בשנות ה-60 לחייהן, לא נשואות, נצר לבורגנות הנוצרית של העיר, שחייהן כאילו נעצרו לפני המלחמה של 1967.

תהילה בתיכון

דרמת נעורים מוסיקלית, מעין "תהילה" בירושלים עם שירים ומוסיקה מאת שלומי שבן, הציגו יחד הבמאי חורחה גורביץ ("בדרך אל החתולים") והכותבות אושרה שוורץ ונאווה סמל. "קברט ירושלים" מביא את סיפורם של כמה תלמידים בתיכון לאמנויות בירושלים, המעלים מופע מוסיקלי שמבוסס על סיפורים תנ"כיים.

ואילו הבמאי נועם קפלן והמפיק יואב רועה הציגו סרט בשם "מאנפאוור", דרמה חברתית המתרחשת סביב גל של גירוש מהגרי עבודה מישראל. בשביל חמש דמויות שונות החיות בתל אביב, הגירוש הזה הוא רעידת אדמה שמטלטלת את עולמן.

כן הוצגו "בלתי נמנע" של הבמאי יונתן גורפינקל והתסריטאית רונה סגל, המבוסס על אירועים אמיתיים ומציג נערה וכמה נערים, המקיימים סדרה של מפגשים מיניים הכוללים פגיעה וניצול; הסרט "ארמון החול" בבימוי נועם משולם, שמשלב אנימציה ממוחשבת ולייב אקשן, ומספר על מה שקורה בארמון חול על שפת הים אחרי שכל הילדים הולכים הביתה; והקומדיה "סיטרואן" בבימוי שחר צפניה, שמביאה את סיפוריהם של שלושה אנשים - דתי, חרדי ופלסטיני - החיים בירושלים וסיפוריהם מצטלבים בזכות מכונית סיטרואן אחת שחורה.

לאחר שהוצגו לפניהם 12 הפרויקטים, ולאחר שקיימו שיחות עם היוצרים השונים, בחר צוות האורחים מחו"ל את הפרויקטים הטובים ביותר. שני פרסים בסך 6,000 יורו כל אחד, הוענקו אתמול אחר הצהריים לסרט "אפס ביחסי אנוש" של טליה לביא ול"שלוש אחיות" של סוהא עראף. כמו כן הועמק פרס מיוחד של 1,000 יורו לסרט "בלתי נמנע" של יונתן גורפינקל ורונה סגל. אבל הפרס הגדול של היוצרים יהיה, כמובן, אם הפרזנטציה בפיצ'ינג תסייע להם לגייס משקיע נוסף לסרטם.

דרור שאול במבצע חדש

עוד שבעה סרטים מבטיחים המצויים בשלבי מימון ראשוניים

ועוד במסגרת הפיצ'ינג, שבעה פרויקטים קולנועיים שרק עכשיו מתחילים לגייס מימון. משמח במיוחד למצוא בין אלה, סוף סוף, קומדיה חדשה של דרור שאול ("מבצע סבתא", "אדמה משוגעת"). הסרט נקרא "אהבה אטומית" ומספר על נערה צעירה הנחושה לאבד את בתוליה, מנסה לשדך בין אמה לפקח נשק גרעיני שמגיע לישראל, מעלה סוד מדינה לעמוד הפייסבוק שלה, וכמעט גורמת למלחמה גרעינית.

מסקרן גם סרטו החדש של מושון סלמונה ("וסרמיל"), "שקופים", שבמרכזו בדואי בן 21 מכפר לא מוכר בנגב, שמתאהב בצעירה יהודייה ונאלץ להתמודד עם אפליה מוסדית, עם הציפיות שתולים בו בני משפחתו, ועם גנב מתכות שמאלץ אותו להצטרף אליו.

עוד במסגרת זו, "האם זה אתה?" של דני מנקין ("ז'טאם איי לאב יו טרמינל", "הדולפין"), לפי תסריט שכתב יחד עם אשכול נבו. במרכז העלילה, מקרין סרטים בן 64 המפוטר מעבודתו, ובאחד הימים מקבל הודעה מפתיעה בפייסבוק מאהובה ישנה, שגורמת לו לצאת במכונית מקרטעת למסע הרפתקני.

הסרטים האחרים: "המוסד הסגור" של אלון גור אריה, "שפיות זמנית" של אסף ברנשטין, "באב אל ג'יהנום" של עודד רסקין, ו"חור בקיר" של הדר מורג.

נירית אנדרמן



שחר צפניה, שהציג את הקומדיה ''סיטרואן''. דתי, חרדי ופלסטיני נפגשים במכונית שחורה


ג'ולי שלז מציגה: ''שבעה ימים נקיים''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו