בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שאלות קשות סביב התנהלותו של פסטיבל הקולנוע בירושלים

השערורייה סביב ביטול הפרס לסרט "עמק תפארת" מעלה שאלות קשות על התנהלותו של פסטיבל הקולנוע בירושלים. התסבוכת שנוצרה, כולל הצהרתו של מישל ריאק מערוץ ארטה צרפת כי לעולם לא ישוב לשתף פעולה עם הפסטיבל, מעוררת חששות לפגיעה בקולנוע הישראלי

תגובות

"אני המום ומזועזע מההחלטה, נפגעתי ממנה מאוד", אמר שלשום מישל ריאק, ראש חטיבת הקולנוע של ארטה צרפת, ל"הארץ", בתגובה על החלטת פסטיבל הקולנוע בירושלים לבטל את זכייתו של הסרט "עמק תפארת" בפרס סרט הביכורים הטוב ביותר.

ריאק, שהוא אחד האחראים הישירים לתמיכה המאסיבית של ארטה בשנים האחרונות בסרטים ישראליים, ונחשב לאחד התומכים הגדולים ביותר של הקולנוע הישראלי בחו"ל, הוסיף כי לנוכח התנהלותו של הפסטיבל הירושלמי, לעולם לא ישוב לשתף אתו פעולה בעתיד. "מדובר בהתנהגות פרובינציאלית ולא מקצועית", אמר וציין כי רבים מעמיתיו בחו"ל שותפים לדעה זו.

תגובתו הקשה של ריאק לתקרית עוררה דאגה רבה בקרב ראשי תעשיית הקולנוע המקומית. "עבודה של שנים ירדה לטמיון", אומר מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, כתרי שחורי. "אנחנו עובדים שנים כדי לטוות קשרים ולבנות יחסים עם אנשים כמו ריאק, והחלטה אחת טיפשית יכולה להרוס את כל זה ברגע אחד.

"ארטה צרפת השקיע בשנים האחרונות סכום אדיר, של יותר משלושה מיליון יורו, בקולנוע הישראלי, ועכשיו, אחרי הפסטיבל, ריאק אומר לנו, ?מעולם לא נפגעתי כפי שנפגעתי עכשיו, ואני אחשוב טוב טוב בנוגע להמשך היחסים שלנו עם הקולנוע הישראלי'. זה שהפרשה הזאת גורמת נזק לפסטיבל, ניחא, אבל זה שהיא מאיימת לפגוע בקולנוע הישראלי, זה נורא בעיני. אני לא מאשים אף אחד, אבל ייקח לנו הרבה זמן לתקן את הנזק הזה".

עוגמת נפש ואכזבה

השתלשלות העניינים בפרשה נדמית עגומה במיוחד. ריאק הוזמן על ידי פסטיבל ירושלים לכהן כאחד מחמשת השופטים בתחרות סרטי העלילה הישראליים, שהיא התחרות המרכזית בפסטיבל. עוד לפני פתיחת הפסטיבל התריע המנהל האמנותי שלו, אבינועם חרפק, לפני המנכ"ל יגאל מולד חיו על העובדה שכשופט, ריאק נגוע בניגוד עניינים, מפני שהגוף שהוא עומד בראשו היה שותף בהפקת "עמק תפארת", סרטה של הדר פרידליך שהשתתף בתחרות.

בעקבות זאת סוכם כי מנהלת הפרויקטים המיוחדים של הסינמטק, גילי מנדל, שהיתה אמורה להשתתף בישיבה המסכמת של צוות השיפוט, תדאג לכך שריאק לא ישתתף בהצבעות על סרטה של פרידליך.

מנדל אמנם ביקשה מריאק שלא להשתתף בהצבעות הנוגעות ל"עמק תפארת", אך בסופו של דבר בחר בכיר ארטה להשתתף בכל זאת בכל החלטות חבר השופטים, ובין היתר תמך בהענקת הפרס ל"עמק תפארת". הוא אף היה הקול המכריע בעניין זה, מכיוון ששני שופטים אחרים תמכו בהענקת פרס סרט הביכורים ל"השוטר" של נדב לפיד.

רק לאחר שטקס הסיום נגמר וכל הפרסים חולקו, ורק לאחר שמבקר הקולנוע מאיר שניצר פנה להנהלת הפסטיבל ותהה בדבר ניגוד העניינים של ריאק, הבינו בהנהלה שהם חייבים לחפש פתרון לתסבוכת שאליה נקלעו. בתום דיונים, הוחלט לבטל את הפרס שניתן ל"עמק תפארת" ולקיים התייעצויות מחודשות עם ארבעת השופטים האחרים, חוץ מריאק, כדי לבחור מחדש בסרט הראוי לקבל את הפרס.

התוצאה: ליוצרי הסרט "עמק תפארת" נגרמה עוגמת נפש גדולה, על לא עוול בכפם, ואחד התומכים הגדולים ביותר של הקולנוע הישראלי בחו"ל נותר כשטעם מר במיוחד בפיו.

"אני מבין את הטענה שלפיה מכיוון שאני מפיק שותף של ?עמק תפארת' לא הייתי צריך להשתתף בהחלטה אם להעניק פרס לסרט הזה. הרעיון נכון, אבל חשוב להבין שבמקרה האמור לא התקיימה הצבעה נפרדת על כל סרט", מסביר ריאק. "היה עלינו (השופטים) לחלק 12 פרסים וקיימנו דיון משותף על כל הסרטים שהשתתפו בתחרות. זה לא היה דיון שבו דנו בכל סרט בנפרד. דיברנו על כל הסרטים יחד והשווינו כל הזמן בין הסרטים השונים.

"מי שחושבים שההצבעה שלי היתה בעייתית, צריכים לדעת שהבעיה אינה נוגעת אך ורק ל'עמק תפארת'. הרי הייתי קשור גם ל'בוקר טוב, אדון פידלמן' (הסרט שזכה בסופו של דבר בשלושה פרסים בתחרות, ובהם פרס הסרט הטוב ביותר, נ"א), כי ארטה נתנה לו פרס באירוע פיצ'ינג בפסטיבל קודם, והייתי מעורב גם בסרט ?השוטר', כי אני קרוב לנדב לפיד ושוחחתי אתו רבות על הסרט, וכך גם ב'איש ללא סלולרי'.

"המעורבות שלי במימון קולנוע ישראלי אינה רחוקה בהרבה מזו של קרנות הקולנוע שפועלות פה, ועקב כך אני קשור לארבעה-חמישה סרטים ישראליים בכל שנה. כמי שידוע כאחד התומכים המרכזיים של הקולנוע הישראלי, אין ספק שמי שהזמינו אותי לכהן כשופט בפסטיבל ירושלים ידעו שאני מעורב בהפקה של הרבה מאוד סרטים ישראליים".

ריאק מבהיר כי היה המום מההחלטה לפסול את הפרס. הוא מסביר כי לא העדיף את הסרט הזה על פני אחרים ומציין כי שופטים בפסטיבלי קולנוע ברחבי העולם הם בדרך כלל אנשים מתעשיית הקולנוע, הקשורים לסרטים רבים באופנים שונים - אם זה בהשקעה כספית, אם בעזרה בפיתוח הסרט ואם בסיוע ליוצרים ביצירת קשרים עם גורמים שונים.

"אני מאוד כועס, וזאת משתי סיבות: ראשית, אני חושב שזו החלטה מזעזעת, טיפשית ומעליבה, משום שהליך הבחירה בסרטים הזוכים היה כאמור גלובלי ולא התבסס על דיון על כל סרט בנפרד", אומר ריאק. "אם למישהו מהנוכחים בחדר היתה בעיה עם מה שקורה, היה עליו

לקום ולומר את דברו. שנית, אני חושב שמלכתחילה לא היו צריכים להזמין אותי לשפוט בתחרות הזאת, אם רואים בי בעיה בהקשר של הקולנוע הישראלי.

"כף רגלי לא תדרוך עוד לעולם בפסטיבל ירושלים", הוא מצהיר, "וככל הנראה, אם כי בעניין זה עוד אצטרך להתייעץ עם עמיתי בארטה, אנחנו גם נסיר את התמיכה שלנו בפסטיבל ירושלים. אין לי כל עניין לשתף פעולה עם פסטיבל שנהג בי כך.

"אומר לך בכנות, אחרי שנים ארוכות שבהן ניהלתי מאבק עיקש למען התמיכה בקולנוע ישראלי וביוצרים ישראלים, אני מאוכזב מאוד עכשיו. בכלל, אנשים ממדינות שונות שסיפרתי להם על אופן ההתנהלות של הפסטיבל בירושלים פסקו כולם כי מדובר בהתנהלות פרובינציאלית ולא מקצועית".

בשנים האחרונות נחשב ארטה לגוף השלישי בגודלו - אחרי שתי קרנות הקולנוע המקומיות - שתומך בקולנוע הישראלי. הערוץ הצרפתי השקיע סכומים גדולים בשורה ארוכה של סרטים ישראליים - "ואלס עם באשיר", "לבנון", "עץ לימון", "מדוזות", "כלת הים" ורבים אחרים - וריאק נחשב לאחד האחראים הישירים לתמיכה הזאת. היו שנים שבהן השקיע ארטה בקולנוע הישראלי יותר מכפי שהשקיעו בו כל ערוצי השידור המקומיים גם יחד.

העיתוי לסכסוך עם בכיר ארטה עגום במיוחד, מפני שרק לפני כחצי שנה פורסם כי הערוץ הצרפתי החליט לעצור השקעותיו בסרטים ישראליים (משיקולים מקצועיים), וגורמים בתעשיית הקולנוע המקומית השקיעו מאמצים רבים כדי להביא לשינוי ההחלטה.

עם זאת, כאשר ריאק נשאל אם התקרית העגומה הזאת תפגע בתמיכה שתעניק ארטה בתקופה הקרובה לסרטים ישראליים, תשובתו נחרצת. "זה לא ישפיע על התמיכה של ארטה בקולנוע הישראלי", הוא מדגיש. "הבעיה שלנו היא רק עם אנשי פסטיבל ירושלים. הם הפגינו יכולת ניהול גרועה מאוד והבנה לקויה של תפקידו של חבר שופטים בפסטיבל, אבל זה לא קשור לכלל הקולנוע הישראלי, ולכן לא יגרום לנו לשקול מחדש את תמיכתנו בסרטים ישראליים. אין סיבה שהיוצרים הישראלים יסבלו בגלל התנהלותו האומללה של פסטיבל ירושלים".

האם אכן יצליח ריאק לנתק את המטענים הרגשיים השליליים שהותירה בו התקרית העגומה בפסטיבל ירושלים מההחלטות המקצועיות שיידרש לקבל בעתיד הקרוב בנוגע לתמיכה בסרטים ישראליים? ליוצרים המקומיים אין אלא לקוות שהוא אכן יצליח לבצע את ההפרדה הזאת, ושמקור כספי מרכזי של הקולנוע הישראלי לא יירד לאבדון.

יחסים עכורים

לצד שערוריית השיפוט האמורה ליוו את פסטיבל ירושלים האחרון תלונות מגוונות על אופן ניהולו. בין היתר, השופטים מחו"ל לא זכו לקבלת פנים מכבדת כפי שנהוג בפסטיבלים ממין זה, היריד הססגוני שמוקם לצד הסינמטק בכל שנה בזמן הפסטיבל והמופעים השונים נעלמו מן השטח, מה שפגם באווירה הפסטיבלית, ומספר היוצרים מחו"ל שהתארחו בפסטיבל היה מאכזב.

אפילו בנוגע להזמנת האורח המרכזי של הפסטיבל, הבמאי ההונגרי בלה טאר, לא היתה תמימות דעים בקרב ההנהלה לפני הפסטיבל, ולא היה ברור אם אכן יוזמן. הקשיים הכספיים שהנהלת הסינמטק והפסטיבל נאלצת להתמודד עמם אמנם גדולים, אבל נדמה כי אין די בכך להסביר את הקצרים הרבים בהתנהלות המקום.

בשנים האחרונות, מאז עזבה ליה ון ליר את תפקידה כמנהלת הסינמטק הירושלמי ופסטיבל הסרטים, שררו יחסי עבודה עכורים בקרב ההנהלה וצוות העובדים במוסד, והדבר משפיע לא פעם על תפקוד המערכות בו. זו היתה אחת הסיבות לכך שלפני כשנה וחצי עזב מחליפה של ון ליר, אילן דה פריס, את התפקיד לאחר שנתיים בלבד.

מאבק ארוך בין העובדים להנהלה על תנאי העבודה בסינמטק הצטרף למאבקי כוחות וחילוקי דעות בקרב שלישיית הבכירים במוסד - המנכ"ל בפועל מולד חיו, המנהל האמנותי חרפק ומנהלת הפרויקטים המיוחדים מנדל. מקרה בולט שבו צפו המחלוקות הקשות מעל לפני השטח היה לפני שנה, בפסטיבל הקודם, כאשר שמו של חרפק, דמות מפתח בעיצוב פניו של הפסטיבל, נעדר מקטלוג האירוע. מחלוקת על הגדרת התפקיד שתופיע לצד שמו הובילה למצב האבסורדי הזה.

ועדה מיוחדת שמינה הוועד המנהל של הסינמטק כדי לאתר מנכ"ל חדש למוסד לאחר עזיבתו של דה פריס לא השלימה מעולם את מלאכתה. יו"ר הוועד המנהל, עמוס מר חיים, הודה שלשום כי בעתיד הקרוב לא צפויות בשורות בעניין זה. "בינתיים לא מצאנו מועמד מתאים. בשנה שעברה היו לנו כמה מועמדים, אבל זה לא יצא לפועל. עקרונית אנחנו עדיין מחפשים, אבל בתקופה האחרונה לא נפגשנו עם שום מועמד. אם יופיע מועמד מתאים, נשקול זאת, אבל כרגע לא מתבצע כל תהליך חיפוש", אמר.

בתגובה לפרשה, המנכ"ל בפועל מולד חיו מסביר כי לפני הפסטיבל, כשהתברר ניגוד העניינים של ריאק, הוא התלבט אם לבטל את מינויו לצוות השיפוט או להסתפק בכך שלא ישתתף בהצבעה על הסרט האמור. "מכיוון שמדובר בסרט אחד בלבד מתוך 11, הוחלט ליצור החרגה מקובלת ולדרוש ממנו להוציא עצמו מהדיון אם ידונו בסרט האמור", אומר מולד חיו. "הרי נזק יכול להיגרם גם אם מודיעים לאדם על מינויו ומבטלים אותו ברגע האחרון.

"לאחר טקס חלוקת הפרסים, כשנודע לי שריאק החליט על דעת עצמו להשתתף בכל זאת בהצבעה על הסרט, ואף הוביל וניהל את הדיון, חשתי אי-נוחות והיה לי חשוב לתקן את המעוות. למרות האמון המלא שיש לי בריאק, היה פה ניגוד עניינים, ואנחנו הרי מחויבים להתנהלות נקייה. יש לי הערכה רבה כלפיו, אבל אני חושב שהוא שגה, כי היה עליו להחריג עצמו מהדיון".

אשר לתלונות של שופטים מחו"ל על היחס, או העדר היחס, מצד הנהלת הפסטיבל, המנכ"ל בפועל מבטיח לבדוק את העניין ולשפרו בעתיד. ואילו את העדרם של יוצרים בולטים מחו"ל הוא מסביר במצבה המדיני-פוליטי של ישראל, שמקשה להביאם לארץ. "צריך גם לזכור שהפסטיבל שלנו נעשה באמצעים מאוד מצומצמים ודלים", הוא מוסיף. "השנה עשינו אותו ב-18% פחות מתקציב הפסטיבל הקודם, ותרומה שהסינמטק נהנה ממנה לאורך שנים, של ויויאן אוסטרובסקי, נפסקה. היא ממשיכה אמנם לתרום לפרויקטים ייעודיים, אבל בסדרי גודל קטנים יותר, והפסטיבל כמובן ניזוק מכך".

מולד חיו מבקש להבהיר עוד כי יחסי העבודה במוסד שהוא מנהל "השתפרו באחרונה לאין ערוך. הסכם עבודה עם העובדים נחתם שבוע לפני הפסטיבל, לאחר דיונים עם נציגי העובדים, ובמובן זה הסינמטק מתפקד כיחידה מגובשת ובאווירה נפלאה", הוא אומר.


תיקון (3.8.2011) בניגוד לדבריו של יגאל מולד חיו בכתבה, את התרומה לסינמטק ירושלים העבירה לאורך שנים קרן משפחת אוסטרובסקי, ולא ויויאן אוסטרובסקי עצמה. הקרן ממשיכה להעניק פרסים בפסטיבל ולתמוך בחלק מהאירועים בו.



ערב פתיחת פסטיבל הקולנוע בבריכת הסולטן בירושלים. במה אשמים היוצרים?


מישל ריאק



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו