בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אוסקר פיסטוריוס, אצן קטוע רגליים, נבחר להוביל מסע פרסום של תיירי מוגלר

האם תעשיית היופי מסמנת כיוון חדש?

תגובות

הדבר הראשון שהעין קולטת במודעת הפרסומת החדשה של הבושם של תיירי מוגלר, "Men*A", הוא שהדוגמן, המצולם כשהוא רץ לרוחב העמוד, נראה כאילו קרני לייזר נשלחות החוצה מתוך אחוריו. הדבר השני הוא מבנה גופו - חזהו המוצק והעבה והעוצמה של זרועותיו הנמצאות בתנועה. והדבר האחרון (וכאן לוקח רגע עד שהמוח קולט זאת) הוא שבמקום כפות רגליים, רגליו מסתיימות בלהבי מתכת מאונקלים.

הדוגמן הוא אוסקר פיסטוריוס, האצן הדרום-אפריקאי בעל השאיפות האולימפיות אשר ידוע על המסלול בכינוי "בלייד ראנר" ("אצן הלהב"). כקטוע שתי רגליים, הוא רץ על תותבות בצורת האות האנגלית J, העשויות סיבי פחמן שחור. במודעת הפרסומת, הלהבים סוגננו כך שייראו כמו רגליים של גיבור על. טבולים בכרום נוזלי ועטופים בנייר מתכתי, הם מזכירים משהו בין שלדה מבריקה של אופנוע למכשיר לטיפול בשיניים.

הלהבים הם תוספת מרשימה, בהחלט, אבל הם לא הדבר שמושך את עין המתבונן בתמונה. "זה קצת מרתיע את התודעה", אומר פיסטוריוס על התמונה. שיערו קצר בהרבה מהיום שבו הצטלם לקמפיין. הוא לובש חליפת פסים וחולצה עם צווארון פתוח, והפרוטזות שלו נראות כמו רגליים טבעיות. הוא נראה כמו דוגמן, אבל לא לגמרי.

"כשאנשים רואים משהו שיש עליו סטריאוטיפ של 'בלתי מושלם', או שהם חושבים שהוא בגדר טאבו שאסור לדבר עליו, זה פשוט תופס אותם לא מוכנים", אומר פיסטוריוס, "במיוחד בהקשר שבו הם כל כך רגילים לראות מה שאנחנו כבני אדם תופסים בתור שלמות".

בבחירה בפיסטוריוס למודעות הפרסום שלה, אשר יתחילו להופיע במגזינים בארצות הברית בסתיו הקרוב, קלרינס, חברת היופי שבבעלותה המותג מוגלר, העבירה מסר מכוון. החברה רצתה לאתגר את אידיאל היופי שמקדמת תעשיית האופנה, אומר ג'ואל פאליקס, נשיא חטיבת הבושם בקלרינס.

"הגענו לזמן שבו אנשים חייבים להבין שהעולם הוא מגוון ושאין כזה דבר, יופי קונבנציונלי", אומר פאליקס. "התאגידים צריכים להראות שהמגוון הזה הוא לא רק רעיון, אלא מציאות".

בתקופה שבה מופנית תשומת לב רבה יותר לדוגמנים ודוגמניות מגזעים, מבנה גוף ומיניות שונים, הופעתו של דוגמן שנולד ללא עצם השוק ברגליו התחתונות, שנקטעו עד מתחת לברך כשהיה בן 11 חודשים, בקמפיין לבושם יוקרתי, היא עדיין עניין יוצא דופן. אחרי שגם לוריאל, המתחרה של קלרינס, הודיעה שאיימי מולינס, דוגמנית ואתלטית שגם לה רגליים תותבות, תהפוך לאחת משגרירות היופי הגלובליות של החברה, הבלוגרים באתר פשוניסטה הגיבו בשאלה: "האם אתלטים נכים הם השחור החדש בתעשיית היופי?".

זאת לא היתה בדיוק התגובה שמנהלי קלרינס ייחלו לה, אבל לדברי פיסטוריוס, הוא ידע שהקמפיין יעורר תגובות. ורוב התגובות היו חיוביות. "אני חושבת שהמודעה פשוט שובת לב", אומרת ג'יין לרקוורתי, עורכת היופי במגזין "W". "אוסקר פשוט נוטף סקס אפיל. הוא כל כך חזק וסקסי. יש בו סוג של מסתורין. בסופו של דבר, הוא סובל מהבעיות המצערות הללו, אבל הוא לוהט".

במשך השנים, המאבקים המשפטיים שניהל כדי שיוכל להשתתף בתחרויות של משתתפים בריאים, כולל במשחקים האולימפיים ובאליפויות עולם, הציבו אותו במרכזה של מחלוקת סביב השאלה האם להבי התותבת שלו מעניקים לו יתרון בלתי הוגן. מדענים ניסו למדוד, והגיעו לתוצאות סותרות, האם הלהבים שלו מתפקדים כמו קפיצים או שהם עמידים יותר או יעילים יותר מאשר קרסול אנושי טבעי. למרות שבית הדין לבוררות ספורט פסק לטובתו זמן קצר לפני המשחקים בבייג'ין ב-2008, בסופו של דבר לא הוא לא הגיע למוקדמות של נבחרת דרום אפריקה באותה שנה. הוא ממשיך להתאמן, בתקווה להגיע למשחקים בלונדון ב-2012. "יש לי תחושה חזקה שאני צריך לחנך אנשים בנוגע לנכות", אומר פיסטוריוס. "והקמפיין הזה גורם לאנשים לדבר".

הסיפור שלו, שאותו הוא סיפר בספר זכרונות שפורסם ב-2008, לכד את תשומת לבם של מנהלי קלרינס לאחר שהמהדורה הצרפתית יצאה לאור בשנה שעברה. היום הוא בן 24, והוא התחיל לרוץ כשהיה בן 16, דווקא כתוצאה מתאונת רוגבי. הוריו עודדו אותו להתחרות, וכך עשה, כשללא פחד עסק בקריקט, פולו מים, היאבקות וטניס.

כאשר נפצע בברכו, ריצות ספרינט היו חלק מהשיקום שלו. בהדרגה הוא החל להתאמן על פרוטזות הידועות כ"ברדלסים", המיוצרות על ידי חברה איסלנדית בשם אוסור. ולמרות הצלחתו באולימפיאדת הנכים, שאיפותיו כוונו לעבר המשחקים האולימפיים הכלליים.

פאליקס וכריסטוף דה לטלאד, המנהל הקריאייטיבי של בשמי מוגלר, זיהו את הפוטנציאל שיש בו עבור המותג שהציג רובוטים עתידניים ודמויות על-אנושיות בקמפיינים קודמים. "הרעיון הזה של האיש הביוני הוא ממש מוגלר", אומר פאליקס.

לאחר שפגש את מוגלר, המעצב האקסצנטרי שהמהפך הגופני האישי שעבר בשנים האחרונות הוא אגדה ביונית בפני עצמה, פיסטוריוס הוקסם. לפיסטוריוס יש מוזרויות משלו, כולל זוג נמרי מחמד להם העניק שמות של אלים מיתולוגיים (מוגלר עדיין מעורב בבשמים המיוצרים תחת שמו, אבל לא בקו הביגוד, שבראשו עומד ניקולא פורמיצ'טי).

"הוא מגניב", אומר פיסטוריוס על מוגלר. "אם הייתי מבקש ממך לצייר לי איך מעצב אופנה צרפתי נראה, ואז לכתוב חמש נקודות על האישיות שלו, אני יכול להגיד לך שלא הציור ולא התיאור היו דומים במשהו לתיירי".

בספרו, פיסטוריוס כתב על החלטתם של הוריו לקטוע את רגליו בגיל מוקדם כדי להעניק לו את הסיכוי הטוב ביותר לחיות חיים נורמליים. בכל פעם שילדים בוהים ברגליו, הוא אומר, הוא ממציא סיפור כדי לעזור להם להבין שהוא איננו לא-נורמלי. כך, למשל, הוא נוהג להקניט אותם, "יש לי את הרגליים המגניבות האלה כי איבדתי את שלי, כי לא אכלתי ירקות".

לכן, הצגתו בדמות של גיבור-על בקמפיין גורמת לו אי נוחות קלה, אבל הוא רואה זאת כך: "זה מדבר על לא להיכנע לגבולות שאחרים מאמינים שיש לך, אלא לשאוף ליצור את הגבולות של עצמך", הוא אומר. "יותר נוח לי עם האנלוגיה הזאת מאשר עם להיות גיבור על". *



אוסקר פיסטוריוס. נראה כמו דוגמן, אבל לא לגמרי


במודעת הפרסום לבושם של מוגלר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו