בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם הסרט "השוטר" של נדב לפיד חזה את המהפכה החברתית?

האמנות והמציאות מתערבבות בתזמון מפתיע: סרט הביכורים של הבמאי והתסריטאי נדב לפיד, שנכתב לפני חמש שנים וזכה החודש בפרסים בפסטיבל הקולנוע ירושלים, מספר על מחאה חברתית-כלכלית שמתרחשת בציבור בישראל

2תגובות

"הגיע זמנם של העניים להתעשר ושל העשירים למות. מדינת היהודים הפכה למדינה של אדונים ועבדים: אלה עם מטוס פרטי שייקח אותם לאן שהם רוצים, ואלה שאין להם כסף לאוטובוס. מדינה מנוולת צועקת לנו לשמור על שלווה. שלווה היא שקר. שקט הוא רפש". למעט המשפט הראשון האלים, הטקסט הזה בהחלט נראה כאילו יכול היה לבקוע מתוך כל אחד מהאוהלים הפזורים בימים אלה ברחובות הערים. ואולם, המשפטים הכל כך אקטואליים הללו נכתבו כבר לפני חמש שנים, הרבה לפני שמישהו בכלל העלה על דעתו ששדרות רוטשילד התל אביביות יהפכו בבוא היום למאהל ענק של מחאה.

מי שנקלעו באחרונה לבתי הקולנוע שהקרינו את הסרט "השוטר" - בפסטיבל הקולנוע ירושלים ובתחרות האקדמיה לקולנוע בתל אביב - שמעו את הדברים הללו בוקעים מגרונה של אחת הדמויות המרכזיות בסרט, חברה בתא מהפכני רדיקלי שהוקם כדי להילחם באי-הצדק החברתי-כלכלי בישראל.

"השוטר", סרט הביכורים המרשים של הבמאי והתסריטאי נדב לפיד, בן 36, זכה החודש בפרסי התסריט והצילום בפסטיבל ירושלים. הסרט זכה גם בפרס סרט הביכורים, אך את זה סירבו יוצרי הסרט לקבל בעקבות האופן שבו טיפל הפסטיבל בחשד לניגוד עניינים בקרב אחד משופטי התחרות. הסרט מספר על שוטר ביחידה עילית, שאשתו נמצאת בהריון מתקדם ושהוא עצמו סוגד לאחווה הגברית, לכוחנות ולמאצ'ואיזם, וכן על קבוצת צעירים רדיקלית, בני עשירים שמחליטים לצאת נגד הסדר החברתי הקיים, ולשם כך מתכננים לחטוף כמה מעשירי המדינה.

אל מול דמויותיהם של הצעירים המהפכנים על המסך, מי שצופים בסרט בימים הללו חווים רגע שבו האמנות והמציאות משלבות ידיים בתזמון מפתיע. "כשצופים בסרט הזה יש תחושה מוזרה, מצמררת, במיוחד ברגע שבו האנרכיסטים מקריאים את הטקסטים על המציאות החברתית בישראל ומדברים על הצורך במהפכה", אומר יוסי יונה, פילוסוף פוליטי מאוניברסיטת בן גוריון ומכון ון ליר בירושלים, שצפה באחרונה בסרט. "אני קורא עכשיו ספר שעוסק בצייר אדוארד מונק. המחבר, ג'וזף פול הודין, כותב שם משהו שהדהד בראשי כאשר צפיתי בסרט. הוא טוען שלאמנים הרבה פעמים יש חיישנים רגישים ביותר, המאפשרים להם לחוש בתופעות חברתיות עוד לפני שאלה בכלל זוכות להתייחסות או לניסוח על ידי פרשנים, מדענים, סוציולוגים וכדומה".

בסרט "השוטר" בהחלט יש הד לחיישנים הללו. "נדב לפיד הרי ישב וכתב את התסריט לפני כמה שנים, וחשב על תרחיש שעל פניו לפחות נראה אז הכי בדיוני, אבל למעשה, למעט החלק של האלימות, הוא מצליח להטרים את התחושות של הציבור בישראל בימינו ואת הביטוי שהן מקבלות: המחאה החברתית של ציבור רחב, שנקעה נפשו מהחיים בחברה שבה קיימים עושק וניצול מצד קבוצה קטנה של אנשי הון ופוליטיקאים ציניים", אומר יונה. "האמן הצעיר הזה הטרים את הזעם שמתפרץ, ולכן הצפייה בסצינות המציגות את מחאת הצעירים היא חוויה מצמררת. מעניין גם שבסרט, ממש כמו במציאות, המחאה עולה לאו דווקא מהחלכאים והנדכאים, אלא דווקא מהבורגנים".

בימים אלה מחפשת הפקת הסרט בקדחתנות אחר מפיץ לסרט. מעניין אם יימצא אחד כזה שיעז להרים את הכפפה ולהעלות את הסרט לאקרנים במהירות, כל עוד המציאות מספקת לצופים את החוויה המיוחדת הנובעת מההתאמה שבין מה שקורה בסרט הזה לבין המתרחש ברחובות.



''השוטר''. יוצריו סירבו לקבל את פרס הביכורים בפסטיבל ירושלים בגלל האופן שבו טיפל הפסטיבל בחשד לניגוד עניינים של אחד השופטים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו