טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אדם בן עזרא מחבר בין וירטואוזיות לבין פופ בקונטרה בס

גרסאות לפתיחים של "מד מן" ו"סיינפלד", ועיבוד חדש ל"בילי ג'ין" של מייקל ג'קסון

תגובות

בראיון שערכתי לפני כמה חודשים עם יוני רכטר לקראת ערב משותף עם שלמה גרוניך ושלומי שבן שכולו על טהרת הפסנתר, הוא טען שגדולתו של כלי הנגינה האהוב עליו טמונה ביכולתו לתפקד כתזמורת שלמה. "בפסנתר יש לך הכל", אמר, "גם נמוך וגם גבוה, כל הכלים, מקצבים, אפשר לעשות קצב ואפשר לעשות רק מנגינה. זה נותן לך המון אפשרויות וזה אתגר".

אף שרכטר כמובן צודק, בוודאי נוכח השליטה הפנומנלית שלו בפסנתר, מומלץ לו להיכנס לערוץ יוטיוב של אדם בן עזרא כדי להיווכח שאפשר לעשות דברים דומים גם עם קונטרה בס (מינוס הצלילים הגבוהים, אבל למה להיות קטנוניים).

בן עזרא, בן 28, הוא אמנם לא הנגן הראשון שמשנה את ייעודו הקונבנציונלי של הקונטרה בס והופך אותו לכלי רב שימושי, אבל החינניות של הפורטפוליו המקוון שלו והאופן שבו הוא מחבר וירטואוזיות עם פופ, יכולים לדבר גם אל מי שלא סיים לימודי ג'ז ברימון. בערוצי היוטיוב והפליקס (www.youtube.com/adambenezra, www.flix.co.il/user/adambenezra) שהוא מקפיד לעדכן מופיע מקבץ סרטונים שבהם הוא מבצע גרסאות כיסוי לשירים ותיקים ולנעימות פתיחה של סדרות טלוויזיה מוכרות. בעזרת קשת הוא הופך את הקונטרה בס לצ'לו ומנגן את המלודיה המובילה בפתיח של "מד מן", שאליה הוא מוסיף חריקות על הבס והקשה על בטן הכלי; את הנעימה מבוססת הבס המוקפץ של "סיינפלד" הוא מבצע באמצעות פריטה על המיתרים ותיפוף מלא גרוב; ואת כל הטכניקות האלה הוא משלב בעיבוד ל"בילי ג'ין" של מייקל ג'קסון - מחווה הרבה יותר מכובדת לזמר מאשר האלבום שיצא לאחר מותו.

אמן עבר אחר שזוכה לטיפולו המסור של בן עזרא הוא ג'ון לנון, עם גרסה משועשעת ל"Come Together" של הביטלס. גרסת הכיסוי הביאה אותו עד לבימת היכל התרבות בתל אביב בשבוע שעבר במופע מחווה ללנון. "נרשמתי לתחרות דרך אתר פליקס ולפני כמה שבועות קיבלתי מייל מיואב קוטנר (שערך את ערב המחווה ועמד בראש ועדת התחרות) שבישר לי שזכיתי", הוא משחזר בהתרגשות. "זו היתה חוויה מדהימה. מצאתי את עצמי מופיע על אותה במה עם 'היהודים', שלומי שבן ואסף אבידן. הופעתי על במות גדולות כשליוויתי מוסיקאים אחרים כמו ארי גורלי ובעז בנאי, אבל בחיים לא לבד. לשיר מול 2,500 איש זה לא פשוט בשבילי, אבל נראה לי שעמדתי בזה בגבורה".

חברו הטוב גיא דיין, שמצלם ומביים את הסרטונים, הוא שדחק בבן עזרא להמיר את יצירותיו המוסיקליות מאודיו לווידיאו כדי לחשוף את כישרונו לעולם. אחת מההברקות של שיתוף הפעולה בין השניים הוא סרטון שבו מצולם בן עזרא במסך מפוצל כשהוא מנגן את המלודיות השונות שמרכיבות את הפוגה מס' 2 בדו מינור של באך (שמיועדת במקור לפסנתר) בקונטרה בס, קלרינט ועוד שצובע את היצירה בגוונים אתניים. לבד מכל הכלים הללו בן עזרא מנגן גם בכינור, פסנתר וגיטרה בס.

"התחלתי לנגן כינור בגיל חמש, משם עברתי לגיטרה ותוך כדי למדתי לבד לנגן בפסנתר", הוא מספר. "אמא שלי שמה לי מדבקות של דו, רה, מי, פה, סול על הקלידים וכך בעצם העברתי את הידע שלי מהכינור לפסנתר. בתיכון למדתי במגמת ג'ז בעירוני א' והביאו לשם קונטרה בס ונדלקתי. בתקופה ההיא נורא חפרתי בג'ז ונשארתי שעות אחרי הלימודים להתאמן בקונטרה בס במקלט. יש בכלי הזה כל כך הרבה אפשרויות. אפשר לנגן בו מוסיקה קלאסית, פאנק ואפילו מוסיקה ערבית. יש בו כל כך הרבה עץ שמאפשר לעשות אתו המון".

ההופעות החיות של בן עזרא מזכירות את אלה של ג'יימי לידל, אמן האלקטרוניקה שנהפך לזמר סול. בדומה ללידל, שמקליט את קולו תוך כדי הופעה והופך את הערוצים המוקלטים לכדי יצירה רב שכבתית אחת, בן עזרא מקליט את עצמו מנגן בקונטרה בס ומוסיף שכבה על גבי שכבה עד שהוא נשמע כמו תזמורת שלמה. בהופעה הקרובה, ב-8 בפברואר במועדון אוזןבר התל-אביבי, הוא יבצע גם חומרים אינסטרומנטליים מקוריים ושירים חדשים. "כל העסק של השירה הוא די חדש אצלי", הוא מתוודה. "אבל זה כיוון שמאוד מסקרן אותי". הכלי היחידי שניסה לנגן והתייאש ממנו הוא חצוצרה. "אבל עוד לא הרמתי ידיים" הוא חורץ. "יום יבוא וגם זה יקרה".



בן עזרא. נשמע כמו תזמורת שלמה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות