התרשמות ברמה האנושית

* כיצד גבר הבמאי משה נאור על המועמדים האחרים ונבחר למנהל האמנותי של תיאטרון חיפה? תחושות הבטן של מנכ"ל התיאטרון העידו כי נאור הוא איש רגוע, צנוע ונעים הליכות. עכשיו הוא רק צריך לגבש חזון אמנותי

ציפי שוחט
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ציפי שוחט

אחרי חיפושים שנמשכו זמן רב יחסית ולאחר שמועמדים אחדים דחו את ההצעה, נבחר הבמאי משה נאור למנהל האמנותי של תיאטרון חיפה. בחירתו פה אחד על ידי ועדת החיפוש, שבראשה עמד אורי עופר, עשויה לסמן את תחילתו של עידן חדש בתיאטרון הוותיק, המצוי במשבר הגדול ביותר שידע מאז היווסדו. אבל דווקא על רקע זה, הבחירה בנאור, שהוא חסר כל ניסיון ניהולי, נראית כהימור.

דרור גרבר, המנכ"ל החדש של התיאטרון (שעד מינויו לתפקיד היה הבעלים של משרד כרטיסים גדול בצפון, הנושא את שם משפחתו), מנסה להרגיע: "כל המנהלים האמנותיים לא התחילו כמנהלים אמנותיים והם היו חסרי ניסיון. אבל לנאור יש אותי. נכון שגם אני לא ניהלתי בעבר תיאטרון רפרטוארי, אבל ניהלתי עובדים במשך 25 שנה. מבחינתי, הניהול יהיה ענייני עם תגובות מהירות ועשייה".

גרבר גם מבטיח למנהל האמנותי חופש פעולה מוחלט: "אני רואה חשיבות עליונה לתת לנאור את כל הגב והקרדיט, כדי שלא יתערבו בעבודה שלו וכדי שיוכל לעבוד בשקט". בכל זאת, כתמיכה נוספת לתיאטרון, גרבר מתכנן כעת למנות את אורי עופר ליועץ חיצוני מלווה לתיאטרון, הן מבחינה ניהולית והן מבחינה אמנותית.

נאור, בן 37, אחיו של השחקן יגאל נאור, הוא בוגר הסטודיו למשחק של ניסן נתיב. לפני כן הוא שירת בתיאטרון צה"ל ובלהקה צבאית. את צעדיו הראשונים כבמאי בתיאטרון הרפטוארי עשה בתיאטרון חיפה במחזהו של בועז גאון, "משפחת ישראלי"; בהמשך ביים גם את "סוחרי גומי" של חנוך לוין ואת "הצמא והרעב" של אז'ן יונסקו. עוד ביים נאור את ההצגות "נודניק" בתיאטרון הבימה, "שמנה" ו"הכתובה" בתיאטרון הקאמרי, "ג'ונגל" בתיאטרון צוותא ו"תום" בפסטיבל "תיאטרונטו" 2006.

כבמאי צעיר נחשב נאור למקצוען שכמה מהפקותיו, בהן "שמנה", "הכתובה" ו"משפחת ישראלי", הצליחו מאוד והועלו מאות פעמים. ואולם, עד כה לפחות הוא לא הסתמן כבעל כושר המצאה ייחודי או בעל סגנון אישי מובהק. עם זאת, נאור נחשב למי שיודע להנהיג שחקנים. "הוא משרה אווירה נעימה בחדר החזרות, מעורר אמון והוא פרטנר טוב למנהל אמנותי", אומר עליו עמרי ניצן, המנהל האמנותי של הקאמרי. לדבריו, נאור "מבין את הדינמיקה של התיאטרון ויודע להקשיב. כשהוא מנהיג שחקנים, הוא עושה זאת בסגנון המודרני של שותפות".

מה היה החזון האמנותי שהציג נאור בפני ועדת החיפוש, שגרם לה להעדיף אותו על פני מועמדים אחרים שהגיעו לקו הגמר של הבחירה, כמו אלון אופיר ורמי דנון? נאור סבור שה"קליק" שהיה בינו לבין הוועדה והמנכ"ל הוא זה שהכריע, ולאו דווקא החזון האמנותי. "אני חושב שהם קודם כל התרשמו ממני ברמה האנושית", הוא אומר, "היתה הבנה שאנחנו הולכים לחתור לאותו כיוון והיתה הרגשה של התאמה".

גם גרבר מדבר במונחים של תחושות בטן: "קיבלתי את ההמלצה של הוועדה, ובמסגרת הראיונות עם המועמדים, תחושת הבטן עם נאור היתה שהוא איש נעים הליכות. הרוגע והצניעות שלו הרשימו, וכך גם היכולת שלו לבטא את הסובלנות והסבלנות לתיאטרון למשך זמן". החוזה עם נאור טרם נחתם אך לדברי גרבר, הוא אינו מוגבל לזמן מסוים. "הראייה שלנו היא לשלוש שנים לפחות, ואף יותר מזה".

לקראת היכנסו לתפקיד, נאור נשמע מאוד אופטימי: "את הדברים שהייתי צריך לבדוק בתיאטרון - בדקתי. בשנתיים הקרובות אוכל להפיק מה שרציתי וזו עוד סיבה לכך שבהיכרות הקצרה שלי עם דרור גרבר יש מקום לאופטימיות".

בכל זאת, מה החזון האמנותי שלך?

"בשבועות הקרובים אסתגר ואשב לקרוא, אבל בראייה כוללת - תקופת המעבר תהיה מורכבת מהפקות עצמאיות שהתיאטרון יפיק לשלוש הפקות, אך איני נוקב בשמותיהן, מכיוון שהזכויות עדיין אינן בידי. לצד הפקות התיאטרון, יהיו הפקות קנויות של תיאטרונים רפרטואריים אחרים וכן קו-פרודוקציות. זה גם מה שהצעתי לוועדה".

אינך חושש להיכנס לתיאטרון לנוכח המשבר שבו הוא נמצא?

"אני לא חושש, אני רואה בזה אתגר. אני מאוד שמח שאפשר להתחיל מחדש בדיאלוג פורה עם היוצרים. יש לי חברים טובים במקצוע ואשתדל להזמין אותם לאיזה מסע אתי, לטובת התיאטרון בחיפה ולטובת התיאטרון בכלל".

האם כניסתו לתפקיד החדש לא תגרור אחריה ביטולי מחויבויות קודמות שלו לקאמרי ולהבימה? "את ?הזוג המוזר' של ניל סיימון, שאני אמור לביים בנובמבר הקרוב בהבימה, אביים כמתוכנן. אבל לגבי ההפקה ביולי בקאמרי - ?שמו הולך לפניו' של אפרים קישון, אני לא יכול להגיד דבר. אולי יהיה שיתוף פעולה עם תיאטרון חיפה".

האם תעבור להתגורר בחיפה, כפי שהתפקיד מחייב?

"חלק גדול מהעבודה שלי כמנהל אמנותי תהיה בתל אביב, בניסיון לבנות תשתית עבודה לתיאטרון, ולכן לא אעבור כעת. אני מתכוון לעבור לחיפה כשאמצא לנכון".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ