חגי חיטרון
חגי חיטרון

צלילי המנגינה הרוסית "שם עץ לבנה עמד" - הפרק הרביעי בסימפוניה הרביעית של צ'ייקובסקי - חתמו אמש תקופה שנמשכה 54 שנה בתולדות העיר העברית הראשונה. 54 שנה שבהן היה היכל התרבות, במתכונתו המוכרת הנוכחית, זירת התרחשות של אלפי קונצרטים נהדרים.

עכשיו יוצאת הפילהרמונית לגלות קצרה באולמות אחרים בתל אביב, גלות שבמהלכה יתנהל שיפוץ גדול בהיכל התרבות. מדובר בעבודות חידוש ושינוי שבסופן, כך מבטיח זובין מהטה בסרט תדמית מיוחד שהוקרן אתמול לפני הקונצרט, תהיה בהיכל "אקוסטיקה מצוינת". הח"מ נמנה עם החושבים שהאקוסטיקה הנוכחית בהיכל התרבות מצוינת מאז ומתמיד וגם עכשיו, בקנה מידה בינלאומי; מי שהיה באחרונה באחד הקונצרטים שבהם בוצעה בהיכל היצירה המונומנטלית "שירי גורה" של שנברג, או בקונצרטים אחרים, היה יכול להיווכח בכך שוב. אבל נחיה ונשמע: אולי גם את הרמה הגבוהה הזאת אפשר להעלות עוד.

נחיה ונשמע זאת במהרה בימינו: מהטה, במשפטי תודה אחדים שנשא (אולי באופן ספונטני) בסיום הקונצרט אמש - בתגובה על התשואות החמות הממושכות שבהן עטף אותו הקהל - בישר כי כבר באוקטובר 2012 נחזור להיפגש "שוב פעם פה" (את שלוש המלים האלה אמר בעברית).

בקונצרט הראשון בהיכל התרבות, ב-1957, נוגנה יצירה ישראלית והיא "אקדמות למועד" של נועם שריף, שהיה אז צעיר מאוד; אמש נוגנה, בבכורה, יצירה ישראלית של מלחין בעל מעמד מבוסס בציבור הקומפוזיטורים בישראל והיא "השתקפויות" של דן יוהס. "השתקפויות", להתרשמותי הראשונה, מצליחה להראות עד כמה קבוצות כלים מסוימות נשמעות שונה, בכל פעם - לפי כלים אחרים שמשמשים להן מעין רקע. אשמח להאזין ליצירה זו שוב.

שיא הקונצרט היה הקונצ'רטו הכפול של ברהמס, לכינור וצ'לו, בידי בני הזוג פנחס צוקרמן ואמנדה פורסיית. הנגינה של שניהם היתה מופת של אנינות, של דו-שיח, של הקרנת חום מן הנגנים אל הקהל. ההדרן, מתוך סונטה של זולטן קודאי לכינור וצ'לו, היה מזהיר. האירוע נחתם כאמור בסימפוניה הרביעית הפופולרית של צ'ייקובסקי שהורצה בידי מהטה בסגנון מהיר, חזק וענייני. הקהל (2,700 איש, אולם ויציעים מלאים) הגיב בהתלהבות עצומה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ