בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חבלי לידה בצילומי סרטו החדש של דובר קוסאשווילי

צילומי סרטו החדש של דובר קוסאשווילי, "רווקה פלוס", התעכבו לאחר שמארינה מקסימיליאן בלומין סירבה להשתתף בסצינות עירום ופרשה. ביקור באתר הצילומים מלמד איך מתמודד קוסאשווילי בצורה קומית עם סוגיה כאובה: הירידה בשיעור הילודה במדינות מפותחות

11תגובות

יום שלישי אחר הצהריים. תל אביב מעולפת מחום, אבל במרפסת ברחוב הצדף ביפו דווקא נעים. מאוד נעים. לאן שלא מפנים את המבט, הים התיכון לא רק מנצנץ בחדווה, אלא גם משגר במפתיע בריזה. צוות ההפקה של הסרט "רווקה פלוס" לא יכול היה לקוות ללוקיישן יותר מפנק ליום הצילומים הראשון. המצלמה מכוונת אל השולחן רחב המידות במרפסת, סככה קטנה מוקמת בצד לטובת המוניטור, והשחקנים מגיעים מחדר ההלבשה ותופסים את מקומם סביב השולחן.

חזרה. כל אחד מהשחקנים אומר את המשפט שלו בתורו, והבמאי, דובר קוסאשווילי, משקיף מהצד. מדי פעם הוא זורק הערה לאחד השחקנים, פותר בעיות שצצות, עונה על שאלות. האם הגיבורה, זהבה, תרכון קדימה מעל השולחן כדי להגיש את המסמך לגבר הצעיר שמולה, או שתיוותר זקופה, והוא יהיה זה שיושיט יד לעברה? קוסאשווילי מכריע, והחזרה נמשכת. אף שזה יום הצילומים הראשון של "רווקה פלוס", האווירה על הסט רגועה במיוחד.

אקשן, מצלמים. "מה שלום אמא שלך?" פונה גבר מבוגר שיושב ליד השולחן אל זהבה, צעירה כחולת עיניים שכל המבטים מרוכזים בה. אף שהדבר אינו ניכר בגופה, כל הנוכחים יודעים שהיא בהריון. "תודה רבה, היא מרגישה נפלא", היא עונה בחיוך, נוגסת בעוגייה. "אנחנו נשמח לקבל אותה כסבתא מן המניין", מחייכת אליה אשה מבוגרת שיושבת לימינה. "היא לא יודעת שהתינוק מיועד לאימוץ", עונה זהבה ונתקלת בחיוך נבוך. גבר מבוגר אחר, שיושב בצדו האחר של השולחן, נעמד על רגליו ומושיט לה מעטפה. "תמורה צנועה עבור האוצר שאת מעניקה לנו", הוא אומר.

זהבה לוקחת את המעטפה, מופתעת. היא פותחת אותה, מציצה לתוכה, ופוערת זוג עיניים ספק המומות ספק זועמות. "את עשית למעננו הרבה יותר", אומר מיכה, גבר צעיר ונאה שיושב מולה. שתיקה קצרה. "החסדים שלי לא למכירה", אומרת לבסוף זהבה ותוחבת בתקיפות את המעטפה לידה של האשה המבוגרת שלצדה. דליה, צעירה זוהרת שעד כה לא פצתה פה, קמה ממקומה, לוקחת את המעטפה, ומושיטה אותה שוב לזהבה. "זה כאין וכאפס לעומת החסד שלך", היא מחייכת אליה בחום. "אני עשיתי את זה בשביל אמא שלי", מפטירה זהבה, מסרבת לקחת את המעטפה.

כמה שניות מאוחר יותר, לאחר שהגבר המבוגר שמולה מבטיח למצוא דרך אחרת כדי לפצות אותה - "לא נשאיר אותך בידיים ריקות", הוא מבטיח - זהבה מטילה את הפצצה: "החלטתי לעשות הפלה", היא אומרת. כולם המומים. זהבה מספקת משפט הסבר קצר, וזמן קצר לאחר מכן מיכה עוזב את המרפסת, נכנס לתוך הבית, ועד מהרה חוזר ובידו כמה דפים. הוא נעמד מול זהבה, ומציג לה את הדפים הללו. "זה החוזה עם החתימה שלך עליו. את לא חייבת לנו דבר", הוא מבהיר, וקורע את החוזה לגזרים. "קאט", קורא קוסאשווילי מהעמדה שלו ליד המוניטור.

דרך הרחם

אחרי "התגנבות יחידים", העיבוד הקולנועי שלו לרומן של יהושע קנז, שהציג ביקורת חריפה על ההוויה הצבאית הישראלית ועל היחס למהגרים וקליטת העלייה בשנות ה-50 ובכלל, בחר קוסאשווילי לפנות הפעם לכיוון אחר. "רווקה פלוס" הוא קומדיה רומנטית, עם נגיעות מלודרמטיות ועלילה מפותלת ורבת תהפוכות. הבמאי שהוציא תחת ידיו את "חתונה מאוחרת" ו"מתנה משמים" בוחר הפעם לחזור ולעסוק ביחסים שבין גברים לנשים, ובחיפוש המתמיד והסיזיפי אחר אהבה. ההומור תמיד

נוכח בסרטיו, אבל הפעם הוא מתכנן קומדיה של ממש, עם הומור במינונים גבוהים יותר.

גיבורת העלילה של "רווקה פלוס" היא זהבה, שאותה מגלמת שחקנית התיאטרון יעל טוקר, בהופעה קולנועית ראשונה. זהבה היא בחורה נאה ומוצלחת, גננת בת 34, רווקה שעדיין אין לה בן זוג. באחד הימים מתברר לה כי אמה (רובי פורת שובל) חלתה במחלה סופנית וימיה ספורים. האם מפנה אליה בקשה אחרונה: היא משתוקקת לנכד לפני שתעזוב את העולם. אבל זהבה מבהירה שהיא רוצה להביא ילדים לעולם אך ורק מתוך אהבה, לאחר שתמצא את בחיר לבה. כדי להמריץ את הבת למלא את משאלתה, וכדי שזו לא תמשיך להתעקש להמתין לאביר על הסוס הלבן, האם מוסיפה לצד בקשתה גם איום: כל עוד זהבה לא תיכנס להריון, היא מצהירה, היא עצמה לא תיטול את התרופות שרושמים לה הרופאים.

זהבה, מבוהלת, יוצאת בעקבות האיום הזה לחיפוש מזורז אחרי הגבר שיכניס אותה להריון. היא נפגשת עם שורה של גברים, מועמדים פוטנציאליים לביצוע המשימה, אך אף אחד מהם אינו נמצא מתאים. האם נחלצת לעזרתה ומפרסמת על דעת עצמה מודעה בעיתון, המזמינה תורמי זרע לפנות לבתה ולעזור לה להרות, אך גם הצעד הזה אינו מוביל לפריצת דרך משמעותית במשימה הבוערת.

לבסוף, זהבה מתיידדת עם דליה (מיכל ינאי) ומיכה (מיקי לאון), זוג אמיד במיוחד וחשוך ילדים, ואלה מציעים לה עסקת פונדקאות בפורמט מקורי: מיכה יכניס אותה להריון, היא תישא את התינוק ברחמה, תלד אותו ותגדל אותו, ורק לאחר שהמחלה תכריע את אמה וזו תעבור מן העולם, תמסור זהבה את הילד לידי דליה ומיכה, תמורת תשלום נאה.

"זו קומדיה, זה כתוב מצחיק, ואני מניח שיהיו גלי צחוק באולם כשיוקרן הסרט, אבל זה לא רק מצחיק. זה צריך להיות גם מרגש", אומר קוסאשווילי בזמן הפסקת הצהריים ביום הצילומים. "אני מקווה שזה יהיה גם מרגש, בגלל כל מה שיעבור על הבחורה הזאת. זאת תהיה קומדיה מכאיבה", הוא מחייך. "נראה לי שהיום ז'אנר אחד לבד זה כבר לא מעניין. היום זה תמיד מיקסים, לא? הטקסט בסרט הזה הוא נורא קומי, הדיאלוגים לוקחים לכיוון האבסורדי, אבל הסיטואציות יכולות להיות מאוד לא נעימות".

את התסריט של "רווקה פלוס" הוא כתב לפני כשלוש שנים, עוד לפני שהתחיל לביים את "התגנבות יחידים". מה גרם לו לכתוב דווקא תסריט שעוסק באשה שמנסה להיכנס להריון בכל דרך, בכל מחיר? "זה היה בתקופה שבאו הילדות שלי", הוא אומר ומתכוון לשתי בנותיו, בנות 3 ו-5. "הפתיע אותי אז לגלות שבעצם במדינות מפותחות מאבדים כיום עניין בילדים. גידול האוכלוסייה באירופה הוא שלילי, בכל שנה נולדים פחות ופחות ילדים ויש שם פחות אנשים, למרות המהגרים הזרים שמגיעים לשם בהמוניהם. והמגמה הזאת רק הולכת ומתחזקת".

קוסאשווילי מבהיר כי הנתון היבש הזה, על הגידול השלילי באוכלוסייה, לצד החוויה הרגשית העזה של גידול בנותיו, הטרידו את מנוחתו: "העובדה שיש מגמה של איבוד עניין בגידול ילדים עשתה לי משהו, והחלטתי לקחת את הילדה הזאת (גיבורת הסרט, זהבה) ולראות איך אפשר להחזיר לה את הדבר הבראשיתי הזה, את הרצון להביא לעולם ילד. חשבתי שאולי אפשר יהיה לעשות זאת דרך הרחם שלה, חשבתי שברגע שכבר ישתילו לה את התינוק ברחם הכל יסתדר, אבל גיליתי שאפילו זה לא הצליח".

בניגוד לסרטיו הקודמים, שעסקו בין היתר בהווי המהגרים, בני עדות שונות, ובאופן שהם משתלבים בחברה הישראלית, ב"רווקה פלוס" אין התייחסות לנושא הזה, מבהיר קוסאשווילי. "בסרט הזה המאמץ מרוכז במיקומו של הסיפור בתרבות המערבית, ודווקא בטשטוש את כל הסימנים שיכולים להפריע למיקום הזה", הוא אומר. את "רווקה פלוס" הוא יוצר עם המפיק הקבוע של סרטיו, מרק רוזנבאום, בתקציב של 3.9 מיליון שקל, בתמיכת קרן הקולנוע הישראלי, רשת והמיזם לקולנוע ירושלים. הצילומים, שיימשכו עד תחילת ספטמבר, יתקיימו בתל אביב, ירושלים וגבעת ברנר.

החלפה אחרי החלפה

בעקבות האודישנים שהתקיימו לאיתור השחקנית שתגלם את זהבה, נבחרה בתחילה למשימה הזמרת מארינה מקסימיליאן בלומין. זה אמור היה להיות תפקידה הקולנועי הראשון, אך עד מהרה התפרסם כי בלומין החליטה לוותר על התפקיד בגלל סירובה להופיע בסצינות עירום שהוא דורש. לדברי קוסאשווילי, פרישתה הביאה לעיכוב של כחודשיים בהפקת הסרט, כי צריך היה לצאת ולחפש שחקנית אחרת לתפקיד.

בסופו של דבר בחר קוסאשווילי בטוקר, בת 28, אף היא נטולת ניסיון קולנועי. בהפסקת הצהריים של יום הצילומים הראשון, טוקר מצהירה שהיא עייפה מאוד. היא ישנה רק שעתיים בלילה הקודם, בין היתר בגלל ההתרגשות, היא מודה. מיד לאחר שהיא מסיימת לאכול, היא מצטיידת בכוס קפה ונמלטת לחדר שינה ממוזג בבית המפואר שבו מתבצעים הצילומים.

בשנתיים האחרונות היא מופיעה בתיאטרון גשר. גם לשם הגיעה "עם הרבה מזל, כפי שקורה בדרך כלל", אומרת טוקר, ומספרת שהחליפה שם את אפרת בן צור בהצגה "שונאים סיפור אהבה". לאחר מכן השתלבה בהצגה נוספת, "דון ז'ואן", שוב כמחליפה שקיבלה הזדמנות לעלות לבמה.

בזמן שמיכל ינאי מתחפרת במיטה שמאחוריה, מנסה לתפוס כמה דקות של מנוחה, טוקר לוגמת מהקפה, זוממת להצטרף למנוחה. "זה מלחיץ לרגעים, ברור", היא אומרת על החוויה הקולנועית הראשונה שלה, "אבל גם נורא משמח, מעניין ומאתגר", היא מחייכת.

למעשה, זו הפעם הראשונה שבמרכז סרט של קוסאשווילי ניצבת דמות נשית, ולא גברית. אבל כשהוא נשאל אם היתה זו בחירה מודעת, קוסאשווילי נראה מעט מופתע: "לא יודע. אני לא חושב שיש כל כך הרבה הבדל. רווקה פלוס, רווק פלוס, זה אותו דבר. נראה לי ששניהם באותו מצב. להכניס רווק להריון היה מן הסתם קשה יותר, אבל כאן, דווקא בגלל שזאת מישהי שיש לה את האפשרות הזאת, האבסורד גדול יותר. אשה שיכולה להיכנס להריון ולמרות זאת זה כל כך קשה לה - זה הופך את זה לעוד יותר מטורף בעיני".

יצירת דמותה של הגיבורה לא דרשה ממנו מאמץ גדול יותר מזה שהשקיע ביצירת דמויות הגברים שעמדו במרכז סרטיו הקודמים. "אני לא חושב שהצלחתי לכתוב מראש של אשה. מי שיחפש את זה יתאכזב", הוא אומר. "אני כותב יותר לפי נושא, עלילה, זה יותר עניין אותי. לא הטריד אותי שזו אשה. היה חשוב לי שזו תהיה דמות מספיק שלמה כדי לשרת את היצירה. יכול להיות שנשים כותבות אשה עם מניירות אחרות, או ממקום אחר, ואני בטוח שאני עושה את זה אחרת, אבל ממה שיצא לי להכיר אותה במהלך החזרות, היא מספקת מאוד כאשה. אף על פי שזו קומדיה, יש בדמות הזאת מידה רבה של אומללות, ואני יכול לומר בוודאות שהיא אומללה כאשה, ולא אומללה כגבר".



על הסט של ''רווקה פלוס''. מימין לשמאל: יעל טוקר, דובר קוסאשווילי, מיקי לאון ומיכל ינאי


''התגנבות יחידים''. ביקורת חריפה על ההוויה הצבאית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו