בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקור בית בית: משקיף על הטבע בין אורווה ולול

בביתו בכפר אוריה נמרוד עילם משקיף על הטבע שסביבו ושואב השראה לרהיטי העץ שהוא מעצב

2תגובות

כשנמרוד עילם נמצא בחדר השינה ורוצה להביא משהו מהמטבח, הוא צריך לצאת מהבית. זה גם מה שקורה אם הוא יושב בסלון וצריך ללכת לרגע לשירותים. הסיבה לכך פשוטה: הבית מורכב משני מבנים, ששימשו בית גידול אפרוחים ואורווה. בין המבנים מחבר מסדרון פתוח שמאכלס את ארון הבגדים. "לבעל הבית היה החזון לחבר בין שני מבני הבטון ולשפץ אותם", הוא מספר. "התוצאה היא בית שהחוץ הוא חלק ממנו, כי כשאתה הולך למטבח או לשירותים אתה בחוץ, גם אם בחורף יש יריעות שסוגרות את המסדרון. אני אוהב את זה, זה מכניס את הטבע לבית. זה בהחלט בית הרפתקני".

עילם, בן 45, אמן ומעצב המתמחה בעבודות עץ, גר בבית בכפר אוריה עם בת זוגו, רו, אמנית ועובדת בתנועה; שני בניהם - יהוא, בן 15, ותכלת, בן 3; ושתי הכלבות - נסי הנסיכה, בת 12, ושבי עליזה, בת 4. "לפני עשר שנים עברתי לאזור מהמרכז אחרי שהסתובבתי וחיפשתי בית מאזור בנימינה עד שדה יואב. יום אחד הגעתי לפה, זה היה באביב כשהכל פורח, משהו קרא לי להגיע הנה, ופשוט התאהבתי באזור הזה, זה ממש פרובאנס הישראלי. היה פה טבע ומרחב במידה שאני אוהב, יחד עם נגישות וקרבה לתל אביב".

את האהבה ליצירה גילה כבר בגיל צעיר. "תמיד אהבתי לעשות וליצור דברים בידיים, ובשנות ה-20 לחיי היתה לי תקופה מאוד יצירתית ופורייה. יצרתי ועיצבתי את הבית שלי מכל מיני ג'אנק שמצאתי, לא היה לי גרוש. אז גם עסקתי במוסיקה - כתבתי, יצרתי, ניגנתי - בעיקר מוסיקה ניסיונית. לאחר כמה שנים התחלתי להבין שהיצירה בחומר והעיצוב היא הדבר שאליו אני נמשך, שבו אני רוצה להתפתח. בגיל 25 החלטתי להפוך את זה למקצוע".

בניגוד למסלול הקלאסי של לימודי עיצוב תעשייתי במשך ארבע שנים, עילם החליט ללמוד לבד את המקצוע תוך כדי תנועה. הוא החל לעבוד עם בעלי מקצוע ועשה הכל לבד בדירה שגר בה בתל אביב. "חצי דירה הרסתי והפכתי לסטודיו ובית מלאכה, כל הקירות היו שחורים והמרצפות עקומות. אז הבנתי שאין מנוס אלא לשכור מקום. תחילה שכרתי את בית המלאכה הראשון שלי, שהיה במשמר השבעה. התנסיתי בהמון חומרים, למדתי תוך כדי עבודה מניסיון והסתכלות, כל פעם חיפשתי חומר חדש. היתה לי תקופה שהתחלתי ליצור סדרה שלמה של רהיטים מחלקי מכונות ומכוניות, לדוגמה שולחן שבנוי מאגזוזים משומשים. זה הדליק אותי, פתאום גילית בקלאץ' ישן של רכב סימטריה מדהימה, פשוט יצירת אמנות".

לפני שמונה שנים חיפש דרך להרחיב את מעגל הביטוי שלו. "הייתי עסוק בייצור סדרת רהיטים, וזה הפך אותי יותר למשווק ולמנהל. החלטתי לפנות יום אחד בשבוע לעיסוק שלא קשור לעסק, למשחק ויצירה נטו". אז החל לפתח שיטה חדשה ליצירת רהיטים, שקרא לה "טונוס", שמשלבת בין עץ ושרף פולימרי שקוף. "זה שילוב שעל פניו נראה לא אפשרי על הנייר, של שני חומרים שונים זה מזה. לאט לאט למדתי איך למזג אותם לחומר הומוגני אחד, שמורכב מהעץ הקלאסי החם והאטום והשרף השקוף והמודרני שמעביר אור. תוך כדי הפיתוח התחלתי להבין שיש לי משהו בידיים, שאפשר ליצור אתו המון דברים. משם היתה דרך ארוכה של לימוד ופיתוח עם המון משברים בדרך, לילות שלמים של עבודה בנגרייה, הדברים היו נשברים ומתפוצצים, ולא פעם שאלתי את עצמי בשביל מה אני צריך את זה, חבל על עוגמת הנפש. למחרת בבוקר הייתי קם והמשכתי. לפני כשלוש שנים כבר היה מוצר שעובד כמו שצריך ושאפשר למכור".

לפני שנתיים פתח את "עילם וורקשופ" במושב צלפון הסמוך לכפר אוריה. מלבד אולם תצוגה, שם שוכן גם המפעל שמייצר את הרהיטים. לביתו במושב כפר אוריה עבר לפני שמונה שנים; שלוש שנים לאחר מכן הצטרפו אליו רו ויהוא. "אוכלוסיית המושב היא תמהיל של אוכלוסייה ותיקה עם דור שני חדש שהגיע לפני 15 שנה, ועכשיו יש גם הרחבה להרבה זוגות צעירים. כשהגעתי אל האזור לפני 10 שנים הוא היה יותר מבוגר וכלל בעיקר אוכלוסייה ותיקה. בעשר השנים האחרונות הוא עבר שינוי מדהים ונהפך לאזור מובחר, גם מבחינת אפשרויות החינוך לילדים".

הכניסה לבית היא דרך מה שעילם מכנה "הסלון החיצוני", שמחופה בדק עץ, שמוביל אל המסדרון שמחבר בין שני חלקי הבית. גודלו של הדק כ-35 מ"ר והוא כולל ספסלים, שולחן וכורסת הנקה, כולם עשויים מעץ, ואת כולם - מלבד הכורסה - בנה עילם. על הצמחייה אחראית רו והיא כוללת עשבי תיבול ועלי תה, לימונית, ופרחים שונים. בגינת הירק גדלים מלפפונים, עגבניות, תירס ופלפלים. עצי הזית, התאנה והרימונים - יחד עם הנוף - מקנים לבית נופך מקראי קדום. החצר כוללת גם טיפי, שקיבלו בני הזוג לחתונה מכמה חברים. בחורף אפשר להבעיר בו אש. לפתחו הכשיר עילם פינת מדורה "שם מתחילים לפעמים בחורף את הבוקר", ולצדו טאבון פיתות מבוץ. בסמוך בנה עילם ארגז חול. משמאלו של הדק נמצא לול האפרוחים הישן שבו שוכנים החדר של יהוא ו"הסלון הפנימי", ובצמוד אליו חדר השינה של עילם ובת זוגו.

"לפני חמש שנים, כשרו ויהוא עברו לגור אתי, התחיל להיות קצת צפוף, אז הוספתי את חדר השינה פה בחוץ. אחרי שתכלת נולד הוספנו את הדק שמשתרע בין שני המבנים, זו היתה תוספת חשובה שהפכה להיות מרכז הבית. מכיוון שהשטח הבנוי של הבית הוא לא גדול, אתה חי הרבה בחוץ, בעיקר בקיץ אבל גם בחורף. את האורחים אנחנו מזמינים בקיץ", הוא אומר בחיוך. בסלון, כמו בשאר חלקי הבית, מפוזרים פריטי ריהוט רבים שעילם עיצב ובנה בעצמו. מלבד שולחן הילדים שנקנה כמתנה מסבתא באיקאה, שמשמש כפינת יצירה, עילם בנה את הסטנדים של הרמקולים, שולחן הקפה, הספרייה שבנויה משאריות של חמישה-שישה סוגי עצים ועוד.

את השולחן שבמרכז הסלון יצר עילם מעץ אלון ישן מבוקע וקורות ישנות שהגיעו מצרפת "עם הרבה אופי. הן היו אמורות לשמש כאדני רכבת קלה. אני אוהב לעזור להן להמשיך להתבקע, ורק אז אני יוצק לתוכן את השרף". על הקיר תלוי גוף תאורה משולב בטקסטים, גם הוא נוצר בשיטת הטונוס, התחלה של סדרה רהיטים וגופי תאורה משולבים בטקסטים שעליהם הוא עובד כרגע.

בסמוך תלויות עבודות רקמה של רו, חלקן מונחות בתוך ארון עץ זכוכית שעילם בנה כדי שיהיה לרו מקום להציג בו את העבודות. חלק מהעבודות מבוסס על מדרשים מקראיים, "מין דף גמרא מודרני", הכולל איור וגזירי עיתונים. מעל הדלת שמובילה לחדרו של יהוא תלויה תמונה מהחתונה של עילם ורו שהתקיימה במדבר במשך חמישה ימים כמסע נודד עם כל האורחים. מסך הטלוויזיה שבסלון משמש רק להקרנת סרטים. "אין טלוויזיה בבית", אומר עילם, "אני מעדיף את הזמן היקר שאני נמצא בבית לבלות עם המשפחה ולא עם הטלוויזיה".

חדר השינה הקטנטן משמש גם כחדר השינה של תכלת, בנם בן השלוש, שמיטתו הקטנה צמודה למיטה ההורים הגדולה. על הקיר תלה עילם מדפי עץ אקליפטוס ומילא אותם בספרים. גם פה תלויה עבודת תפירה של רו. החלונות הגדולים פונים לחצר האחורית. "גם פה היה לי חשוב להכניס את החוץ לבית. בליל ירח מלא אתה שוכב במיטה ומרגיש שאתה בחוץ. משקופים מעץ ברוש".

הכניסה לחלקים האחרים של הבית היא מימין למסדרון, הכולל ארון בגדים מעץ שמשמש גם כמצע ליצירה של בני המשפחה שכותבים עליו משפטים, רישומים והגיגים שונים. כמה מהם, החל בשעון שתלוי על הקיור ועד לקרש החיתוך והקערה שבמטבח, נעשו על ידו.

המעוניינים להשתתף במדור, מוזמנים לפנות לדוא"ל haaretz.co.il@yuvals

מחוץ לריבוע

מיקום: כפר אוריה, שפלת יהודה

שטח מגרש: דונם אחד

שטח בנוי: 60 מ"ר

מספר חדרים: 3

שיפוצים: עצמיים ובשלבים

שכר דירה: לא ציין

כמה שנים בבית: שמונה



1. הסלון הפנימי


2. מדפים במטבח;



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו