לשנה הבאה בבית הפגודה

אסתר זנדברג
אסתר זנדברג
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אסתר זנדברג
אסתר זנדברג

"מגדל הגן" ברמת גן הוא שמו הפחות ידוע של "מגדל פיבקו" - בניין המגורים הפרובוקטיווי, המסקרן והמתגרה, שתיכנן האדריכל אילן פיבקו ב-2004 על נתיבי איילון. במסגרת פסטיבל האדריכלות "בתים מבפנים", שיתקיים בתחילת מאי בתל אביב, תינתן הזדמנות לסקרנים, וכמובן גם למתעניינים בארכיטקטורה, לסייר בבניין בהדרכתו של פיבקו, שגם מתגורר בו.

לקראת הסיורים במגדל מבטיח פיבקו שלמבקרים מזומנת הפתעה. "מכיוון נתיבי איילון המגדל אולי נראה קשוח ובוטה", הוא אומר, "אבל יש לו גם צד אחר, פסטורלי, נעים ורך". בשני הסיורים המתוכננים במגדל (ומוגבלים ל-25 בני אדם לכל סיור) יוכלו המשתתפים להקיף אותו מכל צדדיו, להיכנס לתוכו ולצפות מהקומה העליונה בנוף מפתיע בזכות עצמו, בקו התפר בין נתיבי איילון לבין הצד המוכר פחות ו"פראי" יותר בפארק הירקון.

פיבקו הוא אחד משורה של אדריכלים ומעצבים שיאפשרו לקהל רחב הצצה נדירה לבניינים שתיכננו, אף שמדובר בטריטוריה פרטית לכל דבר. כדבריו, "אין לי בעיה עם פרטיות, לכן אני כנראה גר בבתי זכוכית".

הפסטיבל, שיזמו והפיקו אביבה לוינסון והאדריכל אלון בן נון, הוא הראשון מסוגו בישראל וגובש על פי אירועי "בית פתוח" המתקיימים בערים רבות בחו"ל. הוא יתקיים בעוד שבועיים, בימים שישי ושבת, 4 ו-5 במאי, ויכלול סיורים בכ-50 מבנים ואתרים ברחבי תל אביב, שרבים מהם אינם פתוחים בדרך כלל לציבור הרחב. האתרים שנבחרו מייצגים הקשרים עירוניים הטרוגניים ומגוון רחב של טיפוסי מבנים וסגנונות בנייה.

עולם אדריכלי שונה בתכלית מזה של מגדל הגן יתגלה בסיור המתוכנן בבית משפחת האדריכל מנחם כהן ברחוב נחום. הבניין, וילה עירונית במרקם עירוני צפוף, תוכנן במקורו בשנות ה-30 על ידי האדריכל אריה שרון בסגנון הבינלאומי. בשנות ה-80 נולד מחדש על ידי כהן, הפעם בסגנון ברוטליסטי השואף, כדבריו, "לניקיון חומרי ופילוסופי וחושף את האידיאל הבנייני ללא קישוט ועודפות חומרית". הבניין, מופת לאיכות בנייה וביצוע גבוהים ולטעם ישראלי קלאסי, ממוקם בגבול מתחם מעונות עובדים ח' שתיכנן שרון, והוא אתר תיירות בזכות עצמו.

בקו התפר בין אדריכלות הסגנון הבינלאומי ("באוהאוס") לבין הברוטליזם יתקיים הסיור "בעקבות הדב" - מסע בין תחנות ביצירתו של האדריכל דב כרמי, כמו בית אילה זקס בשדרות בן גוריון ובנייני מגורים אחרים שתיכנן בצפון הישן של תל אביב. כרמי הוא הדב בשלישיית ה"חיות" המיתית של האדריכלות הישראלית, לצדם של אריה (שרון) וזאב (רכטר), שותפו של כרמי לתכנון היכל התרבות. ההיכל יהיה אחת התחנות במסע שידריך האדריכל ירמי הופמן, מנהל אגף השימור בעיריית תל אביב, ויש לקוות שיתחיל סוף סוף לפעול לשימורו כמתחייב מתפקידו.

מצודת זאב הוקמה במקורה בסוף שנות ה-30 ושימשה מקום מפגש לצעירי בית"ר וחברי אצ"ל. הבניין הנוכחי תוכנן על ידי האדריכל מרדכי בן חורין ב-1963 על בסיס המבנה הקיים. במבנה הכריז מנחם בגין על ניצחון הליכוד במהפך בבחירות 1977. הסיור שידריך בן חורין יתמקד גם בהסברים ואנקדוטות על המבצע ההנדסי המורכב של הקמת המבנה - בניין משרדים בגובה 17 קומות, ובו גם מוזיאון האצ"ל.

קורותיו של דיזנגוף סנטר נפרשו באופן מרתק ומצמרר בספרה של תמר ברגר, "דיוניסוס בסנטר". הסיורים בקומפלקס במסגרת הפסטיבל יתעכבו יותר על ההיבטים האדריכליים והטכנולוגיים. האדריכלית עליזה טולדו, השותפה לתכנון הסנטר, תרחיב על עקרונות התכנון וגלגוליו עד השלמת הבנייה ב-1983, ותפתור אולי את סוגיית ההתמצאות המאתגרת במבנה. מנהל התפעול והביטחון בסנטר, איתי בללי, ידריך מסע במערכות תפעול חשאיות כמו תחנת השאיבה בקרקעית המבנה ובחללים ומעברים סמויים מעין.

וזה רק על קצה המזלג. סיורים נוספים יתקיימו, בין היתר, במבנים לשימור בעיר כמו בית הצלם אברהם סוסקין ברחוב לילינבלום שתיכנן זאב רכטר בשנות ה-30, בגנים ציבוריים דוגמת גן סוטין, הגן היפה ביותר בעיר, שתיכנן משרד מוריה-סקלי, בתחנת הרכבת הטורקית במנשיה - רגע לפני שהיא נהפכת למתחם מלוקק של בילוי ובידור. ולהבדיל, בתחנת סניקת השפכים מול גן כלור, סיור שיאפשר הצצה נדירה למנגנונים התת-קרקעיים המאפשרים את החיים היפים על פני הקרקע.

הפסטיבל הוא הזדמנות חייה של האדריכלות בתל אביב בפרט ובישראל בכלל להוכיח את קיומה ולטעון להגנתה. הסיורים יתמקדו בהיבטים אדריכליים של האתרים, אבל אין ספק שיתעוררו סוגיות שונות אחרות הקשורות בתחום - חברתיות, היסטוריות ופוליטיות. בסיורים שיתקיימו ביפו אין כל ייצוג לתושביה הערבים של העיר, אבל במרכז פרס לשלום בעג'מי הם כן יעברו.

האירוע הוא מפעל ללא כוונת רווח בתמיכת גופים פרטיים וציבוריים ובהם עיריית תל אביב. בשבוע הבא יופץ קטלוג הפסטיבל, ובו פירוט האתרים ומידע על מתכונת הסיורים וההרשמה. הכוונה היא להמשיך במפעל בכל שנה. אולי בפעם הבאה תתאפשר גם כניסה לבית הפגודה, צעצוע שנרכש ושופץ על ידי מיליונר שוודי בהמון כסף ולאכזבת הסקרנים הרבים, הפעם יהיה אפשר לראות אותו רק מבחוץ ולפנטז על כל היתר.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ