בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מעניין ושנוי במחלוקת

פאזיל סיי מנגן היידן: חמש סונטות אלה של היידן ראויות לציון "חובה להכיר", ובביצוע הזה הן רכישה ממש מתבקשת

תגובות

ביום שישי בבוקר, בעת נהיגה, שמעתי לפתע בגלי צה"ל דקות אחדות מתוך סונטה ידועה לפסנתר מאת היידן. התפעלתי מאוד מהביצוע, בלי לדעת של מי הידיים. התברר שהקטע הוגש כמין מעבר בתוכנית-שיח של השדר איתן ליפשיץ, אשר הביע בכך את הערכתו לפסנתרן פאזיל סיי. בראשית החודש, יוזכר, הופיע האמן הטורקי (המוכר היטב בארץ מהופעות עם הפילהרמונית) ברסיטל בהיכל התרבות בתל אביב.

הקטע שמדובר בו כלול בדיסק האחרון של סיי, שבו הוא מנגן חמש סונטות של היידן. זיהוין (מקוטלגות כתת-מיון בתוך מספר 16 ברשימת הובוקן): מס' 37 (רה מז'ור), 43 (לה-במול מז'ור), 35 (דו מז'ור), 31 (מי מז'ור) ומס' 10 (דו מז'ור).

פאזיל סיי נולד באנקרה לפני 37 שנה, ולדבריו (בראיון ל"הארץ" לפני 4 שנים) כבר בגיל 17 היה מסוגל "לנגן הכל" מבחינה טכנית. הקריירה הבינלאומית שלו החלה לפרוח כשהיה בן 24, ולצד קונצרטים כפסנתרן קלאסי בכל העולם (כהדרנים הוא מנגן יצירות עממיות טורקיות, בעיבודיו) הוא משתתף בהרכב ג'ז שהקים וגם עוסק הרבה בהלחנה, לרבות אורטוריה ששמה "נאזים" (למלים של המשורר נאזים חיכמת, בן ארצו) וארבעה קונצ'רטי לפסנתר.

סיי הוא אמן מסקרן, שנוי במחלוקת; אין עוררין על שליטתו במנענעים ועל יכולתו להפיק צליל שירתי לצד פסאז'ים מסחררים. למבקריו, דרכו הפרשנית נשמעת לפעמים ראוותנית, שטחית ומתאמצת להיראות חדשנות. למשל, המהירות שהוא נוקט בפרק האחרון בסונטה "אפסיונטה" של בטהובן (דיסק מתוצרת נאיב, 2005, מק"ט 5016). סיי עצמו אמר, באותו ראיון ב-2003, כי הוא מסכים עם דברי מבקר גרמני שהצביע על כך לשלילה, לאחר שהאזין לו ברסיטל, ובכל זאת דבק בגישתו בביצוע המוקלט של הסונטה. בפרק זה של ה"אפסיונטה" המוסיקה נדרסת תחת רכבת האקספרס שמדהיר הפסנתרן.

ברסיטל שלו עכשיו בתל אביב ניגן בין השאר סונטה של מוצרט (ק' 331) וטיפל בה בגישה מנייריסטית מוחצנת ופוגמת. לאורך כל הרסיטל, כדרכו, ליווה האמן את הנגינה בתנועות תיאטרליות ובהמהומים א-לה גלן גולד. על רקע זה, הפגישה עם הסונטות של היידן בדיסק שלו מפתיעה. המהומים, אגב, נשמעים גם כאן, ומסקרן לדעת אם אנשי הקול ניסו בכלל לסננם החוצה (יש תוכנות שעושות זאת בהצלחה).

מול המופת של ברנדל

העמדתי את הסונטה מס' 37 בביצוע פאזיל סיי מול גרסה נחשבת מאוד: הקלטה של אלפרד ברנדל מ-1985 (פיליפס). בפרק הראשון גישתו של סיי אינה מהירה ונחרצת כמו זו של עמיתו האוסטרי; נגינתו רכה, לכידה אמנם פחות, אך מציבה אלטרנטיווה מעניינת בהחלט. גם בפרק השני, מעין ריקוד סרבנד עדין שבו כמו מביט היידן אחורנית אל תקופת הבארוק, מתנהל סיי ביתר אטיות מאשר ברנדל, אינו פורט צלילים ארטיקולטיוויים "פריכים" כמוהו (שאולי דומים יותר למה שהיידן שמע בפועל), אלא מזמר מהקלידים את ה"לארגו" הנפלא.

בפרק השלישי, רונדו מהיר, הטמפו של שני הפסנתרנים דומה, אבל כאן סיי הוא התקיף יותר וברנדל, אף כי נגינתו מושלמת, נשמע לידו מעט מתקתק. חובה להדגיש כי מלים כמו "מעניינת בהחלט", באפיון הביצוע, עלולות לעמעם את ההתייחסות לתוכן, היינו את העובדה שהסונטה הפופולרית הזאת היא יצירת מופת מהממת לכל אורכה, והפרק הראשון שלה רב הפתעות. תפארתה קיימת בשני הביצועים.

מלבד זאת כלולה בדיסק, כאמור, הסונטה הפופולרית מס' 35, שגם ילדים מנגנים אותה (פרקה הראשון הוא זה ששודר בגל"צ) - סיי ראוי לתשואות על נגינתה. עוד ייאמר כי מככבת בלקט גם הסונטה מס' 31, שהפרק האטי שלה שוב רומז לתקופה מוקדמת, פרה-קלאסית, ומצטרף עם הפרק האחרון ("פינאלה פרסטו") לפלא מוסיקלי שממלא את הלב חדווה והשתאות.

סיכום: חמש סונטות אלה של היידן ראויות לציון "חובה להכיר", ובביצוע הטוב הזה של סיי הן רכישה ממש מתבקשת. ______________________________________________________

סונטות של היידן בביצוע הפסנתרן פאזיל סיי. הקלטה: נאיב; מק"ט: 5070; יבוא: אן-אם-סי

לביקורות דיסקים נוספות




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו