בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חתירה לשלווה

גם אנשים שכמעט לא שוחים וגם טריאתלטים מוצאים בשיטת TI ללימוד שחייה דרך שונה, המתאפיינת במודעות לגוף ולתנועות

תגובות

כל כך הרבה חן וקלילות יש באופן שבו גדי כץ מדגים את תנועות השחייה בשיטת טוטאל אימרז'ן (Total Immersion), שגם מי ששוחה חזה בלבד, ובדרך כלל משתדל להימנע משחייה ומשהות במקווי מים גדולים, מדמה לעצמו שאולי לשחות זה לא כך כך קשה, אולי אפילו נעים.

כץ, בן 38, אמנם מלמד TI, אבל הוא לא שחיין וזה אינו עיסוקו העיקרי - הוא עובד בחברת תקשורת שבה הוא שותף. "ללמד שחייה זה לא הלחם והחמאה שלי, אבל זה הייעוד שלי", הוא מסביר את המחויבות העמוקה שהוא מפגין לשיטה (הנלמדת כיום בקיבוץ גבעת חיים, יבנה, הרצליה ורמת השרון) ולתלמידיו.

TI היא שיטת לימוד שחייה המשמשת בארצות הברית וברוב מדינות העולם זה 20 שנה, אבל לישראל יובאה רק השנה. את התורה לומדים בשיעורים פרטיים, זוגיים, בשלשות, רביעיות ואפילו בקבוצות. בדרך כלל אחרי 10 שיעורים (והרבה תרגולים ביניהם) המתלמד כבר שוחה מהר ויפה מכפי שקיווה.

הבקשה הראשונה של כץ היתה "תשחי כמה מטרים ואני אצלם אותך. בסוף הסדנה אצלם אותך שוב ותראי את ההבדל". סרטוני וידיאו של "לפני" ו"אחרי" מוצגים באתר האינטרנט של www.ti-swim.co.il, ואפשר להתרשם בקלות מהאופן שבו "שחיין גרוע, כמו שאני הייתי, פתאום שוחה נהדר", כדברי כץ. כשהתברר לו שהתלמידה שלו לא יודעת בכלל לשחות חתירה, הופתע אבל לא נרתע. להיפך. "יותר קל ללמד מההתחלה מאשר להשקיע בתיקון טעויות והרגלים לא נכונים של שנים", הוא מסביר את התלהבותו מהאתגר.

לא לבעוט כמו משוגעים

"ההתחלה" היא לימוד תנוחת המוצא של הגוף - תנוחה שבה הגוף מוחזק על הצד כמו להב. ממנה מתחילים לבצע תנועות מדויקות, פשוטות ונקיות, אבל בעיקר יעילות להפליא ושונות מכל מה שמלמדים בדרך כלל כשמלמדים לשחות חתירה.

כץ מדגים את תנוחת המוצא, את התנועה הראשונה, השנייה, את השילוב ביניהן, שוב ושוב, הלוך וחזור, ככל שיידרש. ואמנם, לא נדרשים יותר מקשב, תשומת לב ומאמץ לזנוח תפישות גופניות מושרשות שגויות, בשביל להתקדם במים בקלות ובמהירות גדולים מכפי שתוכננו.

"עיקרון פשוט אחד של השיטה הוא לדחוף את הראש לתוך המים ולהסתכל למטה ולא קדימה, כמו שרוב האנשים עושים", אומר כץ. "הכנסת הראש למים גורמת איזון מצד הרגליים, שעולות מעלה במקום לשקוע ולהכביד". עיקרון נוסף הוא "לא לעבוד עם הידיים כמו טחנת רוח ולא לבעוט עם הרגליים כמו משוגעים".

הרעיון בשיטה הוא להתקדם בעזרת היד הנכנסת למים ולא, כנהוג, דרך היד החותרת. ביחד עם היד המפלחת את המים מגייסים את העוצמה שבמרכז הגוף ומשתמשים בה - כמו בטניס, בייסבול, גולף, אמנויות לחימה. כך, החבטה שואבת כוח מהגוף כולו ולא רק מהזרוע, האמה או כף היד.

ההסברים התיאורטיים נהפכים למובנים מיד כשרואים את כץ שוחה, בסגנון נקי ומהיר, שנראה כאילו אין בו כל מאמץ. ואכן, המאמץ בדחיפת הגוף קדימה קטן בהרבה מכפי שרגילים אליו בשחייה רגילה, מה שעוזר מאוד גם לאנשים ששחייה היא הספורט המועדף עליהם, אבל הם מתעייפים ממנה מהר מאוד, וגם לטריאתלטים ולאחרים שמתחרים בשחייה וזקוקים לשיפור המהירות שלהם.

חשבתי שהוא צוחק עלי

"למדתי לשחות חזה בגיל 25 ומאז לא שחיתי הרבה", מספרת רבקה צור, בת 50 מכפר סבא. "תמיד רציתי ללמוד מתישהו גם חתירה". היא ובן זוגה יואב נרשמה לשיעור ניסיון בשיטת TI ביום שישי לפני חודש; בעיקר התלהבו מהרעיון של "בוקר שישי עם שחייה ואחריה ארוחה בבית קפה". בהמשך השבוע "יואב כבר התחיל עם 'אולי נלך רק לקפה, בלי השחייה שלפני', וכמעט השתמט", היא מספרת, "אבל הלכנו לשיעור הניסיון וזו היתה חוויה מדהימה. התאימו לנו מורה ומאז אנחנו שוחים".

ההיסחפות לשחייה נובעת מכך ש"בשיטה הזאת שוחים מתוך מודעות לגוף ולתנועות", היא מסבירה. "לא פועלים על אוטומט, אלא ממש מארגנים מחדש את הגוף. ככה לא משתעממים, אלא מרגישים אתגר". בנוסף לכך, אומרת צור, "למים יש השפעה מנטלית חזקה. יש בהם כוח וגם שקט, והשיטה בנויה על התקדמות תוך כדי השתחררות מתנועות ומהתקשות של הגוף. זה משפיע נהדר על הנפש, ויואב כבר מרגיש שהסטרס שלו פוחת". צור כבר עשתה מנוי לבריכה ומספרת ששיעורי הבית - כלומר התרגילים והאימונים שיש לעשות בין שיעור לשיעור - גם הם דרך להכניס את השוחה ואת גופו למשטר כושר.

"כשכץ פנה אלי וביקש לעניין אותי בלימוד שחייה חשבתי שהוא צוחק עלי", מספר חגי פגירסקי, יו"ר איגוד הטריאתלון. "אני עושה טריאתלונים, שוחה בקביעות, לא חשבתי שיש לי עוד הרבה מה ללמוד בתחום. אבל אחרי השיעור הראשון התברר לי שהיה לי הרבה מאוד מה ללמוד. היום אני שוחה אחרת לגמרי", הוא אומר. "הוא שוחה מהמם", כץ אומר.

אורי כהן, יועץ כלכלי בן 41 מתל אביב, נקלע לשחייה בעל כורחו. "אני רץ מרתונים ולפני כמעט שנה נפצעתי. בשביל לא לאבד כושר שלחו אותי לשחות. ושחייה זו הפעילות שאני הכי פחות אוהב. יום אחד כשהגעתי לבריכה פגשתי שם אבא של ילד שהולך עם הבן שלי לאותו גן. הוא ראה אותי שוחה וכנראה ריחם עלי, כי הוא סיפר לי על שיטת TI והכיר לי את גדי כץ. לקחתי שיעור התנסות ומאז אני מכור".

אף על פי שכהן כבר החלים מפציעתו ומתכונן למרתון פירנצה שיתקיים בנובמבר, הוא ממשיך לשחות. "דרך השחייה למדתי הרבה", הוא מסביר. "למדתי שכל כוח שאתה מפעיל גורר הפעלת כוח זהה נגדך. זה נכון בשחייה וזה נכון בחיים. בעבר שחיתי כמו במלחמה, עשיתי תנועות עם המון מאמץ ואגרסיוויות, אבל רק התעייפתי ולא התקדמתי. כשראיתי את גדי שוחה לא הבנתי - זה נראה כאילו הוא בקושי מזיז את הגוף, בקושי עושה תנועות, אבל בכל זאת הוא שוחה נורא מהר. השיטה לימדה אותי לא להילחם במים אלא להשתמש בהם, ובגוף שלי, וזו כבר חוויה אחרת לגמרי".



גדי כץ (מאחור) מאמן את חגי פגירסקי בקאנטרי רמת השרון. "אחרי השיעור הראשון התברר לי שהיה לי הרבה מאוד מה ללמוד", אומר פגירסקי


פגירסקי (משמאל) וכץ: "לדחוף את הראש למים ולהסתכל למטה"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו