סרפנטיין לא תבוא אל ההר

אסתר זנדברג
אסתר זנדברג
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אסתר זנדברג
אסתר זנדברג

גלריה סרפנטיין שבהייד פארק בלונדון החליטה לדחות בשנה לפחות את הקמת ביתן הקיץ הזמני העונתי שלה, שהיה אמור להיבנות לפי תוכניתו של משרד האדריכלים ההולנדי MVRDV. במקומו יוקם השנה ביתן שאפתני פחות, לפי תוכניתם של האדריכלים אלוורו סיזה ואדוארדו סוטה דה מורה מפורטוגל. ההחלטה על דחיית התוכנית התקבלה אחרי שהתגלעו קשיים בפתרון בעיות טכניות. הנהלת הגלריה חששה שהביתן לא יהיה מוכן בזמן, או שמחירו יתפח, ונבחרה תוכנית חלופית.

מסורת ביתני הקיץ של הסרפנטיין התחילה בשנת 2000 וכבר צברה מוניטין בחוגי האמנות, האדריכלות והתיירות. הרעיון הוא להזמין אדריכל צמרת כדי לתכנן דובדבן אדריכלי לצד מבנה הקבע של הגלריה, וכך לרענן בכל עונה מחדש את העניין מסביב לפעילותה. אדריכלים ידועי שם ששו לקבל עליהם את המשימה, שהיא הגשמת פנטסיה בשבילם: אדריכלות "נטו", ללא תכלית מעשית מוגדרת, עם הרבה יוקרה ובלי צורך לשאת בתוצאות לאורך זמן - בסוף העונה הביתן מפורק, נמכר למיחזור ומפנה מקום לביתן הבא. את ארבעה הביתנים הקודמים תיכננו זאהה חדיד, דניאל ליבסקינד, טויו איטו ואוסקר נימאייר.

הביתן של MVRDV נועד להיות לא רק אתר תיירות אלא אטרקציה. בניגוד לביתנים הקודמים, הוא היה אמור לעטוף את מבנה הקבע של הגלריה ולא להיבנות לצדו כמקובל, והוא היה פחות ביתן ויותר גבעה מעפר ודשא על שלד פלדה. מפסגת הגבעה, שזכתה לכינוי "ההר" והיתה אמורה להתנשא לגובה של 23 מטרים, היה אפשר להשקיף על כל מרכז לונדון. ההצעה נראתה פשוטה לביצוע, אך כפי שאמרה לעיתונות המקומית מנהלת הסרפנטיין, ג'וליה פייטון-ג'ונס: "מה שנראה פשוט, לא היה כזה".

סיזה ודה מורה הם אדריכלים מעולם אחר, מיושבים, אחראים ואמינים. ההבדל בינם לבין הקבוצה ההולנדית שהתעקשה לחקור במופלא ממנה ניכר בביתנים שתיכננו לתערוכה העולמית בהנובר בשנת 2000: הביתן הפורטוגלי האפלטוני (מעין הקטנה של מרכז עזריאלי) של סיזה ודה מורה, והביתן ההולנדי הביזארי (מעין הקצנה של בית משותף ישראלי עם מרפסות קופצות) של MVRDV. בסרפנטיין יכולים להיות בטוחים שעם התוכנית של סיזה ודה מורה, שעדיין לא פורסמה, לא יהיו שום בעיות.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ