בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי ישיר את שירי אום כלתום

הזמרות החדשות בלבנון מתקשות לתמרן בין אוקטבות, אבל נראות מצוין בלבוש מינימלי

תגובות

בתחנות הטלוויזיה המצרית ובתוכניות הנוסטלגיה בשחור-לבן, אום כלתום, כשמאחוריה תזמורת סימפונית ובידה מטפחת לבנה ארוכה, היא עדיין מלכת הזמר. אבל במסכים הקטנים של הטלפונים הסלולריים ומחשבי כף היד, בתוכניות הבידור הצבעוניות ובמסכי הווידיאו שמותקנים במושבים האחוריים של מכוניות הפאר במדינות ערב, כבשו כוכבות חדשות את מקומה. הן נודעות בדרך כלל רק בשמות פרטיים: היפאא, לטיפה, ננסי, רובי, אליסה, בוסי, הן מלכות הזמר. לרובן אין קול עשיר והן אינן מסוגלות לתמרן בין אוקטבות כמו אום כלתום או אסמהאן, אבל הן יפהפיות.

וכפי שלבנון מסמנת עכשיו את האוונגרד הפוליטי במדינות ערב ונמצאת במישור זה מרחק רב מיתר המדינות, כך גם בתחום הזמר והבידור. לבנון היא יצרנית של מהפכת אופנות ומגמות, שבתחילה מעוררות ויכוח עצום ואחר כך מתקבלות בהנאה גם אם תוך כדי חריקת שיניים. תוכניות כמו "סטאר אקדמי" ("כוכב נולד") נוצרו בתחנת הלוויין הלבנונית, הסאטירה הפוליטית היתה לז'אנר שמאפיין אותה וכך גם תעשיית הווידיאו-קליפים הנועזים.

"כאשר אני רואה אשה מכוערת שרה, גם אם היא זמרת טובה, אינני יכולה להביט בה ולהמשיך לצפות בתוכנית", אמרה מריה, צעירה לבנונית בת 19 ממוצא ארמני, בראיון לעיתון הנשים "להא" שיוצא לאור על ידי העיתון הערבי הבינלאומי "אל-חיאת". מריה נדרשה לשאלה משום שהיא עצמה פרצה לאחרונה לתחום הזמר וכישורה היחיד הוא יופיה. "אמי היתה נוהגת ללכת למופעי זמר של זמרות ותיקות ששרו שירים ארוכים. היום חלפו הזמנים האלה".

מריה עוררה ויכוח סוער כאשר הופיעה בווידיאו-קליפ שבו פירסמה גלידה כשהיא מתרחצת באמבט של חלב. "לא הייתי עירומה בצילומים", הסבירה, "ומי שמפרש את התמונות הללו כעירום, זה עניינו". "אז מה אם היא הצטלמה באמבט של חלב", הגיב ג'אד שווירי, אחד המפיקים הצעירים הבולטים של תעשיית הבידור בלבנון, "גם במערב מצטלמים כך בפרסומות לתכשירי רחצה".

"אלה אינם וידיאו-קליפים, אלה פורנו-קליפים", גורסים השמרנים במדינות ערב, הדורשים למנוע הקרנת סרטונים שמופיעות בהם זמרות לבנוניות בלבוש מינימלי. בכמה מן הפרלמנטים במדינות ערב עוררו הזמרות הלבנוניות ויכוחים פוליטיים; הטוענים נגדן דרשו

לברר אם הממשלה המקומית נכנעת ללחץ המערב או תומכת בהתפרקות הערכים. כאשר נדרש שר התרבות הכווייתי להתפטר לפני כמה שבועות, אחת הטענות המרכזיות נגדו היתה שהוא איפשר הקרנה של תוכנית ריאליטי בכוויית ואף אירח בנשף מפואר את כוכבי "כוכב נולד" הערבי. השר התפטר מתפקידו לפני שקוים לו שימוע פרלמנטרי.

מנגד אומר הסופר הלבנוני חסן דאוד: "הטענה היא שהלבנוניות עושות פרובוקציה לחברות שבהן מקובל שהאשה נחבאת אל הכלים ומסתתרת בביתה או מאחורי רעלה, אבל מי שרוצה לקיים חברה מודרנית צריך לקבל את כל צדדי המודרניזציה".

"כניעה למערב" היא מושג שגור בפי המתנגדים לאופנת הבידור החדשה שמציגה לבנון, והוא לקוח מן הלקסיקון הפוליטי שבו משתמשים פוליטיקאים ואינטלקטואלים ערבים מול מה שהם מכנים "הפלישה מן המערב". אבל הלחץ הערבי והאיסלאמי הזה חולף ליד אוזניהם של הזמרות והמפיקים הלבנונים, המבקשים להיחלץ מן המעמסה המוסרנית. "היפאא איננה אמריקאית, היא בת החברה שלנו", פוסק סעיד אל-מארוק, מפיק קליפים לבנוני.

היפאא היפה היתה לסמל של המגמה החדשה. היא התחילה את דרכה כמלכת היופי של דרום לבנון כשהיתה בת 16, וב-1995, בתחרות מלכות היופי הארצית, הוכתרה בתואר "האשה היפה ביותר בכל לבנון". היא המשיכה את הקריירה שלה כדוגמנית ואחר כך נהפכה למגישה בתוכנית טלוויזיה. כעבור זמן קצר עברה לתחום הבידור; חברת ההפקה הגדולה "רוטאנה" פרשה עליה את חסותה והפכה אותה לכוכבת. הפופולריות המהירה שלה הביאה אותה אל אולפני הבי-בי-סי ושם מונתה לנציגת התחנה במזרח התיכון. היום היא מככבת בסרטי פרסומת לפפסי, וביריד הספרים שהתקיים בביירות הונפה כרזה שלה ליד דוכן הספרים באנגלית כדי לעודד את מכירתם.

גם עמיתתה ננסי היא סמל למערביותה של לבנון. "מה רוצים מאתנו, שנצא למדבר ונציב בו אוהל ונצלם אותו כאילו אלה הם חיינו? הרי כולנו לובשים בגדים מודרניים וכולנו יודעים איך גבר אוהב אשה. האם רוצים מאתנו שנראה ערבים רוכבים על סוסים כאשר אנחנו נוהגים במכוניות מרצדס?" תמה המפיק אל-מארוק.

אלא שתמיהתו של אל-מארוק אינה מתקבלת היטב במדינות ערביות אחרות. כך, למשל, הזמרת המצרייה הנודעת סמירה סעיד פתחה את המתקפה החזיתית נגד הזמרות הלבנוניות והודיעה שהיא מתנגדת ל"זמר הגופני" שמייצגות הלבנוניות. לטענתה, "הן הסיבה לכך שרמת הזמר הערבי הידרדרה לאן שהידרדרה". הזמרות הלבנוניות לא נשארו חייבות. "הזמרות הקשישות הללו לא יודעות מה לעשות אחרי שראו איך השטיח נמשך מתחת לרגליהן", הגיבו ננסי והיפאא בתוכניות טלוויזיה על דבריה של סמירה סעיד.

האופנה החדשה שיצרו הזמרות הלבנוניות, אופנה שהפכה את תחנות הלוויין הלבנוניות לפופולריות ביותר, יצרה גם איום חדש עליהן: אלו הדוגמניות החדשות והצעירות בלבנון, הרואות בזמרות הלל מודל לחיקוי וממהרות לאמץ לעצמן קריירה בתחום הבידור. את הדור החדש הזה אפשר כבר לראות בתוכניות טלוויזיה ובסרטי פרסום חדשניים, כאלה הדוחקים את תעשיית הקליפים במצרים או במדינות המפרץ לפינת הארכיון.



ננסי. סמל למערביותה של לבנון


היפאא. ממלכת יופי למגישה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו