בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התנועה לשחרור הדוגמניות: רושה קוראת לדוגמניות להשמיע את קולן

בתקופה שדוגמניות-העל חלפו מן העולם, רושה בולטת כמותג בפני עצמה. לפופולריות העצומה שלה ברשתות החברתיות ולפעילות שלה למניעת הפרעות אכילה מצטרף עכשיו ליהוק לתוכנית ריאליטי

תגובות

בצהרי היום בסוף חודש יולי השנה נעצרה התנועה במנהטן. תהלוכה של דוגמניות חצתה את הכביש. הן נכנסו ל"קופי שופ", מסעדה ביוניון סקוור, וירדו לאולם תת-קרקעי ובו אורות עמומים, ספסלי עור ודליי שמפניה מלאים בקופסאות קרטון קטנות של מי קוקוס. הנערות, רובן כבנות 16, לבשו שורטס וגופיות, נעלו נעליים בעלות עקבים גסים ועיניהן היו מאופרות יתר על המידה.

"הן עדיין תינוקות, אבל בעיני זו הקבוצה המושלמת", אמרה הדוגמנית קוקו רושה, בת 23, שבאה לשם ללמד שיעור על דוגמנות ורשתות חברתיות. היא לבשה מכנסיים שחורים צרים, בלייזר לבן צמוד ומתחתיו חולצת אוקספורד מכופתרת עד הצוואר ונעלה מגפיים שחורים. שערה האדום היה אסוף במהודק במעלה ראשה.

"למי יש בלוג ב'טמבלר'?" שאלה את הקהל, שמנה כמה עשרות. עשר ידיים מהוססות הורמו. רושה חייכה. "בסדר, היום נדבר על חשיבות המיתוג העצמי". רושה, שכבר הספיקה גם להיות מורה למחול ולימדה ילדות בנות ארבע, עמדה וכף רגלה האחת נטועה היטב בקרקע לפני האחרת, ברכה הימנית כפופה, כרקדנית. "לא מספיק להיות בחורה יפה", הוסיפה, "אתן יודעים כמה בנות יש ברגע זה בניו יורק?"

רויטרס

רושה, בהחלט לא רק בחורה יפה, היא אחת הדוגמניות המעטות שהתפרסמו בשמן הפרטי בלבד. כיום היא מסתמנת כמנהיגת התנועה לשחרור הדוגמניות; זו דרושה, כך נראה, בתקופה שתעשיית האופנה דוחקת את הדוגמניות לשוליים יותר ויותר ­ הופכת אותן לקולבים שדופים אנונימיים במידה 30, בעלות תוחלת חיים מקצועית של שלוש עונות בלבד (כלומר שנה וחצי) ומסלקת אותן משערי המגזינים לטובת סלבריטאיות כמו ג'ניפר לופז וליידי גאגא.

רושה קוראת לדוגמניות לתבוע לעצמן בחזרה את הכוח במקצוע שהכוח נשלל ממנו. המדיום שלה הוא האינטרנט: היא צברה קהל של מיליוני עוקבים ב‑13 פלטפורמות חברתיות (400 אלף בטוויטר, 197 אלף באינסטגרם ו‑1.6 מיליון בגוגל פלוס, בין השאר). את הפופולריות הזאת היא מתרגמת לאסטרטגיה קפדנית שמאריכה את הקריירה שלה: היא מקבלת תפקידי פרזנטורית ששמורים בדרך כלל לשחקניות וכבשה לה מעמד של פעילה למען זכויות הדוגמניות.

עכשיו זכתה בתפקיד בולט במיוחד: היא לוהקה לסדרה "The Face" (הפנים) לצד נעמי קמפבל וקרולינה קורקובה. צילומי הסדרה של רשת הטלוויזיה אוקסיג'ן, שהיא מעין "דה וויס" לדוגמניות, יחלו בקרוב, ורושה תשמש שם מנטורית סלבריטאית.

ניו יורק טיימס

עידן דוגמנית-העל חלף, ורושה היא אולי הסיכוי היחיד לשובו. "עולם האופנה הוא מחזורי, וקוקו היא עדות לכך שאנחנו חוזרים לזה קצת", אומרת ולרי בוסטר, עורכת ב"ווג". "היתה תקופה שראינו כל הזמן פרצופים אנונימיים, שהתחלפו מעונה לעונה; המעצבים לא רצו דוגמנית שתחדיר לדגמים שלהם את האישיות או התווית שלה. אבל קוקו היא אחרת. קוקו היא מותג בפני עצמו, ומכך נובעת אריכות הימים המקצועית שלה".

האירוע ב"קופי שופ", בחסות הרשת החברתית טמבלר, סיפק הצצה לעצות שרושה תשיא מן הסתם בתוכנית הטלוויזיה. כדי לנצל את יתרונות הרשתות החברתיות במלואן, היא סיפרה לפרצופים שנישאו אליה בשקיקה, על הדוגמנית להעלות תוכן מקורי ("לא משנה אם זה על חתולים, העיקר שזה יהיה בלוג החתולים הטוב ביותר בטמבלר"); לעדכן את החשבון שלה כל יום ("גם לי נמאס להעלות תכנים, אבל צריך לחשוב על העתיד"); ולהראות ללקוחות שהקהל האינטרנטי של הדוגמנית שווה הרבה ("אנשים משלמים לקים קרדשיאן הרבה כסף כדי שתדבר על משהו, אבל מה אתכן?").

כשהגיע זמן השאלות, שאלה צעירה בעלת מבטא אוסטרלי איך רושה הצליחה בתור דוגמנית אף על פי שדחתה הצעות לצילומים שנראו לה פרובוקטיביים מדי; רושה, שגדלה במשפחה מקהילת עדי יהוה, ידועה בכך שאינה מצטלמת בלבנים ובגדי ים.

"אני שמחה תמיד להצטלם; אחת-שתיים-שלוש-ארבע", אומרת רושה, מחליפה פוזה מספירה לספירה ­ יכולת שבעטייה זיכתה אותה טיירה בנקס בתואר "מלכת המצטלמות". "אני ידועה בזה, זה המותג שלי. כשתחזרו הביתה הערב תשבו ותכתבו, 'מה המותג שלי? אני הבחורה הסקסית? אני הבחורה הספורטיבית?' כל אחת מכן היא חברה שצריכה למתג את עצמה".

מפרקת את הפירמידה

בבוקר שבו הוכרז על הרכב הסלבריטאים בתוכנית ישבה רושה במרפסת ביתה במחוז וסצ'סטר שבמדינת ניו יורק, הניצב על גבעה ומשקיף אל גן פראי. היא ובן-זוגה, צייר הקירות ג'יימס קונרן, מכרו לא מכבר את דירתם שבמנהטן ומתנסים עכשיו בחיים בפרברים. "מוזר שצריך להיכנס למכונית כל פעם שרוצים לקנות אוכל", אומרת רושה. "מצד שני, מצאנו רשתות מזון קטנות וחמודות, כמו הצ'יזקייק פקטורי".

רושה לובשת ג'ינס בהדפס עור נחש, חולצת טי שחורה, רגליה יחפות. היא מציעה משקה קל: קוקה קולה, דיאט קולה או קוקה קולה זירו. בניסיון מתמשך לשלב בין עבודתה בתחום אופנת היוקרה לבין תפקידי פרזנטורית השתתפה בשנה שעברה בקמפיין של דיאט קולה, שביים קארל לגפרלד.

"כל כך הרבה זמן אמרו לנו שאנחנו צריכות להיות יפות ולשתוק, ששש, שהאופנה צריכה להיות בלתי מושגת", אומרת רושה. "בהתחלה חשבתי שאולי לא כדאי שאעשה דברים או אגיד דברים או איענה להצעת עבודה מסוימת, כי זה לא מספיק יוקרתי. אבל כשאופנת היוקרה גומרת להשתמש בך, נחשו מה קורה? את חוזרת למרתף של ההורים ואף אחד לא שומע עלייך יותר".

רושה גדלה בדרום ונקובר שבקנדה, בעיר החוף ריצ'מונד שבבריטיש קולומביה. אמה היא דיילת בחברת התעופה אייר קנדה; אביה מדריך תיירים בטורונטו. רושה התגלתה בתחרות ריקודים אירית בהיותה בת 13. עם התחנות הבאות שלה נמנו צילומי קטלוג באסיה, עבודה עם הצלם מגלה הכוכבות סטיבן מייזל וריקוד לאורך מסלול התצוגה של ז'אן פול גוטייה ב‑2007. באותה שנה הופיעה תמונתה בשער "ווג" האמריקאי, שהכתיר אותה בתואר "אחת מדוגמניות-העל הבאות של העולם" והודיע שזהו "הרגע של קוקו".

אך דוגמניות-העל של העבר כמו לינדה אוונג'ליסטה, כריסטי טרלינגטון ונעמי קמפבל היו יצורים חמקמקים וזוהרים, שריחפו גבוה מעל ההמונים. גישתה של רושה לקריירה שלה פופוליסטית יותר ­ היא מפרקת את הפירמידה. באינטרנט היא חושפת את הרגעים הפרוזאיים בחיי הדוגמנות, עונה למעריצים ומקטרת על התעשייה. "אני דוגמנית בת 21, גבוהה ב‑15 סנטימטר וקטנה בעשר מידות מהאשה האמריקאית הממוצעת", היא כתבה בטמבלר לפני שנתיים, אחרי שדווח כי הוסיפה כמה קילוגרמים למשקלה. "אבל ביקום מקביל אני נחשבת לשמנה".

בחשבון האינסטגרם שלה היא מפרסמת, מלבד תצלומי קמפיין מהוקצעים, תמונות שבהן היא צופה בטלוויזיה במיטה לצד הדוגמנית קרלי קלוס, או מחכה לטיסות שמתעכבות וסביבה ערימות של מזוודות (שלא כמו דוגמניות-העל, הדוגמניות בנות דורה של רושה טסות בדרך כלל במחלקת תיירים ומתאכסנות במלונות שלושה כוכבים). לא מכבר כתבה רושה בטוויטר בעקבות שורה של עיוותי פוטושופ: "היי, אנשי הפוטושופ! כשאתם גוזרים ומדביקים בחורות, אתם מוכנים לספור שיש להן שתי ידיים ושתי רגליים? תודה! שלכם, הדוגמניות".

תעשיית האופנה, שבדרך כלל מעדיפה שדוגמניות ייראו אך לא יישמעו, דווקא מאמצת בשתי ידיים את גילוי הלב של רושה. אנה וינטור הזמינה אותה להשתתף בכינוסים השנתיים של מועצת המעצבים האמריקאים ולדבר על הלחצים המופעלים על דוגמניות בעניין משקל וגיל. לפני כמה חודשים פירסמה המועצה מערכת הנחיות חדשה וקראה למעצבים ולמגזינים שלא להעסיק דוגמניות בנות פחות מ‑16. רושה מכהנת כיום במועצת איגוד הדוגמניות, עמותה שנוסדה לא מכבר במטרה לשפר את תנאי העבודה של דוגמניות.

ובינתיים החלו לקוחות לזהות את הפוטנציאל השיווקי שבהעסקת דוגמנית שיש לה קהל מובנה של חמישה מיליון בני אדם. "בדרך לרומא, מצוידת במערכת המזוודות של Longchamp­ אחד הפינוקים שמקבלת הפרזנטורית", צייצה רושה באחרונה.

"אני לא רוצה בחורה חדשה כל עונה", אומר המעצב זאק פוזן, שרושה השתתפה בתצוגות שלו בשש השנים האחרונות. "אני מעדיף בחורה כמו קוקו, שהיא לא רק קולב אלא מותג בפני עצמו. בתקופה שהתעשייה לא מעודדת דוגמניות להשמיע את קולן, היא פשוט שברה את התבנית".

באפריל עבר מספר העוקבים של רושה את קו המיליון בגוגל פלוס, יותר מכל דוגמנית אחרת. יש לה עוד שני מיליון עוקבים בWeibo-, הגרסה הסינית לטוויטר. "היא ממש חלוצה", אומר רומן יאנג, מנהל סוכנות "וילהלמינה מודלס", המייצג את רושה. "כמה אנשים חושבים לבנות לעצמם שוק בסין?"

"הסיבה לכך שמגזינים נמכרים יותר כשבשער מופיעות סלבריטאיות היא שיש להן המון מעריצים", אומרת רושה. "אבל גם לדוגמניות יש מעריצים. פשוט צריך לתת לנו הזדמנות לדבר".

גבול דק

קונרן, בן 31, יורד מהקומה העליונה, בג'ינס שחורים ובחולצה מכופתרת ומתחתיה חולצת טי מצוירת. כשהשניים החלו לצאת ב‑2009, הוא העלה את הרעיון שנוכחות מוגברת ברשתות החברתיות תעזור לרושה להאריך את הקריירה שלה. כיום הוא עוזר לה לנהל את כל החשבונות שלה, יחד עם סוכניה. את הבוקר בילה בעדכון המוקדים הרבים של רושה ברשתות החברתיות.

"בדרך כלל זה כיף, אבל זה גם יכול להיות אפרורי ומשעמם", הוא אומר על תחזוקת האימפריה הדיגיטלית של אשתו במשרה מלאה. לקונרן, מעצב גרפי וצלם אוטודידקט, כמעט אין בשנה האחרונה זמן לקריירה שלו כצייר קירות. "היתה תקופה שניסיתי לרקוד על שתי החתונות, אבל זה היה מתיש ומעצבן", הוא אומר.

"אילו לא היינו זוג, כבר מזמן הייתי נשחקת והולכת הביתה", אומרת רושה. "ואתה היית מצייר".

קונרן ממהר לחזור לתפקיד בן-הזוג האוהב. "תמיד אוכל לצייר", הוא אומר, "אבל לקוקו יש רק הזדמנות אחת להצליח בקריירה שלה".

חלון ההזדמנויות החולף שקונרן מדבר עליו אינו מתייחס לביסוס קריירת הדוגמנות של רושה ­ היא כבר התבססה יפה ­ אלא לתחזוק הקריירה הזאת, לצד הכשרת הקרקע למה שיבוא אחר כך. זו דילמה שכל דוגמנית מתמודדת אתה בחלוף השנים. קייט מוס וארין ואסון עיצבו קווי הלבשה. אירינה לזריאנו וקארן אלסון הקליטו מוסיקה. אימן ומירנדה קר ייסדו קווי טיפוח. אבל קריירה טלוויזיונית מכניסה באה במקרים רבים על חשבון מעמדה של הדוגמנית בעולם האופנה; טיירה בנקס והיידי קלום ידועות כיום בתור טייקוניות תקשורת יותר מאשר בתור דוגמניות.

נדמה שעד כה הצליחה רושה להלך בקלות על הגבול הדק שבין האופנה העילית לבין העבודה המסחרית ­ היא עבדה בעת ובעונה אחת עם ג'ון גליאנו, לואי ויטון ושאנל מצד אחד, ועם חנויות ורשתות כמו אן טיילור לופט, נורדסטרום ואספרי מצד אחר. אבל האם תוכל להצליח בממלכת תוכניות הריאליטי הטלוויזיוניות מבלי לאבד את הקריירה שלה כדוגמנית של אופנה עילית?

הגיבורה של רושה היא סינדי קרופורד, שבסוף שנות ה‑80, בניגוד לעצתו של הסוכן שלה, קיבלה את תפקיד מגישת התוכנית "House of Style" באם-טי-וי. המהלך הביא לכך שנעשתה מפורסמת בהיקף גדול פי כמה וזיכה אותה בקמפיין לפפסי. כיום קרופורד ידועה יותר מכל בקו הרהיטים הנושא את שמה ברשת ריימור ופלניגן. "אני לא יודעת אם קוקו היא עדות לזמנים המשתנים או שהיא משנה את הזמנים בעצמה", אומרת קרופורד. "האם ייתכן שברשת טארגט נמכרים בגדי מעצבים? לפני עשר שנים לא היה אפשר להעלות את זה על הדעת, אבל כיום מוכ  H&Mרים קוואלי".

ב"The Face", שתשודר בתחילת השנה האזרחית הבאה, ינחו רושה והמנטורים המפורסמים שלצדה גדודים של פרחי דוגמנות שיתחרו על תואר "הפנים" של מותג שעדיין לא פורסם. כמו בתוכנית "הטופ מודל הבאה", המועמדות ילמדו להצטלם ולצעוד על מסלול (השופט הקודם של "טופ מודל", נייג'ל בארקר, ינחה את התוכנית "The Face"); אבל הרשת מדגישה שהאתגרים יהיו אותנטיים יותר מאשר המשימות המלאכותיות והמוזרות של "טופ מודל", שלא הצליחה להנפיק דוגמניות-על של ממש.

"אני רוצה להחזיר את הזוהר והמעמד", אומרת נעמי קמפבל, המפקחת על ליהוק הדוגמניות בסדרה. "דוגמנות היא אשליה. אני לא רוצה לראות מריבות או דברים כאלה; זה מקלקל את הפנטסיה. אנחנו רוצים בחורה שתופיע במגזינים ותצעד על מסלולים בפאריס, בלונדון, במילאנו ובניו יורק".

רושה רואה את הדברים קצת אחרת: "לדעתי התוכנית תביא לכך שאמריקה תדע מי אני", היא אומרת. "זאת לא המטרה הגדולה ביותר בחיי, אבל כיום, כשחברות מתלבטות בין דוגמנית לבין סלבריטאית, בדרך כלל הסלבריטאית זוכה בקמפיין. התוכנית יכולה לשנות את זה".

אור הדמדומים מסתנן אל חדר האוכל, וקונרן מתחיל לפנות את הצלחות הריקות. "אני לא רוצה שתיהפכי למפלצת אופנה שאומרת 'מותק' ו'מהמם'", הוא סונט בה. "בלי סיסמאות, בסדר?"

ורושה מנידה בראשה.

 

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו