רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חיפה עם הפנים לים

תוכנית חדשה מבקשת לחבר מחדש בין חיפה לחוף הים שלה ולתקן בזאת משגה תכנוני בן 70 שנה. אבל לא כולם מתלהבים מהמלים היפות

תגובות

התוכנית החדשה להקמת חזית ים עירונית בחיפה - הכוללת מוקדי מסחר, תרבות ובידור על קו המים - מבקשת לכפר על מכשול תכנוני היסטורי וליצור לראשונה חיבור אמיתי בין העיר לבין חוף הים. מאז הקמת הנמל על ידי הבריטים, לפני כ-70 שנה, הלכה והתמלאה רצועת החוף החיפאית במתקני תעשייה כבדים ובתשתיות תחבורה. במקום להתפתח כעיר ים תיכונית תוססת, חיפה עלתה על הכרמל והשאירה את החוף כחצר אחורית. כעת מבקש ראש העיר יונה יהב, בשיתוף מנהל התכנון במשרד הפנים, למצב מחדש את חיפה - הפעם עם הפנים לים.

חזית הים העירונית היא אחת מתוכניות הפיתוח הגדולות ביותר באזור הצפון. היא עתידה לקום בתוך חמש עד עשר שנים בשטח הנמל המערבי בקצה שדרות בן גוריון, בהמשך לציר האיקוני של הגנים הבהאיים והמושבה הגרמנית. זאת נקודת המפגש הרגישה ביותר של נוף ועיר בחיפה, אולם כיום היא חסומה על ידי חניון משאיות של ממגורות דגון ומסילת רכבת. במקום "להישפך" על הים, חיפה נתקעת בסדרה של מחסומים כבדים.

הסבת נמלים לשימושים אזרחיים היא תופעה עולמית ב-20 השנים האחרונות. שינוי אופי המסחר הימי והגידול המתמשך בממדי האוניות, הפכו נמלים רבים למיושנים מדי. ערי נמל רבות החליטו לפיכך לנצל את ההזדמנות וליצור במקומם מוקד עירוני חדש, תוך שימוש בהאנגרים ובתשתיות הקיימות. הדוגמה הבולטת ביותר, מעיד המתכנן עמי שנער (משרד מן-שנער), היא ברצלונה, שבה פותחו שלושה פרויקטים של חזית ים עירונית. החיבור המחודש של העיר הספרדית אל הים היה אחד מעקרונות התכנון המרכזיים במסגרת האולימפיאדה שהתקיימה בה ב-1992. "חיפה נהפכה למה שהיא בזכות הפעילות של הנמל, שמשך אליו תעשייה רבה ומתקני תשתית", אומר שנער. "הנמל יכול היום להציל את חיפה. לשפר את מעמדה, למשוך אנשים מכל הארץ. זה פרויקט שיכול להרים את העיר התחתית".

שלושה מטוסי ג'מבו

על פי התוכנית המוצעת יוסב חלקו המערבי של הנמל, שנבנה עוד בימי המנדט, למרכז ענק של בנייני מסחר ושטחי ציבור פתוחים. לאורך קו המים תפותח טיילת באורך 2.2 קילומטרים, תוך יצירת רצף של פעילויות עירוניות לאורך צירי ההליכה. חמישה האנגרים קיימים שעומדים כיום ריקים ימוחזרו לטובת הציבור, בהם מחסן 15 - בניין בטון מנדטורי בהיקף של 10,000 מ"ר עם "חלל פנימי מהמם", כלשונו של שנער. לצד הבניינים הקיימים יוקמו עוד עשרה בניינים בני שני קומות. סך כל השטח בקומת הקרקע בפרויקט יהיה כ-50 אלף מ"ר, ועוד 50 אלף מ"ר בקומות העליונות, לתעסוקה או שימושים שונים.

הדמיה של החזית העירונית החדשה. עם הפנים לים

חזית הים החדשה תחובר לחיפה באמצעות שבעה מעברים מעל ומתחת למסילת הרכבת. במעבר המרכזי, בקצה שדרות בן גוריון, ייבנו שני מרכזי מסחר עם דרגנועים שישמשו מעין שער מחזית הים אל תוך חיפה ומחיפה החוצה. לצד המסחר מתוכנן לקום במקום מוזיאון ימי ובעתיד גם אקווריום לתצוגה של בעלי חיים ימיים. אחד העקרונות החשובים ביותר בתוכנית הוא המשך הפעילות הנמלית במקום, גם של אוניות משא וגם של אוניות נוסעים. "ההבדל הגדול בין חזית הים בחיפה לבין נמל תל אביב הוא שכאן מדובר בנמל אמיתי. ממגורות דגון ימשיכו לעבוד והאנשים יעברו מתחת למסועים של התבואה. אני צופה גם שיהיה גידול משמעותי בפעילות של אוניות הנוסעים. צריך לזכור שכל אונייה זה כמו שלושה מטוסי ג'מבו. היום יש כמה אוניות שעוגנות בחיפה בעיקר בסופי השבוע, אבל התיירים יורדים מהאונייה, לוקחים אוטובוס ונוסעים לנצרת ולירושלים. לחיפה אין מה להציע להם. אני חושב שהפרויקט של חזית הים יעזור מאוד לתיירות הנכנסת לעיר".

במסגרת התוכנית תפותח טיילת חדשה, שתתחבר לשכונת בת גלים הסמוכה ולחוף השקט - תוך הסכמה עם צה"ל. בשובר הגלים ממול הולך ונבנה בימים אלה בסיס הפולינום השנוי במחלוקת של חיל הים, גם הוא זכה לעיצוב מחודש במשרד מן-שנער במטרה לשמש בעתיד צרכים אזרחיים. "זה אירוע היסטורי בהתפתחות של חיפה, תיקון משגה תכנוני בן 70 שנה", אומר מהנדס עיריית חיפה, אריאל וטרמן. "לפתיחת הנמל תהיה השלכה דרמטית על העיר התחתית על חיפה בכלל. זה יתן לציבור נכס שהגיע לו ממזמן".

התוכנית העתידית בהחלט עשויה ליצור עוגן מסחרי וציבורי חדש בחיפה. אלא שבדרך למימושה היא עתידה להיתקל בכמה בעיות קשות. החיבור בין חזית הים לבין העיר יתבצע במנהרות או בגשרים מעל מסילת הרכבת, משום ששיקוע המסילה יקר ומסובך מדי. לפי שעה לא ברור גם אם חיפה בכלל זקוקה לשטחי מסחר כל כך נרחבים, כאשר בצומת הצ'קפוסט, שישה קילומטרים מערבה בקו אווירי, פועלים שורה של מרכזי מסחר וקניונים ענקיים. מעבר לכך לא בטוח אם חיפה יכולה לייצר את אותה תחושת עירוניות שוקקת ומושכת על קו המים, כעיר שמעולם לא פיתחה תרבות חוף אמיתית.

המכשול הגדול ביותר למימוש התוכנית הוא לפי שעה חברת נמל חיפה. החברה חוכרת כדין את השטח ל-49 השנים הבאות ולא ממהרת להתפנות ממנו. "החלק המערבי של נמל חיפה משרת כיום 30% מהפעילות התפעולית שלנו. כשמציגים את התוכנית של חזית הים מבלי להציג אלטרנטיבה לנמל נשאלת השאלה איפה בדיוק תתבצע הפעילות הזאת?", אומר מנכ"ל החברה מנדי זלצמן. "העירייה מבקשת גם להפקיע מאתנו שטח וגם לדחוס את הפעילות ברציפים הקיימים. זה לא סביר ולא הגיוני". זלצמן מוסיף כי בניגוד לטענות העירייה, החלק המערבי פעיל מאוד וקולט אוניות צי זרות, אוניות מסחר קטנות ומטען כללי. ההאנגרים הגדולים אמנם אינם פעילים, אבל כל מערב הנמל מוגדר כשטח סטרילי.

בעיה נוספת שמציב זלצמן היא התועלת הכלכלית הצפויה מהפיכה של נמל פעיל לאזור מסחרי-אזרחי. "אף אחד עוד לא הציג בפני תוכנית של כדאיות כלכלית, שכן גם עשרה בתי קפה בשתי קומות לא מכניסים בשבוע מה שמנוף מכניס בהרמה אחת. בסופו של דבר אנחנו צריכים לעשות דברים יעילים ולא רק דברים שנראים יפה. נניח שמאדים את הנמל מחר מהשטח. מה תהיה החוויה שם? המבקרים יראו את הפעילות של חיל הים שזה ממש שאנטי, ינשמו את האבק של פריקת הגרעינים בדגון וישתו את הקפוצ'ינו עם הלשלשת של היונים. העירייה מציגה אותנו כמשביתי שמחות. אם היינו נדרשים היום לבנות נמל באזור חיפה קרוב לוודאי שלא היינו נפרשים לאורך כל המפרץ. אבל בהינתן נמל קיים, אתה לא יכול לחבר את ההר עם הים ולעשות תכנונים ובתי קפה וכל מיני לונה פארקים. קשה לי לראות אחיזה מציאותית לדברים האלה".

כמנכ"ל הנמל אתה מתנגד לתוכנית, אבל האם כתושב חיפה אתה יכול להעריך את התרומה שלה לעיר?

"אני פטריוט לא פחות מראש העיר. אני חושב שטובת העיר היא לא רק טיילים בטיילות, אלא גם פרנסה. אתה לא לוקח את הגנרטור מספר אחת של העיר וזורק לפח. הקמפיין הזה שהעירייה עושה מקשה עלינו מאוד".

בעירייה לא ממהרים להתרגש מדבריו של זלצמן. "אנחנו לא מערערים על האחיזה של הנמל בשטח", עונה וטרמן, "אבל מבחינה עירונית זהו התכנון הנכון. גם המדינה מצאה לנכון לקדם את התוכנית בעצמה וכל הצדדים מתכנסים עכשיו להנעת המהלך. בכל מקום אחר בעולם שעבר תהליך דומה היו עובדי נמל ובכל מקום מצאו פתרון. אסור להמשיך את המצב הבלתי אפשרי הזה של עיר שחסומה מהים".

בתחילת החודש התקיים בחיפה מפגש נוסף בסדרת מפגשי שיתוף ציבור לקראת גיבוש התוכנית. צוות המתכננים מבקש לשלב כמה שיותר משתתפים ביריעת התכנון, כדי לגייס מראש את תמיכת הציבור והגופים הירוקים. מבחינת הרישוי, האזור כבר הוגדר כחזית עירונית בתוכנית מתאר ארצית 13/3 ומשום כך התוכנית המפורטת דרושה את אישור הוועדה המקומית. וטרמן מעריך כי אם כל הצדדים יגיעו לפשרה, יושלם התכנון בתוך שנה או שנתיים והבנייה תחל בתוך חמש שנים.

כרטיסים להופעות והצגות

tm_tools.isArticleType(story) : true