אליס בארץ הפלאות: הלנה בונהם-קרטר על העבודה לצד בעלה

הלנה בונהם-קרטר כבר לא הנערה החסודה שהיתה לפני שהכירה את בעלה הבמאי טים ברטון, והיא אפילו מרשה לעצמה להשתולל. לרגל צאת הסרט "אליס בארץ הפלאות", שיתוף פעולה נוסף שלהם, היא מספרת על החיים לצדו ולמה הוא אף פעם לא יציג אותה כאשה יפה

סיימון הטנסטון | גרדיאן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
סיימון הטנסטון | גרדיאן

להלנה בונהם-קרטר מתחשק לשתות משהו. היא מזמינה אספרסו כפול. וכוס של סודה. ומיץ פרי תפוחים. היא נראית מודאגת למדי כשאני מזמין רק קפה. "זה כל מה שאתה רוצה?" היא שואלת בעדינות. מולטי-שתייה, היא מסבירה, היא הדרך לתזונה מאוזנת. היא מודה שהתיאוריה שלה אינה מבוססת על מדע טהור.

הפגישה עמה מתקיימת בבית קפה ליד ביתה בצפון לונדון. היא אומרת שהיא רוצה להראות לי משהו, ושולפת גזיר קרטון מעוות של אשה קטנה בעלת ראש ענק, מנופח כמו מבצקת. "הבאתי את עצמי. זאת אני... בסרט החדש".

"אליס בארץ הפלאות", שיעלה לאקרנים בארצות הברית בסוף השבוע ובישראל ב-18 בחודש, הוא שיתוף הפעולה השישי שלה ושל בעלה, הבמאי טים ברטון, והוא כנראה המפואר מכולם והיקר מכולם - הפקתו מוערכת ב-250 מיליון דולר).

זו טריטוריה קלאסית של ברטון - עולם אגדה שבו לא ממש מתבגרים והתמימות גוררת אחריה צחנה דוחה. בונהם-קרטר, בת 43, מגלמת את מלכת הלבבות. היא מחזיקה את דמותה מקרטון ופונה אליה. "יש לה תסמונת טורט. היא כל הזמן אומרת ‘התיזו את ראשם!'".

היא אינה מסוגלת לצפות בסרטיה. כמוה גם ג'וני דפ, האלטר אגו של ברטון, היפה ממנו, המגלם ב"אליס" את הכובען המטורף. "ג'וני לא צופה בשום סרט שהוא משתתף בו. זה קצת מנחם. את אומרת לעצמך, אם ג'וני דפ לא יכול לצפות בעצמו..." כשאני אומר לה שהיא לא נראית במיטבה ב"אליס" היא עונה "לא, טים אף פעם לא יציג אותי כאשה יפה".

הקריירה שלה נחלקת לשתי תקופות - לפני ברטון ואתו. היא נראית שונה כל כך מהנערה בת ה-19 שהתגלתה ב"סיפור אהבה בפירנצה", ונהפכה לשחקנית המזוהה עם סרטים של א"מ פורסטר, עם נערות אנגליות ועם תעשיית המחוכים. העשור האחרון היה העידן של ברטון - דמויות מטורפות יותר ויותר בסרטים מטורפים יותר ויותר, החל ב"סיפורי דגים" וכלה ב"צ'רלי בממלכת השוקולדה".

בונהם-קרטר כמלכת הלבבות ב"אליס בארץ הפלאות". מוכנה לגלם גם אמהות וסבתות

ב"סוויני טוד" היא נפלאה בתפקיד הגברת לאבט, העזר כנגדו של אחד הרוצחים הסדרתיים המקסימים ביותר בתולדות הקולנוע. התחתוניות הלבנות הוחלפו בתחרה שחורה, כובעים שחורים ושכמיות שחורות. השיער השופע הוחלף בפקעת מהודקת ובעור פנים לבן חיוור כשל רוח רפאים.

"העובדה שהתבגרתי עזרה מאוד", היא אומרת. "אין ספק שאני שחקנית טובה יותר, והשארתי מאחור את הדמויות שהייתי מזוהה אתן. הייתי מין זונה של מחוכים. טוב, לא בדיוק זונה, אבל אתה מבין למה אני מתכוונת. סמל הסקס במחוך, אולי. עכשיו לא אהיה סמל סקס, אלא הסבתא". היא משנה את דעתה עם כל לעיסה. "טוב, לא בדיוק סבתא".

בת תערובת אולטימטיבית

בסרטים המוקדמים נוצר הרושם שהיא מעין נסטסיה קינסקי אצילית ובריטית מאוד. האירוניה היא שהיא בת התערובת האולטימטיובית - מלבד היותה אנגלית מוצאה גם מספרד, צרפת, אוסטריה, צ'כיה ורוסיה. אמה נהגה לשאול אותה מה מקור הרושם שהיא משתייכת למשפחת אצולה בריטית. התשובה היתה פשוטה: אבי-סבה של בונהם-קרטר היה ראש הממשלה הליברלי הרברט אסקווית. אבל גם אז, היא אומרת, אנשים פירשו זאת לא נכון. אסקווית לא היה אציל, אלא יצרן בגדים בעל סדר יום פוליטי. אשר לבני בונהם-קרטר, הם היו ליברלים בסגנון הישן. היה להם בית קיץ, אבל הוא נמכר לפני עשרות שנים כשהם נקלעו למצוקה כלכלית.

ילדותה נראית ורודה ממרחק, אבל האמת שונה במקצת. אמה לקתה בהתמוטטות עצבים כשהלנה היתה בת חמש, והחלימה רק כעבור שלוש שנים (לימים החלה האם לעבוד כפסיכותרפיסטית). אחר כך, כשהיתה בת 13, לקה אביה, בנקאי מצליח, בשבץ שהותיר אותו נכה. כילדה קטנה היתה בונהם-קרטר מבוגרת מכפי גילה. זמן קצר לאחר שאביה לקה בשבץ, היא מצאה לעצמה סוכן. "פשוט יצאתי והשגתי לעצמי סוכן כי חשבתי שאני יכולה ליצור לעצמי עולם משלי. אדם לא יכול לתקן את חייו, אבל הוא יכול להימלט לעולם שבו יש לו שליטה". מוזר שהיא בחרה במשחק, היא אומרת, "כי הייתי ביישנית מאוד".

היה לה מן הסתם ביטחון עצמי כלשהו, שאם לא כן לא היתה מצלצלת לסוכן, לא? "הייתי נחושה לעשות תיקון. הייתי עקשנית, והאמנתי שנהפכתי לעצמאית ושאני יכולה לטפל בעצמי". היה לה די כסף? "היה, אבל לא בשפע. הייתי מצד אחד נערה מבוגרת מאוד לגילה ומצד שני לא לגמרי מפותחת. נולדתי מבוגרת, ואז הפסקתי לגדול. גרתי עם אמי ואבי עד גיל 30. במבט לאחור, נשארתי בגלל אבי. ניסיתי לשפר את המצב. חשבתי שאם אשאר ילדה אוכל לפצות על מה שקרה לאבא".

הופעת הבכורה שלה כשחקנית היתה בגיל 16, בפרסומת לטלוויזיה. כעבור שלוש שנים היא כבר היתה כוכבת קולנוע. אבל היא הרגישה מזויפת. היא שיחקה לצד מאורות כגון ג'ודי דנץ' ומגי סמית, לא היתה לה כל הכשרה והיא חיכתה שיחשפו את השקר. "לא ידעתי מה אני עושה בכלל. חשבתי לעצמי, לעזאזל, אני לא יכולה לעשות את זה. הרגשתי שאני משחקת בכאילו. עכשיו אני חיה עם זה הרבה יותר בשלום, כי אני מאושרת באופן בסיסי".

היא הופיעה בסרטים, אחר כך היתה חוזרת הביתה ומסרבת להתבגר. "הייתי נשואה להורי". בסוף שנות ה-90 כיכבה ב"מועדון קרב", סרט ששינה את תפישתה בעיני הקהל. פתאום הנערה האנגלייה התמימה היתה אמריקאית מופרעת, לבושה שחור, נושפת טבעות עשן, משחקת משחקים מסוכנים עם הילדים הרעים בראד פיט ואדוארד נורטון. הסרט התקבל בבוז בהקרנת הבכורה שלו בפסטיבל הסרטים בוונציה, שהיא נכחה בו עם אמה. "דייוויד פינצ'ר, הבמאי) היה מדוכא מהתגובה, שהיתה ממש אלימה, אבל התעודד כשאמא שלי אמרה, אל תדאג, זה יהיה סרט פולחן". הסרט נהפך להצלחה עצומה. היא מרבה להיעזר באמה - כשהיא מקבלת תסריט, היא נותנת לה לקרוא אותו כדי שתעזור לה להבין את הדמות.

היא הסכימה לקבל את התפקיד ב"מועדון קרב" מיד לאחר שזכתה במועמדות היחידה שלה לאוסקר, על "כנפי היונה". "בראד הוא שהעלה את הרעיון שאשתתף בסרט. בששת השבועות שבהם אתה מועמד לאוסקר יש חלון הזדמנויות קטן שבו מציעים לך הכל. בשבוע השביעי, כשלא זכית, אתה מחוסל. תשכח מזה. אז אתה צריך לעשות את הצעד. הציעו לי כל כך הרבה תפקידים יפים, ואני בחרתי ב'מועדון קרב'. למען האמת, לא ממש הבנתי את התסריט. חשבתי, אלוהים, הדבר הזה עלול להביא לתוצאה ההפוכה ולהניב המון מועדוני קרב". היא עוצרת, ואומרת שהיא מנסה להתייחס בנימוס לכל מי שעבדה אתו. אבל בסופו של דבר היא כנה מכדי שתוכל לעמוד בכך. כשאנחנו מדברים על ארבעת סרטי "הארי פוטר" שהשתתפה בהם היא מודה ש"יש שם יותר מדי עלילה בשביל שעתיים".

כשמלאו לה 30 הרגישה סוף סוף מוכנה לצאת מבית הוריה בגולדרס גרין. היא נשארה בצפון לונדון, אבל התרחקה בכמה קילומטרים, להמפסטד. היו לה הרבה בני זוג, ובהם קנת בראנה, אבל היא לא התגוררה עם איש מהם. "אני זוכרת שחשבתי לעצמי, ‘יהיה נחמד אם נסיך החלומות יעבור לגור בדירה ממול'".

בסופו של דבר זה מה שקרה. בזמן צילומי "כוכב הקופים", הפעם הראשונה שעבדה עם ברטון, היא בקושי החליפה אתו מלה. הדבר היחיד שהיא זוכרת שאמר לה היה שהוא יודע שהוא רוצה שתהיה אחד הקופים, ושבעבר הוא גר בהמפסטד, וזה המקום היחיד בעולם שהוא הרגיש בו בבית. בתום צילומי הסרט, בהיותה בת 35, התחיל ביניהם רומן והוא קנה את הבית ממול. למעשה, את שני הבתים שממול. יש להם שני ילדים, בילי ריי, בן שש, ונל, בת שנתיים. ברטון עדיין מתגורר בבית ממול.

כשהיא וברטון נהפכו לזוג, תדמיתה השתנתה. הם צולמו יחד לעתים קרובות בשחור, גון עור פניהם חיוור באופן דומה, שערם פרוע באופן דומה. צילמו אותה דוחפת את הילדים במעלה הגבעה, נראית כאילו זה עתה יצאה מהמיטה. אחרי הלידות היא שמחה שהתפרסמו התצלומים שמראים אותה מרושלת. "לעתים קרובות מותחים עלי ביקורת בשל הלבוש", היא אומרת. "זהו התג העיקרי שלי בתקשורת עכשיו: מתלבשת גרוע!"

בונהם-קרטר בסרט

במפגש עמה היא נראית כאילו נלקחה היישר מתוך אחד מסרטיו של ברטון - שמלה פרחונית שחורה, חצאית שחורה, גרביים פרחוניים שחורים בגובה הברך, מגפיים שחורים שנראים מוכנים לבעוט, וכל כך הרבה שרשרות ותליונים ושעוני שרשרת סביב צווארה, עד שמפתיע שהיא מסוגלת לזקוף את ראשה. מרבים לתאר אותה כגותית, אבל היא אומרת שהיא לא יודעת מה פירוש המלה. "אני לא אוהבת את המוסיקה הזאת, אין לי תקליטים גותיים. אולי זה הצבע השחור? האיפור? והלובן? טים לפעמים מתאפר באפור כשהוא מצולם לתקשורת והוא לא מספר לי, אז אני נבהלת, ‘אתה חולה!' והוא אומר, לא, זה האיפור האפור. חה חה חה! גם הוא לא אוהב את המוסיקה. אבל אנחנו מתחפשים בליל כל הקדושים". האם הם נשארים בבית עם האיפור, או יוצאים לבלות? "לא, אנחנו יוצאים ומשחקים. הוא אוהב את המוות... לא שהוא אוהב את המוות, אבל הוא בוחן אותו בסרטיו".

לגימת קפה. מים. מיץ פרי. היא אומרת שהיא סיוט לנערות המים באתר הצילומים. "וודי אלן היה מכניס רעל למשקאות שלי". היא מתקנת את עצמה: "הוא העמיד פנים שהוא מרעיל אותם". היא חורגת מהמוסכמה ההוליוודית בכל דרך - ואחת מהן היא שיניה. הן צהובות. "אף פעם השיניים שלי לא היו לבנות. גם לא אמרו לי לעשות אחד מהדברים הנוראיים האלה - להלבין את השיניים או ליישר את האף".

אנשים נוטים להניח שגם עולמם שלה ושל ברטון מנותק מהמציאות. אני מציין שידיד אמר לי לשאול אם הם ההורים המטורפים ביותר בגן השעשועים. היא מצחקקת, הרעיון מוצא חן בעיניה, אבל אומרת שאני עלול להתאכזב. "פעם הלכתי לאסטרולוגית מבריקה - אני אוהבת את הדברים האלה - והדבר הראשון שהיא אמרה היה, ‘הוא איש יעיל מאוד'. חשבתי לעצמי, כמה מעניין, כי זה הדבר האחרון שאנשים היו אומרים על טים, אבל זה נכון. הוא יצירתי מאוד ויש לו חיצוניות מטורפת, אבל הוא שפוי ומעשי. האמת היא שאני בכלל לא חושבת שאנחנו מטורפים".

ההסדרים המשפחתיים נבחרו מטעמים מעשיים. הוא קנה את הבתים ממול כי הבית שלה היה קטן מכדי שיחיו בו (שלושת הבתים נבנו כבקתות לאמנים, לכל אחד חדר מגורים משלו), ושניהם זקוקים למרחב משלהם. עכשיו, היא אומרת, ההפרדה מושלמת - לה יש בית אחד, לו יש בית משלו והילדים קיבלו את הבית השלישי שהם משחקים בו עם המטפלת. כשהיא מדברת, היא מדפדפת בין התצלומים בטלפון הסלולרי שלה ומראה תמונות של הילדים, של אמה ואביה, של שלי הצב.

האם היא וברטון נפגשים הרבה בבית? "הוא תמיד בא לבקר, זה נוגע ללב. הוא תמיד נכנס אלינו". יש לו מפתח לבית שלה? "לא, הבתים מחוברים. יש לנו מסדרון. עיתונאים חושבים שיש ביניהם מנהרה תת קרקעית, גותית. אבל הבית מעל האדמה ומואר מאוד". האם הם ישנים יחד? "לפעמים. יש בעיה של נחירות... אני מדברת, הוא נוחר. ועוד דבר - הוא סובל מנדודי שינה, אז הוא צריך לצפות בטלוויזיה כדי להירדם. אני זקוקה לשקט".

היא חושבת שהשתנתה מאז שהיא עמו. "הוא גרם לי להיות מודעת יותר. הוא חושב שאני מפריזה בתגובות שלי. יש לו איזה עניין שהוא חושב שהפנים שלי מאוד תנועתיים. טים אומר הרבה שיש לי גבות היפראקטיוויות - הוא קורא להם זחלים רוקדים. הוא דוגל בהבעה מינימלית. הוא אוהב לפשט את הדברים, אני מסבכת אותם. אני מתלבטת בין הרבה חלופות שונות, ואז אני משותקת ולא יודעת באיזו חלופה לבחור".

האם גם היא שינתה אותו? "אנשים שמכירים אותו אומרים שכן, וזה מחמיא לי. גרמתי לו לדבר יותר. הוא לא ממש דיבר קודם לכן. הוא הרבה יותר ביישן ממני. כל המשפטים שלו היו ללא סיום. נהגתי לומר שהוא בית למשפטים אבודים. עכשיו הוא משלים אותם".

לעתים קרובות מתארים אותה כמוזה של ברטון, אבל זה מעורר בה אי נוחות. היא אומרת שלא אכפת לה אם בעתיד הוא לא ילהק אותה בסרטיו; בלתי נמנע שיהיה סרט שהיא לא תתאים לו. "אי אפשר להתייחס לזה באופן אישי". אבל מה יקרה אם יחליט שהוא כבר לא רוצה אותה בסרטיו? "טוב, אם יקרה שזה יהיה תפקיד שמתאים לי באופן ברור, סביר להניח שאני כן אקבל את זה באופן אישי". האם היחסים שלהם יעמדו בכך? "זה יהיה מעניין. יש לחצים בעבודה עם טים. זה עבד ב'אליס'. ב'סוויני טוד' היו הרבה לחצים, זה מאוד הקשה על היחסים שלנו". האם הוא בוס או בן זוג באתר הצילומים? "הוא בן זוג בחיים הפרטיים שלנו, אבל כשהוא מביים הוא הבוס".

היא מרגישה, לדבריה, מבוגרת לראשונה בחייה ומסוגלת לגלם כמעט כל תפקיד. היא מוכנה גם לגלם אמהות וסבתות, אבל זה לא הכל. "אני מרגישה סקסית יותר מתמיד, לא מפני שאני מושכת מבחינה סקסית, אלא כי אני מרגישה שגדלתי לתוך הגוף שלי".

האם הרגישה סקסית כשהיתה צעירה ויפה? "לא, ממש לא. ממש לא הרגשתי טוב עם עצמי. עברו שנים עד שגדלתי ונעשיתי אשה, ועד שנעשיתי מרוצה מזה. כשהייתי צעירה האמנתי באנדרוגינוס, אי אפשר לנופף בזה, אי אפשר להשתמש בזה. כל העניין היה משהו מגעיל, משהו שנבוכים ממנו. עכשיו אני מרגישה, ‘תיהני מזה!' עכשיו אני מרגישה נוח ביחס לצורות ודברים כאלה. נחמד שיש חמוקיים. נחמד להיות אשה".

תצלום: דודי חסון

חברת קסטרו עיצבה קולקציה קטנה חדשה בהשראת "אליס בארץ הפלאות" של טים ברטון. עיצובי הקולקציה כוללים את דמויות הסרט הקלאסיות: הכובען המטורף, מלכת הלבבות, השפן ואליס עצמה. בקולקציה: טי-שרטים לנשים ולגברים, תיקים ותחתונים. בתמונה: גל גדות ויונתן וגמן בבגדים מהקולקציה. (הילה אוחיון)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ